Voldoende geluid in een feesttent.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

Voldoende geluid in een feesttent.

[FONT=Arial]Hallo,[/FONT]

[FONT=Arial]Vooraf realiseer ik me dat de vraag die ik ga stellen wel eens lastig in te schatten kan zijn, maar ik wil het toch eens proberen.[/FONT]

[FONT=Arial]Met mijn coverbandje heb ik een optreden te verzorgen in een feesttent van 40 x 12 meter met harde zij- en achterwanden, waar ongeveer 800man verwacht worden. Er komt een podium van 8 x 5 mtr.op de 12 mtr.kant in te staan.[/FONT]

[FONT=Arial]We zijn voornemens om daarvoor onderstaande Electrovoice set te huren:[/FONT]

[FONT=Arial]4x XI-1152 toppen + 4x Xi-2181subs + 2x P3000 RACK[/FONT]

[FONT=Arial]We hebben het advies gekregen om aan bovenstaande set een delaystack toe te voegen, maar dat zie ik eerlijk gezegd eigenlijk niet zo zitten, omdat we daar net te weinig ervaring mee hebben.[/FONT]
    [FONT=Arial]
    [FONT=Arial][FONT=Arial]Wat ons betreft hoeft het publiek niet gelijk tegen de achterwand geplakt te worden maar het moet uiteraard wel voldoende druk hebben. Zou een dergelijke set (zonder delaystack) wellicht toch toereikend kunnen zijn? [/FONT][/FONT]

[/FONT]

[FONT=Arial]Alvast bedankt voor jullie adviezen.[/FONT]

[FONT=Arial]Groeten,[/FONT]

[FONT=Arial]Hans[/FONT]
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

denk dat inderdaad die 40meter lengte overbruggen een groot probleem wordt, zou toch een hoorngeladen set nemen als ik jou was, zit je ook niet met delays te klooien.groeten arjan

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by arie
      denk dat inderdaad die 40meter lengte overbruggen een groot probleem wordt, zou toch een hoorngeladen set nemen als ik jou was, zit je ook niet met delays te klooien.groeten arjan
      Met alle respect, maar dit advies zou ik niet opvolgen, het wordt zo wel duidelijk waarom ik denk van niet...

@Hans:
      Je zegt dat je op een voor rock-n-roll begrippen rustig volume wilt draaien, maar dat toch iedereen mee moet kunnen genieten, in een notendop ?

Zaak is dan te proberen om over de gehele tent een zo een egaal mogelijke klank en volume te krijgen. Beste optie zou in dit geval een kleine line-array zijn, aangevuld met een delay-set (evt. centerklustertje in de nok). Probleem hierbij is dat je in een tent vaak niet hoog kunt 'vliegen' (of in het dak, of in een alpje). Dit hangt van de tent af, want in sommige kun je prima takelen.

Daarbij concludeer ik uit jouw verhaal maar even dat een line-arraytje er waarschijnlijk niet in zit, ook omdat je zegt zelf geen ervaring te hebben met dit voor jullie toch wat grotere setje.

Grootste probleem in dit geval is de lengte van de tent t.o.v. de breedte, hij is namelijk bijna 4 keer zo lang als dat hij breed is! Mede door deze beperkte breedte, verwacht ik ook dat je niet de hoogte ter beschikking hebt om proper de lucht in te gaan (zijkanten een 2,5 meter, midden een 4/5 meter hoog????).

Hoe ik het in eerste instantie zou doen (met als doelstelling een mooi en egaal geluid, maar toch met een dansvloer/ volumestukje voor het podium):
      Neem dat X-Array setje, maar dan met één top en twee subjes per kant als Main-PA. Meer heb je voor het eerste stuk qua toppen echt niet nodig denk ik (ik ken de toppen wel niet zo heel goed hoor). Wat je zult gaan merken in een dergelijke smalle en lage ruimte, is dat het geluid naar achteren toe al heel snel niet meer 'direct' klinkt, maar gaat vertroebelen. De enige manier om dit een beetje op te vangen is om delay-stackjes te gebruiken. Ik zou in dit geval dus ook zéker twee, maar misschien zelfs drie (ligt eraan hoe belangrijk het is om ook achteraan nog direct geluid te hebben) delay-setjes nemen. Ligt even aan het soort tent dat jullie hebben, maar die delaysetjes zou ik in eerste instantie aan de middenpaal hangen (dus bóven het publiek als 't kan!). Voor het sublaag zou ik de vier subjes allemaal in het midden voor het podium leggen, met ongeveer 50/60 cm tussen de kasten, op deze manier koppel je het sub meer naar voren. Je moet dan wel ook zorgen dat je toppen L/R zo hoog mogelijk komen te staan (zodat ze in principe óver het publiek heen spelen).

Dus kortom:
      MAIN PA: 4 x sub, 2 x top totaal (subjes alle vier in het midden voor het podium, 50 cm tussen kasten aanhouden) (toppen zo hoog mogelijk)
      Delay: 2 of 3 delay-setjes met 2 kleinere topjes per setje
      MAIN PA staat op 5 meter van achterkant tent. DELAYS: bij drie setjes: op 15, 22 en 29 meter tov achterkant tent; bij twee delay-setjes: op 15 en 25 meter tov achterkant tent.

