Wanneer digitaal wanneer analoge mengtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lurge
    • Nov 2004
    • 14

Wanneer digitaal wanneer analoge mengtafel

Hoi,

Op dit moment hebben we een Soundcraft Spirit Live 24/4/2 tafel en we willen deze vervangen omdat deze inmiddels oud is en een aantal keer gerepareerd al. Ik zat te denken om dezelfde tafel opnieuw te kopen maar dan nieuw, of om een nieuwe digitale tafel aan te schaffen. Maar het probleem met digitale tafels die ik kan vinden (DDX3216 of 01V96) is dat ze maar 12 kanalen XLR-input hebben. Nu hebben we minimaal 24 kanalen nodig, dit is geloof ik te realiseren dmv wat accesoires producten (klopt dit?).
    De tafel gaat gebruikt worden in een schouwburgzaal, de band zal meestal een vaste samenstelling hebben. Piano, drums, keys, (elec) gitaar, dwarsfluit, bas, zang. De set moet wekelijks wel opnieuw worden opgebouwd en moet dus portable zijn. Er moeten ook verschillende mensen mee werken.
    Het mooiste zou zijn dat we per instrument en zanger instellingen kunnen opslaan over effecten en gain enzovoorts zodat we dat kunnen oproepen als diegene speelt. Hiermee proberen we te bereiken dat hierdoor de mix mix bij elke mixer ongeveer gelijk blijft. Ik weet niet of dit laatste mogelijk is met een digitale tafel?
    Nu is mijn vraag wanneer is het te adviseren digitaal te gaan en wanneer is het makkelijker / beter om analoog te blijven werken. En weet iemand een winkel waar ze die 2 tafels allebei hebben en wat je nodig hebt als je een van die 2 zou willen hebben met minimaal 24 kanalen?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

je kan bij de meeste digitale tafels, via een insteekkaart, het aantal ingangen vergroten.

Bij goedkopere tafels via ADAT lightpipe aansluitkaart gebruiken om een ad converter aan te hangen.

p.s. ik hoor van enkele mensen langzaam verontrustende verhalen over de betrouwbaarheid van behringer digi's live.
    lekker belangrijk!

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

De 01V96v2 http://www.yamahaproaudio.com/produc...ures/index.htm is uitbreidbaar tot ik dacht een 40-tal kanalen.
      Via USB kan je ook laptop aansluiten waarop je extra overzichten kan zien en instellingen kan doen. Zeker voor live-gebruik is dit handiger.
      kleine digitale tafels voor live gebruik zijn handig als de band dezelfde blijft en liefst ook de show. Je blijft beter analoog voor festival-achtige toestanden dus meerdere bands op een avond die je niet kent en verschillende setups hebben. Analoog kan je sneller ingrijpen dan digitaal.
      Kwa portable is een kwestie van in flighten te bouwen enz.
      Ook kost deze tafel niet echt veel tov de functies en mogelijkheden: 2.490€ http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-161112.html
      Een nieuwe spirit live-8 24in kost zelfs meer.
      uitbreiden doe je met een adat module http://www.thomann.de/thoiw7_yamaha_..._prodinfo.html en een http://www.thomann.de/thoiw7_behring..._prodinfo.html
      overzicht opties: http://www.yamahaproaudio.com/produc...ions/index.htm waarvan de eerste wel interessant http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-160062.html

Over budget zeg je niet veel, maar je spreekt over evt terug een spirit te kopen waarbij je aan beide tafels ongeveer evenveel kwijt zult zijn. Dus ik denk dat dit zowat het beste is wat je kan krijgen kwa prijs/kwaliteit/uitbreidbaarheid/grootte, enz

Comment

• Lurge
        • Nov 2004
        • 14

Dikke Foaf, jij adviseert niet om de Behringer te kopen? Heb je er slechte ervaringen mee of heb je goede ervaringen met die Yamaha? De Behringer is namelijk een redelijk stukje goedkoper. Ook dat ze over de Behringer zeggen dat het nog enigszins op analoog mixen lijkt staat me wel aan. Dat scheelt misschien wat in de omschakeling van analoog naar digitaal.
        PS. het is steeds 1 vaste band per keer, het is namelijk bedoeld voor in een kerk.

