sound processor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ORKZ
    • Nov 2003
    • 65

sound processor?

Hallo, na lange afwezigheid weer even terug met een vraag.
    In de keet waar ik geluid doe zijn ook gewone baravonden zonder concerten. En daar heb ik een geluidsprobleem: er staan vrijwilligers achter de bar die ook muziek draaien en die zijn qua volume niet in de hand te houden. gevolg: er is geen normaal gesprek meer te voeren en de ingebouwde luidsprekerprotectie schakeld met regelmaat de speakers uit, klachten van de buren enz enz. Uiteraard heb ik ze 1000en keren gezegd dat dat niet kan zo kan, maar men is het na een half uur en/of 3 bier alweer vergeten. Opvallend is trouwens ook dat dezelfde vrijwilligers die (terecht) vinden dat sommige mensen niet zo hard moeten draaien als ze zelf achter de bar staan net zo hard of zelfs harder gaan als degenen waar ze over klagen.
    Ze uitleggen dat de speakers minder snel in de protectie gaan als je de bas niet op 11 zet heeft ook geen zin.
    Ik ben de discussie met hen een beetje zat en ben dus op zoek naar een processor die het geluidsnivo beperkt zonder dat het de zaak meteen uitzetzoals de luidsprekerprotectie. Een snelle internetsearch leverde echter alleen limiters op die bedoeld zijn om het systeem tegen overbelasting beschermen en dat is niet waar ik naar op zoek ben; ik wil gewoon een gesprek kunnen voeren in de bar en geen klachten van buren. Liefst zonder dat ik als politie-agent moet optreden naar de vrijwilligers, en zonder dat de zaak teveel gecompressed wordt als men 'op het randje' draait (want dat zal waarschijnlijk dus voortdurend zo zijn).
    Heeft er iemand tips?

ooit bereiken we de 190 db grens.....
  • PM
    • Mar 2003
    • 87

Ik gebruik hier een Behringer Ultramizer voor. Eigenlijk is dit een multiband-compressor met wat extra functies. De multiband compressor zelf gebruik ik niet, maar met dit toestel kan je het maximum uitgangsniveau instellen (in dB).
    Je krijgt een beetje meer ruis maar dat is enkel hoorbaar als men geen muziek speelt. Met een druk op de bypass-schakelaar schakel je de processor "uit".

Je moet wel even opletten dat men de mengtafel of de ingang van de processor niet kan oversturen (gain, toonregeling), eventueel moet je de ingangen van de mengtafel (laten) aanpassen zodat oversturing niet kan gebeuren.

Comment

• ORKZ
      • Nov 2003
      • 65

Ja, dat je hier een compressor/limiter voor kan gebruiken begrijp ik wel, maar is er ook iets dat hier speciaal vvor is? bijvoorbeeld de limiter die in sommige kroegen verplicht is door de gemeente? dat is toch geen gewone limiter dacht ik.

Comment

• timmel
        • Sep 2004
        • 111

Kijk hier eens naar de limiters van dateq. Speciaal voor dit soort toepassingen. De SPL2 zal al voldoende zijn denk ik. Nieuwprijs rond de 500 euro maar op marktplaats staat er eentje 2dehands. Succes
        niet genoten is altijd mis

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

wat ik in zo'n geval flik : een extra mengertje (+cd. md. computer, etc) voor de bar, met een -20dB weerstand naar het systeem brengen. en die weerstanden worden in de DI, of in de kabel zelf gesoldeerd. Er zijn ook kant en klare neutrik male-female-connectoren met een drossel te koop.
          Verder wil een eenvoudige behringer 2496 speakermanager ook wel een stukje werk overnemen, dan gebruik je de derde ingang (mono, maar alla) als bar-signaal, met een -20 db demper erop.
          En de stereo in's laat je voor de live-tafel vrij.

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

Misschien is een plexiglasplaat wat voor je, met een deel eruit gezaagd wat alleen nog de volume meters per kanaal vrijlaat, kan je alles afstellen en niemand kan meer te hard draaien of de toonregelaars op +12 zetten.
            groetjes
            Boi
            groetjes

___
            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Dat is een optie, maar als je er dan zelf eens bij wil dan moet je eerst die plaat eraf schroeven. Ooit eens een keer in een kantine geweest waar ze de versterker knoppen hadden vast getaped met gaffa Dan kon die niet harder, dat had echter wel tot gevolg dat ze meer gingen uitsturen op de mixer en dus alsnog alles in de soep draaide.

