klein live optreden, vermogen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Berend
    • Feb 2006
    • 85

klein live optreden, vermogen?

Waarschijnlijk een al lang uitgemolken onderwerp, maar ik zit met het volgende.
    Sinds kort ben ik benoemd tot geluidstechnicus bij een bandje, dat (tot nu toe) optreedt zonder echte zaalversterking, in kroegjes enzo. Het enige wat ze gebruiken, zijn de 3 gitaarversterkers en 2 mics voor zang met een monitor voor de feedback (soms letterlijk). Het geluid was ronduit slecht. Tegen het rondzingen hebben ze een feedbackkiller gekocht, wat allicht wel wat zal schelen, maar ik verwacht er geen wonderen van.

Mijns inziens kan het alleen echt beter worden als er een aparte zaalversterking komt. Maar dan meteen het volgende probleem:

Wat voor speakers kan je het beste gebruiken (vermogen en soort) voor een kroeg van gemiddelde afmetingen? Is 2x 250 Watt RMS een beetje in de richting?
    dusssss.........
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Ik zet voor de gemiddelde kroeg, met een afmeting van pak 'm beet 8 bij 15, inclusief eilandbar een GAE stack neer, met 2x BR118 als sub en 2x PS115 (geloof ik, typenummer weet ik niet zeker) als top. Aangedreven door Kind versterkers. Subs zijn 1000w rms, topjes 350w rms. Hier red ik mij tot op heden prima mee.

Die GAE set heeft veel geld gekost, en ik begrijp dat niet elke band een breed budget heeft. Wat is het budget van jouw band? En wat voor set hebben zij in gedachten? En wat zijn de gemiddelde afmetingen van de kroegen waar jullie in staan?

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

een gewone band die kroegen doet heeft aan een setje 15 inch + 2 inch toppen van 250 tot 350 watt genoeg.

Zet ze wel op statieven en versterk zang, kickdrum en toetsen en je hebt een prima balans. MITS de gitaren en de drummer proberen niet te gaan knoerten.

In dat laatste geval zal het gewoon te hard zijn en hoef je niet ook nog eens de rest nog harder te gaan zetten.

Spreek handgebaren met de gitaren af waarmee je volume hoog en laag door die knapen kan laten bij- en vooral af-draaien.

Je krijgt nooit meer een breder mooier meer naturel geluid dan je met zo een vrijwel directe setting kan bereiken.
      lekker belangrijk!

Comment

• sd_2
        • Dec 2005
        • 134

Ik ga mee met showband. Dit is voor een klein beginnend bandje zeker genoeg. Niet meer uitversterken als de zang en toetsen en misschien de kick wanneer deze niet lekker doorkomt, maar vooral niet gaan proberen de gitaren hier ook doorheen te sturen. De backline gaat meestal toch wel hard genoeg, daar ga je niet overheen met zo'n PA. Het meest tricky is de backline van de band goed in balans te brengen met je PA, maar omdat het hier om een vaste band gaat kun je daarover wel duidelijke afspraken maken.

Ik kan je geen indicatie geven van hoeveel watt de speakers zouden moeten zijn, ook omdat het eigenlijk niet om het vermogen gaat, maar het geluidsniveau (aantal dB) tegenover de geluidskwaliteit (klank) dat ze produceren.

Misschien is het zelfs handig om met actieve speakers te gaan werken omdat dit plaats scheelt in kleine cafe's en in transport. Denk hier bijvoorbeeld aan Mackie en JBL (zijn niet mijn favoriet, maar voor jullie doeleind wellicht prima)

Veel suces ermee,

Dennis

Comment

• Berend
          • Feb 2006
          • 85

De band bestaat uit een drummer, bassist en 2 gitaristen, welke ook zang voor hun rekening nemen.
          Budget voorlopig weer effe 0 , en ja een kroeg van laat zeggen 5 a 6 bij 15?
          Wat ook wel lastig is, is het feit dat er in zo'n kroeg vaak geen goeie plek is om je mengtafel neer te zetten. Midden in 'de zaal', wordt ie natuurlijk meteen omver gelopen. Dus dat wordt misschien aan de zijkant tegen een muurtje ofzo.. Maar goed, wie is er begonnen met meteen de ideale situaties?
          dusssss.........

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

zoals boven al is aangegeven, nette set fullrange kasten op een stel statieven. (evt actief) Ik zal wel gaan voor een 15" om toch voldoende laag te hebben, maar een hele goede 12" kan ook zeker wel, wanneer het kroegje toch groter blijkt als gedacht, een extra subje erbij. Mengtafel kan erg eenvoudig zijn, kanaal of 8 is voldoende, makkelijk: 2 maal aux, een voor galmpje en een voor monitor voor de zang.
            soundcraft E8 of E12 zijn leuke tafels hiervoor. plaats deze netjes in een kist met een aansluitplaat, galm apparaat en een cd-speler. ruimte die je nodig hebt in het cafe voor mixer is dan max. 1 m2 Wanneer je vaak met dezelfde band op pad gaat is het uitmixen op een niet ideale plek ook zeker wel te doen, dus dan kan een zijkant best wel. Miss zo nu en dan eens richting het midden lopen en weer terug. Volgend plaatje is helemaal ideaal, maar net weer iets duurder in aanschaf, en net iets uitgebreider.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

Mwah zou dus juist GEEN 15inch top nemen, in ieder geval geen 15/1 inch maar dan een 15/8/1 of 15/2 inch top aangezien juist hierbij t mid nogal belangrijk is
              Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Berend
                • Feb 2006
                • 85

Dank voor de tips tot zover, het helpt me opweg.