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

Hi Lurge,
          ik gebruik de DDX3216 al 2 jaar in mijn studio voor het maken
          van demo's, en af en toe voor een live klusje.
          Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten !!
          Om 24 kanalen te benutten zal je er 2 ada8000 en een ADT1616 bij
          moeten kopen, maar dan kan je dus 28+2 stereo inputs benutten.
          Je kan alle instellingen behalve de gain opslaan en oproepen
          waneer je maar wilt.
          deze setup kost je +/- 1500 euro incl modules.
          Lijkt me geen slechte deal toch ??
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Ernesto
            • Jun 2005
            • 5

Yamaha of digico zijn gewoon op dit moment de betrouwbaarste digitale mixers voor livegebruik.

maar een betaalbare tip voor jou is de Roland VM 7200 , heb zelf veel ervaring meegehad, klingt niet zo goed als Yamaha of digico maar het is een zeer flexibel systeem, eerst wel even wennen dan SHOWTIME!

The Global website of Roland Corporation, a leading manufacturer and distributor of electronic musical instruments, including keyboards and synthesizers, guitar products, electronic percussion, digital recording equipment, amplifiers, audio processors, and multimedia products.

dus als je nog vragen hebt: info@audio6.nl

Ernesto

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Hallo,
              Ik heb zelf een DDX3216 en behoorlijk wat live ervaring.
              Met deze tafel is het geen enkel probleem om onbekende bands te doen , of om zéér snel in te grijpen; juist omdát ze zo analoog aanvoelt. Zelfs zonder handleiding geraak je al een serieus eind op weg.
              Als je wil kan je ook 2 stuks aanschaffen, voor nog niet de prijs van 1 01V96; alles kan stuk gaan, en op deze manier heb je altijd een spare (heb zelf ook al stukken gehad, gelukkig niet op een evenement). Als je dan in beide tafels een adat kaartje steekt heb je meteen ook 24 XLR kanalen.
              Ik begrijp Dikke Foaf dat hij op de Yamaha niet zo snel kan ingrijpen, omdat die tafel - mijns inziens- minder overzichtelijk is (da's de reden waarom ik ze toen niet heb gekocht); wat uiteraard niet wil zeggen dat ze niet goed is.
              De Tascam DM 24 scoort op dat vlak dan weer een stuk beter, maar deze is ook weer wat duurder. Daar tegenover staat dat deze standaard 16 XLR's heeft en reeds adat on board dacht ik; één enkele uitbreiding (vb ADA8000) volstaat dan om 24 XLR kanalen te hebben.
              Succes met je beslissing; ik heb er een jaar over gedaan eer ik overtuigd was van digitaal.
              En eigenlijk is mijn conclusie: ik werk met alletwee graag, als de tafel maar overzichtelijk is.
              Groetels,
              Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• paulheu
                • Oct 2003
                • 156

citaat:Geplaatst door showband

p.s. ik hoor van enkele mensen langzaam verontrustende verhalen over de betrouwbaarheid van behringer digi's live.
                Mensen lullen maar raak.. Ik heb in de jaren dat ik nu 3216s live gebruik nog geen crashes of problemen meegemaakt buiten knopjes die na twee jaar gebruik vervangen moeten worden.

Ik heb momenteel drie 3216s in gebruik, dus ik denk dat ik wel recht van spreken heb in deze..

