Radio ontvangst op A&H GL2200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BBQruud
    • Feb 2004
    • 43

citaat:Geplaatst door dokter dB

vertel eens ruud? hoe zit dat? op het stageblok alle pin1 aan elkaar?
    Ha Doc,
    inderdaad, alle afschermingen van de binnenkomende en uitgaande (multi)bekabeling aan elkaar. De samen gebundelde afschermingen worden dan met een dikke draad rechtstreeks aan de randaarde gehangen. Bij mengtafels waar die voorhanden is kan de losse aardaansluiting aan de achterzijde worden gebruikt (massa sterpunt). De korte signaaldoorvoer van de multiconnector naar de mixer kan gelift worden uitgevoerd (liften aan zijde multiconnector). Door hun geringe lengte zijn hier geen problemen te verwachten.

Over die radiostoring: heel apart die antennewerking.... het klinkt alsof de mixbus (een lange stroomdumpleiding (=hoogohmig) die langs alle kanalen gaat) dit oppikt....
    De vraag is dan, kan je het met de masterfader wegschuiven?
    Zo nee dan komt het wellicht ergens op de voeding binnen en is het waarschijnlijk met wat lokale bypasscondensatortjes weg te krijgen.....
    Je slaat de spijker op de kop. Ik heb enige jaren geleden een A&H tafel omgebouwd i.v.m. precies hetzelfde probleem. Dat was voor de schouwburg in Rotterdam. Het probleem bleek daat tweeledig: instraling op de stroomdomein optelbussen en dunne aarddraden aan de voeding. Zoals je wellicht weet, vormen dunne draden een vrij hoge impedantie voor HF, waardoor allerlei common mode ellende ontstaat. Ik heb het als volgt opgelost:

1e aarddefinitie van de diverse dekplaten van het frame verbeterd. De enige elektrische verbinding werd gevormd door de gelakte parkers waarmee ze vastzaten, zodat de afscherming erg beroerd was. Ik heb met brede stukken Litze de verbinding geoptimaliseerd.

2:Een aardrail gemaakt van een breed stuk printplaat dat onder de kanalen en de voeding doorloopt. Zo wordt de geleiding van het aardnet voor HF enorm verbeterd.

3:Op enkele strategische plaatsen bypass c'tjes voor HF geplaatst (voeding en output XLR's).

Dit loste het probleem volledig op, maar het is wel een beetje een butchersjob in zo'n mixer (5 uur werk).

Kom je eens een nieuwjaarsbakkie drinken doc?
    Groetjes, Ruud.

Comment

• mwolting
      • Dec 2004
      • 23

Ik heb het zelfde probleem gehad met een kleine spirit tafel. erg lach wekkend. Een rond podium. Alle kabels erom heen en op de speakers radio 538. Ik hab alle aarde afgeplakt van de versterkers, de mengtafel verplaatst en of het geholpen heeft weet ik niet, maar alle signaal kabels bij elkaar en de stroom ergens anders gelegt.
      Probleem was op gelost, maar waar het precies aan gelegen heeft, weet ik nog steeds niet.
      Lachwekkend was het wel. De gasten op het podium dachten dat ik een radio aan had gezet en wilde uit eindelijk zelf nog in het effectenrack kijken of er echt geen radio in zat, zo goed was het signaal.
      groet mark

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

citaat:Geplaatst door BBQruud

vertel eens ruud? hoe zit dat? op het stageblok alle pin1 aan elkaar?
        Ha Doc,
        inderdaad, alle afschermingen van de binnenkomende en uitgaande (multi)bekabeling aan elkaar. De samen gebundelde afschermingen worden dan met een dikke draad rechtstreeks aan de randaarde gehangen. Bij mengtafels waar die voorhanden is kan de losse aardaansluiting aan de achterzijde worden gebruikt (massa sterpunt). De korte signaaldoorvoer van de multiconnector naar de mixer kan gelift worden uitgevoerd (liften aan zijde multiconnector). Door hun geringe lengte zijn hier geen problemen te verwachten.

