Bas aan verkeerde zijde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • houtie
    • Apr 2003
    • 5

Bas aan verkeerde zijde

Hoi allemaal,

ik zit met volgende probleem. Ik krijg een geweldige bas uit mijn subwoofers (merk ohm mr450) maar naar mijn mening aan de verkeerde zijde. ik bedoel daarmee, achter mijn djmeubel klinkt het geweldig maar voor de boxen is er precies geen bas.
    iemand een idee wat dit kan zijn?

• test12
    • Jan 2003
    • 901

Belangrijkste oorzaak voor dit is dat het afstraalgedrag voor lage tonen rondom is en voor je toppen hogere freq. niet. Dus je toppen hoor je aan de achter zijde bijna niet.
    Experiment: Laat je sub's staan zoals ze staan en draai bijde toppen eens 180 graden en je zult horen dat je achter de djmeubel precies geen bas hebt en dat het in de zaal geweldig klingt.
    Conclusie: Regel je crossover zodanig in dat het in de zaal geweldig klingt en achter je djmeubel dan maar veel te veel laag hebt (m.a.w. druk je toppen (EQ'n of cross settings aanpassen).

gr. Herman

Comment

• pacosound
      • Nov 2005
      • 44

Dat is nu een typisch fenomeen van spreiding van laagkasten.
      Omnidirecte afstraling, de lage geluidsgolven gaan alle kanten op.Door reflextie van wanden of andere grote objecten weerkaatsen de lage golven en krijg je een verdubbeling van weergave.Dat kan bij jouw de oorzaak zijn omdat je meestal de voorkant,waar de speakers gemonteerd zijn, de zaal of ruimte in laat gaan en de achterkant van de baskasten staan dichter naar de achterwand of muur.Zo doende heb je enorm veel laag als je tussen de sublaagkast en de muur staat!! Daarom kan je beter de sublaagkasten in de hoeken plaatsen.Dit is 1 van DE redenen waarom BOSE zo'n succes heeft gehad met die acoustimass subwoofer setjes..laagkasten hebben omnidirecte afstraling en zijn onlocaliseerbaar in een goede 3 punts opstelling!

Je kan er mooi mee experimenteren, is erg leuk om te doen!

Paco
      \"Lekker onder de zon...\"

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Dit heb ik ook bijna altijd als ik op kleinere lokaties. Je word helemaal gek van de bass achter je meubel. Maar als je in de zaal gaat luisteren is het niet echt bijzonder.

Heb dit fenomeen dus ook op me kamer met een klein hifi woofertje. Ben dagen bezig geweest met de juiste plaats te vinden zodat je geen gebrom en geboem hoord maar alleen stakke bas. (hifi is een andere hobby) Wel leuk om meer te expirimenteren idd.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Een leuk experiment kan zijn: het in fase omkeren van een van de subs, en dan met de afstand tussen de subs gaan schuiven.

Als je het slim doet, (en sterk afhankelijk van de zaal) kun je bereiken, dat je achter je DJ tafel bijna geen laag hebt, en in de zaal nog wel[8D]

Dus, lekker gaan uitproberen.

Omdraaien van fase kan op sommige crossovers met een knopje, en anders maak je even een speakerkabel met verwisselde poling.

Succes!

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

Zet je sub's achterste voren
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• pacosound
              • Nov 2005
              • 44

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, je kan fases draaien (180 graden) en je kan de fases verschuiven!!
              Dat zijn twee totaal verschillende manieren en de laatste is de juiste en dat kan met vele aktieve filters.
              \"Lekker onder de zon...\"

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

citaat:Geplaatst door pacosound

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, je kan fases draaien (180 graden) en je kan de fases verschuiven!!
                Dat zijn twee totaal verschillende manieren en de laatste is de juiste en dat kan met vele aktieve filters.
                Paco, verwar jij niet fase verschuiving met delay'n, dat laatste is echt heel wat anders. Ik zou de stof nog eens doornemen.
                Bij aktieve filters kun je polariteit (0 en 180 graden) en time delay correcties instellen en nog veel meer, maar je kan echt geen fase verschuiving instellen.
                Bovendien denk ik dat fase en delay niet het grootste probleem is bij Houtie. Houtie moet z'n top minder uitsturen zodat het aan het front goed klingt en dan zal hij aan de achterzijde wel te veel laag hebben.
                Als dat helemaal te gek is, zou hij dat met een monitor op kunnen lossen.

gr. Herman

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

fase-verschuiven IS delayen, voor het geval dat.
                  Sterker nog , diegene die polariteit met fasdedraaiing verwardt krijgt van Magu op zijn don..

