Kabels, welke norm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Kabels, welke norm?

Hee,

Ik vroeg mij een paar dingen af wat betreft kabels.

1. Is er een norm die bepaald welke lengtes kabels moeten hebben? Bijvoorbeeld 2, 5, 10, 25 meter. Of ipv 2 meter bijvoorbeeld 3?

2. Bij het afbouwen, worden de kabels dan als eerste opgeruimd / opgerold of pas als laatste. Ik kan begrijpen dat er misschien geen regel voor is, maar wat is voor jullie het geval? Eventuele argumenten voor jullie keuze?

3. Tot slot, hoe ruimen jullie de kabels op? Een knoop erin, of van die klittenband dingetjes? Is het normaal dat opruimen van kabels lang duurt?

Bedankt voor tips,
    Bart
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

Ik trek eerst altijd alle kabels eruit (nadat de fantoom en faders en monitoren uitstaan!!).Ik zet niet de hele tafel uit, want ik wil nog wel een lekker ceedeetje draaien. Dan microfoons weg (zijn kwetsbaar) dan ga ik alle kabels oprollen, en ondertussen halen andere mensen statieven, monitoren etc. op. Kabels rol ik altijd het liefst zelf op, of met mijn collega technici want anderen doen het meestal verkeerd. Alle kabels hebben bij ons klittebandjes, is erg makkelijk!
    En als je een beetje doorwerkt en goed samenwerkt zijn de kabels bij ons meestal zo weg.

Groet,

Tom

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Is best al vweel over ge-post, dus : UTFSE..

1 nee, veel wordt de Ampco-Pro-Rent kleurcodering gekopieerd,
      bruin, wit, zwart, blauw, geel, rood = resp 1.5,3,6,9,12 en 15 meter

2 ik ben vroeger begonnen met alles losgooien, maar de spaghetti is dan niet te overzien.
      Tegenwoordig begin je op het podium met een kabeltje, en dat rol je dan op , terug naar je stage-block, waardoor je precies dat ene kabeltje uit de spaghetti vist. Tot je stageblok leeg is, gaat echt veel gemakkelijker.

3 klittenbandjes, voor die paar centen wil ik geen kabelbreuken meer hebben.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

sorry, die laatste moeten ongedraaid worden, dus rood = 12m , en geel = 15 meter.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

citaat:Geplaatst door **************
          sorry, die laatste moeten ongedraaid worden, dus rood = 12m , en geel = 15 meter.
          O jee, een mod die niet eens zijn eigen berichten kan wijzigen. [)]

1) Zie Macs post.

2) meestal aan het begin al kabels lostrekken en oprollen. Net als Sikkie proberen we zo lang mogelijk de cd-speler aan te houden (tenzij de lokatie zelf al de muziekinstallatie heeft gestart).
          Spaghetti-zooi is meestal nog redelijk te overzien.

3) Meestal gewoon een knoop. Zo doen we het bij de TC, in het muzieklokaal, in het theater en bij de drive-in. In het theater hebben trouwens wel janwillempies voor de lange stroomkabels en bij de drive-in show vaak een stukje installatiedraad voor sommige lange kabels. [^]
          Vorige week stage gelopen in Leiden en daar beweerden ze dat lusjes maken "de enige manier" was. Yeah right, ik hoef er niet 3x zo lang over te doen en ik hoef de eerstvolgende keer ook niet al die bochten in mn kabels. [V]

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Hee mac,

wat bedoel je met kleurcodering? Misschien beetje domme vraag maarja, zelf nooit meegemaakt volgens mij. Bedoel je dat de pluggen een kleurtje hebben, of dat er een sticker ergens op de kabel zit. Of heeft de kleurcodering betrekking op het eventuele klittenbandje?

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

de XLR-neutriks plastic / rubbertjes zijn meerkleurig te verkrijgen, of met een gekleurd randje, maar bij de NL4 doe ik er gewoon een plakbandje omheen.

Comment

• Jag
                • Nov 2002
                • 319

3. Kabels opruimen kan wel lang duren als het er veel zijn, en zeker als het spaghetti is geworden (iemand die iets te enthousiast is begonnen te trekken). Zoveel mogelijk kabelbomen gebruiken en multi's scheelt al een hoop.
                En kabels gewoon netjes opbossen zonder achtjes erin, en een klitterbandje is wel zo netjes en anders tapen.

