Raar/bizar probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjake
    • Oct 2004
    • 126

    Raar/bizar probleem

    Ik heb de afgelopen weekends (25/2 en 4/3) een paar fuifjes gespeeld, maar ik had in de loop van mijn avond een ernstig probleem waar ik momenteel tracht een oplossing voor te zoeken en ik hoop dat iemand mij een gouden tip tot de oplossing geeft.

    Eerst en vooral mijn installatie:
    - (Vrij recent)ECLER EPC7000 GELUIDSYSTEEM
    - BIJHORENDE (Analoge) VERSTERKER-RACK MET Processor EPC200t
    - (Nieuwe) CD SPELER DENON DN-D4500
    - ECLER MAC 70V

    Na reeds enkele uren fijn te draaien (en zonder de installatie te over belasten of vanaf de mengtafel te oversturen) trad er opeens ruis en gekraak op in de luidsprekers en viel het geluid ook soms weg. Dan maar het volume minderen en weg probleem, tijdelijk dan toch want zelfs tegen een lager volume was het er weer.

    Ik had dit in het weekend van 25/2 ook reeds meegemaakt en heb de afgelopen week dan maar alle schuivers van mijn mengtafel veranderd omdat ik dacht dat de ruis /gekraak daar van zou komen.

    De problemen worden naar mijn inziens ook altijd veroorzaakt als de geluidsbron de CD-SPELER is. Met onze platenspelers, geen probleem!

    Om het probleem helemaal te verhelpen heb ik terwijl een andere dj aan het werk was en deze toch speelde met platen alleen, de signalen komende van mijn CD-speler gewijzigd van een CD-ingang naar een line-ingang op de mengtafel. Probleem verholpen.

    Nu mijn vraag: Waar moet ik gaan zoeken?
    Mengtafel?
    CD-speler?
    Geluids-set?
    Processor?

    Aan de bekabeling zelf ben ik praktisch zeker dat het probleem daar niet aan ligt. Voor beide fuifjes werden trouwens ook andere bekabeling gebruikt.
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

    #2
    Poeh poeh... dit is een flinke, maar aan je verhaal te lezen zal het probleem dan waarschijnlijk aan je mengpaneeltje liggen, en dan de ingangen ervan. Ikzelf heb nooit met ecler gewerkt dus ken het verder niet. Ik zou ermee terugggaan of alleen je line ingangen gaan gebruiken. En met wat geluk heeft iemand anders hier nog een zinnig antwoord op te geven.

    Succes, Dennis

    Comment

    • Outline
      • Feb 2006
      • 1434

      #3
      ALs ik het zo lees, ligt het aan de CD-ingang van je mengpaneel. Omdat je er bij de line-ingang geen last van hebt. Ik zeg: op naar de dealer!

      Comment

      • djjake
        • Oct 2004
        • 126

        #4
        Bedankt alvast voor jullie reaktie.

        Wat ik ook nog wou meegeven is dat er geen verschil is met het spelen van MP3 's of gewone single of maxi CD's.

        Persoonlijk zou ik liever niet verder willen werken met de line-ingangen van de mengtafel omdat je dan praktisch met de gain regeling dicht moet spelen. De CD ingangen op de tafel geven trouwens ook een beter klank weer. Minder hoog en mid dan de line-ingang.

        Spijtig genoeg is de tafel net niet meer onder garantie bij de leverancier, dus hier in Belgiƫ moet de tafel naar een externe hersteldienst (Service center Gent). Ik heb dit probleem ook nog niet meegemaakt met de mengtafels van ECLER, ... daarom misschien overgaan naar een RODEC MX180 MKIII??

        Kijk, momenteel weet ik niet waar zoeken, dus daarom mijn vraag op dit forum. Ik twijfel momenteel zowat aan alles. Mijn denk-piste gaat zelfs naar warmte of naar condensatie binnenin de disco-flightcase of geen voldoende afkoeling van mengtafel of CD-speler? Fout in de processor van de versterker-rack?

