Drumstel in plexi-glas

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

    #16
    Kijk even hier,
    The world's leading manufacturer of high quality drum & sound shields, sound absorption baffles, and portable isolation booths for over 20 years.

    Hier vind je van alles, van plexiglas tot absorbers.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #17
      Tijdje geleden een musical gedaan. Speciaal hiervoor was een verrijdbare drumriser gemaakt. De voorkant en deels de zijkanten waren met plexiglas afgeschermd tot een hoogte van ca. 1,5 meter. Het geheel werd in een hoekje geplaatst in de ruimte. Reken maar dat dit een groot verschil maakte! Het geluid werd een aardig stukje gedempt. Vervolgens met microfoontjes kon je de helderheid weer een beetje opkrikken over de PA.

      SPS Audio (Paul) kan hier wellicht nog wat over vertellen? Hij deed het geluid bij die productie.

      Comment

      • aameijer
        • Oct 2005
        • 67

        #18
        Een plexiglass scherm (weet ik uit ervaring) werkt voornamelijk om overspraak te voorkomen op de buhne en dan met name bij opname. Met name de cymbals komen vaak te hard binnen op andere microfoons. Dat is dus niet jouw probleem. De drums zijn te hard voor het publiek.

        Zachter spelen is voor een drummer motorisch gezien erg lastig. Er zijn wel drummers die dat kunnen maar dat vergt jarenlang training. Wat wellicht een optie is om met de drummer samen naar een goede muziekwinkel te gaan. Er zijn diverse drumstokken in de handel die bij het zelfde aanslag niveau beduidend minder geluid produceren. Volgens mij heten ze Hot-rods. Is een drum stok opgebouwd uit meerdere dunnere stokken. Veel drummers maken ze zelf. Ik heb verder geen enkele ervaring met deze handel maar hoor van bekende drummers dat ze vaak bij deze zaak dergelijke stokken halen en dat dit bedrijf er min of meer in gespecialiseerd is: http://www.hititdrums.nl/

        Misschien kun je er iets mee. Je kunt het bedrijf in ieder geval eens bellen om informatie. Ze hebben deze vraag ongetwijfeld eerder gehad.

        Comment

        • Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

          #19
          Hot rods kunnen een optie zijn, maar hebben een duidelijk andere klank dan "gewone" stokken.
          Kick en toms leveren live nooit echt problemen op, snare is e.e.a. aan te doen.
          Zoals ik al aangaf, als je 2 kleine schermen strategisch plaatst t.o.v. de cymbals heb je al het grootste deel van je problemen verholpen.
          Lid van het Front tegen zijlicht

          Comment

          • Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

            #20
            Mijn ervaring met een plexiglas omhulling met demping is dat de hele kit heel duf klinkt, en de cymbals er nog steeds als een gek bovenuit komen. Mijn ervaring met 'zachtsla stokken' is dat die dingen anders klinken, en naar mijn mening veel slechter, en je er veel meer moeite mee hebt om een lekkere drumsound uit te halen, ik denk dat je dan zelfs nog beter kan vragen of de drummer wat specifieker zacht speelt, dus iets zachter met vooral z'n cymbals (en ja, ik ben het met sis eens, maar ik denk dat het beter klinkt dan die stokken). Maar ik denk dat Pieter de spijker in het hoofd slaat,en dat als je het goed doet daar het meest profijt uit kunt halen.
            Daarnaast zijn er nog speciale soort ringen die je op je toms kan leggen, en rubbertjes die je erop kan plakken die dempen, maar ook die veranderen de sound, maar minder dan slechte stokken...
            De groeten => Micha

            Comment

            • Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

              #21
              Hot rods klinken i.m.o. veel te "open" op toms. Je mist die typische "ronde" klank. Cymbals komen ook niet volledig tot hun recht.. Wat dat betreft zijn dit soort stokken perfect om te oefenen of bij jazz ipv. brushes.

              Dempingsringen (remo) werken best goed om toms wat "droger" te krijgen, maar dit effect bereik je ook al met pinstripe vellen. Maar ook hier geldt weer: je komt snel wat tekort in live-situaties.

              Mijn tip aan jou: probeer 't gewoon eens met kleine schermpjes van plexiglas. Ik heb ze zelf gemaakt door een plaat van 50x50 cm met dikte 4 mm aan de onderzijde in te klemmen in een aluminium L profiel en een aluminium strip. 8 gaten doorboren en met boutjes / moertjes vastzetten. In het midden een groter gat voor montage op je mic.stand. Vastzetten doe je met zo'n verloopstuk wat je wel in je mic.klemmen vindt.
              Eventueel zet je hierop een mic.klem met je overhead, en je slaat 2 vliegen in 1 klap.
              Lid van het Front tegen zijlicht

              Comment

              • Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

                #22
                Vind ook wel interessant, zou je een foto kunnen posten van jou constructie?
                De groeten => Micha

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #23
                  Voor de forummers die zelf eens een experimentje willen doen.

