meedenkvraag: plaatsing subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

meedenkvraag: plaatsing subs

Hoi,
    ik heb binnenkort een klusje in een circustent(je) (doorsnee pakweg 18 meter) waar in het midden een podium komt met daarop eerst wat livemuziek en daarna het betere mechanische stampwerk.
    Nu ga ik de tops 6 x TSA PX2612's (12"/2") met een spreiding van 60 graden boven het podium in een circeltruss hangen, dat is geen punt want dan heb ik +/- 360 graden dekking/ spreiding.
    alleen de subs moeten onder het podium. Ik wil daarvoor 4x 18" subs (TSA G18s 1200watt p/st) gebruiken.
    Kan ik dan de subs als een soort "puntbron" beschouwen en ze dus het de hoeken aan de achterkant tegen elkaar leggen (dus de zijkanten met een hoek van 90 graden tegen elkaar) zo gaat het geluid in 4 richtingen.
    Of is dit niet aan te raden en moet ik ze gewoon strak met de zijkanten tegen elkaar leggen 1 richting op, om zoveel mogelijk koppeling te krijgen.

Ik zal in ieder geval de tops en de subs op tijd moeten zetten met de speakerprocessor da's in ieder geval geen probleem.

Alvast dank voor de inbreng.
    groet, Michel

• MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

mij lijkt het dat als je ze in een cirkeltje zet het heel lastig is om faseproblemen te voorkomen, dus gewoon aan een kant bij elkaar stacken lijkt me beter

Comment

• cru
      • Sep 2003
      • 106

Dag Michel,

Als je er de tijd voor vind moet je eens volgende uiteenzetting over bas en bas-arrays lezen. Luchtig geschreven door één van de luidspreker ontwerpers van Dynacord in Duitsland.
      Werkelijk zéér verhelderend.

Vriendelijke groet,

Jan

Comment

• Stevie
        • Mar 2005
        • 27

Wat ik me al een tijdje afvraag is het volgende:

Stel, je plaatst 4 stacks met top en basskasten in elke hoek van de dansvloer. Heb je dan geen faseproblemen in het laag op het midden van de dansvloer? Indien ja, wat moet er dan gebeuren om dit op te lossen?

Groetjes,
        Steven
        Steven

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Stevie,
          wat je doet is het juist richten van je set, dus langs elkaar heen.
          Verder draai je links en rechts om bij het werken vanuit 4 hoeken, dus:

A-B
          B-A
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Leinad
            • Apr 2004
            • 153

Hoi Steven,

In het midden heb je geen last van uitdoving, immers de afstand tot de 4 luidsprekers is overal gelijk; amplitude mag worden opgeteld.

Daarbuiten zul je wel plekken gaan krijgen met mindere basweergave. Deze opstelling wordt dan ook gebruikt om overlast te beperken.

Groeten Daniël.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

M.A.R. ("met alle respect" [8D]), maar ik vind het nep vanuit 4 hoeken.
              Je hebt nl wel een heel oneven laagverloop, en bijna geen druk in het midden, waar de partypiepels juist graag los willen gaan [)]

dit heb ik ooit gemaakt:

Dat was om van tevoren uit te leggen aan de organisatie van een groot dance-evenement waarom ik niet de dancevalley opzet wou voor de housetenten maar die andere opstelling in het plaatje.
              Even voor de duidelijkheid: ik moest dus gewoon aan een of andere eencellige gaan uitleggen waarom... pfff
              gelukkig doe ik bijna nooit geen house meer [8D][8D]

Ik zou inderdaad proberen om de vier subs in het midden bij elkaar als omni-sub te koppelen, maar wat ik niet begrijp: daar staat bij jou toch de dj in het midden?
              knoppen en waarden :)

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

He dokter,

Altijd leuk om dit soort simulaties voorbij zien te komen. Wat ik bedoelde is dat als je precies in het midden staat en het geluid in fase staat je daar geen uitdoving hebt. (logisch natuurlijk) Daarbuiten idd wordt het een zooitje. Zie je vaak bij botsautootjes, pas als ik in een straal van 20 meter ben hoor ik bas. [)] Beste oplossing is vaak nog wel een monocluster idd.

Groeten Daniël.

Comment

• Stevie
                  • Mar 2005
                  • 27

Dokter, met welk programma en hoe maak je die simulaties?
                  Zo is het idd stukken duidelijker wat er gebeurt vij bepaalde opstellingen!

Groeten,
                  Steven
                  Steven

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

hoi stevie,

ja dat deed ik toen met een progje van dynacord (crossmax, freeware) maar nu kan je dat mooi met mapp-online, moet je even registreren bij de meyer site.