Wel een veel gemaakte voudt , trouwens.

Maar idd, als je 2 subs op een bepaalde afstand van elkaar legt krijg je precies in t midden voor de frequentie die bij die afstand hoort optelling, dus +3dB, of precies 180 draaiing, en dus uitdoving.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Iets in fase draaien is een faseverschuiving over 180 graden veroorzaken.
                    Twee signalen in fase verschoven zijn eigenlijk "in de tijd" verschoven t.o.v. elkaar dus een time-delay is eigenlijk hetzelfde.
                    Dus ik zie niet in wat jullie probleem is.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

omdat een bepaalde looptijd bij een bepaalde frequentie hoort is een fasedraaiing over het gehele spectrum dus geen faseverschuiving.
                      Je zit nou eenmaal met die geluidssnelheid van 340 m/s, en daarin is zowel de golflengte als de frequentie bepaald...

je kunt best in fase draaien, maar dan blijven er frequenties optellen en uitdoven. en daarin zit m de kneep. Kamb-filters, enzo, does they ring a bell??

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

To Mac. Zeg het eens simpel met een reken voorbeeldje:
                        1 mS delay geeft voor 50 Hz 18 graden fase verandering
                        Verklaring:
                        Looptijd 1 periode 50Hz is 1/50*1000=20 msec (1/Hz=sec)
                        1/20*360=18 graden (ms/ms*graden=graden)
                        1 mS delay geeft voor 100 Hz 36 graden fase verandering
                        Verklaring:
                        Looptijd 1 periode 100Hz is 1/100*1000=10 msec (1/Hz=sec)
                        1/10*360=36 graden (ms/ms*graden=graden)
                        Dat is nu de reden dat je nooit en dan ook nooit delay en fase en zeker bij audio door elkaar moet halen.

gr. Herman

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

How, even rechtzetten:
                          citaat:Looptijd 1 periode 50Hz is 1/50*1000=20 msec (1/Hz=sec)
                          Looptijden worden gemeten op pulsen en zijn hier voor audio frequentie-onafhankelijk omdat geluidspulsen zich ook voorplanten tegen 340 m/s (ongeveer). Hetgeen jij definieert is de periode tout court.

Voor de rest klopt het inderdaad dat, als je over het hele spectrum spreekt de faseverschillen per frequentie anders zijn afhankelijk van de frequentie waar dit rekenvoorbeeld inderdaad goed voor is.
                          Anderzijds moet je er zelfs bij actieve filters rekening mee houden dat rond de cross-over frequenties de fase ook niet constant is maar verandert (afhankelijk type filter) of je moet natuurlijk een LAKE hebben...

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• delight
                            • Nov 2005
                            • 10

Ik heb dat probleem niet meer zo, mijn 500 watt glijbanen dreunen al lekker. Hopelijk gaat dit nog beter met mijn nieuwe crossover en daar gaat dus mijn vraag over:

Wie wil mij helpen met mijn crossover vraagje??? -->zie nieuw onderwerp-->gemini actieve crossover cx1

bvd

gr. Rob
                            and the party continues

Comment

• test12
                              • Jan 2003
                              • 901

@laserguy: Misverstand, met "looptijd 1 periode" is de tijd bedoeld 1/freq=tijd (1/Hz=Sec) en niet de afstand die het aflegt. Ik praat niet over cm afstanden, voortplantings snelheden enz..
                              Het was duidelijker geweest om het aan te duiden met "periode tijd" inplaats van "looptijd 1 periode". Lopen doet mogelijk inderdaad aan afstand denken.

gr. Herman

Comment

Working...