RMS vs AES vermogen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

RMS vs AES vermogen

Als uitbreiding op de techtalk > Luidsprekers, een vraagje over vermogen.
    Meestal wordt er gesproken over het vermogen gemeten in RMS waarde van de versterker of luispreker, maar ik zie vaak ook bij de grote PA fabrieken de waarde AES.
    Nu mijn vraag: Mijn versterkers leveren 500w/8ohm en 750w/4ohm in RMS waarde. Hoeveel is dit nu in AES waarde?
    Ik zou dit graag weten want als ik nieuwe kasten wil aanschaffen, welke in AES waarde zijn opgegeven dan wil ik graag dat mijn versterkers daar geschikt voor zijn zodat ik niet nog ook een stel nieuwe versterkers zou moeten aanschaffen.
    Ik zie wel eens artikelen waarin staat dat AES ongeveer 10% minder is dan RMS, maar of dit waar is?
    graag jullie antwoord
    groetjes
    Boi
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Met die vraag loop ik ook al een tijdje. Ik ben die waarde echter alleen nog maar tegen gekomen bij losse luidspekers ( Dus op de datasheet staat dan een AES waarde ipv RMS )
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Boi
      • Apr 2004
      • 541

Ja meestel alleen bij losse speakers maar zie het ook wel op bij kasten.
      Schijnt dat AES de echte waarde is en RMS afhankelijk van welke methode de fabriek gebruikt heeft om te meten.
      maar ja, dat is alleen van lezen van allerlei artikelen.
      Dus wie weet hoe het nu echt zit?
      groetjes
      Boi
      groetjes

___

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Kijk, die vraag had ik ook al

siske
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

AES is volgens mij 2 uur lang roze ruis (met 6dB pieken erop) en dan in dB's.
          SPL in nominaal, dus met daarop nog eens die 6dB .

vermogen in watts maakt hun weinig uit, volgens mij.

maar zoek eens op http://www.aes.org , dat is de hoofdclub, en die heben dat vast ergens staan

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

Dit is het AES verhaal van Beyma:
            nu gij en dan ikke weer

Comment

• timmel
              • Sep 2004
              • 111

Een luidspreker heeft geen vermogen
              Wordt daar toch over gesproken, dan bedoelt men de elektrische belastbaarheid van de luidspreker. De continue belastbaarheid van de luidspreker is het versterkervermogen dat gedurende langere tijd aan de luidspreker toegevoerd kan worden zonder dat de luidspreker beschadigt. Vaak zie je de belastbaarheid aangeven in watt RMS. Dat is de afkorting voor 'root mean square' en mag eigenlijk alleen voor wisselspanning gebruikt worden. In de praktijk betekent het vaak dat de fabrikant een sinussignaal op de luidspreker zette, soms ook wel een roze ruis, dat zo hoog was dat de luidspreker gedurende bepaalde tijd net niet kapot ging, en dan werd deze RMS spanning gekwadrateerd en dan gedeeld door de nominale impedantie van de luidspreker en had men het 'vermogen RMS'. Probleem is dat er niets gestandaardiseerd is, dus niet de vorm van het signaal, maar ook niet de tijdsduur van de test.

Het is daarom beter om de AES standaard te gebruiken. Belastbaarheid AES (Audio Engineering Society) is de gestandaardiseerde manier om de belastbaarheid van een luidspreker te meten. Alle meetvoorwaarden zijn nauwkeurig omschreven. Zo moet de luidspreker vrij opgesteld staan (dus niet in een kast), en moet gedurende 2 uur een roze ruis toegevoerd krijgen. Bandbreedte van het signaal, de gebruikte filters en nog wat andere zaken zijn nauwkeurig voorgeschreven. Maar vaak zie je bij de belastbaarheid van luidsprekers de term RMS staan. Omdat dit niet gestandaardiseerd is meet elke fabrikant op zijn eigen manier, en is het dus moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om luidsprekers van verschillende fabrikaten te vergelijken
              niet genoten is altijd mis

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Ben ik het helemaal mee eens Timmel, maar nu weet ik nog niet wat een gemiddelde betrouwbare formule is om bv 100w/8ohm AES in RMS om te zetten.
                Ik bedoel het is erg aardig natuurlijk van de AES groep dat ze een zeer betrouwbare meet methode hebben ontwikkeld, maar als mijn speaker 100w/8ohm AES als waarde heeft hoe zwaar mag de versterker zijn? Ook 100W/8ohm, want versterkers hebben meestal een continu RMS waarde.
                groetjes

___

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

Volgens Beyma http://profesional.beyma.com/ENGLISH...20vs%20RMS.pdf zouden we van deze formule kunnen uitgaan:
                  RMS watt/89*86= AES watt. Niet geheel op vast pinnen maar het is een aardige indicatie.
                  100w RMS zou dan zijn 100/89*86= 96,5watt AES(afgerond)
                  groetjes
                  Boi
                  groetjes

___

Comment

• Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

Is dus redelijk te verwaarlozen dacht ik zo ?? Ik zou gewoon uitgaan dat RMS en AES hetzelfde is.
                    M.v.g. Sander
                    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

bij erg hoog vermogen lijkt het me beter om het toch niet te verwaarlozen dacht ik zo...
                      De groeten => Micha

Comment

• Boi
                        • Apr 2004
                        • 541

citaat:Geplaatst door Ibvee

bij erg hoog vermogen lijkt het me beter om het toch niet te verwaarlozen dacht ik zo...
                        Er van uitgaande dat het klopt is het dus bij de gemiddelde fabrikanten opgave 3,5%.
                        groetjes
                        Boi
                        groetjes

___

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

probleem is : wanneer verstook je echt het volle vermogen in de speaker?
                          wegens het feit dat je muziek speelt dus bijna nooit, omdat muziek een heel andere karakteristiek heeft dan roze ruis.
                          Verder gaat de aes van de laagste impedantie in de curve uit, terwijl rms een gemiddelde pakt.
                          Is dus weer per speaker verschillend. En dan de invloed van de kast nog, die geeft weer een andere karakteristiek.

Comment

• dnleventssteven
                            • Apr 2005
                            • 4

Aes betekent:

American engenier sound

De AES waarden is 1.3 keer groter dat RMS waarden.
                            B.V. 2400W AES is 2400:1.3=1846WRMS

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Bij Zeck was het destijds factor 1.5. Dus AES 300W was 450W RMS
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...