Combinatie L/R plus center subcluster

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Combinatie L/R plus center subcluster

Hallo,

In een tent van ca. 15 x 20 meter (b x d) een discotheek neer te zetten.
    Heb daarvoor qua laag 2 kasten 18 inch (EV-RX118) en 4 kasten met 15 inchers.

Mijn idee is om de 18 inchers L/R te plaatsen met 2x top (2x12/1) per kant en de vier 15 inchers als center stack naast elkaar midden voor onder het podium.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort opstelling, of zijn er betere denkbaar?? Bijv toch alles maar op L/R zetten?

Alvast bedankt voor de tips!

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

wanneer je vooral ook geluid op het midden, "de dansvloer" wilt hebben is een centerstack zeker geen verkeerde optie. Ik weet niet welke kasten het best combineren maar dat is even uitproberen lijkt mij. Maar een centerstack onder het podium is zeler niet verkeerd. Wat ook nog een optie is, ik weet niet hoe breed het podium wordt, maar om de speakers met een onderlinge afstand van ongeveer een meter van elkaar te plaatsen onder het podium, zo is de preiding "optimaal".

nog een opmerking: kom je wel hoog genoeg wanneer je een enkele 18" onder je toppen hebt?? houdt hier namelijk ook rekening mee.
    Verder mijn ervaringen met disco in tent: zorg dat je het geluid een beetje centraal houdt en niet door de hele tent wilt blazen. meestal hoeft het niet en speelt altijd makkelijker.
    succes ermee
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Hallo Paul,

Het hangt inderdaad een beetje af van hoeveel plek je hebt...

Worden alle subs hetzelfde gecrosst? Zoja, dan maakt het niet écht excessief veel uit hoe om je ze opstelt, zolang het maar symmetrisch is.
      Ik ga er in de rest van mijn antwoord maar even voor het gemak vanuit dat je NIET de beschikking hebt over voldoende processoren om met delay-tijden een Sub-Arc te maken....

Wat het grootste voordeel is van een proper opgestelde sub-array is dat die vervelende optellingen/ opheffing lobes op de dansvloer worden vermeden, met andere woorden: mooi egaal sub over de gehele zaal....

Zomaar alle subs tegen elkaar in het midden zetten is echter ook niet optimaal: door hun onderlinge koppeling zul je dan een redelijk smalle afstraling naar voren krijgen, met andere woorden: geen laag aan de zijkanten en een bult kabaal in het midden.

Wat je het beste zou kunnen doen is de subs op de grond zetten (of plat leggen) met een onderlinge tussenruimte van maximaal 1,6 mtr (gemeten van linkerhoek voorkant kast 1 <-> linkerhoek voorkant kast 2), wanneer je zou crossen op 90-100 Hz. Op deze manier koppelen ze wel nog, maar wordt de array effectief breder, zodat de afstraling in het midden ook breder wordt. Met andere woorden: je zou je subs eigenlijk zo'n beetje 90% van de tent-breedte moeten laten bedekken, met maximaal 1,6 mtr tussen de kasten (let op de meet-methode hiervoor !!).

Daarbij komt er nu ook nog een ander voordeel om de hoek kijken: Doordat de kasten niet tegen elkaar aan staan, zullen ze vooraan (dus dichtbij de subs) elkaar gedeeltelijk opheffen, dankzij het feit dat er significant verschil is tussen de effectieve afstanden tussen luisteraar en de diverse sub-kabinetten. Hoe verder de luisteraar nu naar achter loopt, hoe minder groot die verschillen worden, dus hoe meer de kasten gaan samenwerken, ipv elkaar tegenwerken. Met andere woorden: ook in de lengterichting is het sub-geluid nu egaler.

Hopelijk heb je iets aan deze bijdrage ;-)
      Kijk ook eens in wat oudere topics, er zijn een heleboel discussie over dit onderwerp op dit forum te vinden....

