versterking band in kleine zaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • idss
    • Mar 2005
    • 4

versterking band in kleine zaal

Hallo,

Voor grotere optredens huren we de PA natuurlijk altijd, maar voor kleinere optredens in bijvoorbeeld een kleine zaal, of kroeg, kunnen we best ons eigen apparatuur gebruiken dacht ik zo.

Het gaat om een behringer UB-serie mengpaneel, DAP 250WATT amp, en twee DAP 300 watt RMS speakers. Hier oefenen we ook altijd mee. Wat ik me nu afvraag, is wat ik hier nog aan kan doen om er een beter geluid uit te krijgen. Wat voor nut heeft radapparatuur zoals compressors, effectdingen, preamps, equalisers en al dat soort dingen meer waar ik nog weinig verstand van heb.

ben benieuwd, alvast bedankt!
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

Hmm, als je altijd een PA huurt moet je daar toch al wel wat verstand van hebben of niet?
    Allereerst denk ik dat je beter naar een andere set kan kijken want dat setje wat je hier beschrijft is in de meeste kroegen echt veel te weinig. Aangezien je dat setje hebt samengesteld verwacht ik dat er haast geen budget is voor randapparatuur.
    Om meer te weten te komen wat de door jou opgenoemde randapparatuur doet kun je het beste gebruik maken van de zoekfunctie.

Succes
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Beste idss,

Ik zie op jullie site dat de bezetting is: drums, bas, gitaar, zang.

Het kan inderdaad goed werken om in een kroeg alleen een 'zanginstallatie' te gebruiken in plaats van een grote PA. Drums gaan dan akoestisch, en de bas en gitaar gebruiken hun eigen versterker ook voor 'zaalgeluid'. Het is dan uiteraard wel van belang dat je goede (bas)gitaarversterkers hebt, zodat je een mooie balans kan maken tussen drums, bas en gitaar. Een goede soundcheck om deze balans te vinden is belangrijk; je hebt immers tijdens de optredens geen geluidsman in de zaal (ik neem tenminste aan dat dat de bedoeling is).

Ik zou dus via het mengpaneel alleen de zang laten lopen, en eventueel de basdrum van het drumstel. Deze laatste gaat akoestisch meestal niet hard genoeg voor rockmuziek, dus vandaar. Bovendien kan je de basdrum dan op de drummonitor zetten, wat drummers vaak weer prettig vinden.

Een compressor zou je op de zangstem kunnen gebruiken. Dit apparaat zorgt in feite dat de pieken in het geluid (bij een uithaal van de zanger bijvoorbeeld) wat worden ingedrukt. Je hebt dan dus wat minder dynamiek in de vocalen, maar vaak is dit juist de bedoeling, omdat een uithaal die misschien wel 1,5 keer zo hard is als 'normaal' zingen niet 1,5 keer zo hard uit de speakers moet knallen. Dit is zowel fijn voor je publiek als voor je speakers . Je zou het trouwens ook wel zonder compressor kunnen proberen, zeker als de zanger een goede microfoontechniek heeft.

Effectdingen gebruik je (in jullie toepassing) om wat galm op de zangstem te zetten. Ook dit is geen must, maar het gaat er al snel net een beetje mooier door klinken.

Equalisers gebruik je om bepaalde frequenties wat zachter te zetten (of harder natuurlijk). Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je vindt dat de boxen wat schel klinken. Je moet dan waarschijnlijk ergens tussen de 1kH en 5kH een 'dipje' maken. Ook kan je de klank van de lage tonen vaak wel wat verbeteren (bijvoorbeeld om de basdrum iets vetter laten klinken, of om een frequentie waarbij heel de kroeg begint te trillen wat lager te zetten). Welke frequenties je moet hebben hangt onder andere af van de ruimte waarin je speelt, dus je zal dit elke keer even in moeten regelen!

Succes ermee! Groeten!

Robert

EDIT: Aan Pro'd'user: Ik neem aan dat ze voor grotere klussen een PA en een geluidsman huren.

Maar verder heb je wel gelijk; een kroeg is wel wat anders dan een oefenruimte! En als die DAP speakers al hard genoeg gaan, gaat het waarschijnlijk nog niet fantastisch klinken! Misschien kan je bij het verhuurbedrijf waar je normaal komt wel een betere zanginstallatie huren. Kost je alsnog een fractie van de huurprijs van een grote PA + geluidsman. Tenslotte gaat het uiteindelijk om kostenbesparing lijkt me zo...

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

Voor een klein kroegje gebruik ik altijd een basskastje met 2 topjes en bij normaal bandje 3x drumstel, bassgitaar, gitaar en dan zang en/of keyboard alles zacht meeversterkt en dan eigenlijk een zangset met wat muziek instrument erbij zodat het ook achterin wat in balans is qua zaal geluid en dan op het podium niet te hard. beetje echo/galm op de zang en als aanwezig ook op de mondharmonica.
        groetjes
        Boi
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...