Hoe bereken je het totale vermogen?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TVV
    • Aug 2004
    • 73

Hoe bereken je het totale vermogen?

Wij zijn in het bezit van een klankset van Mackie:

2x SA1232 (3-weg gepowerde luidspreker)
    2x SWA1801 (18" gewowerde luidspreker)

SA1232: 3 versterkers -> 1100W (bas); 100W (mid); 100w (hoog)
    SWA1801: 1 versterker -> 900W (sub)

Wat is nu het totale vermogen van deze set?

Is het alles optellen, of het hoogste versterkervermogen?

Groeten, Thijs
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

die 1232 = 1000+100+100 = 1300W
    die 1801 = 900

maakt voor een stackie van mackie 2200 watt, ofwel 10A afzekeren. Per kant wel te verstaan.

Comment

• TVV
      • Aug 2004
      • 73

Dus 4400W totaal

Comment

• wimbru
        • Sep 2003
        • 148

Veronderstel dat ik een luidspreker maak met 20 luidsprekers en 20 versterkers. Elke 100 hertz van ons klankspectrum krijgt zijn eigen luidspreker en versterker.

Voor 35 tot 100 Hz gebruiken we een luidspreker van 900w en een naventante versterker. Voor 100 tot 200 Hz idem; 300 tot 400 Hz enzovoort…

We krijgen dus een systeem van 20 elementen met vermogens variërend van 900 watt tot 65 watt.

Dus zegt onze moderator: 900 + 900 + 900 + 750 + 750 + 750 + 750 + 500 + 500 + 500 + 250 + 250 + 250 + 150 + 150 + 150 + 100 + 100 + 100 + 65 = 7565 watt

Een normaal stopcontact geeft 3600 watt. Reken op een rendement van 65%. Met 3 stopcontacten kunnen we de klus zeker klaren.

Iedereen begrijpt toch dat die luidspreker geen 7565 watt levert maar gelijkgesteld mag worden met een luidspreker van 900 watt.

Een geluk dat we maar in stappen van 100 Hz gaan; stel dat we per 50 Hz gingen… dan kregen we 15.000 watt!

Comment

• John Smits
          • Nov 2001
          • 111

100.000 walkmannetjes van 0,5 watt is 50 kilowatt en nog goede kwaliteit ook. Is dat geen optie?
          Ik zou anders niet weten waar je naar toe wil. Bi-amp of tri-amp is redelijk normaal, maar het spectrum nog verder splitsen levert niet meer zo veel op denk ik

John
          Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

citaat:Geplaatst door **************

die 1232 = 1000+100+100 = 1300W

Wil jij voortaan mijn loon overmaken?
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• wimbru
              • Sep 2003
              • 148

@john smits: Je hebt gelijk; jij spreekt over 100.000 full-range bakjes. In het voorbeeld van 20 speakertjes met elk een klein gedeelte van het frequentiespectrum moeten we anders optellen, of beter gezegd niet optellen.

Kijk eens naar de specificaties van de SA1232 (zie http://www.mackie.com/pdf/sa1232_ss.pdf) dan zegt Mackie dat het opgenomen vermogen (aan het stopcontact) maar 450 watt is:
              “Line Input Power:
              Power consumption 450 W long term with IEC pink noise
              and limiter on”

Mackie zegt dat om 1300 watt continu vermogen te produceren, er maar 450 watt nodig is.
              Voorwaar een rendement van 288%.

Dit betekent dat Kokkie maar 4,5 uur moet werken en van zijn baas 13 uur betaald wordt (+ 100 euro van de moderator).

Comment

• robski
                • Jul 2005
                • 98

hardstikke leuk een thread over vermogen. Het licht echter nog wel wat ingewikkelder als de getallen uit de folder bij elkar optellen. Zo is er een grot verschil tussen belast en onbelast vermogen wat een versterker kan leveren (hoe hard versterkers kunnen instorten als ze echt moeten werken is schrikbarend)

Tevens gaat het uiteindelijk om de geleverde db spl die uit je speakerkasten komt... Als een versterker 1000w is en daarvan zelf 700 watt omzet in warmte blijft er nog 3000 over voor de speaker die ook geen rendement van 100% heeft. Kortom veel watts is niet per definitie veel geluid.