Ik heb wat rond gekeken op internet, en een LEM H350 gevonden. Een 15-8-1,5 " speaker van 350W, passief.

Daarbij heb ik een versterker gevonden, toevallig ook van LEM, een Procon 750. 2x375W bij 4 Ohm.

Is dit een beetje een setje of kan ik dan net zo goed mijn geld meteen doorspoelen?

Owja, bij de tips stond actieve speakers, maar ergens voel ik toch meer voor passief... kweenie waarom.

Bij een speaker van 250W stond vermeld dat ie het beste met een versterker van 500W aangestuurd kon worden. Is 2x het vermogen van je speaker een soort stelregel voor je versterker? In dat geval moet ik nog even verder zoeken.

Ik ben reeds in het bezit van een Spirit Folio SX mengpaneel, kan inderdaad mooi in een 19" rack bij evt effectjes ingebouwd worden. Nu de laatste vraag:
                @Watt Xtra: Wat bedoel je met een aansluitplaat?
                dusssss.........

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Originally posted by Berend
                  Bij een speaker van 250W stond vermeld dat ie het beste met een versterker van 500W aangestuurd kon worden. Is 2x het vermogen van je speaker een soort stelregel voor je versterker? In dat geval moet ik nog even verder zoeken.
                  RMS amp = 1,5/2 x RMS speaker, zorgt dat je versterker wat headroom overhoud.

Originally posted by Berend
                  Wat bedoel je met een aansluitplaat?
                  Connectieplaat ook wel genoemd, is een 19" plaat met connectoren aan de voorkant, verwerkt in de plaat.

//edit: dit 19" plaatje onderin waar alle kabels op ingeprikt zitten, is een connectie-plaat.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

In jouw geval kan een losse amp kiezen handig zijn als je uit gaat breiden. Je kan de kleine eindbak later weer voor monitors in gaan zetten. Of voor de top van een twee/drieweg actief setje.

Als je de genoemde EON's kiest dan kun je die ook gewoon later als monitors inzetten.... (ik ben gek op die dingen)
                    lekker belangrijk!

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

idd, met een nette speakerset bedoel ik wel een stel speakers met idd min. een 1.4 " hoorn. Een 15" in combinatie met een 1" zal idd niet erg lekker klinken voor het totaal. Miss is zelfbouw ook een optie? wanneer je liever niet zelf bouwd? er zijn hier een aantal goede speakerbouwers. Maar ik zal wel voor een 15" gaan wanneer je de kick wilt mee versterken. 12" kasten die hetzelfde presteren zijn er wel, maar wel heel erg duur.
                      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• HR Soundproductions
                        • Oct 2005
                        • 650

Het blijft altijd een probleem. Veel mensen zijn bang om met te "weinig" vermogen aan te komen. Ook al is het geluid niet optimaal, het gaat ( en dat blijft zo ) om de live-muziek. Als die dik voor elkaar is hoeft je de mensen in de kroeg niet "dood" te gooien met watts.

Wat zou een oplossing zijn? Kijk een tweedehands voor een setje 12 inch twee-weg topjes ( het liefst met een flinke hoogdriver ) en twee leuke subjes. Je bent dan heel flexibel in je opzet, het blijft goed te vervoeren en door de 12 inch top een prima verstaanbaarheid voor spraak en zang. Besteed liever je geld aan goede tops ( zijn echt goed te vinden tweedehands ) en de subs mogen best iets goedkoper zijn.

Comment

• GoTMoRe
                          • Aug 2005
                          • 350

Mischien een setje Soundprojects Xactjes?

Kun je 2e hands wel leuk aankomen, en vindt ze nieuw zelfs dubbel en dwars hun geld waard.

Ben bang dat ze alleen nieuw niet in het budget zullen vallen, en zo worden 2e hands érg weinig aangeboden..
                          lala..

Comment

• bones2001
                            • Aug 2003
                            • 741

Kun je 2e hands wel leuk aankomen......worden 2e hands érg weinig aangeboden

Mixen is net als schilderen.
                            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• mpsound
                              • Mar 2006
                              • 10

Voor het versterken van bandjes en tape artiesten in de kroeg, gebruik ik 9 v/d 10 keer een dynacord powermax 3 (2x700watt) of een powermax 5.
                              Aan deze sets heb je bijna altijd genoeg, de verhuur prijzen liggen tussen de 80 en de 180 euro. Kom je uit omgeving Amsterdam kijk dan eens bij www.partytine-entertainment.nl of www.rojosound.nl zij bieden oa. deze sets aan

Comment

Working...