Gate voor spraak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Little Soundman
    • Jan 2005
    • 5

Gate voor spraak

Ik zoek voor een spraak toepassing in een kerk een (noise) gate.

Na wat zoekwerk kom ik op het volgende lijstje:

* DBX 166XL (225 ex)
    + Ingebouwde compressor
    0 Threshold, Release

* Behringer XR4400 (154 ex)
    ++ Threshold, Hold, Release
    + Prijs
    + 4 kanalen
    - Oogt wat minder degelijk

* Behringer XR2000 (118 ex)
    ++ Threshold, Hold, Release, Attack
    + Prijs

De DBX 166xl heb ik 2 weken op proef gehad en werkt erg prettig. Het enige dat hij mist is een instelling voor de Hold.
    De Behringers hebben wel een Hold instelling, maar missen beide een compressor. Met de compressie van de DBX was het vrij aangenaam iets te enthousiaste sprekers wat te dimmen

Heeft iemand het doorslag gevende argument om de keuze te maken? Of juist nog andere gate's in deze prijsklasse?
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Welkom op het forum Little Soundman.

De DBX 166XL vind ik zelf ook prettig om mee te werken. Je zou misschien nog kunnen kijken naar z'n kleine broertje de 266XL, die kost rond de 180 incl. en heeft geen limiter maar het gaat jou voornamelijk om de gate en de compressor neem ik aan.

Comment

• Little Soundman
      • Jan 2005
      • 5

citaat:Geplaatst door vasco

Je zou misschien nog kunnen kijken naar z'n kleine broertje de 266XL, die kost rond de 180 incl. en heeft geen limiter maar het gaat jou voornamelijk om de gate en de compressor neem ik aan.
      De 266XL moet het stellen zonder release knop op het gate gedeelte. Voor elk woord dat gesproken wordt de gate open en dicht klinkt denk ik niet prettig.

Comment

• pieefee
        • Jan 2005
        • 3

Nah als ik t zo zie komt die behringer wat jou betreft het best uit de verf voor wat je ermee wilt doen.
        Behringer oogt (bijna) altijd minder degelijk. En dat is t ook meestal. Maar de kwaliteit is meestal prima, zeker gezien de prijs. Als dit geen regelmatig iets is, dan zou ik vooral voor die behringer gaan.
        (de goeiekope dus)

Comment

• Little Soundman
          • Jan 2005
          • 5

Het is voor permanent gebruik in een vaste installatie. Gemiddeld 4 draai-uren per week.
          Vervelend dat dbx geen gate met hold in het assortiment heeft. Dan zou ik ze zo bestellen. Nu blijf ik toch twijfelen.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

citaat:Geplaatst door Little Soundman

Je zou misschien nog kunnen kijken naar z'n kleine broertje de 266XL, die kost rond de 180 incl. en heeft geen limiter maar het gaat jou voornamelijk om de gate en de compressor neem ik aan.
            De 266XL moet het stellen zonder release knop op het gate gedeelte. Voor elk woord dat gesproken wordt de gate open en dicht klinkt denk ik niet prettig.
            Dat is ook niet prettig. Los daarvan als het net te strak staat of iemand op verschillende niveau's staat te praten kunnen er woorden en/of letters wegvallen (Goedemor... mens..., ik hee...ullie van ...arte welko...). Maar ga je dan steeds die knop indrukken als er iemand praat en weer indrukken als deze klaar is want dan is die knop ook een keer op?

De compressorfunctie snap ik helemaal en zal zeker helpen tegen te enthousiaste sprekers maar wil je met de gate ruis wegnemen die op de lijn van de mic binnenkomt of wil je alleen bijgeluiden uitsluiten?
            Als het om de ruis gaat dan zou ik kijken waarom die ruist en het bij de bron gaan aanpakken.

Comment

• Little Soundman
              • Jan 2005
              • 5

Dat is ook niet prettig. Los daarvan als het net te strak staat of iemand op verschillende niveau's staat te praten kunnen er woorden en/of letters wegvallen (Goedemor... mens..., ik hee...ullie van ...arte welko...). Maar ga je dan steeds die knop indrukken als er iemand praat en weer indrukken als deze klaar is want dan is die knop ook een keer op?
              De installatie moet onbemand zijn werk doen. Gate open adhv de threshold bij spraak, gate dicht als de spreker klaar is. Als het even kan tussen zinnen of bij korte pauze gewoon open blijven. (Hold instelling)
              citaate compressorfunctie snap ik helemaal en zal zeker helpen tegen te enthousiaste sprekers maar wil je met de gate ruis wegnemen die op de lijn van de mic binnenkomt of wil je alleen bijgeluiden uitsluiten?
              Als het om de ruis gaat dan zou ik kijken waarom die ruist en het bij de bron gaan aanpakken.
              Tijdens de dienst staan er meestal 2 of 3 mics open. Een daarvan pakt erg veel akkoustiek op als een van de twee andere mics in gebruik is. Dit komt gedeeltelijk door de akkoustiek van de ruimte (meer dan 10 meter hoog, rondom stenen muren, stenen vloer) en gedeeltelijk door de speakers die er achter hangen. De microfoons waar niet in gesproken wordt staan dus gezellig extra galm aan de mix toe te voegen. Maar daar heb ik al meer dan genoeg van. Ruis is verder geen probleem. Mic lijnen zijn allemaal balanced. (Nouja, uit 1 condensator wel, maar dat is zoveel ruis dat dat een technische oorzaak moet hebben. Is eerder werk voor de reperateur denk ik)

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

De verhouding van direct geluid van de spreker en het difuus geluid van de ruimte bepaald je instelling van de gate. Als een spreker wat verder van de mic. gaat staan dan zal het aandeel difuus geluid toenemen en de instelling voor je gate kritieser worden.
                Bedenk dat een lange holdtijd ook irritant kan klinken vooral als je veel difuus geluid oppikt.
                Met andere woorden experimenteren en afregellen.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...