Drumstel in plexi-glas

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Ik heb één keer het plezier () gehad om met zo'n ding te mogen werken. Daarna gelukkig nooit meer.
    De cymbals kwamen er bovenuit en waren dus gewoon te horen zoals altijd.
    Uit de kickdrum kreeg ik geen fatsoenlijk geluid meer, er lag een Beta 91 in want voor een statiefje was geen plaats. Afstand plexiglas - kickdrum bedoreg 30 cm. Ik had het idee dat het kwam omdat de luchtverplaatsing door de kick teniet werd gedaan door het plexiwandje, alsof het weer terugkwam in de kickdrum. Toms en snare ging zonder problemen, deze staan verticaal zodat je weinig last hebt van reflecties. Drumfill was een kwestie van goed mikken anders werd de drummer helemaal gek van de reflecties.
    Al met al geen succes, een hoop gedoe. Je kunt nergens fatsoenlijk meer bij.
    Heerlijk die stilte

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Mijn ervaring is dat de werking van zo'n scherm nogal afhankelijk is van de situatie waarin je je bevindt. Ik heb wel eens shows in lokaties gehad waar het scherm vrijwel geen enkele waarde had voor het zaalgeluid (drums kwamen via het schuine plafond net zo hard de zaal in als zonder scherm)... echter, voor het podiumgeluid werkte het nog altijd helemaal perfect !!

Ook heeft zo'n scherm meer zin op kleine podia, dan op grote... IMHO.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Wat mijn ervaring is dat je eigenlijk het meeste last hebt van de snare...Symbalen zijn over het algemeen nog wel te overzien...En ja, drummers kunnen zich aanpassen, alleen de meeste kunnen dat niet lang...Nu heb ik zelf, ja helemaal alleen bedacht..;-) om de akoustische snare te vervangen voor een electronische...In het geval van het bandje waarbij we dat gaan proberen speelt met in-ear...Ik denk dat dit ee oplossing kan zijn...Moet er wel bijzeggen dat ik meer een akoustische fan ben...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Originally posted by Olaf Duffhuës
          Wat mijn ervaring is dat je eigenlijk het meeste last hebt van de snare...Symbalen zijn over het algemeen nog wel te overzien...En ja, drummers kunnen zich aanpassen, alleen de meeste kunnen dat niet lang...Nu heb ik zelf, ja helemaal alleen bedacht..;-) om de akoustische snare te vervangen voor een electronische...In het geval van het bandje waarbij we dat gaan proberen speelt met in-ear...Ik denk dat dit ee oplossing kan zijn...Moet er wel bijzeggen dat ik meer een akoustische fan ben...
          TECHNISCH gezien mag van mij de hele kit electronisch.

Maar daar gaat de drummer niet in mee.
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Met een elekrtonische drumkit zul je nooit de intentie, expressie en muzikaliteit krijgen die je met een goede drummer op een akoestische kit krijgt.

Clavia maakte eigenlijk IMHO de meest acceptabele digi drumkits (DDRUM), maar die zijn uit productie genomen (*** mag weten waarom), die zou je in bepaalde situaties heeeeel misschien nog live in kunnen zetten. Al het andere wordt ik niet blij van... ook die peperdure Roland's niet !!

Maar we hadden het over schermen ...

Snare is altijd het grootste probleem, maar in sommige ruimtes zijn de bekkens net zo erg.... ZEKER als je het over overspraak gaat hebben... Zorg dus gewoon voor voldoende hoogte van je aquarium... de rock 'n roll is er toch al af ...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 378

Originally posted by frederic
              tja, laten we zeggen, goeie drummers kunnen zich aanpassen en hebben geen konijnekot nodig rond hun drum...
              Dat zal altijd wel een discussie blijven... Naar mijn idee hóór je het gewoon als een drummer zich inhoudt, hoe goed 'ie ook is. Enerzijds zal zijn spel er altijd een beetje door veranderen en anderzijds gaat de kit simpelweg anders klinken. Daarbij maakt het echt niet uit hoe goed een drummer is. Je moet er toch niet aan denken dat een prof-houthakker als Hans Eijkenaar zich moet inhouden. Hij zal het ongetwijfeld kunnen, maar hij is simpelweg op z'n best als de cymbalstands vrolijk heen en weer zwiepen.

De kwestie is niet of hij goed genoeg is om zacht te kunnen spelen. Wij willen helemaal niet dat 'ie zacht speelt! En als dan blijkt dat een paar plastic plaatjes van een paar honderd euro het speelplezier verhogen én ook nog eens het eindproduct verbeteren, tja... You do the math :-)

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

geluidstechnisch is de snare, ride en de hihat ongeveer het spul waar je het meest aan hoort dat ze nep zijn bij electronische drums.

Terwijl dat juist de hardste overlastveroorzakers zijn. Netto is een deels electronische kit voor het volume m.i. een keuze voor minder geluid.

