set-up versterking drumstel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • noenkel
    • Oct 2005
    • 15

set-up versterking drumstel

Hey Folks

Ik heb me onlangs een DAP-microsetje (DK-7 met 4 supercardioid + 1tje voor kick en 2 condensator voor overhead) gekocht om een drumstel te versterken, evenals een Behringer Multicom (compressor/gate). Eerst en vooral: hoewel ik in andere topics met plezier het gekibbel pro VS contra budget-merken lees... bespaar me hier de verwijten, het is te laat, de stuff staat in de garage.
    Wat ik wel wil weten is hoe ik met die spullen aan de slag ga. Ik ben een weinig ervaren PA-knul die stap voor stap zijn weg weet te vinden en de volgende stap is dus de versterking van de drum. Theoretisch kan ik zeer vlotjes meebabbelen dus als jullie mij de praktische tips kunnen leveren OF me kunnen zeggen waar ik zulks vind... hartelijk dank!!

En oh ja, als deze thread volstrekt off-topic is, voel je vrij om het te laten weten. Maar ik snap niks van de indeling...
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Als ik het goed begrijp wil je weten hoe je een drumstel versterkt in een niet nader te omschrijven omgeving. Had je al in gedachte wat voor mengtafel je wil gaan gebruiken?
    Je begint met een aantal statieven te regelen. Mic's op de grond hebben we niets aan.
    Daarna stel je de kick microfoon op op een laag statiefje voor het gat in de base drum. Je kan hem er ook inleggen evt, je moet zelf maar gaan expirimenteren wat je het beste vindt werken.
    Vervolgens stel je een set mics op bij de hi-hat en de snare drum, evt kan dat met 1 microfoon tezamen, de overheads zullen vrij veel oppikken in dat geval, als je een aparte condensator gebruikt voor de hi-hat is het verstandig de overheads wat meer op het geheel te richten, wat hoger ook evt. Dan heb je nog wat mics in je koffer liggen die je op gaat stellen bij de overige trommels en toebehoren van het drumstel, beginnende bij de meest gebruikte toms. Die kunnen ook samen een microfoon delen als je er te weinig hebt. Zorg ervoor dat je ze goed op de vellen richt, je kunt wat expirimenteren met de afstand en de plaatsing, zodat je een voor jou lekkere klank creeert, en er tevens voor zorgt dat je niet teveel overspraak hebt van andere delen. De laatste zet je dan bij de floortom. Je overheads stel je links en rechts van de kit op, op een hoogte waar ze lekker alles meepakken maar niet teveel rand geluid oppikken van de rest van het podium. En mocht je geen aparte hi-hat mic hebben, zet een overhead dan zo neer dat de hi-hat er een beetje bovenuit komt.
    Je hebt een compressor zie ik, zet die in eerste instantie alleen tussen de kick en de snare, omdat die het hardste gaan, en het meest doordringend (moeten) klinken. Je zult echt moeten proberen met knopjes draaien om een lekker geluid te krijgen, daar is geen standaard recept voor. (een van de andere jongens kan je vast vertellen welke settings je in het begin kunt gebruiken, of zelfs liever geen compressor) Als alles staat laat je iemand die wat met stokjes overweg kan achter je kit zitten, en ga jij achter je mengtafel staan. Eerst begin je met alles een voor een op niveau in te regelen, 0dB je kent het wel. Dan gaat je drum-inregel-maatje wat loopjes drummen en ga jij net zolang schuiven en draaien totdat het aangenaam genoeg klinkt, voor nu even alleen voor jou.
    Zo ik hoop dat je er wat aan hebt, en verder informatie zal ongetwijfeld van een van de andere forum bezoekers komen!
    SR20DET

Comment

• noenkel
      • Oct 2005
      • 15

Ik heb precies nogal een vaag vraagje, tsja, het is me dan ook allemaal nog heel vaag. Best volgend optreden ruim op tijd afspreken met een groepke om alles eens rustig te proberen.

