EAW KF850 vliegen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    EAW KF850 vliegen

    Dag

    aangezien ik tochwel bijna ieder weekend met een 850 systeem van eaw op de baan ben, wou ik even weten hoe je dit systeem proper moet vliegen. Ik heb de forums op de eaw site al bekeken en ook hier al gezocht, maar ik vind nergens gebruikerservaringen ivm vliegen van een 850 systeem.

    Zijn er bij deze dus mensen die hier ervaring mee hebben?

    Enkele vragen die ik heb zijn:

    - Wat is de hoek in graden per stud dat je verschuift?
    - Hoeveel hang je de toppen dan uit elkaar?
    - Is er misschien ooit een calculator gemaakt voor het 850 systeem te vliegen? Indien dit niet zo is, hoe kan je het dan berekenen?

    Hoe zit het met combinaties: dus een deel stacken op de grond en een deel vliegen?

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

    #2
    Hallo,

    In het verleden (ongeveer 8 jaar geleden) regelmatig deze kastjes gevlogen
    De hoekinstelling verschild per type.... Bij het bedrijf waar ik dat deed hadden ze twee type KF850: een met een verzonken vliegstrip (ongeveer 3 cm diep) en een die 1,5 cm diep was. Erg handig.
    We gebruikten daar dus ook twee verschillende studs: een ronde en een ovale.
    De hoek instelling per stud-stap (?) is ook weer afhankelijk van het type kast en de plek vanwaar-naar-waar je de stud verplaatst als ik het me goed herrinner.
    Bij Haine hadden ze plek van de stud gemarkeerd als die horizontaal hangt.
    Bij onze getapijte versie was dat niet het geval.

    Over de afstand van de toppen onderling:
    Meestal hielden we een vuist afstand tussen voorkant van de toppen aan.

    Een calculator heb ik helaas ook nooit gezien.

    Bij Haine hebben ze trouwens indertijd vreselijk mooie vliegframe's laten maken en keuren. Wellicht dat die je wat meer kunnen vertellen???

    Comment

    • ronny
      • Dec 2002
      • 2139

      #3
      wij hebben ook een getapijte versie van een 850 systeem. Toevallig toch niet het systeem waar jij vroeger mee werkte? Ik weet dat er iemand op het forum hier is die vroeger veel met het systeem dat wij nu gebruiken heeft gewerkt, misschien dat jij dat was, maar dat ben ik al vergeten...

      in ieder geval hebben wij ook 2 verschillende versies eaw 850 staan, een getapijte en een gespoten versie. ik heb deze nog niet met elkaar vergeleken, maar het kan wel zijn dat ook bij deze de vliegrails niet op dezelfde diepte zitten

      in ieder geval ga ik er vanuit dat die getapijte set al zeer oud is. Er zijn ook totaal geen gegevens van beschikbaar. Het enigste dat ik weet is dat die set van holland pa komt, want daar plakken nog stikkers of plaatjes van op. Indien die set echt meer dan 8 jaar oud is dan is het vast en zeker nog een van de eerste 850 systemen. Dit was dan de 850T reeks als ik met niet vergis? nog met TAD drivers..? ook even interessant om te weten, want dan zou ik de processorinstellingen even kunnen aanpassen...

      Hoe kan ik het beste Haine contacteren?

      in ieder geval hoop ik nog op meer reacties.

      mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

      Comment

      • Rock On
        • Jan 2004
        • 250

        #4
        Haine is niet meer in het bezit van de 850 kasten, en ook AED (die een aantal jaar geleden de rental stock van Haine overnam) heeft de laatste kasten vorig jaar verkocht.
        Maar misschien dat AWS in Amsterdam je verder kan helpen www.awspro.nl

