Carver PM1.5 probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Carver PM1.5 probleem

Ik heb een probleem met m'n PM1.5 van 1987:

Het linker kanaal heeft de kuren. Als ik de versterker aanzet en er signaal opzet, gaat het goed totdat de versterker een beetje warm wordt. Als je er dan even geen signaal op zet en daarna weer wel, krijg je op dat kanaal een vrij harde ruis en het inputsignaal hoor je er dan zacht onderdoor. De meter slaat dan ook bijna niet (1 of 2 Leds), terwijl rechts het wel allemaal gewoon doet (getest met mono signaal). Na een verloop van tijd (minder dan een minuut) klapt het kanaal weer open en draait het gewoon weer mee. En dan blijft dit weer een hele tijd goed gaan, tot dat je er bijvoorbeeld weer een kwartier geen signaal op hebt gezet. Heb 'm al open gehad maar kan iig zo geen losse soldeerverbindingen ontdekken.

Iemand 'n idee? Dit omdat het een apart ontwerp is en apart gebouwd! Lees dit topic maar: http://www.carveraudio.com/phpBB2/viewtopic.php?t=49 En laten we het niet over de bouwkwaliteit hebben. Ze zijn betrouwbaar, maar het soldeerwerk...

Iemand ook nog een idee of er nog problemen met de ventilator te verwachten zijn?

Mannen, alvast bedankt!
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Outline,

Hmm ... klinkt als een slechte verbinding, connector of idd soldeerverbinding zou goed kunnen. Dat "openklappen" van het kanaal duidt daar ook op, regelmatig wordt dit veroorzaakt door een slecht output relais maar dan zou je geen ruis moeten horen hetgeen bij jouw PM1.5 wel het geval is.

Tis een wat ouder beestje en dit zijn typische kuren ... mocht je in de buurt van Breda wonen dan ben je welkom voor een onderzoekje (aan je amp wel te verstaan ;-)

Groeten & succes
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• EVfreak
      • Jan 2006
      • 146

Originally posted by Outline
      Ik heb een probleem met m'n PM1.5 van 1987:

Het linker kanaal heeft de kuren. Als ik de versterker aanzet en er signaal opzet, gaat het goed totdat de versterker een beetje warm wordt. Als je er dan even geen signaal op zet en daarna weer wel, krijg je op dat kanaal een vrij harde ruis en het inputsignaal hoor je er dan zacht onderdoor. De meter slaat dan ook bijna niet (1 of 2 Leds), terwijl rechts het wel allemaal gewoon doet (getest met mono signaal). Na een verloop van tijd (minder dan een minuut) klapt het kanaal weer open en draait het gewoon weer mee. En dan blijft dit weer een hele tijd goed gaan, tot dat je er bijvoorbeeld weer een kwartier geen signaal op hebt gezet. Heb 'm al open gehad maar kan iig zo geen losse soldeerverbindingen ontdekken.

Iemand 'n idee? Dit omdat het een apart ontwerp is en apart gebouwd! Lees dit topic maar: http://www.carveraudio.com/phpBB2/viewtopic.php?t=49 En laten we het niet over de bouwkwaliteit hebben. Ze zijn betrouwbaar, maar het soldeerwerk...

Iemand ook nog een idee of er nog problemen met de ventilator te verwachten zijn?

Mannen, alvast bedankt!
      Hallo Op de ingangen print zit (normaal) een ICtje,dit fungeert als een voorversterker,het zou goed kunnen dat dit IC defect is en dat het bij oversturing oid. weer gaat geleiden en je dus weer normaal geluid hebt.
      Ik heb dit ook al wel eens gehad bij een mengtafel,kanaal deet niets,en bij het "fel" opendraien van de gain-knop deet hij het dan weer even tot dat het ingangssignaal zwak werd en dus weer ophield ermee,heb toen de opamp vervangen van het desbetreffende kanaal en het probleem is opgelost.Ik heb ook nog zo een versterker,is een oud toestel maar ik vind hem eigenlijk erg warm klinken.

