corroderen mic door speeksel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juce
    • Aug 2001
    • 203

corroderen mic door speeksel

Hoi,

Sta mee in voor de techniek van een belgische acapella groep.
    Nu is het zo dat de koppen van de microfoons van onze zangers heel snel corroderen door het overvloedige speeksel dat zij in de microfoons spuwen.
    Ik heb het dan vooral over deze van de zanger die instaat voor de percutie.
    Een kop van een sm58 gaat zo ongeveer een 2 maanden mee en is dan naar de vaantjes.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee en hints om de levensduur van de koppen te verlengen?

Alvast bedankt.

Juce
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

mss een idee om er een windkap op te zetten?

Die zal een groot deel van het speeksel opvangen en kan ook nog eens in de wasmachine!

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

En wie gaat die windkap dan steeds van die mic halen?

Wat bedoel je met corroderen? Verroesten?
      Dan stel ik me de vraag of het eigenlijk wel erg is dat de kap wat roest. En wat is dan 'naar de vaantjes'? compleet doorgeroest?
      Af en toe zie ik wel eens eens sm58 waarvan de kop lichtjes roest vertoont, maar zoals jij het beschrijft lijkt het wel heel erg. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
      Na elk optreden de kappen afnemen en (wassen) drogen?
      Als er dan zo veel in gezeverd word, zou ik denken dat de mic eerder kapot gaat zijn dan de kap. 2 Maanden is toch wel extreem snel denk ik.
      Anders misschien een soort lakspray over de kap spuiten om het zo te beschermen?
      Soms zie je ook wel eens een sm58 waarvan de bol er lijkt af te vallen, net zoals bij een ijsje

Comment

• Juce
        • Aug 2001
        • 203

Ik bedoelde wel degelijk het microgedeelte in de kop en niet de kap.
        Als die laatste zou roesten zou ik niet zo erg vinden.
        Echter, we krijgen heel veel aanslag op het microgedeelte zelf.

En wat ik bedoel met "naar de vaantjes" is dat de micro zodanig anders gaat klinken dat hij niet meer bruikbaar is.

Juce

Comment

• meyerfreak
          • Mar 2004
          • 142

Goeiendag na 2 maanden al kapot? wat is dat voor een tuinslang??? ik zou idd zoals jurjen al vertelde een plopkap op de mic zetten.
          ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf
            En wie gaat die windkap dan steeds van die mic halen?
            Een technicus die zich geroepen voelt. Als je smetvrees hebt kun je handschoenen aantrekken of je afvragen of je wel een geschikt(e) beroep/hobby hebt gekozen.

Comment

• Rv
              • Feb 2001
              • 1086

Hey Juce!

Zeg tegen die manneuh van Voice Meel dat ze wa minder drinken, dan komt er tijdens het zingen ook zeker wa minder nattigheid uit hun mond! Die drank moet er langs ergens terug uit hé!
              [8D]
              ____
              Rv.
              ____

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Ik snap niet goed dat je van alle kanten sm58'en ziet die al 20j oud zijn en nog perfect dienst doen, daar is wellicht meer in gezeverd dan die manne hun speekselklieren in 2 maanden kunnen produceren.

Een plofkap is dan idd de beste oplossing denk ik. Eentje die je over je mic trekt, of zo'n rond ding met gaas in dat je voor je mic plaatst (helaas word dan de afstand groter tot de bron en is dat dus minder geschikt voor live werk). Ik vraag me dan ook af hoe het zit met de interne plofkap, want in een sm58 zit onder de rooster toch ook nog een plopkap? Of is deze te 'licht' en vliegt de zever daar los door?
                Na elk optreden de mics proper maken is mss ook een oplossing, zo kan je misschien wat zever verwijderen dat anders in de mic zou lopen.

Comment

• WTT
                  • Feb 2002
                  • 158

citaat:Een kop van een sm58 gaat zo ongeveer een 2 maanden mee en is dan naar de vaantjes.
                  citaat:En wat ik bedoel met "naar de vaantjes" is dat de micro zodanig anders gaat klinken dat hij niet meer bruikbaar is.
                  ONZIN ONZIN !!!!!!!!

je kan een maandag morgen model hebben of een slechte serie, maar jij spreekt over een stuctureel probleem. Sorry maar ik noem dit laster.
                  IK heb 58's uit de jaren 80 en die klinken (ook volgens de meter) nagenoeg het zelfde als een nieuwe. OK iets minder in het hoog maar zwaar accepteerbaar. En geloof me daar zitten ook bier modellen bij (58's die geeindigd zijn in een vaasje bier.)
                  WTT rentals

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

mss is de AKG C 477 WR iets.
                    een vochtbestendige (hoofd)microfoon.

hebben ze wel zelf nog niet gebruikt.
                    Tom

Comment

• Juce
                      • Aug 2001
                      • 203

Eerst en vooral toch even zeggen hoe jammer ik het weer vind dat er dadelijk mensen zijn die reageren met "dat kan niet!".

Als ik schrijf dat de kop van de sm58 2 maanden meegaat wil dit zeggen dat hij met momenten inderdaad maar 2 maanden meegaat. Anders zou ik dit toppic niet openen.

Bedankt aan de mensen die wel effectief meezochten naar een oplossing.

Het fijt is, zoals eerder gesteld, dat deze mic. niet gebruikt wordt voor zang maar voor de bassen en ritmes bij een acapela groep. Hierdoor komt er enorm veel "vocht" in de micro.

We zijn nu aan het proberen met een plofkap, en het lijkt op het eerste zicht te werken.

Juce

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Dat valt volgens mij onder garantie, dan.
                        Terug naar je winkelier, ermee.

Comment

• Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

Sorry, maar het blijft een appart verhaal. drinken ze daar zout water ofzo?

2 maanden das 8 weken.. pisbakkenijzer roest bijna niet zo snel. Hoe krijgen ze dat in g#dsnaam voor elkaar. Maar ok, als jij dat zegt.. het zal we zo zijn dan.

Ik zou gaan voor een popscreen of een windkap. En dan een paar extra, want met zulk speeksel zullen ze wel snel groen uit gaan slaan [:P].

Nog wat anders, waar berg je die mic's op?? Kan het niet zijn dat ze idd wel een beetje vochtig worden van speeksel, maar dat ze vervolgens weken op een natte koude plek liggen waar ze lekker weg kunnen roesten.
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

Wist je dat een kapje van een DAP LP-08 er perfect op past?
                            Zijn vele malen goedkoper (9,50 p.s.)
                            Extra schuim in het kapje of een schuime plop-kap er omheen zou de oplossing moeten zijn tegen het defect raken van de microfoon.

Comment

Working...