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

citaat:Geplaatst door Pino

Als je wil kan je ook 2 stuks aanschaffen, voor nog niet de prijs van 1 01V96; alles kan stuk gaan, en op deze manier heb je altijd een spare (heb zelf ook al stukken gehad, gelukkig niet op een evenement).Groetels,
                  Pino
                  om als eerste post na dit positief van insteek gehouden verhaal "mensen lullen maar raak" als post te zetten vind ik wat stevig naar vriend pino zijn betrouwbaarheid uithalend.
                  lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Sja, ik heb toch al meer van deze reacties gekregen als ik alleen maar vertelde van de problemen die ik persoonlijk aan het handje heb gehad met de betrouwbaarheid van Behringer spullen. Het credo lijkt te zijn "Als ik het zelf niet mee heb gemaakt, moet het wel gelul zijn"...
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• discomidway
                      • May 2005
                      • 140

Heey mensen,
                      Ik ben aan het sparen voor een O1V96.
                      Maar nu ik hoor dat die Behringer tafel ook goed is begin ik toch heel erg te twijfelen.
                      Want ik heb eik wel een digitale tafel nodig om af en toe bandjes te doen.
                      En een O1v96 was nog best duur voor mij omdat ik nog nie veel bandejs doe zeg maar.
                      En elke keer een O1V96 huren is ook geen pretje.
                      Werk liever met eigen matriaal.
                      Wat ik eik nou echt wou weten is....
                      Wat de echte min punten van die behringer zijn....

Groeten ToM

Comment

• paulheu
                        • Oct 2003
                        • 156

Ik zou zo geen minpunten kunnen noemen. Goede sound, goede features, lekkere feel, eenvoudige layout en bediening, uitstekende support als er al een storing/defect is.

Zonder twijfel de meeste bang/buck voor rond de 600 euri..

DDX3216 met twee ADA8000 en ADAT kaart komt je op zo'n 1400 euri, dan heb je wel een 32in/22uit digitale mixer.

Hier is mijn 'gooi en smijt setje' (all-in zo'n 3200 euri)

de lexicon zit erin voor de tap delays alhoewel ik ondertussen redlijk vlot de juiste delaytijd erin draai op de DDX

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Met alle respect voor behringer maar ik ben niet echt tevreden over de after-sales van behringer. Het blijft te lang weg voor reparatie. Heb al eens een vervanger gekregen die defect was.
                          Alleen dit is voor ons een reden om geen behringer meer te gebruiken. De prijs qualitiet verhouding is echter uitstekend.
                          ALs anderen hier andere ervaringen mee hebben moet ik toch eens met mijn leverancier babbelen.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Bert
                            • Aug 2000
                            • 155

Begin dit jaar ook over gestapt op digitaal, op m'n zoektocht naar digitafels kwam ik bij Feedback, daar stond een DDX en een 01V96 naast elkaar, misschien moet je daar eens kijken.
                            Op de 01V96 kon ik sneller m'n weg vinden als op de DDX, maar ik werk ook wel eens met een 02R dus dat is niet eerlijk. Voordeeltje van de DDX; de extra draaiknop per channel, kun je live toch gemakkelijk volume en FX per kanaal regelen, gaat op een 01V96 iets omslachtiger.
                            Ik heb geen van beide gekocht, zocht toch iets met meer auxen het is een DM1000 geworden, en die bevalt me erg goed, ik hoef niet terug naar analoog.
                            It\'s only Rock \'n\' Roll
                            But I like it

Grtz,
                            Bert.

Comment

• Lurge
                              • Nov 2004
                              • 14

ik heb inmiddels de 01V96, nu ben ik op zoek naar een goede flightcase op wielen. HEeft iemand hier een tip voor welke merk/type ik zou moeten nemen hiervoor? Ik wil graag alle kanelen patchen en aan de achterkant van de flightcase laten uitkomen zodat ik alleen mijn multikabel in het patchpanel hoef te steken. Hierdoor hoef ik niet met mijn aansluitingen aan de voorkant en achterkant te klungelen (ADA8000). Heeft iemand hier ervaring mee en of tips voor waar ik het kan doen en/of met welke spullen dit makkelijk gedaan kan worden?

Comment

Working...