Uitversterken koor/monitoring?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Da Burf
    • Jun 2003
    • 44

Uitversterken koor/monitoring?

Binnenkort heb ik een klusje om bij een harmonie-orkest een koor uit te versterken.
    Het verzoek van het koor uit is om dit met 4 microfoons te doen (1 per stemtype), waarvoor ik Schoeps (yeah!) en akg (c1000's...) kleinmembraanmics tot m'n beschikking heb.
    Ook wil men per stemgroep 1 monitor.
    Ik ben nogal bang voor feedback op die monitors omdat de mic's niet al te dicht op de bron zullen komen te staan om een mooi plaatje op te pikken... Hoe zouden jullie dit aanpakken?
    Monitors als wedge of als sidefill, microfoonposities etc?
    Bij voorbaat dank!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

die c1000 kun je mooi als overheads gebruiken, en dan de monitor als wedge neerleggen, en als je een eq tussen je mixer en je monitor inhangt (insert op aux) kun je nog de eventuele probleem gebieden aanpakken.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Da Burf
      • Jun 2003
      • 44

citaat:Geplaatst door shure-fan

die c1000 kun je mooi als overheads gebruiken, en dan de monitor als wedge neerleggen, en als je een eq tussen je mixer en je monitor inhangt (insert op aux) kun je nog de eventuele probleem gebieden aanpakken.
      Bedankt voor je reactie. Uiteraard ben ik van plan om de mics overhead op te hangen.
      Om feedback zoveel mogelijk te voorkomen wil ik met plaatsing van de monitors gebruik maken van de dode punten in de richtkarakteristieken van de mics.
      Fors EQ'en is natuurlijk altijd mogelijk maar ik wil graag een zo 'recht' mogelijk monitorgeluid voor de dames en heren zangers.
      Iemand hierover ideeën?

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Een aloude probleemstelling.
        De dames en heren willen zichzelf nog harder terughoren dan ze zelf zingen?? Vergeet het dan maar zonder hoofdtelefoons / inear.
        Maar, als het om de 'andere' stemmen gaat, dan heb je nog een kans(je).
        Gebruikmaken van de dode plekken in de richtkarakeristiek is uiteraard aan te bevelen.
        Als je echter goed naar zo'n karakteristiek kijkt, dan kun je moeilijk de microfoons als overhead plaatsen. De monitor zal bij een supernier op ca. 60 graden van achterlijk moeten staan.
        Met een monitor op de grond, en de microfoon schuin naar beneden gericht haal je dat nooit.

Wat bij musicals wel wordt gedaan, is de monitor vliegen schuin boven de microfoon die dan als overhead hangen. (of recht erboven als het een gewone nier is...
        Dan kun je optimaal gebruik maken van de 'dode plek'.

Succes. Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Niet vergeten dat juist die punten in je freq response die feedback veroorzaken, ook VAAK degene zijn die bergjes op je freq response maken en zorgen dat ie dus niet recht klinkt. Mijn ervaring bij het eq'en van monitoren is dat als je klaar ben (met het goed klinkend maken) de monitor meteen ook stukken minder feedback veroorzaakt.
          De groeten => Micha

Comment

• Bor
            • Jan 2003
            • 50

In mijn ogen zijn monitoren voor koren alleen zinvol wanneer je er een beetje orkest of ander geluid op moet draaien zodat het koor de begeleiding goed kan horen.
            De enige stemmen die ik ooit op koormonitoren heb gedraaid zijn solisten die een handheld mic hebben!
            Koor via monitoren terug laten komen levert normaal gesproken alleen maar problemen op!
            Rob Kuenen

Comment

• Sikkie
              • Sep 2004
              • 126

Ik doe ook erg vaak (gospel)koren, en daarbij heeft het koor wel monitoren, maar daarover komt alleen piano en solisten. De o.h's die wij gebruiken zijn van Sennheiser (typen weet ik niet uit hoofd) en daar heb ik al erg vaak feedback problemen mee. (de ruimte, een kerk, speelt daar ook erg in mee). Het koor zelf heeft ook niet de behoefte om zichtzelf terug te horen. Ik zou het erg knap vinden als je met monitors op de grond of op statief, overheads in de lucht, voldoende monitor geluid krijgt...

Groet,

Tom

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

Ik ben nu met een band aan het touren waar iedereen van het koor een aparte mic krijgt. Ok het is ook niet zo'n groot koor, 30 personen.
                Koren van 200man zou denk ik wat veel worden.
                Ik ben er erg blij mee je kunt het geheel tenminste krijgen zoals je wilt. + monitors geven is geen probleem meer.
                Op hun monitor staat de koormix van foh + de instrumenten die ze op dat moment nodig hebben (de 1ne keer alleen piano dan weer lead zanger dan weer een totale mix).
                Het is lekker om het koor ook op de monitor te zetten. Het gaat om het gevoel en je hoort redelijk goed wanneer je iets uit de toon zingt + ze houden hun eigen als koor meer in bedwang, dit scheelt een hoop actief mixen. Je hebt toch al genoeg kanalen op deze manier (60) dus de rust dat het koor goed klinkt is wel lekker.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

@ ShureFan,
                  Overheads op een koor zijn nogal NOT done, omdat het koor iets naar beneden zingt , en je dus buiten de grote energie-baan van het geluid gaat zitten. Dat zijn je eerste dB's winst. Zet de mic's dus op de hoogte van de monden, evt iets lager, omdat de meeste zangers rechtuit, of iets naar beneden zingen.

Comment

• Da Burf
                    • Jun 2003
                    • 44

citaat:Geplaatst door **************

@ ShureFan,
                    Overheads op een koor zijn nogal NOT done, omdat het koor iets naar beneden zingt , en je dus buiten de grote energie-baan van het geluid gaat zitten. Dat zijn je eerste dB's winst. Zet de mic's dus op de hoogte van de monden, evt iets lager, omdat de meeste zangers rechtuit, of iets naar beneden zingen.
                    Bedankt voor dit zeer goede advies, hier had ikzelf op zich ook al aan gedacht, blij dat je dit even bevestigt.
                    Als je nou de monitors de zangers laat 'aankijken' net achter de mics (z-as), wellicht is dit een goede opstelling om het mee te proberen?

Ik zal er proberen achter te komen waarom men uberhaupt koormonitoring wil of dat toch het orkest op de monitors te horen moet zijn...

Comment

Working...