Wat betreft de delaytijden, dit is heel makkelijk:
      Snelheid geluid = 343 m/s (pak 'm beet)
      Afstand delaystack tov main-pa in meters = D (dus niet tot achterkant tent !!)
      Delaytijd in seconden = T (tijd in milliseconden = T *1000)

T= D/343

Deze T bereken je dan voor elke delay-set die je gebruikt en klaar is kees. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je hier een delay-unit voor meebrengt, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Veel succes ermee, hopelijk heb je er iets aan!

Cheers!

p.s Let ook even erop hoe je je speakers richt, in principe moet het geluid op de mensen teerecht komen en NIET tegen het tentdoek (vooral het dak dan). Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik wilde het maar even als extra tipje meegeven.
      Last edited by berolios; 06-02-06, 20:07.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• arie
        • Feb 2003
        • 550

Vind het gene dat je nu zegt dus niet echt mooi, aangezien je delay dan relatief hardt moet staan, als ik zelf een delay gebruik dan zet ik deze zo hardt dat je net het top hoog en klein beetje mid hoordt uit de kast, het hoofd geluid en de body van het systeem laat ik dus gewoon uit de main stack komen.Vind het namelijk een heel raar idee net of je podium halverwege de tent staat, daarom vind ik voor de klenere dingen ook hoorngeladen toppen meer geschikt dat een line array, dit omdat een line array het geluid heel dicht bij je plaatst en dat vind ik niet mooi in een dampende feesttent, voor concerten en dergelijk wel.Ik vind dan dat het geluid zo dicht bij je staat dat je het idee hebt dat je midden voor het podium staat, en dan is wat je ziet en hoordt dus absoluut niet meer in balans.Maargoed even back on topic, vind het geluidsetje dat je voorsteld niet echt toerijkend voor deze klus ik was net een slagje zwaarder gegaan (Dus hoorngeladen) en dan zonder delay (heb je ook geen gekloot met afstellen en inhangen).Ook hou je het folume dan achterin lager en heb het geluid waar je het hebben wilt.groeten Arjan

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

40 meter overbruggen met een line array? Beetje overbodige luxe. Zeker voor het coverwerk en dergelijke, ik heb nog geen kermis of tentfeest meegemaakt waar er gebruik werd gemaakt van een dergelijk systeem. Net wat Arie zegt, neem een goede hoorngeladen set en hou "het volume" waar het hoort, bij het podium. Zo kan men zelf kiezen om in de "herrie" te staan of niet, Bij een concert is het misschien anders maar voor in een feesttent: lekker laten dreunen bij het podium!! Daar heb je contact met het publiek! maar dit EV systeem is dan wel erg aan de magere kant denk ik zo.
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

Je zegt dat je een tent hebt van 12 op 40; daarin komt waarschijnlijk nog een lange toog, waarvoor je algauw een 2 à 3 meter nodig hebt om er achter te werken, en een meter of 10 lang. Dan heb je nog een podium van 5 op 8 meter. Dan hou ik maximaal 400 vierkante meter over. Dan zou je dus ongeveer 0.5 vierkante meter overhouden per persoon als je daar 800 man binnen steekt... .
            Theoretisch kan het hoor, maar het wordt wel héél krap.
            Wat ik zou doen:
            Gewoon het setje wat jij aanhaalt lijkt me voldoende voor de eerste 20 meter, en dan idd een klein delay setje met vb 2 * SX300 o i d boven het publiek in't midden aan een paal hangen, om de verstaanbaarheid te verhogen.
            Om het overal perfect te krijgen heb je te weinig ruimte , vooral hoogte; om je materiaal te kunnen opstellen.

Succes,
            Pino
            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• daantje
              • Aug 2004
              • 265

met zo'n zelfde set heb ik laatst ook gedraaid. deze subs knallen echt. maar met 4 toppen haal je het niet. wat wij toen hebben gedaan is halverwege de zaal 2 x 2 12" deltamaxen opgehangen klonk echt lekker. misschien ook nog een optie. je moet wel een delay van X aantal milliseconden gebruiken.
              laterzz
              can you feel the light [:)]

Comment

• outvorst
                • Jul 2005
                • 84

Originally posted by daantje
                met zo'n zelfde set heb ik laatst ook gedraaid. deze subs knallen echt. maar met 4 toppen haal je het niet. wat wij toen hebben gedaan is halverwege de zaal 2 x 2 12" deltamaxen opgehangen klonk echt lekker. misschien ook nog een optie. je moet wel een delay van X aantal milliseconden gebruiken.
                laterzz
                @ Daantje
                was dat een vergelijkbare locatie (incl.live muziek)?

Comment

• Ws Soundexpresse
                  • Jun 2001
                  • 1007

wij draaien dit soort tentjes altijd m,et 2x dubbel 18 en 2x dubbel12 hoorngelade per kant. Dit gaat oerfect, en de mensen die n beetje "rust" willen kunnen mooi achterin gaan staan. Met MT2 van EV is het goed te doen......

