Optreden muziekschool, geluidsversterking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jerre
    • Jun 2003
    • 286

Optreden muziekschool, geluidsversterking

Hallo,
    ik zit over 3 weken met het volgende probleem, dus heb ik een paar vraagjes.
    Even een schets:
    een tijdje geleden vroegen ze me om versterking te doen voor een muziekschool (zit ergens een familiaal verband tussen, vandaar bijna geen kans tot weigering en een zeer beperkt budget). Er was toen sprake van aleen een standaard bandje + een zang quartetje met piano begeleiding.
    Geen probleem op zich dus maw (dacht ik toen nog).
    Nu kreeg ik gisteren de lijst te zien wat ze nog van plan waren, en daar beginnen de vragen en kronkels.

In totaal komen er 43 muziekstukken waaronder een paar keer een bandje dat speelt en een paar keer dus die zang met piano, maar wat ze vergeten waren te vermelden is dat er nog stukken zijn met een 10 tal orf instrumenten, viool met piano begeleding, dwarsfluit met begeleiding, ergens zaten er nog een mini xylofonen tussen met keyboard en wat akoustische gitaren.
    Nu mijn vraag is dus, hoe zouden jullie dit aanpakken?
    Wat heb ik ter beschikking:
    Dit alles gebeurd in een sporthal, heb als set zo'n 11kw bij, met als tafel een ddx3216 en 4 audio performance monitors van zo'n 500w.
    Kwa microfoons heb ik ter beschikking:
    - een standaard drumset (t.bone dc4000)
    - 4x shure sm57
    - 1x sennh e845
    een paar di's voor de keyboards, el piano en bas
    De grootste problemen verwacht ik dus bij het uitversterken van die groep orfinstrumenten, viool en dwarsfuit.

Welke micro's kan ik het beste van bovenstaande hiervoor gebruiken? Ik was al aan 't denken om de overheads van de drum te gebruiken als xy bij de orf en mss ook hangend boven de viool en dwarsfluit. Of is het beter om de sm57's hiervoor te gebruiken?

Wat ik mss nog van plan was bij te kopen is zo'n stereopaartje van behringer (c2's). Misschien dat die nog ergens van pas zouden kunnen komen?

Een "fijne" bijkomstigheid wordt natuurlijk ook dat geen van alleman die daar optreden gewend zijn (zeg maar nog nooit) van versterkt te worden.
    Dus je kan zien dat ik een beetje met m'n handen in 't haar zit (voor zover dat nog gaat natuurlijk )
    De job weigeren is helaas geen optie (lees bovenaan)en een hoop micro's bijhuren helaas ook niet. Dus ik hoop een paar creatieve oplossingen te horen.
    nu gij en dan ikke weer
  • Robert G
    • Apr 2006
    • 10

Dit wordt lastig. Wat ik in jouw situatie zou doen is zo weinig mogelijk. Versterk keyboards en (bas-) gitaren voor zover ze geen eigen versterker hebben, en versterk de vocalen. Voor de rest niks. Regel maar een presentator die het publiek maant tot stilte, zodat verder alles akoestisch kan.

Hou in de gaten dat wanneer je met een grote geluidsset en een mooie mengtafel prominent in de zaal gaat staan, het ook jouw schuld is als het niet goed klinkt (in de ogen van iedereen die er weinig verstand van heeft). En dat zal zonder verder budget ongetwijfeld het geval zijn.

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

Het probleem is dat niet alles zuiver akoestisch is. Bv. viool of dwarsfluit is altijd onder begeleiding van een piano (elektrische). De enigste 2 van heel het samenspel die zuiver akoestisch zijn, zijn 2 saxofonen en die groep van 10 orfinstrumenten. De 2 mini xylofonen zijn dan weer bv een begeleiding van 2 vocalen. Ik vrees er ook wat voor dat de zaal te groot is om zuiver akoustisch te gaan.
      Wat zouden jullie eventueel nog bijhuren? Ik kan natuurlijk een mic voor viool gaan halen, één voor fluit, een 10 tal voor die orf's, enz enz, maar zoals ik al zei is dit helaas geen optie. Een paar condensors (allround dan) zou nog gaan.
      Volk om mic's te verplaatsen is al geregeld, daar had ik al aan gedacht want een goed draaiboek gaan we wel nodig hebben wetende dat ze het er op 'n uurtje of 3 willen "doorrammen".
      nu gij en dan ikke weer

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

als je de mogelijkheid hebt om te huren is misschien de c1000 van akg een optie, en mocht je geen fantoom kunnen geven, dan is dat ook geen probleem want er kan ook een 9volt batterij in
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• gaffer
          • Nov 2004
          • 118

Ik zou 2 goeie condensator microfoons bij huren en die voor alle akoestische instrumenten gebruiken en de rest,bijv zang tegenover xylofoon kun je manipuleren door ofwel je mengtefel of gebruik van je communicatieve vaardigheden.

Lastig blijft het!

Succes!
          Groeten gaffer.

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

Hallo,
            pfft, toch nog even laten weten hoe het geweest is ...
            Het begon allemaal heel leuk donderdagavond toen de bestelde mix"man" afbelde wegens familiale omstandigheden. Hals over kop dus andere tafel en mixer moeten zoeken (remember het zéér beperkte budget). Uiteindelijk is dat nog een voordeel geweest en ben ik met nog wat nieuwe mensen via via in contact gebracht geweest die wel 'ns regelmatig vrij podia deden. Zelfs met heel veel geluk iemand gevonden die het een uitdaging vond en me wat wilde komen helpen. Zoiets als dit had ie zelf nog nooit gedaan.
            2e tegenvaller, ik had me twee c1000's besteld en het wil natuurlijk weer dat ze nog niet aangekomen zijn (9/10 dat ze d'r morgen zijn).
            We hebben het uiteindelijk gedaan met 'n 4 tal sm57, 2 sm58's, t.bone drumsetje, paar di's, behringer c2's en 'n behringer b5.

Eerst nog 2 stagg mco-7 voor 'n groepje orf's, dat ging goed totdat er een drumstel, bas, 4 elektrische gitaren en nog wat leuke instrumentjes bijkwamen. Al bij al ging dat beter met die c2's (het zou natuurlijk beter geweest zijn per xylofoon etc 1 mic te hebben, maar budget ...)
            De e845 hebben we uiteindeljik voor de zang links laten liggen wegens te veel bas in de stem, sm58 ging stukken beter.
            Drumsetje ging ook verdacht goed (was de eerste keer dat ik het in gebruik had, maar als je de type nr's 'r voor hoort vb: bd 25 beta )
            Voor dwarsfluit en viool was de b5 een goede optie, weinig last van feedback. Akoestische en klassieke gitaar + saxofoon ging dan weer goed met een sm57 (was d'r zelfs eentje bij die een clip-on had van haar leeraar, was het altijd zo maar)

Al bij al een stresserende zaterdagochtend geweest wetende dat er voor elk nummer geen soundcheck gedaan kon worden, de mensen nog nooit versterkt geweest waren en minstens even zenuwachtig waren als ons (alleen zij mochten het laten merken).
            Bon, veel bijgeleerd (letterljik onder het motto al doende ...), maar geef me dan toch maar liever een "simpel" bandje dat een hele avond speelt.
            Foto's volgen waarschijnlijk nog in de mate dat er getrokken geweest zijn door medewerkers.
            nu gij en dan ikke weer

Comment

Working...