Ik heb een Behringer eurodesk 3282 en de multicom 4-kanaals compressor/gate. Voor drum heb ik 4 dynamische microkes liggen die geschikt zouden moeten zijn voor tom en snare, 1 dynamische voor de kick en 2 condensator mics. (zoals ik al zei, de drumset-mics van DAP)

Dus 1 van die condensators zet ik gericht op hi-hat, 1 tje voor heel drumstel wat op te pikken. De kickdrum spreekt voor zich (erin leggen heb ik eens geprobeerd maar dat vond ik maar dof klinken).
      M'n 2 grote vraagstukken zijn: waar blijf je met de mic's voor toms en snare? Ik heb den indruk dat het nogal gek is van in kleine settings te gek ik van elke trom apart te gaan mic'en dus zet ik gewoon een mic tss twee toms(?). Ik wilde van die clipjes te kopen om de micro's op de rand te bevestigen, dus zal ik maar van die met een armpje kopen kwestie ze deftig te kunnen richten. (gaat kick trouwens ook niet met zo'n clip ipv volledig statief --> geld- en plaatsbesparend)
      Maar goed, kleine lokalen betekent meestel kleine podia maw: altijd interferentie van de rest op het podium...

Een ander aspect is dus de compressor... Mij hebben ze verteld dat een compressor geen overbodige luxe is ter bescherming van je installatie. Maar hoe stel je zo'n ding in?? Dus in eerste instantie spelen met 2 kanalen, eentje voor kick en eentje voor snare... klinkt logisch. Zijn er enige richtlijnen qua frequenties waarrond ik moet prullen?
      Maar ik dacht dat zo'n bakkie ook zinvol was om interferentie van andere onderdelen van de drum te vermijden, dus door noise gate in te stellen... of is dat above my leage?

thx!! Ik leer weer wat bij!

Comment

• niesten
        • Aug 2004
        • 115

Hallo Noenkel,

De compresser kan (ingesteld als limiter) je installatie beschermen door deze achter het master signaal te zetten. Je zet dan de compressie ratio op oneindig en zet dan het volume waarop de limiter in actie komt op het punt waarop je versterker begint te klippen. Op die manier zorg je ervoor dat je versterker niet clipt. Want als je versterker (langdurig) in de clip zit, vinden je boxen niet leuk.....

Je kunt idd een gate gebruiken om omgevingsgeluiden te onderdrukken. Een gate zorgt ervoor dat een signaal pas doorgelaten wordt wanneer het een bepaalde sterkte heeft (in te stellen). Je kunt vaak zelfs een bepaald frequentiegebied instellen, wat bepaald of de gate open gaat of niet. Als de drummer of de nare (of kick) slaat, maakt die zoveel herrie dat de gate opengaat. Tussen de slagen wordt het omgevingsgeluid dusdanig zacht door de mic opgenomen, dat de gate dicht blijft. Het is wel even pielen met de instellingen om geen vreemde neveneffecten te krijgen, maar mits goed gebruikt kun je de drums een stuk strakker laten klinken.

Enig probleem in jouw situatie......de multicom is uitsluitend een compressor/limiter en heeft geen gates aan boord. Vandaar dat ik voor de 2 kanaals versie ben gegaan en heb een 4 kanaals gate erbij gekocht.

Bij sommige muzieksoorten (bijv. jazz/dixiland/etc) worden de drums ook wel met minder versterkt. Dan nemen we kick, sn en 1 of twee overheads. Aangezien je het pas kort voor het optreden wilt gaan uitproberen, is die eenvoudige opzet misschien voor de eerste keer een goed idee.

Succes,

Roger Niesten
        Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• Freek Fokker
          • Aug 2003
          • 495

Een gate gebruiken om overspraak tegen te gaan is een ding, maar je gebruikt hem voornamelijk om de drum 'vetter' te maken, drogere klappen zegmaar. En compressor/limiters op de eindmix is totaal niet van toepassing hier.
          SR20DET

Comment

• noenkel
            • Oct 2005
            • 15

Er zit een DCX (processor van Behringer) op het eindsignaal die het klippen al binnen de perken houdt. Dus in principe zit ik daarmee al voldoende safe dan. Fijn zo.

Tiens, dan heb ik me ferm in de loeren laten leggen, was ik er effe van overtuigd dat de multicom ook noise gates had. Ach ja...

Wat keuze van 'priotaire trommelkes' betreft volg ik nog niet helemaal. Kick is nogal evident maar waarom snare versterken (in kleine ruimtes) en andere niet? Tis toch juist die snare die zo al alles overstemt? Ik zou denken dat je net de andere moet gaan opnemen van dichtbij. Of mag de snare echt dominant zijn (en de andere moeten hun weg maar vinden via overhead?).

thx!!