        Mijn bijkomend probleem is ook dat er in Belgiƫ of Nederland blijkbaar weinig gebruikers zitten met een ECLER EPC systeem en dat ik hier ook de gebruikers-ervaringen niet kan vergelijken of nagaan of er nog mensen zijn die zwakke punten of problemen hebben mee meegemaakt.
        Last edited by djjake; 06-03-06, 13:45.

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Daar zeg je nog zoiets over de koeling in de kist van je discobar. Een CD speler en mengpaneel kunnen ook wel wat warmte afgeven.

          Ik heb ooit op een feestje gedraaid waar ze mij een praktisch hermetisch afgesloten flightkist hadden neergezet met mengpaneel + cd speler (normaal gezien heb je genoeg opening van units die niet ingebouwd zijn, waar kabels doorgevoerd worden, of gewoon waar een roostertje gemonteerd is). En inderdaad, ergens tegen 1 uur begon de CD speler (een denon 2100, die mij eerder nog nooit in de steek liet) te skippen op zowat elke CD. Leatherman gepakt, mengpaneel eruit gevezen en er half ingezet, zodat er toch lucht in de kist kon.

          Nu moet ik hier wel bij zeggen dat dit feestje in het warmst van de zomer was (verleden jaar begin juli, toen er een kleine hittegolf was in belgie). Heb later die kist nog eens teruggehad bij normale buitentemperaturen, en toen geen problemen.

          Maar wie weet gebeurt er iets gelijkaardigs met je ecler? Is hier trouwens nooit bier overgekomen? Of heb je dikwijls je cd ingangen in en uit geplugd (slijtage)? Of wat ik ook al meegemaakt heb (wel op een JB systems tafel) is dat door te veel gain te draaien mijn opamp op de ingang van dat kanaal stuk was.. Manifesteerde zich als veel ruis op dat kanaal.

          Uiteindelijk zal je hem toch moeten herstellen. Ecler is normaal een degelijk merk, dus het ding zomaar weggooien is zonde. Een nieuwe Rodec kost ook genoeg (al vind ik die dingen beter dan ecler, maar das door de korte schuiven). Doe hem eens binnen, en vraag eventueel achter een bestek voor ze het ding repareren. Kom je niet voor een voldongen feit als je de rekening krijgt.

          Comment

          • Pino
            • Jul 2002
            • 390

            #6
            Niet te ver zoeken mannen...

            Ik heb al meermaals een soortgelijk probleem meegemaakt, met zowel een MX34 en MX180 van rodec , als een behringer 2642 , een md speler van sony, een eq van Technics en een video speler van hitachi.
            Bij mij was het telkens een bijna onzichtbaar gebroken soldeerpuntje.
            Doordat o.w.v oxidatie dat spel zich regelmatig capacitief gaat gedragen , of gewoon af en toe contact geeft en anders niet; krijg je de gekste dingen in jou installatie.
            Als je zelf kan solderen: toestellen opendoen, alle solduurtjes in de buurt van stekkers of andere inwendige verbindingen beetje bij solderen, dichtschroeven en: klaar.
            In elk van mijn rare situaties was het probleem op die manier verholpen.

            Let wel op bij het solderen in de buurt van IC's: deze kunnen stukgaan bij oververhitting...

            Groetjes en succes,
            Pino
            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

            Comment

            • djjake
              • Oct 2004
              • 126

              #7
              @ Pino:
              Twijfel je dan aan mengtafel, versterkers, processor of cd-speler of een combinatie van dit alles met betrekking op de bijna onzichtbare soldeerpuntjes? De ruis of het gekraak was ook maar van korte duur en enkel en alleen als we echt aan het 'doorblazen' waren bij wijze van spreken. Met doorblazen bedoel ik op maximaal toegelaten of mogelijk volume, ... dus zonder te gaan oversturen of de versterkers in de clip of overload te laten gaan.

              Heb je dat probleem dan ook meegemaakt na enkele uren van in bedrijf zijnde werking?