Wij hebben wel probleemloos kick+toms getriggerd gehad met een eenvoudige roland SPD "kookplaat" (4 triggeringangen) Zelfs in muzikantenkroegen met veel drummers is dat niemand ooit opgevallen...

Maar ja een kick en de toms zijn alles behalve de overlastgevers. Het was ons te doen om met weinig kanalen een prachtig, en constant, drumgeluid te hebben. Dat werkte erg goed. een kick kon je al in de vroege jaren tachtig prima met een TED-module doen. Die dingen zie je tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden.

Een snare is echter wel in diverse volumes te krijgen. Een messing piccolosnare is harder dan een timbale en daarmee totaal onbruikbaar. Een goed gestemde diepe houten snare kan bij de juiste drummer verbazingwekkend zacht zijn.

Overigens leuk kijkvoer is de DVD "soul" van "jools holland". Daar zie je allemaal amerikaanse R&B toppers met hun band live een nummertje doen. Blijken die softe crooners vrijwel allemaal beren van enorm beukende drummers mee te hebben. Die spijkerhard moddervette beats staan te meppen. Die natuurlijk weer zacht uitgemixt bij de band net dat "je ne sais quoi" meegeven. Dan zie je ineens waarom nederlandse R&B zangeresjes nooit zo zullen klinken als hun amerikaanse counterparts. Hun bands moeten als softies onder de mereltjes hun gouden keeltje manouvreren. Dynamiekloos, inspiratieloos plat.
                lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
                  • Sep 2006
                  • 328

Originally posted by showband
                  geluidstechnisch is de snare, ride en de hihat ongeveer het spul waar je het meest aan hoort dat ze nep zijn bij electronische drums.

Terwijl dat juist de hardste overlastveroorzakers zijn. Netto is een deels electronische kit voor het volume m.i. een keuze voor minder geluid.

Wij hebben wel probleemloos kick+toms getriggerd gehad met een eenvoudige roland SPD "kookplaat" (4 triggeringangen) Zelfs in muzikantenkroegen met veel drummers is dat niemand ooit opgevallen...

Maar ja een kick en de toms zijn alles behalve de overlastgevers. Het was ons te doen om met weinig kanalen een prachtig, en constant, drumgeluid te hebben. Dat werkte erg goed. een kick kon je al in de vroege jaren tachtig prima met een TED-module doen. Die dingen zie je tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden.

Een snare is echter wel in diverse volumes te krijgen. Een messing piccolosnare is harder dan een timbale en daarmee totaal onbruikbaar. Een goed gestemde diepe houten snare kan bij de juiste drummer verbazingwekkend zacht zijn.

Overigens leuk kijkvoer is de DVD "soul" van "jools holland". Daar zie je allemaal amerikaanse R&B toppers met hun band live een nummertje doen. Blijken die softe crooners vrijwel allemaal beren van enorm beukende drummers mee te hebben. Die spijkerhard moddervette beats staan te meppen. Die natuurlijk weer zacht uitgemixt bij de band net dat "je ne sais quoi" meegeven. Dan zie je ineens waarom nederlandse R&B zangeresjes nooit zo zullen klinken als hun amerikaanse counterparts. Hun bands moeten als softies onder de mereltjes hun gouden keeltje manouvreren. Dynamiekloos, inspiratieloos plat.
                  Bovenstaande ben ik niet gheel met je eens.

In NL hebben we genoeg soulfull zangeressen, alleen zit er veel underground tussen, simpelweg omdat in NL geen gospel scene is als in de U.s. Maar ook in NL hebben we ''gospel'' drummers die het vak beheersen en hebben we dus ook vocalisten die het vak goed verstaan (Corey, Sabrina Starke, Giovanca, Senna, Poisen Ivy etc) ga bijv. maar eens in een van de ruim 150 kerken in A'dam zuid-oost kijken. Je zult je verbazen. Voor amerikaanse online gospel is Gospelchops.com een goede referentie.

Een messing piccolo is alleen onbruikbaar als de technieker er niet mee om weet te gaan (of de drummer in mindere mate). Ik gebruik voornamelijk brass snares en heb nooit problemen of discussie met een geluidsman gehad (bijv. op de Uitmarkt of zelfs op onze eigen geliefde Testdag) Strerker nog er zijn legio drummers die zo'n ding met sucses live gebruiken (Bijv. Tower of Power's David Garibaldi of onze eigen Ton Dijkman)

Iedere snare heeft zijn eigen smoel, maar zelfs een bellbrass is niet ''onbruikbaar'' het licht er maar net aan hoe dynamisch je speelt (er is met een brass piccolo ook jazz te spelen) wat voor vellen en stemming je gebruikt en hoe je de snare uitmicked.

Qua volgorde van hardheid denk ik eerder aan: crashes, hihats (open) snare, kick, toms, ride hihat (closed)

Van hard naar zacht.