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

De snare is zo belangrijk dat je die eigenlijk altijd bij moet kunnen schuiven mocht je te kort komen.
              Verder over compressors en gates op een drumstel, hetzelfde verhaal als altijd met die dingen, als je het voor het eerst doet, laat dat spul gewoon weg. Leer eerst normaal een drum uitversterken, als je kan zorgen dat het goed klinkt 'zonder', kan je het proberen te verbeteren 'met'. Als je niet geleerd hebt hoe je het 'zonder' goed kan laten klinken, weet je dus ook niet hoe het nog beter kan als je em wel gebruikt, en omdat de dingen niet de makkelijkste zijn als het gaat om instellen, vooral voor ongetrainde oortjes, wordt het er waarschijnlijk dus alleen maar slechter van.
              En een limiter op het eindsignaal is ook al heel veel over geschreven, met over het algemeen als conclusie dat je meestal beter af bent zonder (als je tenminste weet wat je aan het doen bent). Voor meer informatie => check de zoek bovenin de rechterhoek.
              De groeten => Micha

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha Noenkel,

Bij het uitversterken van drums lijkt mij het meest logische om enkel uit te versterken wat nodig is. Sta je in een erg kleine zaal met een klein podium (cafe oid) dan hoef je meestal enkel de kick en misschien een hihatje mee te pakken. Scheelt een hoop statieven en kabel gedonder (mocht je niet met clips werken). Meer = minder, minder = meer ... op een erg klein podium zou ik fratsen als gates en CL's achterwege laten, mede om de reden die Ibvee aankaart.

Met de spullen die je hebt kun je best een eind komen, gewoon proberen ... begin met de kick en versterk erbij wat je in je totaalmix tekort komt.

Succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• MMD
                  • Feb 2005
                  • 53

citaat:Geplaatst door noenkel

Tiens, dan heb ik me ferm in de loeren laten leggen, was ik er effe van overtuigd dat de multicom ook noise gates had. Ach ja...
                  Als je de MDX 4600 hebt zitten er ook gates op.
                  De MDX 4400 niet.
                  Groet André

Comment

• Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

Bij de laatste S.O.S. zat een DVD met tips over het recorden van een gitaar.
                    Totaal wat anders natuurlijk maar de metode om de juiste plek te vinden voor
                    het plaatsen van je microfoons is natuurlijk ook bij slagwerk van toepassing.
                    Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

Comment

• noenkel
                      • Oct 2005
                      • 15

SOS? is dat een magazine?
                      Moet ik eens uitpluizen!

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

SOS = Sound On Sound

Brits Sound-engineering magazine
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

citaat:Geplaatst door Rikvanderploeg
                          Trouwens, ik ben zelf drummer en ik vind het erg irritant als microfoons veel over mijn toms of snare hangen... Dus misschien de microfoons zo ver mogelijk naar achteren plaatsen????
                          Ik ben ook drummer en bij mij hangen ze nooit in de weg (zitten op de rand van mijn ketels). Ligt er net aan wat jij en de band belangrijk vinden, een goede sound met een beetje in de weg zitten maar dat is met speelstijl op te lossen of een bagger geluid omdat de mics niet goed op je kit staan?
                          Als ze echt helemaal over je ketels hangen dan wordt het echt tijd om ze wat te verplaatsen maar verder naar achteren is ook weer meer overspraak van andere delen van je drumstel. Moet zeggen dat ze bij mij op de rand niet in de weg zitten trouwens. Misschien eens goed overleggen met de geluidstechneut, samen moet daar toch gewoon uit te komen zijn

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

citaat:Geplaatst door Rikvanderploeg

Natuurlijk moet de geluidskwaliteit niet met grote stappen achteruit gaan... Ik zal wat duidelijker zijn, laatst hadden we een optreden en mijn toms werden versterkt met Sennheiser 604's. Één van de microfoons zijn clipje was wat lam en hing dus irritant ver over de tom, laten we zeggen op een kwart. Ik moest er continu op letten dat ik de mic niet raakte. Dat vond ik niet relaxed spelen.
                            Ok, ik snap jou.
                            Gewoon tijd voor een nieuw clipje.

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Dat is dan toch het risico van de geluidsboer die een set met versleten spullen op pad stuurt. Als jij dan een keer de mic raakt is dat toch zijn probleem lijkt me zo.

Comment

Working...