DM1000 en DM2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bor
    • Jan 2003
    • 50

DM1000 en DM2000

Hallo,

Ik ben een vervent O1v gebruiker, maar ben erg benieuwd naar de ervaringen van jullie met de Yamaha DM1000 en de DM2000.
    Deze tafels zijn nu een tijdje in omloop en ik ben erg benieuwd hoe ze bevallen.

Vraag me eigenlijk af of de DM1000 wel effectief is geplaatst tussen de O1v96 en de O2r96.

Wat de reacties met spanning af!
    Rob Kuenen
  • MB Audiosystems
    • Aug 2004
    • 26

Ik werk met alle digitale tafels uit deze serie (O1V, O2R, DM-1000 & DM-2000) en ik kan je vertellen dat het echt super is. Ik gebruik de DM1000 nu op een tour en ben er erg blij mee. Ik was er ietwat voorzichtig mee omdat het een redelijk acoustisch verhaal is (fivegreatguitars.com) en er oa een flamenco gitarist meedoet waarbij de klank erg precies komt maar geen enkel probleem.

Voordeel van de 1000 vind ik de xlr op de uitgangen en lekker compact.

DM-2000 is helemaal super maar is behoorlijk kostbaar ten opzichte van de 1000 maar zijn geld zeker waard.

O2r geldt hetzelfde voor. Prima mixer maar mist wel wat functionaliteit ten opzichte van de DM-1000.

Ik gebruik altijd studiomaster van Yamaha erbij en mix dan de tweede layer vaak vanaf de laptop. Werkt echt super.

Lang verhaal kort de 96kHz update is super en als je de moeite neemt je er even in te verdiepen (en dan geen half uur maar bijv. een halve week) werkt het erg goed. Ik heb vorig jaar resoluut besloten me helemaal te gaan verdiepen in digitale mixers en heb daar echt een week voor uitgetrokken om voldoende snelheid te hebben in de menu's etc. en als je dat eenmaal snapt is er niets aan de hand. k heb veel techneuten gesproken die vinden dat digitaal helemaal niets is maar dat zegt meer hen dan over de mixers. Niet een van hen heeft serieus de tijd genomen zich erin te verdiepen en dat is jammer en dom want tussen nu en vijf jaar gaan we allemaal vor de bijl. Misschien niet voor de tafel in de trand van XL-4 oid (PM-1d of digico is er uiteraard wel) maar verwacht wel dat we op hele korte termijn er allemaal an moete geloven en dan is het wel zo handig als je tijd neemt om het te gaan begrijpen. Digitaal mixen is wezenlijk anders dan analoog en heeft even tijd nodig.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Ik ben het niet met je eens, als we het over de vervanging van analoog door digitaal hebben. Er lopen op dit moment nog plenty ontwerpers analoge tafels te bedenken. Verder heb je gelijk als je spelt dat je er een meer dan een week in moet duiken.

Ik ben zelf nou om voor de monitor-setjes ( band + 2 a 3 mic's. ) o1V mee, en klaar is klara. Maar voor de grotere act's : toch maar ff snel analoge mix maken.

Gezien het feit dat de dm1000 48 kanalen aankan, vind ik m nou niet echt tussen de 01V en de o2R staan. Maar ook ik ben best benieuwd naar de gebruikers-reacties.

Comment

• Bert
        • Aug 2000
        • 155

citaat:Maar ook ik ben best benieuwd naar de gebruikers-reacties.
        Dat geldt ook voor mij, zit er al een tijd over te denken om onze analoge in te ruilen voor een DM1000.
        @ MB Audiosystems, gebruik je op de DM1000 de meterbrug? nodig/handig?
        Als je zowel FOH en monitor wil mixen (5x in-ear, 19 kan.)kun je dan nog een beetje overzicht houden? Zou voor ons ideaal zijn voor de kleinere optredens, lekker compact, kroegbaas ook weer blij.
        It\'s only Rock \'n\' Roll
        But I like it

Grtz,
        Bert.

Comment

• MB Audiosystems
          • Aug 2004
          • 26

Hoi Bert,

Sorry voor de late reactie. Ben al lange tijd heftig op tour met je raad het al "DM-1000". Ik zou zeker een meterbrug nemen. Ik draai nu ook met 5 groepen monitors en dat is geen enkel probleem. Werkt erg goed. Neem er even een week de tijd voor en je snapt het helemaal.

Comment

• badboyscrew
            • Aug 2000
            • 304

Effe reageren op het verhaal dat we over 5 jaar niets anders hebben dan digitaal, dat zien we dat dan weer voorlopig lees ik op 95% van de riders die we krijgen :
            Geen digitale mixer en geen beringher maar dat is een ander verhaal
            groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

citaat:Geen digitale mixer en geen beringher maar dat is een ander verhaal
              Het is wel off topic maar kon het niet laten.
              De digitale behringer is / was zo goedkoop dat ik me niet langer kon beheersen om eigen ervaring op te doen met zowel de denk en werk wijze van digitale mixers als met behringer.
              Denk dat het 5% aandeel wat betreft digitale mixers snel zal groeien.
              Wat betreft behringer kan ik me voorstellen dat je die niet gaat huren maar dat je dan gewoon je eigen meeneemt.