Comment

• Brom
                  • May 2003
                  • 38

Wij ruimen ALTIJD eerst alle mic's op en dan pas de kabels, dat heeft als voordeel dat je mic's A. niet gejat kunnen worden in de drukte van het opruimen en B. ze niet kunnen vallen als er toevallig een kabeltje onder het statief doorloopt of zo.

Wij gebruiken voor de kabels zachte tape, dus geen knoop of klittebandjes.

Greetz,
                  Marcel
                  People who do not think are sleepwalking

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Nu we het toch ook een beetje over kleurcodes hebben, willen jullie alstublieft de kleurcode alleen aan de XLR-male kant doen. Ik hoef op het podium niet te zien welke lengte kabel er aan zit en het publiek ook niet. Het meest vreselijke is Focus met die grote blauwe krimpkousen of zo. Eerst zie je die blauwe vlek en dan pas dat er ook nog een microfoon aan zit.
                    Ziet er toch niet uit, zo'n close-up van een zanger en dan zie je een zwarte kabel, gekleurde tule, zilver huis van de XLR en dan een micro met zo groot mogelijk de naam van het geluidsbedrijf. Nee ik zie liever, zwarte kabel, zwarte neutrik en op die micro een klein logootje. Iedereen die wil weten wie er staat met geluid weet dan ook wel genoeg.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Bor
                      • Jan 2003
                      • 50

Wij ruimen altijd eerst de mic's op en vervolgens gaat de backline van de band van de Buhne af. Daarna alles afbouwen in omgekeerde volgorde van het opbouwen. Namelijk de laatst gelegde kabels liggen bovenop!
                      Rob Kuenen

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

Bij ons gaan eerst de schuiven omlaag, vervolgens gaat de eindtrap uit zodat deze kan afkoelen, daarna gaan meteen de mic's weg, dan gaan de monitoren uit, vervolgens trekken we alle kabels weg (worden ook netjes opgerold [)]) en daarna breken we hetgene wat er nog staat ook af, en dan vervoeren maar.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

citaat:Geplaatst door kokkie

Het meest vreselijke is Focus met die grote blauwe krimpkousen of zo. Eerst zie je die blauwe vlek en dan pas dat er ook nog een microfoon aan zit.
                          Klopt helemaal en Focus plakt ook graag hun mooie stickers (geel vierkant met witte circel, hoe opvallend wil je het hebben) op alles, dus ook de mic's [xx(]

Comment

• jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

citaat:Geplaatst door vasco

citaat:Geplaatst door kokkie

Het meest vreselijke is Focus met die grote blauwe krimpkousen of zo. Eerst zie je die blauwe vlek en dan pas dat er ook nog een microfoon aan zit.
                            Klopt helemaal en Focus plakt ook graag hun mooie stickers (geel vierkant met witte circel, hoe opvallend wil je het hebben) op alles, dus ook de mic's [xx(]
                            Vergeet de klemmen niet

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

citaat:Geplaatst door BvE

Hee,

Ik vroeg mij een paar dingen af wat betreft kabels.

1. Is er een norm die bepaald welke lengtes kabels moeten hebben? Bijvoorbeeld 2, 5, 10, 25 meter. Of ipv 2 meter bijvoorbeeld 3?
                              Lengtes van mac zijn de meest bruikbare, verder ben ik groot voorstander van 50m op een haspeltje, is me al vaak er goed van pas gekomen
                              citaat:
                              2. Bij het afbouwen, worden de kabels dan als eerste opgeruimd / opgerold of pas als laatste. Ik kan begrijpen dat er misschien geen regel voor is, maar wat is voor jullie het geval? Eventuele argumenten voor jullie keuze?
                              Eerst de ruimte vrij maken om kabels te kunnen rollen.

citaat:
                              3. Tot slot, hoe ruimen jullie de kabels op? Een knoop erin, of van die klittenband dingetjes? Is het normaal dat opruimen van kabels lang duurt?
                              korte lengtes netjes opbossen, janger dan 3m krijgt een cable tie, langer dan 15m gaat op een haspel.

Knopen leggen mag je best voorzichtig mee zijn, je kan signaal kabel niet ongestraft in een 90 graden hoek schoppen! daar is de kabel niet voor gebruikt...

Bedankt voor tips,
                              Bart
                              [/quote]

Comment

Working...