Moet je wel zeggen dat het 4-hoeken verhaal in een feesstent nog minder rooskleurig is dan dat plaatje, omdat je de plastic wanden/zeilen nou eenmaal (nog-) niet mee kan simuleren.
                    Maar we weten allemaal wat dat doet: fout reflecteren van laag: buiten wel en binnen niet etc
                    Qua mid en hoog is het ook naar dus meerdere stacks dichtbij is dan heel fijn.
                    Dat waren alle motivaties voor de plaatsing van 4 stacks op 1 lijn..... het werkte top trouwens, en het was een hele mooie dag toen op het malieveld [8D] : http://www.soundvision.org/

Comment

• Michel van de Beek
                      • Oct 2000
                      • 283

citaat:Geplaatst door dokter dB

M.A.R. ("met alle respect" [8D]), maar ik vind het nep vanuit 4 hoeken.
                      Je hebt nl wel een heel oneven laagverloop, en bijna geen druk in het midden, waar de partypiepels juist graag los willen gaan
                      Hoi Barney,

Kan een eind met je meegaan. M.A.R zeggen dat het nep is en niet zou werken, dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Geluid vanuit meerdere punten kan namelijk een extra dimensie geven. Zie ook: http://www.pbaudio.nl/documenten/ambisonics.pdf Als je geïnteresseerd bent ... we zijn bezig om het in september naar Nederland te halen.

Door de extra processing krijg je dit echt goed. Maar zoals een klant van mij terecht opmerkte ... het gaat wel enge dingen doen met het 'factuurbedrag'. Simpele setup voor zelfde aantal piepels is vele malen goedkoper.

Met simpeler set-ups kan je ook een eind komen, heb er namelijk aantal keer zeer goede resultaten mee bereikt. Eerlijkheidshalve, ook en aantal keren mindere resultaten.

Ben tot de conclusie gekomen dat er nog al wat voorwaarden aan zitten wil je een goed resultaat krijgen (met eenvoudige set-up, dus niet ambisonics opstelling) uit 4 hoeken, o.a.:
                      - perfecte symmetrie (vierkant, of zeshoek etc)
                      - stacks niet te ver uit elkaar (ervaring <20m)
                      - goede akoestiek, met name korte RT in laag (essentieel !!!!!!)
                      - toppen met (zeer) gecontroleerd afstraalgedrag
                      - toppen hoog gespositioneerd en sterk naar beneden gericht (anders reflectie effect)

Eindconclusie ... simpelweg zomaar neerkwakken werkt in elk geval niet.
                      Groeten,
                      Michel

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

wat leuk ik zal het morgen doorlezen...
                        Maar met nep bedoelde ik eigenlijk zoals ik het meestal heb gehoord (op bijv dance valley) etc...
                        Het kan best goed werken uiteraard, mijn ervaring is dat het met oneven stacks (main stacks LR en dan aangevuld met bijv een halve stacks op de andere 2 hoeken) goed werkt, zolang dus alle energieen maar niet precies gelijk zijn....
                        En de surround ervaring van vierpunts opstelling is zeker een meerwaarde, de beukwaarde meestal wat minder....

Maar ja ik ben idd wat kort door de bocht, daar ben ik helaas best goed in

Comment

• purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

Hoi, ik denk dat ik idd gewoon een monostack maak in het midden strak tegen elkaar gestapeld.
                          Zoals DocdB al opmerkte de DJ staat daar ook, dus ik zal hem uiteraard wel achter de stack moeten houden, anders wordt ie ook niet echt blij denk ik .
                          Het enige lastige is dat het live-optreden de ene kant op plaats vind en het DJ-werk de andere kant op.
                          Als ik nu de stack richting dansvloer maak en het bandje speelt de andere kant op kan ik dan door met de fase van het laag te spelen toch wat laagillusie aan de 'bandkant' krijgen, het hoeft niet zo vrselij veel te zijn want is alleen een acoustisch setje.

groet, Michel

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

ben van mening dat de heren bij dolby niet helemaal achterlijk zijn. En die hebben al bedacht dat je mid-hoog best uit 4 hoeken kunt laten komen, maar dat sub best / beter mono uit 1 systeem kan komen.

vandaar dat ik die arc van de dokter mede aanbeveel. kun je nog wat extra koppel dBtjes meenemen voor de prijs van minder, en hebben de buren ook minder last van bewegende gordijnen enzo.
                            http://www.********.nl/images/4x%20s...hz%20%201m.jpg
                            http://www.********.nl/images/Vegas20sub700.jpg en dan de buitenste kasten iet of wat delayen,

krijg je een prachtige vlamboog.

http://www.********.nl/images/sub/01B31_5P.JPG

Comment

Working...