Herman

Comment

• Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

Ik denk dat we al meer overgaan op een mix tussen anoloog en digitaal, met de handigheid van het overzicht en het snel ingrijpen van anoloog, en de gigantische routingmogelijkheden en effecten van digitaal. Naar mijn idee zijn veel bedrijven daar al mee bezig, oa mackie, met de onyx nu. Is nog wel erg anoloog, maar de digitale invloeden bevallen mij wel. Grotere merken zoals digico gaan volgens mij ook aardig die kant op. Digitaal heeft veel voordelen, maar anoloog ook. Het is de kunst om die 2 met elkaar te combineren vind ik.
                De groeten => Micha

Comment

• giserke
                  • Nov 2003
                  • 456

hoi,
                  De DM-1000 en 2000 zijn idd prachtige toestellen.
                  Ze hebben zeer veel kanalen, maar wat ik hekel aan die toestellen is dat ze standaard weinig microfoon XLR ingangen hebben. Als je meer xlr ingangen creƫren moet je externe AD mic preamps kopen. Als je weet wat een DM 2000 kost en nog eens die externe racks moet bikopen komt dit zeer duur uit.
                  In vind toestellen van die prijs categorie zouden de zelfde capaciteit moeten hebben als analoge mixers (qua analoge ingangen). zoals eerder geschreven door **************

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

Digitale tafels... tja ik vind het een uitkomst[^] je moet alleen wel even opletten met de routing want je kunt erg veel last hebben van verschillende latency tijden (de 1ne tafel is daar gevoeliger voor dan de ander) vooral een digitale tafel op monitors maak je de muzikant niet altijd blij. De gemiddelde rock groep zal het wel niet merken, maar met een klassiek stuk pak voor de zekerheid maar een analoge tafel.

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Ach, hoewel eigenlijk het overgrote deel het absoluut niet hoort, en sommige van onze soundfreaks ook niet (hoewel ze dat wel zeggen) zijn de meeste mensen met meer akoestische dingen enzo toch iets meer tevreden als het anoloog gebeurt. Anoloog voelt voor mij nog steeds vertrouwder, ook in de studio.
                      De groeten => Micha

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door giserke

hoi,
                        De DM-1000 en 2000 zijn idd prachtige toestellen.
                        Ze hebben zeer veel kanalen, maar wat ik hekel aan die toestellen is dat ze standaard weinig microfoon XLR ingangen hebben. Als je meer xlr ingangen creƫren moet je externe AD mic preamps kopen. Als je weet wat een DM 2000 kost en nog eens die externe racks moet bikopen komt dit zeer duur uit.
                        In vind toestellen van die prijs categorie zouden de zelfde capaciteit moeten hebben als analoge mixers (qua analoge ingangen). zoals eerder geschreven door **************

Huh???? Wat zeg je nou dan? Een DM1000 kost ergens rond de 5000 euro bruto ex. Probeer maar eens een analoge tafel met dezelfde kwaliteiten en mogenlijkheden... Qua inputs is het standard misschien wat beperkt maar vergeet niet dat je complete effectenrack al in de mixer zit (op je cd/md speler na). Verder is een digitaal tafeltje vaak ook nog eens veel makkelijker en goedkoper te combineren met een digitaal 'multikabel' systeem. Een derde financieel voordeel is dat een dergelijke tafel minder ruimte inneemt in magazijn, vrachtwagen en theater. Dat een digitale tafel duurder is dan een analoge tafel is dus grote onzin.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Ik zei wat anders, qua afmetingen is een 48kanaals bak lastig vergelijken met een 12 of 24 kanaals bak. Meer niet.

en wat ze kosten zal me mn anus oxideren, eigenlijk. Was hier de vraag niet.

Comment

• Bert
                            • Aug 2000
                            • 155

Ik heb 'm nog net niet besteld, prijs was ik al overeen gekomen, met meterbrug en een adatkaart met een ada8000 voor extra kanalen.
                            It\'s only Rock \'n\' Roll
                            But I like it

Grtz,
                            Bert.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Ik ben heel erg fan van analoge tafels. Heerlijk overzichtelijk en alles direct voor handen.

Ik vond het tijd worden eindelijk eens te experimenteren met een digitale tafel, dus een DM1000 gepakt (versie 2, volgens het start-up scherm).
                              Na een tijd van proberen te patchen en experimenteren met layers en faders, had ik wel door hoe het mix gedeelte in elkaar zat.
                              Vervolgens een effect proberen erin te zetten....
                              Ik wilde een simpele reverb krijgen. De volgende stappen ondernomen:
                              Kanaal 1 (postfader) staat aan en heeft aux2 open staan en de mainfader, in de master-layer staat aux2 ook open, in het effectenmenu staat aux2 als ingang voor FX1 en de uitgang gaat terug naar kanaal 16. Kanaal 16 staat aan en heeft de fader open staan.

Ik krijg het effect niet werkend. Wat doe ik verkeerd? Ik onderneem dezelfde stappen als wanneer ik een externe galmbak aan mijn analoge mixer knop, maar dan software-matig binnen een digitale tafel. De mic werkte gewoon, want ik kreeg wel geluid uit mn main-out en aux1 (die naar Omni-Out-3 ging een aan speaker is gekoppeld).
                              In de channeldisplay geeft de VU-meter uitslag op kanaal 1, maar in de Effectdisplay komt er geen uitslag op de VU-meter in het scherm.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee, want zowel de handleiding als 2 mensen die ik telefonisch heb gesproken konden niets bedenken.
                              Voor ik begon heb ik de tafel trouwens wel nog een factory-reset gegeven, want er stond nog vanalles in uit een vorige voorstelling.

Verdere mening over de tafel (tot zo ver): prima ding, best snel op te zetten van te voren als je live iets gaat doen. Beetje raar dat er tegenwoordig geen enkele jack of tulp meer inzit, ik heb namelijk geen XLR-uit op mn laptop en nu moest ik omslachtig doen met verloopjes, DI-boxen en lange XLR-kabels voor een stuk van 20 cm.

Comment

Working...