              (Trouwens Pino, we moeten nog altijd is afspreken bij juliie in de zaal ter plaatse --> PA --> Behringer DDX 3216)

              Comment

              • Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

                #8
                Ik heb zo'n zelfde probleem ook wel eens gehad bij mij in de buurt. We speelde toen met een AD2404 versterker en een Dateq mengpaneel en denon cd spelers geloof ik. Na een tijdje kregen we een probleem dat sterk op die van jou lijkt. Alleen viel het geluid ook soms een beetje weg.
                Wat bleek, op de versterkers van AD staat hoeveel stroom je hebt zegmaar, we zaten op ongeveer 190 volt. Misschien had je last van hevige spannings verschillen?
                Vette boksuh meneer

                [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                Comment

                • Pino
                  • Jul 2002
                  • 390

                  #9
                  Djjake,

                  Je krijgt dat probleem op de meest onmogelijke en onverwachte momenten. Het heeft totaal niets te maken met oversturen of luid of zacht spelen.
                  Het probleem is eigenlijk mechanisch (soldeerpunt is gebroken) maar kan serieuze proporties aannemen: van uitvallen van een kanaal tot het kapot piepen, kraken van een heel stuk van de installatie (ikzelf heb het voorgehad met een rodec mx 34: Ć©Ć©n hoogdriver en filter van een monitor stuk en het publiek danig geschrokken...).
                  Het is ook niet leeftijd afhankelijk: m'n MD speler was maar net 1 jaar oud (just de garantie eraf...).
                  Het kan ook best zijn dat je er Ć©Ć©n of meerdere avonden totaal geen last van hebt en dat alles normaal werkt; en dan plots heb je prijs met mogelijk dure gevolgen.

                  Ik denk dat bij jou het probleem in de mixer zit, omdat het opgelost is als je de cd speler in een ander kanaal plugt...

                  Wat PA betreft: je weet me zitten he, maar mail vooraf zodat ik kan zien of ik er die datum zelf ben of niet (moet regelmatig met late shift werken, of een andere klus).
                  Als je me echt op m'n bakkes wil zien gaan: op 26 maart speel ik op Sassenhout Kermis in Vorselaar met de ddx in een budget configuratie (front en monitormix allebei van dezelfde ddx voor enkele rockbandjes). Zo heb ik het zelf nog nooit geprobeerd, dus da's erop of eronder. De frontspeakers komen van K&O sound uit Oud Turnhout, dus dat zit wel snor.
                  Groetels en succes,
                  Pino
                  Last edited by Pino; 06-03-06, 17:03.
                  Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                  Comment

                  • Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

                    #10
                    Originally posted by Drive inn tnt
                    Wat bleek, op de versterkers van AD staat hoeveel stroom je hebt zegmaar, we zaten op ongeveer 190 volt.


                    (of allebei)

                    Ik heb een keer mijn phonic open gehaald omdat deze geen sinaal meer gaf op de VU meter, opengemaakt en hier en daar wat stekkertjes aangedrukt, dicht en doen Misschien dat doordat je hard speeld (trillingen) of door een bepaalde frequentie dat er dan een los contact begint te zeuren en kraak tot gevolg heeft. Ik doe maar een gooi, omdat jij het over hard spelen begon.
                    M.v.g. Sander
                    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

                    Comment

                    • Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

                      #11
                      Ik hou het erop dat het in het CD-kanaal zit. Dit omdat je het op andere kanalen niet hebt en omdat je zelf al een aantal dingen uit hebt gesloten. Daarom is het je PA bv niet.

                      Hier in NL hangt jou EPC-systeem heel veel in discotheken die door AER zijn ingericht. En heb zelf ook wel wat ervaring met Ecler (de hieronder genoemde PAM800 is er bv een) en kan wel zeggen dat het betrouwbaar spul is!