Veel succes

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

... bovengenoemd probleem lijkt me eigenlijk toch niet echt in de OPAMP te zitten; deze doen het of doen het niet in de regel. Indien de OPAMP in een IC voetje zat (lijkt me eigenlijk ook niet echt waarschijnlijk) dan zou 't wellicht het contact met 't voetje geweest kunnen zijn.

Enifin, 'tis wat speculeren, met meten kom je een stuk verder ... we horen het wel,

Groeten en succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Koen, ik heb je 06. Bel je vandaag of morgen even.

Ik moet eerlijkheidshalve nog wel even zeggen dat de 'clipping eliminator'-schakelaar niet echt meer wil werken (zit soort van vast in de 'off'-stand). Mischien dat dit nog invloed kan hebben?

Over dat 'warme' geluid: Degene die de link hebben gelezen weten wel hoe het komt. Ben er zelf eerlijk gezegd wel weg van. En ik niet alleen!

We hebben afgelopen donderdag een test gehouden met meerdere versterkers waaronder een P2000 en de uitkomst was best wel verrassend: De Carver eindigde op 'n gedeelde 1e plaats met de P2000 waarbij de P2000 iets meer detail had dan de Carver maar waarbij deze iets warmer klonk en alles net wat beter in balans was. Maak van de testopstelling e.d. een dezer dagen nog een topic. Als wat tijd heb...

Wat ik ook zo'n zonde vind, is dat een hoop mensen dit type versterker kopen zonder te weten wat voor bijzondere en lekker klinkende versterker hebben en deze (helaas) binnen de korste keren om zeep helpen en dan in de oudijzerbak laten eindigen. Heb mezelf ten doel gesteld om (als het me lukt en kan) nog een paar goede PM1.5's aan te schaffen en te bewaren voor het nageslacht! Voordat ze allemaal in de oudijzerbak eindigen...

Iemand overigens enig idee waar het bij de Carver Corp. fout is gegaan? Heb het nog niet uit kunnen zoeken! Valt me trouwens wel op dat de echt grote en goede uitvinders en uitvindingen eigenlijk altijd best wel roemloos ten onder gaan. Zo ook deze beste man...
          Last edited by Outline; 12-03-06, 00:02.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Weinig kenners hier op het forum... Voor iedereen die al gereageerd heeft op m'n probleem: Ik neem binnenkort contact met jullie op!

Zit momenteel in de verbouwing van m'n huis en dan moet je sommige andere dingen even op een laag pitje zetten, waaronder ook nog een paar nieuwe topics w.o. de versterkertest! Eerlijk gezegd jeuken m'n handen enorm om die dingen problemen aan te pakken, maar zoals gezegd moet de verbouwing eerst even.

Dus nog even geduld!
            En alvast bedankt voor de hulp, tijd en aandacht!

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Ik neem aan dat je al wel contact gehad hebt met de importeur?
              (www.hollandpa.nl)

Ik heb wel ervaring met carver, goede ervaringen mee.
              PM720
              PM900
              PM1200
              PM1.5
              PT1800
              PT2400

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

HollandPA? Hou op! Die geven niet thuis!
                Het enigste wat ik daar krijg is: 'Probleem? Moet je 'm toch echt even langs brengen want ja: moeilijk, moeilijk!'

Hetzelfde als je onderdelen nodig hebt! Vorig jaar stoffilters nodig: 'Kom maar halen want opsturen is TE moeilijk.'

Dus (helaas?) geen goede ervaringen mee!

Maar wat is jouw visie op het probleem?

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Lijkt op een of andere beveiliging?
                  Mede door deze opmerking van jou:
                  Het linker kanaal heeft de kuren. Als ik de versterker aanzet en er signaal opzet, gaat het goed totdat de versterker een beetje warm wordt.

Deze opmerking;
                  Als je er dan even geen signaal op zet en daarna weer wel, krijg je op dat kanaal een vrij harde ruis en het inputsignaal hoor je er dan zacht onderdoor
                  Lijkt dat de eindtrappen dan niet aangestuurd worden met het ingangsignaal door een beveiliging.