De electronische kits van tegenwoordig zijn steeds beter gaan klinken (neem een Yamaha Dtxtreme III met echte opgenomen drumsounds en sample mogelijkheid) en worden dan ook steeds vaker (al dan niet als aanvulling) live gebruikt. Met name de Spd-s heeft de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt en is tegenwoordig vast gemeengoed bij de serieuzere/veel spelende drummerd (en percussionisten)

Je moet de schermen trouwens goed polijsten aders krijg je lelijke krassen en zie je niets en ben je niet te zien (helemaal met lichten op het scherm gericht, of lampen die achter de set staan)

Ook ben ik het eens met de stelling dat je het wel in je kan hebben om dynamisch en zacht te kunnen slaan, maar dat je dan minder gaat spelen, dit merk ik zelf ook bij bijv. een repetitie in een kleiner ''hok''
                  Drummer en techniek freak.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Een messing piccolo is alleen onbruikbaar als de technieker er niet mee om weet te gaan
                    Onzin, een snare die te hard is, is een snare die te hard is. Het enige dat ik daar meestal aan kan doen is hard mixen, helaas. Bij vaste bands kun je op zoek naar andere oplossingen, bij eenmalige samenwerkingen meestal niet.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

mijn stelling: "geluidstechnisch is de snare, ride en de hihat ongeveer het spul waar je het meest aan hoort dat ze nep zijn bij electronische drums."

leuk is het antwoord. "Qua volgorde van hardheid denk ik eerder aan: crashes, hihats (open) snare, kick, toms, ride hihat (closed)"

Het gaat mij allereerst om de sound. Je krijgt geen drummer om naar electronisch als het drumstel onbevredigend klinkt. En daarbij gaan deze drie delen het eerst door het ijs. Er is nog geen electronische snarepad die acceptabel is voor gewone drummers. Laat staan kritische. En een hihat speel je snel 1900 individueel gearticuleerde klappen per minuut op... In de amusementswereld kom je er met duur spul mee weg. Maar zelfs daar is het vermoeiend luisteren. Het zelfde geldt trouwens voor blaasinstrumenten. Je hebt best goede mutes van Yamaha voor trompet en trombone. Voor sax echter is er helemaal niets en syntetische sax lijkt helemaal nergens op. Een goedklinkende blazerssectie blijft dus hard.

Crashes zijn kneiterhard maar door thincrashes te gebruiken met niet te dikke stokken kan een drummer best zachter spelen zonder grite compromissen. Crashes zijn een accent en niet iets waar je elke achtste tel een hengst op geeft. Met thin modellen zijn ze zachter, splashmodellen ook nog eens in een minder storend frequentiegebied terwijl je muzikaal nog goed bezig bent.

In de loop der jaren heb ik live gespeelt met drummers met geluiden op:
                      -roland analoog (driehoekig setje),
                      -Simmons (diverse modellen)
                      -Ddrum
                      -korg toms
                      -TED (prima voor kick. Heb zelf nog een tom-module liggen. Wie heeft een eprom?)
                      -roland octapad (zoals boven reeds genoemd voor toms/kick)
                      -alesis (wederom voor kick en toms prima)
                      -roland TD20 erg mooi hoor.

En ben vorig jaar speciaal naar de roland demodagen-drumwedstrijden gaan kijken om de “state of the art” in de praktijk te horen. Helaas… snare, ride en hihat patronen zuigen grote tijd. Hoewel het langzaam wel beter aan het worden is.

In mijn ogen is een combinatie van technieken optimaal. Een soort integrale aanpak dus.
                      Electronische kick en toms. Samen met een goedgekozen bekkenset, stokken en snare. Het laag ophangen van je koper. (weer een meter van de oren af dus) En daarbij aanvullende schotten (die dus aanzienlijk kleiner kunnen zijn). Als je met dat in gedachten kijkt bij zeer ervaren drummers in tourende bands. Zie je daar zeer bewuste keuzes in. (stones, e-streetband, bigbands e.d.) Je zou toch zeggen dat charlie watts geen optredens doet waar een glazen schot bij hoeft te staan… Die ziet de voordelen, ook qua reflectie om zichzelf te horen.

Helaas is onze drumster nogal eigenwijs. Dus pas nu begint ze erover te denken om…. Met de vorige drummer op inval is onze band 93dB ipv 95dB in de zaal….ZUCHT!
                      lekker belangrijk!

Comment

• drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

kijk eens bij 1.30... zoiets zag ik ooit life bij optreden blondie..
                        2 compacte flexi schermen... waar kan ik die kopen/huren..laten maken.

Greets

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Weet iemand hoe je kunt horen dat het een drummer is die aan de deur klopt?

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

Nee, dat weet ik niet. Maar ik weet dan weer wel hoe je een drummer stiller krijgt......

Comment

• BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

Oud topic...
                              Maar als we dan toch bezig zijn: Hoe herken je een joodse drummer?
                              Antwoord: ʞɔıʞ uɾız do lǝʌɹooʌ uǝǝƃ ʇɟǝǝɥ ɾıH

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

Originally posted by Carl
                                Nee, dat weet ik niet. Maar ik weet dan weer wel hoe je een drummer stiller krijgt......
                                Die klopt steeds rapper

Comment

Working...