Bas aan verkeerde zijde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

En omdat het handiger voor geluids mensen is om delay op te geven in afstand kun je de tijd omrekenen naar afstand door de geluidssnelheid erbij te halen.
    Tijd(sec)*geluidssnelheid(m/sec)=Afstand(m.).
    Hoe dan ook je kunt wel de fase ompolen (0 of 180 graden) en een delay instellen op een crossfilter maar nooit de fase, buiten die 0 en 180 graden en eigenlijk is het dan ook duidelijker om dit niet met fase maar om het aan te duiden met polariteit.

gr. Herman

Comment

• Tofke78
      • Jan 2005
      • 504

In mijn processortje zitten die functies ook allemaal, maar ik snap er geen b*llen van :-D Wat Delaytijden betreft, kan ik nog net volgen, maar fasedraaiing e.d. gaat mij net iets te ver :-)

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

citaat:Geplaatst door test12

Hoe dan ook je kunt wel de fase ompolen (0 of 180 graden) en een delay instellen op een crossfilter maar nooit de fase, buiten die 0 en 180 graden en eigenlijk is het dan ook duidelijker om dit niet met fase maar om het aan te duiden met polariteit.

gr. Herman
        dat was dus ook eigenlijk mijn betoog.

Alhoewel ik wat problemen heb met de berekening die je boven maakt (hoe kom ik bijv aan de uitdoving van 3pi, of 5 pi, om het kamfilter te berekenen) en vooral de looptijd (en die is vast op 340 m/s) een belangrijke factor is, die in jouw rekenmanier wegvalt, is inderdaad dat mijn punt : polariteit-draaiing is geen 180graden fasedraaiing, omdat de fasedraaiing frequentie-afhankelijk is.
        Vooral met smaart, of SIM3 mooi aan te tonen, en ook de wisselfilters zijn dan mooi te zien.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Niettegenstaande alle -ahum- wetenschappelijke verhandelingen, is het best leuk expirimenteren met een duo subjes waarvan de een omgepoold is

En dat is dus NIET hetzelfde als een subje achterstevoren zoals gesuggereerd!!! Maar daar zijn we het toch wel over eens hoop ik

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

De rest heeft mij grappige (bedoelde) opmerking verstandig genegeerd!! Daar waren we het dus wel over eens
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Uhhmm jongens, ik wil jullie technische uitwijding niet verzieken, ik ben ook altijd voorstander van een stevige dosis theorie. Maarre...

De topic-plaatser heeft niet gezegd hoeveel subjes hij per kant heeft staan, als hij er maar één heeft lijkt mij het fase-manipuleren niet veel zoden aan de dijk zetten, niet? Voor zover ik bekend met met de theorie (en wat ook blijkt uit mijn eigen ervaringen) kun je met één of twee subjes op geen enkele wijze de laag-lob dermate manipuleren dat het laag precies doet wat jij wilt. Uiteraard kun je wel aan de slag gaan met fase-manipulatie als je drie of meer subjes in een arraytje hebt staan (zij het L/R, zij het center).

@Houtie:

Wat voor set gebruik je precies?
              Ben je uberhaupt in de gelegenheid om met fase-draaingen te spelen (heb je een processor die dit kan bijv.)?

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

citaat:Geplaatst door Tofke78

In mijn processortje zitten die functies ook allemaal, maar ik snap er geen b*llen van :-D Wat Delaytijden betreft, kan ik nog net volgen, maar fasedraaiing e.d. gaat mij net iets te ver :-)
                Je moet je voorstellen dat je door vertraging van het geluid je op dezelfde fysieke positie, je op een ander punt van de geluidsgolf bevindt, fasedraaing is dus een direct gevolg van delay. In een array kun je op deze manier je laag-afstraling manipuleren, maar dat gaat weer wat verder... Hopelijk is het een beetje begrijpbaar (kun ik *** maar ergens wat plaatjes kwijt !!)
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Guus
                  • Oct 2003
                  • 104

citaat:Geplaatst door houtie

Hoi allemaal,

ik zit met volgende probleem. Ik krijg een geweldige bas uit mijn subwoofers (merk ohm mr450) maar naar mijn mening aan de verkeerde zijde. ik bedoel daarmee, achter mijn djmeubel klinkt het geweldig maar voor de boxen is er precies geen bas.
                  iemand een idee wat dit kan zijn?

Hoi Houti,
                  het is een bekend probleempje. Zoals in de eerdere reacties al aangegeven straalt je laagbox door de lage frequenties veel meer geluid rondom de box af dan je topbox. Gevolg een kromme klankbalans met relatief veel laag (soms hoem) aan de achterzijde van je boxen. Uit je bericht is af te leiden dat je het achter box mooier vindt klinken ?
                  ja ? dan is de balans tussen laag en hoog echt niet goed. Bij de afstelling (balans) tussen laagbox en topbox uitgaan van de klank aan de voorkant, dus waar het publiek is. Ongeacht hoe het achter de box klinkt.

Wil je aan de achterzijde van de de boxen minder (over)last van de lage frequenties dan kun je de volgende oplossingen toepassen:
                  - kiezen voor een ander type (sub)laagbox, specifiek een hoorn laagbox. Het probleem is dan geheel weg omdat zo'n box nagenoeg geen afstraling naar de achterzijde heeft. Voor live (band) situaties zelfs te verkiezen en erg plezierig, want de musici horen zo weinig terug van de PA, horen beter hun backline en monitors, geen feedback op lage frequenties, etc;
                  - de simpele oplossing: bij het gebruiken van je frontgeladen laagbox de box eenvoudig wat verder van je afzetten.
                  - nog niet tevreden? Plaats dan een monitor die je op jouw plaats de gewenste sound geeft.

succes ermee
                  de Guus

Comment

• silviodanceclub
                    • Nov 2001
                    • 5

Weet iemand of er een stukje software is waar dit in te berekenen is ?

ik zelf ben al een tijd op zoek naar zo een progje.

Comment

Working...