Box voor basgitaar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gerrit
    • Sep 2000
    • 17

    Box voor basgitaar

    Hallo mede forummers, (veel gelezen, weinig geschreven)
    Ik ben in het bezit van een GAUSS luidspreker 15" type 4583A (400W 8ohm), waarmee ik graag zelf een goede box wil bouwen. Deze wil ik aansturen met een NAD2200 (gebrugd continu vermogen zo'n 400W, piek 1200W) en een bass pod pro van line-6 voorversterker. Wat voor een type box raden jullie me aan? Ik heb nu de speaker in een zelfbouw basreflex box zitten, maar ik hoor nogal wat pieken en dalen in het frequentie spectrum. De box moet redelijke breedbandig zijn, dus ik zat zelf aan een karlson te denken. Wat is jullie mening?


    Gerrit
    Groetjes, Gerrit
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    De reden dat zoveel gitaristen, ik inclusief, voor een gitaarversterker op het toneel kiezen is eenvoudig.

    Voor +/- €200 heb je al een tweedehands 80W gitaarcombo die uitstekend klinkt. Je hoeft je gitaar maar erin te prikken en je bent klaar. Als je dat wil gaan DI-en zul je een versterkerSIMULATOR (dus BIJNA net zo goed maar niet helemaal) moeten kopen van minimaal €450. Er is nog bijna geen tweedehands te krijgen. Hierbij moet je een €800 powered monitor aanschaffen zoals een EON of Mackie om jezelf weer te horen want een spare monitorkanaal+speaker is zelden voorhanden. En gelóóf me, je wil geen gitaar de monitor laten delen met de zang of drumfill.

    Kortom voor je hoorbaar weer op nul bent uitgekomen ben je €1000 duurder uit.... en je instrument klinkt feitelijk slechter. Dat is rot uit te leggen aan gitaristen.
    Vervelend is het wel dat muzikanten geen verstand van techniek hebben en dan ook zelden begrijpen wat hun volume kan/moet zijn. Ze kopen bijna allemaal ook een te zware versterker. In dit landje heb je aan een 40W versterker met één 12" al genoeg voor 80% van de optredens. Daar staat tegenover: ik wil de PA mixers ook niet de kost geven die het drumstel gaan lopen uitversterken zonder dat daar aanleiding toe is, of al die te hard draaiende DJ's, en mixers die de toetsen niet hoorbaar krijgen, en.....enz

    Er zijn nou eenmaal problemen bij alle vakgroepen. Hoeveel PA bedrijven hebben bijvoorbeeld een mixer beschikbaar die partituren kan meelezen? Of een technicus die kan HOREN wat voor instrument op dat moment een solo doet? Dat is op het moment echt helemaal droevig hoor.

    lekker belangrijk!
    lekker belangrijk!

    Comment

    • sparky
      • Apr 2002
      • 2104

      #3
      citaat:Echter dit zal veel tijd kosten voordat de heren musici van mening op gitaar gebied en pa op eehn lijn kunnen zitten.
      Wat gek ik heb er bijna nooit problemen mee met gitaristen af te spreken om het podiumvolume laag te houden. Het is alleen wel zo dat je ze van te voren moet aanspreken en ze verteld dat ze gewoon een micje krijgen en dat jij er dan voor zorgt dat ze hoorbaar zijn in de zaal en bij hun collegas en dat het dus niet nodig is om te proberen de hele zaal zelf te vullen door hun 1x12" de meest gruwlijke geluiden te laten uitbraken. Goede muzikanten snappen dit al voordat ik ze het vertel en daarvan zijn er gelukkig genoeg.

      ARBO?....
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

      Comment

      • Triple S
        • Sep 2000
        • 808

        #4
        Wat showband zegt over mixers is natuurlijk waar, je kan niet alles weten, maar dat van die solo's... dat zie je toch min of meer aankomen? En dan ben je er in een halve seconde op in gesprongen toch?

        Ik ga zelf meestal met dezelfde band op pad, dus dan ken je elk nummer van buiten, da's makkelijker.
        Maar ook bij mij onbekende bands hou ik de band continu in de gaten. Vooral als je ook de monitormix moet maken. Dit om signalen van de bandleden op te kunnen vangen, maar ookom te zien of er soms iemand gaat soleren.

        Het is mij ook meerdere malen opgevallen dat P.A.-bedrijf-mixers, een mix maken, en vervolgens niet zo zeer meer opletten of daar nog iets (al dan niet tijdelijk voor bv een solo) aangepast moet worden.

        Hoe doen de P.A.-mixers dat hier???



        Don't call me DJ!
        Don\'t call me DJ!

        Comment

        Working...