Line-Array is erg leuk, maar voor het gemiddelde coverbandje budgettair niet te halen! En daarbij, als je het n beetje goed wil aanpakken, zul je er ook n tech bij moeten hebben, die weet hoe je een line-array netjes moet afstellen, het is echt niet zomaar wat kastjes de lucht in vliegen.....

En ik ben het met voorgaande reacties eens, een dampende feesttent, moet ook weer niet te netjes gaan klinken.....
                  Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 650

Om het eerlijk te zeggen zou ik de clusters helemaal F.O.H houden. Dan heb je daar het meeste geluid ( als er gedanst wordt dat is dat ook meestal bij het podium ) en draagt bij tot een betere "beleving" van de bezoekers. Het geeft de andere helft ( of misschien wel een groter deel van de bezoekers ) de mogelijkheid om relatief goed met elkaar te praten (wat meer naar achteren in de tent ). Dit owrdt over het algemeen wel erg gewaardeerd, maar is wel publieksafhankelijk.

Mocht het je nodig lijken kun je halverwege nog wat tops hangen aan de zijkant om het geheel te ondersteunen/ aan te vullen.In dit geval lijkt het me overigens niet echt nodig. Zo zie je maar, ieder het zijne.
                    Last edited by HR Soundproductions; 17-02-06, 10:50.

Comment

• Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

Ik vraag mij af of ik dit soort dingen ook zou kunnen doen met mijn installatie?

4 toppen 12" / 1" (600 W RMS per kast) aangstuurd door PL 4.0
                      4 subs 15" (600 W RMS per kast) aangestuurd door PL 4.0
                      Dit actief gescheiden door een DP224 en EQ door een GX230

Hierbij moeten nog 2 extra subs 18" komen via B-out op de mixer aangstuurd door PLX 3402 bridge (en met de nodige actieve filter voor).

Comment

• arie
                        • Feb 2003
                        • 550

Originally posted by Tofke78
                        Ik vraag mij af of ik dit soort dingen ook zou kunnen doen met mijn installatie?

4 toppen 12" / 1" (600 W RMS per kast) aangstuurd door PL 4.0
                        4 subs 15" (600 W RMS per kast) aangestuurd door PL 4.0
                        Dit actief gescheiden door een DP224 en EQ door een GX230

Hierbij moeten nog 2 extra subs 18" komen via B-out op de mixer aangstuurd door PLX 3402 bridge (en met de nodige actieve filter voor).
                        denk eerlijk gezegd niet dat je dit gaat redden.maargoed elke set is anders dus je zou het een keer kunnen proberen, ik zet persoonlijk liever net te veel neer dan dat je op het randje gaat zitten, dit komt meestal ook je geluids kwaliteid ten goede.groeten Arjan

Comment

• Beldog
                          • May 2004
                          • 140

Er moet in dit geval ongeveer 35 maximum overbrugd worden. Zoals reeds gezegd wordt er bijna zeker niet verwacht dat het overal loeihard gaat zijn. Wie echt geinteresseerd is staat wel vooraan.
                          Wij hebben een 6 maand geleden in een bijna zelfde situatie gezeten met minder materiaal (foute info v/d organisator) nl.4 x 18" , 2 x 15"top en 2 x 12" top met crown MT1200 & MT2400. Dit klonk ok, weliswaar geen overschot.

Comment

• SSDI productions
                            • Jan 2006
                            • 8

Originally posted by Beldog
                            Er moet in dit geval ongeveer 35 maximum overbrugd worden. Zoals reeds gezegd wordt er bijna zeker niet verwacht dat het overal loeihard gaat zijn. Wie echt geinteresseerd is staat wel vooraan.
                            Wij hebben een 6 maand geleden in een bijna zelfde situatie gezeten met minder materiaal (foute info v/d organisator) nl.4 x 18" , 2 x 15"top en 2 x 12" top met crown MT1200 & MT2400. Dit klonk ok, weliswaar geen overschot.
                            waarom 2x 12 inch top en 2x 15? waarom niet gewoon 4x 15 of 4x 12?

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

ik heb binnenkort een tentfeestje in een zelfde soort tent, 16 bij 40 meter, podium van 12 meter breed en 6 meter diep. Er zullen 3 bands spelen op de avond, overdag een aantal acts en ook een band. Hiervoor staat:

4* CV L36PE hoorngeladen sub
                              4* 18" B&C pzb 46 reflex
                              4* dubbel 15" Beyma midlaag
                              4* dubbel 10"/2" hoorngeladen jbl
                              2* 15"/2" als infill.
                              de 4 B&C zullen als centerstackje komen te staan onder podium.
                              geheel wordt aangestuurd met ongeveer 11.000 watt aan versterkervermogen.
                              zo is er voldoende geluid om ook achterin te verstaan te zijn en speelt de set niet op max. maar kan wel lekker worden uitgehaald en speelt alles zoals een rock&roll set hoort te spelen. liever iets teveel dan net dat beetje teweinig!! En dan nog is het achterin "normaal" met elkaar praten.
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...