                      Comment

                      • eddie
                        • Nov 2004
                        • 169

                        #12
                        hallo, ik weet niet of je steeds in dezelfde zaal hebt gedraaid, maar anders
                        zou het probleem wel eens extern kunnen zijn. om te beginnen moet je zorgen
                        dat de mengt. en de geluidinst. op dezelfde fase staat, eens rondkijken in de
                        zaal of er geen andere storende gebruikers op de zelfde lijn hangen (ijskasten)
                        als je bij de zekering kast raakt, probeer je eens alles uit te schakelen,behalve
                        de DB natuurlijk. licht kan natuurlijk ook problemen veroorzaken als ze niet
                        goed ontstoord zijn, dit staat best altijd op een andere lijn, als het een troost
                        kan zijn ik heb dit probleem ook al meegemaakt (1 maal) geen oplossing voor
                        gevonden, de week daarna in een andere zaal geen probleem
                        succes eddie

                        Comment

                        • ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

                          #13
                          bij mijn weten werkt ecler op hun mengtafels niet met phono en line ingang. Enfin het noemt daar anders. het noemt high line en low line of iets dergelijks. low line is dus voor platenspelers en high line voor cd-spelers/alles wat lijn niveau uitgeeft.

                          Ik vind het raar dat je op line niveau de gain volledig dicht moet draaien, het lijkt bijna zo ofdat je je lijnniveau in een low line hebt gestoken. Dan moet je inderdaad de gain potmeter volledig toe draaien. Het gekraak en ruis is dan te verklaren aan een overstuurde ingang.

                          ik noem maar even rap iets op wat ik weet van ecler mengpanelen, voor de rest ook niet echt ervaring mee.

                          mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

                          Comment

                          • djjake
                            • Oct 2004
                            • 126

                            #14
                            @ Outline: heeft AER een webstek? Contactpersoon? Mail of telefoonnummer of zo? Ik zou deze mensen graag is contacteren om te zien of ze al een dergelijk probleem hebben meegemaakt of wat de problemen zijn (al dan niet) op de EPC systemen of misschien wel de processor. Hier in Belgiƫ hebben ze weinig ervaring met Ecler EPC mij dunkt.

                            @ Ronny: Ecler mengtafels (toch MAC 70V) hebben Phono en inderdaad H(igh) of L(ow) lijn ingangen beschikbaar. Je vindt een Phono/H line ingang op kanalen 4,5 en 6. Kanalen 1 en 2 zijn MIC/L line ingangen en kanaal 3 is een H line/ L line ingang.

                            Mijn opstelling afgelopen 2 weekends was Kanaal 1: MICRO, kanaal 3 en 4 CD speler (Denon) op H line en kanaal 5 en 6 met 2x PU ingesteld als zijnde een phono ingang uiteraard.
                            Tijdens mijn avond om zeer snel mijn probleem op te lossen wanneer het gekraak begon en niet al te hinderlijk te willen zijn tov de DJ heb ik inderdaad mijn CD kanalen naar positie 2 en 3 moeten brengen. en heb ik idd moeten kiezen op kanaal 2 voor een L line met tot gevolg dat je inderdaad weinig of beter gezegd geen gain regeling hebt, ... maar.... mijn probleem was wel opgelost en ik had echter geen ruis of gekraak meer.

                            Maar dit kan uiteraard zo niet blijven!

                            By the way mensen bedankt voor al jullie goede raad tot nu toe. Hulp en tips blijven uiteraard welkom want ik heb het probleem tot op heden niet gevonden.

                            Comment

                            • LuPuS
                              • Dec 2002
                              • 457

                              #15
                              Hang aan het geluidssysteem eens een andere mengtafel en cd-speler, doet het probleem zich niet voor dan kun je je geluidssysteem al uitsluiten. Ga dan een andere mengtafel gaan aanhangen, heb je geen problemen dan lieft het daar niet aan. Dan maar de mengtafel proberen met een andere cd speler. Liefst op de kanalen waar je problemen mee had.

                              Ikzelf denk dat het de mengtafel is...
                              ~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

                              Comment

                              Working...