De enige echt goeie optie is denk ik echt het opvoeden van je vrijwilligers of stel een iemand aan die de muziek doet en als die zich misdraagt dan schop je die eruit. Stel ze de keus: Muziek maar normaal of helemaal niks. ( al is dat laatste ook geen optie )[V]
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Je hebt speciale 19"racks met zo'n deur sleuteltje eruit en niemand kan verder ergens bij, kan je natuurlijk ook zelf maken en dan hoef je niks te schroeven.
                kijk de mensen opvoeden lukt toch niet.
                Wat we vroeger wel deden bij het inrichten van discotheken was een box naast de dj en als hij te hard draaide had ie er zelf meer last van dan de bezoekers, werkte perfect, kon geschakeld worden als monitor en alsL/R signaal maar uitzetten of zachter dat ging niet.
                Werkt natuurlijk niet echt voor een barretje maar alles inbouwen in een rack of net kastje met alleen nog toegang via een sleutel werkt perfect, men kan alleen de signaal bron harder of zachter schuiven en er komt minder stof, nicotine en andere ellende in je apparatuur terecht.
                groetjes
                Boi
                groetjes

___
                Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• BAJ productions
                  • Jul 2003
                  • 587

wat wij in de keet doen is boxen allemaal op de gene die de muziek aan zet richten. werkt erg goed!!!!

zo niet gewoon stroom der af door de mensen die der wonen. dan leren ze heel erg snel!!!
                  groetjes,
                  Bas

Comment

• ORKZ
                    • Nov 2003
                    • 65

citaat:Geplaatst door timmel

Kijk hier eens naar de limiters van dateq. Speciaal voor dit soort toepassingen. De SPL2 zal al voldoende zijn denk ik. Nieuwprijs rond de 500 euro maar op marktplaats staat er eentje 2dehands. Succes
                    Dat is precies wat ik bedoelde, thanks.
                    Wel een beetje raar idee dat ik vrijwillig zo'n ding installeeer dat anderen door de gemeente door de strot geduwd krijgen...

Comment

• timmel
                      • Sep 2004
                      • 111

citaat:Geplaatst door ORKZ

citaat:Geplaatst door timmel

Dat is precies wat ik bedoelde, thanks.
                      Wel een beetje raar idee dat ik vrijwillig zo'n ding installeeer dat anderen door de gemeente door de strot geduwd krijgen...

Graag gedaan.
                      Als je zover bent, kun je dan even je bevindingen op het forum zetten? Greetz
                      niet genoten is altijd mis

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

Je moet met zo ene gain limiter wel zoiezo de mensen bewust maken van dat ding. Ik heb ooit in een cafe gedraaid waar ook een limiter stond, en vant moment dat het 'rode ledje' brandde ging ik ook niet meer harder.

Daarna draaien dan 2 gastjes van 15 jaar, en die heb ik 5 keer uitgelegd wat een limieter is, maar als ik dan (omdat de muziek zo hard aan het clippen is) ga kijken merk ik dat alle gains en toonregelingen van het mengpaneel op max staan, de hele VU constant aan is, en dan vragen die jongens me doodleuk: Poelmans weet gij hoe we dit harder kunnen laten spelen? Op die manier gaan je tweeters binnen de 10 minuten naar de verdoemenis, en je gasten naar buiten.

Wat ook een oplossing is, is een geluidsbegrenzer: gaan ze over de vooringestelde dB waarde (die door een micro in de zaal wordt gemeten) dan gaat er een lamp of zwaailicht branden bij de DJ. Is die lamp 30 seconden aan dan gaat de stroom voor de volgende 30 seconden van de amps af... 1 nadeel: die micro piekt bij 1kHz, dus sommige platen kunnen harder dan andere, en eventueel kan het volk door wat geroep de begrenzer ook laten afgaan... Hét grote voordeel is wel dat in tegenstelling tot de limieter hiermee geen stukken aan de geluidsapparatuur komen. En je hebt hierbij een drijdelijke waarschuwing dat je te hard speelt. Als de stroom eraf gaat is het je eigen stomme schuld

Comment

• Lipton
                          • Feb 2004
                          • 17

Kijk eens naar www.bcaudio.be
                          Die hebben een master-processor MPFULL/ST die heel goed is.
                          Heb zelf de 2-weg processor in verhuur zitten en laat ze maar open draaien op de mixer de processor houdt de klank onvoorstelbaar goed.
                          Geen overstuurde klank.

Comment

Working...