Bij het vermogen van een versterker is er ook nog iets met continue, piek en de weerstand die hij aan de stroomnetkant ziet. Zeker met moderne geschakelde versterkers, daar zitten soms zelfs single phase 32A kabels aan om de weerstand laag te houden niet omdat het apparaat 32A trekt (gelukkig niet!) Alhoewel de inschakelpiek van een ouderwetse crest 8001 wel zo heftig is, weer de zekeringen om.....

Ben benieuwd met welke rede de eerste vraag van het topic gesteld werd, vanwege stroomvoorziening of Wat op te geven als vermogen van de geluidset?

groeten Rob
                Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

idd, typefoutje. Moest 1100 wezen.

Maar als onze vriend TVV 3 versterkers heeft op een tri-amped systeem, dan zal iedere versterker het door hem opgegeven vermogen nemen. Crest-factoren enzo nog niet eens meegeteld.
                  Heb geen tijd en zin om me weer eens te gaan verdiepen in mackie.

Comment

• TVV
                    • Aug 2004
                    • 73

citaat:Ben benieuwd met welke rede de eerste vraag van het topic gesteld werd, vanwege stroomvoorziening of Wat op te geven als vermogen van de geluidset?
                    Wel Robski, de vraag ging af van een discussie tussen mij en wimbru over het feit hoeveel vermogen deze set nu levert, om deze dan op onze website te publiceren.

Ik zie idereen vermogens optellen; andere tellen dan zelf hun piekvermogens op. Met als gevolg dat je websites tegenkomt waar ze je aanraden om maar liefst 4000W te plaatsen voor een feestje van 100 man.

Dus mijn vraag was:

Hoe berekenen jullie het totale vermogen van een geluidsinstallatie?
                    Spreken we nog van aantal "Watt" of liever "dB (SPL)"?

Comment

• bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

Db spl zegt meer over je geluidsopbrengst dan wattage.
                      Dat ligt helemaal aan het rendement van je speakers.
                      De door jou gebruikte set heeft een longterm spl van 130 db
                      en een max spl peak van 136 db, bij een rendement van 103 db
                      1w/1 meter
                      Een set speakers met een rendement van 100 db 1w/1 meter
                      zou hiervoor het dubbele vermogen nodig hebben om 130 db te halen.
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• John Smits
                        • Nov 2001
                        • 111

Met vermogens kun je op papier ontzettend rotzooien. Vroeger werden versterkers gebouwd 250 watt, en die waren loodzwaar, het maakte niet uit hoe ver en vooral hoe lang je ze uitstuurde. Het maximum vermogen was het continue sinusvermogen en een versterker met een rendement van 50% nam dus 500watt uit het net. Daarna is het IEC vermogen ingesteld. Dat gaat er vanuit dat een versterker, die uitgestuurd wordt met muziek, gemiddeld slechts 1/8 deel van het maximale vermogen levert. dat heeft meteen consequenties voor de voeding (ik praat over analoge voedingen). Deze versterkers kunnen maximaal 10 minuten het opgegeven sinus vermogen leveren en vervolgens, komt de voeding thermisch in de problemen en zal worden afgeschakeld of bij goedkope ontwerpen defect raken. Het is dus best mogelijk dat een fabrikant het gemiddelde opgenomen vermogen opgeeft. Dat is om bovengenoemde reden, met 50% rendement dus een kwart, zijnde ca 60 watt voor een 250 watt eindtrap.
                        Je wordt zowat horendol van allerlei vermogens opgaven. In de audiowereld voor beginners en andere mensen met te weinig geld, wordt vaak het PMPO getal genoemd. Dat is een zeer kortstondige uitsturing (een paar milliseconden), beide kanalen bij elkaar opgeteld etc. Een 100 watt versterker kan zo betiteld worden als een krachtige discoversterker van 2000 watt, speciaal ontworpen voor profis en studio's. Ik vergelijk ze met het gereedschap van de GAMMA, het ziet er prachtig uit op een spijkerbord aan de muur in de schuur en laat het daar voorgoed hangen!!!!!!!!
                        John
                        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

aha. Deze discussie is reeds ten uit, ten treure, en daarna erg vaak gevoerd.

Ik schat een hit of 763 in de zoekmachine.
                          En daarom : s weekends.

Comment

Working...