Monitormix Maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

Originally posted by 4uss
    Wat ik bedoelde was meer het technische gedeelte, het prikken van kanalen is niet echt een probleem. Ik bedoel het splitten van het signaal, is dat een 'dom' één op één verloopje? (dus XLR pin 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3) of komt hier meer bij kijken?
    Bijvoorbeeld (ons geval): een A&H GL2400/32 als FOH en een Yamaha MG16/6FX op monitors. Waar en hoe split ik het signaal wat vanaf mijn microfoon komt? Dat ik deze in de FOH op kanaal 25 prik en op monitormix in kanaal 4 o.i.d. is dan niet van belang.
    Klopt, gewoon een huisje stageblok(2x 32 kanalen) en dan de ene kant in en de andere kant uit met je xlr chassisdelen en xlr pin 1 op 1, 2 op 2 en 3 op 3. Zo kan je met de multi kabel naar je foh tafel en met mic kabel van het stageblok het kanaal inprikken op je monitor tafel. Dus bv zang 1 van stageblok kanaal 12 kan je dan inprikken op monitor tafel kanaal 1 etc. Of je neemt een klein xlr -xlr multikabeltje vanaf je stageblok naar de monitor tafel.
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Let bij het splitten van de signalen op dat je afspreekt wie phantom geeft, foh of monitor maar niet beide.
      Wij doen meestal de phantom vanaf foh maar is maar net wat je zelf afspreekt en fijn werken vind.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Originally posted by martijn verkerk
        elke tafel die je er bij hangt verandert de impedantie dit word in een live situatie (alles pro) pas na 3+ tafels hoorbaar
        het enigste wat kan gebeuren is dat de fantoom in elkaar duikt ik fantoom altijd dubbel
        Originally posted by vasco
        Let bij het splitten van de signalen op dat je afspreekt wie phantom geeft, foh of monitor maar niet beide.
        Wij doen meestal de phantom vanaf foh maar is maar net wat je zelf afspreekt en fijn werken vind.
        Euhmm... hoe zit dat nou met die fantoom... Dubbel, niet dubbel... Een dubbele fantoom lijkt mij problemen opleveren omdat er ineens 48 volt op je input staat in plaats van dat je het er zelf uitgooit. Aan de andere kant... je zit al op 48 volt... 48 volt + 48 volt blijft 48 volt (parallel), alleen je stroom wordt wat hoger. Maar juist die stroom lijkt me dan weer eng. Misschien een echte electrotechnieker / ervaringsdeskundige die wat uitleg kan geven over dit? Het zou namelijk zomaar kunnen voorkomen dat er per-ongeluk dubbel gefantoomd wordt zonder dat het opgemerkt wordt, maar kan dat dan echt kwaad?

Comment

• Gear
          • Feb 2006
          • 12

Heb van de week net onze monitortafel opengehad, in het ingangscircuit zit bij ons een diode die de inkomende gelijkspanning dus blokt. 1 x phantoom is voldoende dus beide is m.i. niet nodig.

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

Phantoom is maar 1x nodig, om de mic preamp te voeden, gewoon de beste tafel gebruiken om phantoom voeding te leveren.
            groetjes

___

Comment

• R@dical
              • May 2006
              • 33

Drum bass bij elkaar.
              heb je denk ik wel genoeg.
              fx gebruik ik alleen maar bij in-ear.

Comment

• Staaf
                • Feb 2003
                • 398

Sorry dat ik deze even omhooggooi maar ik zit binnenkort met hetzelfde 'probleem'

Wij doen altijd de monitors via foh via een multi met stageblock (zonder split) op het podium, werkte altijd prima.
                Bij een toekomstige opdracht brengt de artiest zijn eigen monitortafel mee (werkt met in-ear). Hoe los ik dit het beste op? De artiest gebruikt slechts een 10-tal kanalen (de multi heeft er 32).

Nu kan ik op het stageblock wel een extra harting connector gaan monteren waar ik de 32 signalen 1 op 1 doorlus naar een ander stageblock maar dit lijkt me eigenlijk wat te omslachtig + veel werk voor deze ene keer.

Is een y splittertje op het block een werkbare oplossing of is dit knoeien?

Ik had ook al gedacht een apart block met daarin per kanaal een xlr-in en twee maal xlr-uit.

Kortom hoe lossen jullie dit op?
                Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Hoi Staaf,

Ik zou kiezen voor je laatste optie:
                  een stageblok met 1 in - 1 out of zelfs 2 out.

Mocht je tijd en zin over hebben, kun je er
                  natuurlijk ook direct een multiconnector bij
                  plaatsen, dat scheelt je dan aan 1 zijde veel
                  prikwerk.

Er zijn hier trouwens standaard oplossingen voor,
                  passief maar ook actief.

grtz
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Staaf
                    • Feb 2003
                    • 398

Voor alle duidelijkheid had ik gedacht aan een apart block met daarin 1 x in 2 x out. Dus; van microfoon naar apart block en daar opsplitsen naar monitormix en naar stageblock naar foh.

Comment

• frankvv
                      • Jun 2007
                      • 56

Originally posted by Staaf
                      Bij een toekomstige opdracht brengt de artiest zijn eigen monitortafel mee (werkt met in-ear). Hoe los ik dit het beste op? De artiest gebruikt slechts een 10-tal kanalen (de multi heeft er 32).
                      Voordat je heel veel moeite stopt: heb je al gecontroleerd of de artiest niet zelf een split mee brengt? Bijvoorbeeld omdat ze een tafel als de A&H WZ3 12M gebruiken met ingebouwde split? Ik kan me goed voorstellen dat de artiest lang niet altijd op locaties staat met een aparte monitor-tafel.

frankvv

Comment

• Staaf
                        • Feb 2003
                        • 398

Citaat uit de rider:
                        Please provide a split from your multi-system to our monitordesk

Dus ik ga ermaar vanuit dat hijzelf geen split heeft

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

Als het maar voor 1x is maak je gewoon van een stukje multikabel wat y-kabeltjes van een 25cm, gewoon 1 meter los kopen van een 12 of 16 parig en dan de mantel eraf en de schaar erbij en een aantal y-split kabeltjes solderen. Ga je het vaker gebruiken dan zou ik een huisje stageblok kopen aan de ene zijde erin andere zijde 1-op-1 eruit en de multikabel naar de foh.
                          groetjes

___

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

heeft de artiest niet zelf een splitter in zijn in-ear setup?

aangezien J&H hem niet heeft en deze vraag om de zoveel tijd langskomt:
                            lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Als het voor één keer is waarom dan niet een split huren?

Wil je het toch zelf aanschaffen/maken maar het mag niet teveel kosten dan is de 8 kanaals splitter welke Showband noemt best aardig. Heb er eens eentje ter reparatie (was een schakelaar defect) gehad en kan bevestigen dat er trafos zitten op de link uitgangen. Heb deze vraag namelijk vaak gezien over bovengenoemde splitter.

Comment

• Staaf
                                • Feb 2003
                                • 398

Heb vandaag al wat zitten rondneuzen, en vind de Y kabeltjes van dap; deze kosten ergens een 6€. Ik heb er zo een 10-tal nodig dus zit ik met een kost van 60€. Voor die prijs kan ik nergens iets huren of zelf veel gaan solderen lijkt me.

Is dit werkbaar of mag/kan ik problemen verwachten?

Comment

Working...