Sidechain

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Sidechain

Beste medeforummers,

Ik kijk als sinds een tijdje mee op jullie forum en het spreekt me allemaal wel aan wat hier besproken wordt. Om eens even te checken hoe het allemaal werkt brand ik maar meteen los met een vraag:

hoe werkt de sidechain op bijvoorbeeld een compressor en waarvoor wordt deze gebruikt?

Wellicht dat ik er in de toekomst nog wat aan heb.

Alvast bedankt
  • niesten
    • Aug 2004
    • 115

Allereerst hartelijk welkom op het forum Dennis.

Een sidechain kun je gebruiken om de compressie van het signaal laten bepalen door een ander signaal.
    Een voorbeeld waar wij wel eens gebruiken is bij evenementen waar achterground muziek gedraaid word, maar af en toe een presentator een mededeling doet. Dan zorgt de compressor ervoor dat de muziek gecompressed wordt (en dus zachter wordt), wanneer de presentator begint te praten. Hierdoor is de presentator beter verstaanbaar, zonder dat iemand er de hele dag bij hoeft te blijven.
    Verder kun je ook het originele kanaal door ee eq jagen en dan via de sidechain de compressor insturen. Op die manier kun je beter bepalen op welke frequenties van het signaal de compressor reageert. Maar deze truuk heb ik zelf nog niet toegepast (heb meestal maar een beperkt aantal eq's).

Groeten,
    Roger
    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Een andere toepassing bij bands is om b.v. de bas enigszins te kompressen door de basdrum, zodat je basdrum wat beter in je totale geluid ligt zonder dat je dat veel extra power kost in het laag.

gr. Herman

Comment

• sd_2
        • Dec 2005
        • 134

He Niesten,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik wist dus echt niet dat deze mogelijkheid bestond. Of het veel gebruikt wordt betwijfel ik maar ik ga er eens mee experimenteren. Als er nog meer reaties zijn, dan laat maar komen....

Dennis

Comment

• sd_2
          • Dec 2005
          • 134

@test12:

Ik begreep je verhaal niet helemaal, waarom zou dit dan via de sidechain gaan en niet via de normale in- en output van je compressorkanaal?

Dennis

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

De compressor plaats je in de bas en de sidechain input stuur je aan met de kick.
            Resultaat dat wanneer de kick aanwezig is je bas level iets terug gaat en de kick dus duidelijker / eerder hoorbaar is in het totale geluidsbeeld(eff. niet overdrijven).
            Bij juiste instelling is een stevige bas en kick mogelijk met wezenlijk minder power in het laag, en waarbij het geheel ook nog strakker klingt.

gr. Herman

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ha SD2,

Ook bij Mastering wordt deze truc vaakt toegepast; met een goede parametrische EQ op de sidechain kun je vrij exact de dynamiek van een ingesteld f-gebied aanpassen en de rest van het spectrum ongemoeid laten. Zoals Test12 al zegt is het ook handig om erg dynamische signalen (snare, BD) via een sidechain te inserten en zo dynamisch "ruimte" te creeeren.

Probeer het eens !?

Succes !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

citaat:Geplaatst door Koen van der K

Ha SD2,

Ook bij Mastering wordt deze truc vaakt toegepast; met een goede parametrische EQ op de sidechain kun je vrij exact de dynamiek van een ingesteld f-gebied aanpassen en de rest van het spectrum ongemoeid laten. Zoals Test12 al zegt is het ook handig om erg dynamische signalen (snare, BD) via een sidechain te inserten en zo dynamisch "ruimte" te creeeren.

Probeer het eens !?

Succes !
                Amai, da's al straffe kost :-) Had ikzelf nooit aan gedacht.

Comment

• sd_2
                  • Dec 2005
                  • 134

Bedankt voor deze reacties, k ben een stuk meer wijs geworden waarvoor die sidechain nu dient.

Als ik het dus simpel zeg kan je door een signaal via de sidechain te laten gaan de compressor van dat kanaal in werking zetten?

Groet, Dennis

Comment

• sd_2
                    • Dec 2005
                    • 134

Gooi maar dicht hoor, ik vat em.....

Groeten Dennis

Comment

Working...