dilemma versterker, sub, topjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

dilemma versterker, sub, topjes

uhhh het is een lang verhaal, maar in veel forums zegge ze iedere keer dat ze meer moete weten, en het zijn medere vragen)

Wat ik nu heb:
    -Ik heb van die ouwe jb-system boxen (m20) van 220 watt rms en 8 ohm (15 inch)
    -een versterker van yahama p-2200 (2 kanalen met 4 tot 16 ohm, het is zo'n versterker met van die peak meters (die peak meters gaan tot 300 watt, als ik hem ook egt zo hard zet geeft ie opzich nog wel goed geluid)
    -een normale versterker (hoeveel watt weet ik niet precies (ik denk rond de 70 watt rms), maar ik heb hem geprobeerd met die jb-system boxen en hij ging wel vervorme als hij hard stond en veel bas erbij enzo, hij is dus een stuk slechter als die yahama p2200 versterker)
    (-ik heb ook al een mengpanneel enzo maar dat is niet belangrijk voor dit verhaal denk)

het probleem is: Ik wil er een subwoofer bij hebben met crossover en al die zooi, ik heb er nu al veel over gelezen enzo in andere forums maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. En hoop dat iemand voor mij een goeie oplossing heeft.

-Ik ga een goedkope crossover halen van behringer van 89 euro
    en over de subwoofer ben ik nog niet helemaal uit.

-ik heb niet al teveel geld en het is gewoon voor op mijn kamer, en als iemand een fesie heeft kan ik het ook mooi meenemen om lekker te blazen.

Ik heb 2 mogelijkheden bedacht:
    1ste mannier: ik gebruik alleen die yahama p2200 versterker en maak mono geluid, via de crossover zet ik de lage tonen op channel A en de mid/hoge tone op channel B, ik wil op beide kanalen ongeveer even veel ohms, anders ben ik bang om mijn versterker op te blazen. op channel B zet ik dan die 2 jb-system boxen parralel, voor de mid/hoge tonen(dus op channel B 4 ohm)
    en dan moet ik voor channel A een subwoofer vinden van 4 ohm, of 2 van 8 ohm (om ook 4 ohm te krijgen, alleen om subjes te vinde van 4 ohm is wel lastig, en ik wil niet meer dan ongeveer 250 euro voor de sub/subs uitgeven dus om er 2 te vinde van dat geld is ook lastig)

2de mannier: ik gebruik beide versterkers en krijg sterio geluid, via de crossover zet ik de lage tonen op de ene versterker en de mid/hoge tonen op de andere versterker, maar ik weet bijna zeker dat die normale versterker gaat vervormen als ik hem een beetje hard zet. En kan ik dan beter de mid/hoge tonen op die normale versterker zetten, of de lagen tonen op die normale versterker (met de sub)??

Ik weet niet of iemand nog andere ideeën heeft, het zou mooi zijn [8D]

ik heb ook wel un mooie sub gevonden bij de konijn in eindhoven, was een behringer met 400 watt rms, 18 inch en met 8 ohm (was het maar 4 ohm )en die kost 240 euries.en dat leek me wel wat voor mij.

of is het misschien beter om 2 super gare subs te kopen (net zoiets als ik op marktplaats had gevonde, 129 euro per stuk van die soundlap pro zooi (nieuw zegge ze)), dan kan ik ze wel parralel zetten en dan heb ik ook 4 ohm, en is dat dan samen beter als die van de konijn??

of weet iemand een subje van 4 ohm onder de 250 euro met genoeg vermogen om die 2 keer 220 watt rms bij te benen van die jb-system boxjes.

als ik iets vergeten ben zeg het maar, alvast bedankt

• S500D
    • Feb 2003
    • 215

Goeie morgen da's een heel verhaal. Maar die Yamaha amp is 2x400W in 4 ohm, daar zou je je subs op aankunnen sluiten (kijk eens naar Eminence speakers de Kappa series).
    Op het moment dat jij een crossover er tussen zet zul je de bas uit je toppen weg filteren waardoor je (NORMALE AMP) minder moeite heeft om je toppen aan te sturen. en ook minder gaan vervormen op hetzelfde volume.
    Ik denk dat jou normale amp een hifi versterker is, dus pas op dat hij niet te warm wordt (airco inbouwen) een hele avond lekker blazen gaat die amp niet lukken.
    Spaar effe door en kijk dan eens naar een dap of behringer amp want die heb je voor weinig geld.
    Gr ROn
    U draait, Wij vragen.

Comment

• dj bobo
      • May 2003
      • 155

Volgens mij maakt peavey subs van 4 Ohm, maar volgens geen 18" in de goedkopere series, de rest van de series van peavey ken ik overigens niet zo goed) en mocht je een peavey willen aanschaffen denk ik toch dat je aan tweedehands moet gaan denken.

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

Ik denk dat het makkelijkste en goedkoopste 1 actieve subwoofer is, onder de 200Hz hoor je toch geen stereo. Subwoofer kan je vanaf je mengtafeltje dan ook apart aansturen via de mono of 2de master out of dergelijks. Er zijn van verschillende merken voor rond de 450euro leuke actieve subkasten te krijgen. De P-220 kan je dan gewoon voor je JB-boxen gebruiken.
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

Je geeft zelf al de goedkoopste , en volgens mij de meest interessante , oplossing aan: om te blazen in mono spelen met de yamaha. Dit is zeker geen slecht optie , en mijns inziens ook de meest betrouwbare.
          Begin met één subwoofer (één behringer houdt volgens mij wel 2 jb systems bij) en die X-over, en sluit aan zoals je zelf aangaf. Als de jb's dan nog te hard gaan tov de sub, kan je deze op de x-over nog minder zetten.
          Op je kamer kan je dan je Hifi versterker op de toppen zetten en in stereo spelen; maar deze laatste zou ik zeker niet meenemen op een feestje: je zou er alleen maar stukken mee maken

groetels,
          Pino
          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Needmoresound
            • Apr 2005
            • 170

bedankt voor de reacties, ik ga denk ik de manier van mono gebruiken met 1 versterker. ik heb 2 subjes van Beyma gevonde op marktplaats, is dat in het algemeen een goed middelmatig of slecht merk? (het waren volgensmij zelfbou met als speaker beyma SM115, en als je die woofer nieuw wou kopen koste ze 140 ofzo per stuk, dusja klinkt wel aantrekkelijk...

Comment

• dj bobo
              • May 2003
              • 155

Kijk uit voordat je hier een mooie reactie op krijgt, degene die die speakers aanbied kan ook op dit forum aanwezig zijn

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Koop ze niet vóór je ze op een deftig volume gehoord hebt. Beyma is over het algemeen best een goed merk; maar als ze in een verkeerd berekende kast zitten , of ze zijn mishandeld geweest op welke manier dan ook, heb je er niets aan.
                De SM115 is een speaker uit de budget reeks van Beyma, doch dit is zeker géén minderwaardig product. Er zijn veel mensen tevreden over deze speaker.

Groetels,
                Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Needmoresound
                  • Apr 2005
                  • 170

ik heb ze nu al gekocht... GROOT!!! niet normaal die m20 van jb-systems lijke nu zwaar klein... en het was geen zelfbouw... zien er alleen un beetje gaar uit, alleen met un beetje verf en tijd zien ze er zo weer goed uit, en blaze doet het wel op mijn kamer:P, nog bedankt voor de info

Comment

Working...