Cheers !

p.s. Als je dan oude topics gaat doorbladeren, laat je in geen geval verleiden tot D&B en Meyer-opstellingen met omgedraaide subjes en fase-draaingen en dergelijke prietprut....
      Last edited by berolios; 23-03-06, 21:29.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• emiel-r
        • Mar 2006
        • 169

Ik zit in een soortgelijke situatie met een club van ca 10x18. er staan nu 6 basspeakers, waarvan 3 links en 3 rechts, maar dit werkt niet goed vanwege teveel destructieve interferentie. Ik heb er nogal veel over nagedacht deze week en gesimuleerd met mapp online en ik denk ook dat centerstack het beste is hiervoor. zeker als al het geluid aan de smalle zijde staat. een andere reden is dat er meer eenheid van geluid zal ontstaan op de dansvloer ipv een halve meter verderop heel veel verschil (bass alleys).

Wat Watt extra al zegt, de topkastjes moeten wel redelijk hoog staan voor 15 x 20 meter als je een beetje redelijke spreiding wilt. Daarbij enigzins schuin naar beneden gericht. Je tops op subs zetten op de grond is dan geen optie. misschien makkelijk om dan maar je subs op het podium te zetten en je tops daarop, maar als je ze op de grond houdt, krijg je een 'mirror image' van de vloer, dus twee keer zo veel geluid en iets meer naar voren gericht. Als je subs op een podium zet van 1 meter hoog is dat hetzelfde als een vertikale stack van 2 meter afstand. (teveel > interferentie) Beter om je tops op te hangen of eerst op statieven expirimenteren met plaatsing.

Ik zeg er wel bij dat ik hier alleen nog maar heel veel over nagedacht heb en pas dit weekend of volgend weekend ga uitproberen. Dus wie weet wat er dan weer gebeurt.

Met een centerstack zo vlak bij het podium, let dan wel op rondzingen van de draaitafels. gebruik van freefloats, earthquakes of constructies van flinke tegels en tennisballen zijn dan zeer aan te raden vermoed ik zo. Zo een centerstack werkt volgens mij ook heel goed als zelfregulerende limiter tegen dj's die continu veel te hard willen draaien

succes!!
        Last edited by emiel-r; 23-03-06, 21:48.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Heren,

Tot zover bedankt voor de reacties.
          @ Berolios: Je veronderstellingen qua processing zijn correct!

Dat een center-sub cluster lekker werkt kan ik mij voorstellen.
          Vooral het idee om tussenruimte tussen de subs te houden is oke.
          Maar de vraag die mij overblijft is:
          Beter ALLE subs (2x 18 en 4x 15 inch) als center resp. gespreid, of toch nog de 18 inchers links en rechts zetten????

Dat de toppen op minimaal 2,5 meter hoog moeten met hun hoogdrivers is mij duidelijk. Vliegen is helaas geen optie, maar ik krijg ze wel op hoogte hoor!

Paul.

p.s. waarschijnlijk komen er nog 2 stuks RX118 bij....
          Last edited by SPS; 24-03-06, 19:42.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

hallo,

ik zal dan gaan voor de 18" aan de kant en de 15" in het midden onder podium met een korte ondelinge afstand. Hierdoor hou je de "punch" op de dansvloer. Maar ik kan vanuit hier natuurlijk niet zien hoe de toppen bij de 18" passen. Zelf namelijk ook wel eens 2* dubbel 15" per kant neergezet met 2* dubbel 10" hoorngeladen puur omdat de toppen niet ver genoeg doorlopen. En de 18" onder podium.
            Het hangt ook helemaal van het systeem af en wat wel en niet lekker bij elkaar past en klinkt.

Kun je misschien meer info geven over de te gebruiken toppen en 15"??
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Als het effe kan moet je zéker alle subs in het arraytje opnemen (anders krijg je alsnog interferentie/ lobes).

Of je dan de 18"-ers in het midden en de 15"-ers aan de buitenkant zet of andersom, is effe experimenteren. In beginsel zou ik de 15"-ers in het midden houden ivm punch. Als je er nog twee 18"-kasten bij krijgt zou je ze evt. ook als volgt kunnen opstellen : 18 15 18 15 15 18 15 18

Maar met 8 subjes op een rijtje zou ik wel proberen de buitenste 18"-ers en 15"-ers iets naar achteren te schuiven tov de rest, zo 'trek je de afstraling een beetje open', anders knalt het teveel in het midden en niet genoeg aan de zijkanten... zo ongeveer:
              _................_
              ..- _ _ _ _ -

(duidelijk zat, toch?)

Anyway, ik hoop dat je er iets aan hebt, als er nog iets niet duidelijk is: laat maar horen !!
              Last edited by berolios; 24-03-06, 20:10.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...