Als je de amp niet op wilt/kunt sturen naar HPA, wellicht dat Patch Audio in Elburg er iets mee kan.

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Zou kunnen. Maar wat daarna dus gebeurt kan ik weer niet rijmen metdie beveiliging. Sowieso zou je het inputsignaal niet onder de ruis mogen horen bij een werkende beveiliging, en waarom klapt hij daarna wel weer open?

Kreeg gister een mail om vooral toch eerst eens naar de Opamp te kijken. Dit omdat de klachten (blijkbaar) het meest daarop lijken. Dus dat gaan we van de week eerste even proberen.

Losse contacten lijken mij inmiddels wel uitgesloten. Dit vanwege de ruis en het toch horen van een inputsignaal. Bij een los contact lijkt het mij toch eerder 'alles of niets'.

Kan wel zeggen dat ik de gemiddelde lichtstoring intussen eerder opgelost heb. Ook door schade en schande en VEEL oefenen...

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

En, al enige voortgang geboekt?

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Probleem is opgelost! Mede dankzij Carver zelf (service manual) en Holland PA! Moest er toch zijn voor een fan en hun TD'er had het binnen 1 seconde al gehoord: C35 op het AmpBoard. De condensator die over de input staat. Heb deze op allebei de printen vervangen net zoals C9 en C19. Dit vanwege de enorm bruine (verbrande) rand eromheen. Er zitten nu 63V exemplaren in.

De versterker staat ondertussen al sinds zaterdag een paar uur per dag te draaien in m'n thuis-biosje op m'n fronts. Wel niet vol open maar wel (continue) werkend. Neem aan dat de storing, indien niet verholpen, zich ondertussen allang weer had laten horen!

Overigens klinkt die Carver wel errug lekker op m'n huis-setje (goede referentie qua klank omdat ik die echt naar m'n hand heb staan). Zoals ik al eerder hier meldde is het geluid lekker warm en vol (dat ding heeft goede controle over de sub!) en goede definitie en diepgang!

Maar conclusie: operatie geslaagd en weer helemaal tevreden!

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

Originally posted by Outline
                          HollandPA? Hou op! Die geven niet thuis!
                          Het enigste wat ik daar krijg is: 'Probleem? Moet je 'm toch echt even langs brengen want ja: moeilijk, moeilijk!'

Hetzelfde als je onderdelen nodig hebt! Vorig jaar stoffilters nodig: 'Kom maar halen want opsturen is TE moeilijk.'

Dus (helaas?) geen goede ervaringen mee!

Maar wat is jouw visie op het probleem?
                          Valt dus toch wel mee die service van HPA?

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Ik heb het idee dat het ligt aan wie je daar spreekt. Heb ook nog een hele tijd met Martien staan te praten over Carver en EAW en ook over t&m Systems. Moet daar nog een keer voor terug om ze eens goed te beluisteren want het schijnt dat die dingen best wel goed klinken. En als je dan de prijs ziet...

Maar had gister dus een van de dames aan de foon en dat verliep toch weer een stuk minder. En als je dan ook niet weet waar je TD'er de komende week uithangt en/of wanneer hij weer aanwezig is...

Blijkbaar nog wel een paar puntjes voor verbetering dus!

Maar goed, dat gekke, gestoorde, antieke ding van mij werkt weer lekker perfect en daar was het me om te doen! Totale kwijt aan onderdelen om dit te maken: 8,- euro. En heb dus van de week gelijk een fannetje op voorraad gelegd. Dat was 21,- euro. Dus wie nu nog zegt dat iets maken altijd duur moet zijn?...

Heb ik onze Koen trouwens al bedankt? Koen, je bent 'n Gouden Gozer! En als iemand nog foto's van de binnenkant wil... Mailen!

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

'k heb al een keer een demo gehad van de T&M 15" speakers.
                              Ook een A-B vergelijk gedaan met mijn huidige set.
                              De T&M klinkt heel open, bijna hifi achtig, nette kasten met alles aanboord vwb vliegen en statiefhuls.

Zelf blijf ik nog even bij mijn eigen set, maar ga in de toekomst voor EAW.

Comment

Working...