                  Ga naar een drukke straat met een moderne 'telefoonpaal'( zo een PTT ding met alleen één "schaamschot" van opzij) En ga daar eens luisteren of die plaat van een centimeter of dertig uit maakt voor je 'telefoon oor kant'

                  tweede experiment. Ga eens in een zaal met een stuk karton in je hand staan en hou die om-en-om tussen je oren en de speakers en haal ze weg.

                  Hoor je of er geluid tegengehouden wordt?
                  ______________________________________
                  Als dat zo is dan kun je frequenties van je drummer zachter krijgen naar de omgeving en is een plexiglazen scherm geen onzin. zo niet? dan zitten er heel veel mensen heel veel geld voor niets uit te geven. (plexiglazen telefoonkoepels in werkplaatsen, kleine gesloten kappen om printers, en alle hokken om een drummer heen bij mensen als rob de nijs tot en met barbara streisand)

                  Ook die plexiglazen LP-formaat plaatjes bij trompetten enzo zouden dan ook niets moeten doen...
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • B@rt
                    • Jan 2006
                    • 1

                    #24
                    vermoeiend geluid

                    Krijg je als je een plexiglazen plaat gaat gebruiken niet heel erg vermoeiend geluid ? omdat het geluid dan terug gekaast wordt i.p.v gewoon rechtdoor naar de zaal ? (heb ik een keer horen zeggen en dat klonk wel logisch)

                    B@RT

                    Comment

                    • neeltje
                      • Apr 2003
                      • 295

                      #25
                      je hebt inderdaad reflexies van de plexi, al zijn deze minimaal. Als je het geluid vergelijkt met het rechtstreekse volume van de cymbalen/snare, zal gans de zaal het er eens mee zijn dat het beter klinkt met plexie. Anders gaat het namelijk gewoon te hard. Live sound in kleine zalen is compromissen maken en psycholoogje spelen, en plexi is een van die compromissen/trucks, waarmee je sommige mensen tegen je krijgt, en een hele hoop anderen gelukkig maakt.
                      Ik zou het zeker proberen, en het gaat het gaat je zeker helpen, alleen FF zoeken naar een goede plaatsing en enkel gebruiken als het nodig is.
                      "En Go"

                      Comment

                      • Jacob
                        • Jan 2006
                        • 152

                        #26
                        De plexi plaatjes op een trompet-mic hebben dan ook niet als hoofd functie om het geluid tegen te houden. Eerder de Trompetist een "recht in zijn bek" geluid terug geven zonder enige vorm van ingewikkelde monitor.

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #27
                          Originally posted by Jacob
                          De plexi plaatjes op een trompet-mic hebben dan ook niet als hoofd functie om het geluid tegen te houden. Eerder de Trompetist een "recht in zijn bek" geluid terug geven zonder enige vorm van ingewikkelde monitor.
                          is correct. Maar het nuttige bij-effect illusteert wel heel duidelijk dat je geen 'streep trompetherrie' door je zaal trekt als je ze tegen een plaatje laat aanblazen.

                          oud onderwerp:
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

                            #28
                            Originally posted by showband
                            is correct. Maar het nuttige bij-effect illusteert wel heel duidelijk dat je geen 'streep trompetherrie' door je zaal trekt als je ze tegen een plaatje laat aanblazen.

                            oud onderwerp:
                            blaasinstrument uitversterken - J en H Licht en Geluid® Forum
                            Weet iemand een verkoopadresje voor die trompet plexiplaatjes om de mic heen?

                            Alvast bedankt.

                            Paul.
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                            Comment

                            • rolanddeg
                              • Nov 2004
                              • 337

                              #29
                              Originally posted by SPS
                              Weet iemand een verkoopadresje voor die trompet plexiplaatjes om de mic heen?

                              Alvast bedankt.

                              Paul.
                              Er zijn verschillende zaken die dergelijke dingen verkopen:

                              Gamma
                              Welkom bij KARWEI
                              Formido
                              PRAXIS - Het wordt prachtig met Praxis
                              Fixet

                              Comment

                              • drummerke
                                • Oct 2006
                                • 432

                                #30
                                Hey

                                voor zover ik al met plexiglas heb gewerkt weet ik dat het zeker geluid tegen houdt. Als drummer ga je normaal gezien zeker zachter spelen...omdat je u zelf al beter hoort, maar ook om dat het geluid van de andere bandleden weg is (enkel monitor dus nog).

                                heb éne keer zelf techniek gedaan met drummer achter plexi. Wel de rest van de muziekanten hebben er zeker minder last van. Ook minder overspraak etc. Maar persoonlijk vind ik in de zaal het geluid van de cymbalen nog steeds schel (zal veel aan zijn cymbalen hebben gelegen ook).

                                Comment

                                Working...