Over die radiostoring: heel apart die antennewerking.... het klinkt alsof de mixbus (een lange stroomdumpleiding (=hoogohmig) die langs alle kanalen gaat) dit oppikt....
        De vraag is dan, kan je het met de masterfader wegschuiven?
        Zo nee dan komt het wellicht ergens op de voeding binnen en is het waarschijnlijk met wat lokale bypasscondensatortjes weg te krijgen.....
        Je slaat de spijker op de kop. Ik heb enige jaren geleden een A&H tafel omgebouwd i.v.m. precies hetzelfde probleem. Dat was voor de schouwburg in Rotterdam. Het probleem bleek daat tweeledig: instraling op de stroomdomein optelbussen en dunne aarddraden aan de voeding. Zoals je wellicht weet, vormen dunne draden een vrij hoge impedantie voor HF, waardoor allerlei common mode ellende ontstaat. Ik heb het als volgt opgelost:

1e aarddefinitie van de diverse dekplaten van het frame verbeterd. De enige elektrische verbinding werd gevormd door de gelakte parkers waarmee ze vastzaten, zodat de afscherming erg beroerd was. Ik heb met brede stukken Litze de verbinding geoptimaliseerd.

2:Een aardrail gemaakt van een breed stuk printplaat dat onder de kanalen en de voeding doorloopt. Zo wordt de geleiding van het aardnet voor HF enorm verbeterd.

3:Op enkele strategische plaatsen bypass c'tjes voor HF geplaatst (voeding en output XLR's).

Dit loste het probleem volledig op, maar het is wel een beetje een butchersjob in zo'n mixer (5 uur werk).

Kom je eens een nieuwjaarsbakkie drinken doc?
        Groetjes, Ruud.

Hee ruud,

Ja ik ben vaak id buurt tegenwoordig dus kom zeker weer eens langs!

Over dat multiverhaal:
        Dat is interessant! ik zie zo al even 2 voordelen:

1; Een enkele dikke totaal aardverbinding: meestal zijn er maar enkele kanalen waar iets op is aangesloten dat veel aard/vereffeningsstroom veroorzaakt. Normale aansluiting van de multi zou dan een bepaald spanningsverschil veroorzaken over de desbetreffende aderafscherming van dat kanaal. En de spanning die ontstaat zal met de CMRR van de ingang verminderd worden. Hogere stoorfrequenties (geschakelde voedingen etc) lekken dan ook nog eens makkelijker door, door slechtere CMRR boven 1khz.
        Als nu alle aardes gedeeld zijn zal dus van de kanalen die gewoon zwevend zijn aangesloten (microfoons enzo) ook de aardgeleiding ter beschikking komen, en dus veel minder CM spanning ontstaan, maar wel op alle inputs.

2: de vereffeningsstroom word gebypassed en zal niet via het achtervlak worden afgevoerd.

Dit is toch ongeveer de reden van op deze manier aansluiten ruud?

Wel raar als je bedenkt dat je 1/3 van je multikabel/pennen etc gebruikt voor dezelfde aansluiting [8D].

Als ik het goed heb zit er dus aan de mengtafelkant op de binnenkomende multicon (chassisdeel) een ster met allemaal draadjes naar alle kanaalafschermingkjes, en die ste
        knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

en als we hierop verder gaan, hoe zit dat met de effect multi's? een soortgelijke truuk?
          Is het een idee om alleen pin 2 en 3 aan te sluiten en de aarde alleen direkt via de netstekker te laten gaan?[8D][8D]
          Ervanuitgaande dat je altijd het eff rack vanuit dezelfde slof voedt als de mengtafel, zou dat toch goed moeten gaan? dan heb je meteen pinnen gewonnen in de eff.multi

De aarddraad is dan niet zo dik, maar die is toch ook niet zo lang..... Als alle apparaten goed zijn opgebouwd (anders modificeren) zit pin1 daar al keihard aan die randaarde....

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Over die GL2200: het is echt een HF probleem in de tafel, een ontwerp (nou ja ontwerp) van voor het CE tijdperk [)]

Heeft dat ding een losse voeding? dan denk ik namelijk wel zeker te weten dat een (groot) deel van de antennewerking die onafgeschermde voedingskabel is.
            Als je die kabel verlegd zou de intensiteit veranderen.
            Op te lossen met hf c's op de binnenkomende voedingspunten in de mixer....

Ik geloof dat er een voeding in zit maar dat je ook een losse eraan kan hangen?

Comment

• Brom
              • May 2003
              • 38

Allereerst dank allemaal voor de reacties, ik ben blij te constateren dat het toch niet zo eenvoudig ligt allemaal, das dan weer goed voor mijn gemoedsrust begon al een beetje aan mezelf (en mijn collega ) te twijfelen.

De voeding van deze tafel is ingebouwd in de tafel dus er gaat een eurotje in.

Greetz Marcel
              People who do not think are sleepwalking

Comment

• thyzerrr
                • Nov 2004
                • 92

In hetzelfde theater heb ik hetzelfde probleem meegemaakt op een basversterker, op andere plaatsen nergens last van gehad. Dus misschien ook wel iets lokaals...

T

Comment

Working...