        De hoek van de kasten hangt van meerdere factoren af, niet alleen de posietie van de bovenste track, maar ook het aantal kasten eronder en de positie van die kasten op de onderste track spelen mee in de uiteindelijke hoek van het kastje. Bij grote systemen werd vroeger alles recht onder elkaar gehangen en dan als laatste onderop een 855 downfill (foto's gezien van clusters van 7 breed en 6 diep in Earl's Court in Londen). Zelf in Ahoy ook nog wel eens wat voor een housefeestje ingeknoopt, maar dat is al ff terug.
        Heb helaas geen beeldmateriaal, maar voor dringende vragen kan je wel mailen.
        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Als die set bij Alpha uit Apeldoorn vandaan komt dan heb ik die regelmatig in de hand gehad.
          Het kan inderdaad zo zijn dat het de T versie is/was. En wat ik ook weet is dat de T en de E(F) versie beter niet door elkaar gebruikt kunnen worden.
          Er zitten nl echt andere componenten in, ook de filters zijn anders.
          Dus andere processor instellingen.

          Misschien dat HPA je meer info kan geven over de processor instellingen en de drivers die er in zitten.
          Of je moet even contact opnemen met Alpha in Apeldoorn en daar vragen naar Eric Martha.

          Comment

          • bewap
            • Jun 2002
            • 239

            #6
            Misschien is het een idee om je vraag op het EAW forum te zetten: www.eaw.com. Of direct de moderator van dat forum mailen: Scott R. Jordan, altijd zeer actief op dat forum. HW sound heeft ook de KF 850 T set staan (gespoten) misschien hem even contacteren, op dit forum zit ook een persoon die daar werkt, ik weet even zijn naam niet.

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Aal, Jeroen BBC, De Mennoos...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • Etxi
                • Jun 2009
                • 1

                #8
                EAW KF850 history

                Hello Dudes,

                KF850's met een dieper gemonteerde flytrack ben ik nog niet tegen gekomen
                dit zal vast wel geknutsel zijn. KF850 met tapijt komen bij Alpha vandaan.
                Dit zouden ook wel eens KF850's T drivers kunnen zijn.

                In 1985 kwam de eerste versie KF850 t op de markt. Met op het HF een TAD 4001 driver, (nog steeds de beste die te verkrijgen is) Toen TAD in de midden 90'er jaren deze driver modificeerde naar neodinium=type 4002 ging het mis. Eaw stopte een zwaardere L15P800 in het low, de HF sectie zit daar voor, de combinatie van meer low power en een lichte (van 13 naar 3,5 KG) 2" driver gemonteerd op een fiberglas hoorn ging in zijn geheel resoneren, met als gevolg da tijdens de eerste festivals wel 20/30 drivers stuk gingen zonder sprake was van schade aan spreekspoelen. De (zwaar giftige) berilium diafragmas waren niet bestand tegen de resonanties veroorzaakt door de low sectie. Voor de kenners TAD diafragma's kostte iets van 750 gulden p/st.

                EAW de BNC 2" driver aan met een upgratekit=scheidingfilter, anti reflectie kussentje rond de lowsectie, deze uitvoering is de KF850ef

                Het balance punt van de KF850e, zit als ik me goed herinner in de 11e positie.
                De ring zit dan op die positie het fixatie slotje van de studs 1 erachter.

                De KF850 hangt nu rechtdoor naar voren. De double studs kunnen axiaal een last van 4650 Kn dragen.

                2 kasten vliegen,
                Wanneer je 2 kasten vliegt, kun je volstaan met een stud per kast plus een
                als zekering. Zet de kasten naast elkaar, monteer 2 fittingen op gelijke positie
                en alleen in de aangrenzende tracks. verbind deze met, 5 tons D sluiting en hijs de boel omhoog. De kasten hangen nu aan 1 punt. Rechtdoor.

                Door nu de beide ogen naar achteren te schuiven kun je de luidsprekers down tilten. Dit werkt niet met graden per klik zoals met Linearrays.
                Gebruik een laser om de luidsprekers te mikken. Tot slot fixeer je de boel met trimlijntjes.

                De vliegframes die ik heb laten maken, zijn waarschijnlijk niet meer beschikbaar. Ik kan een kijken of ik hier nog tekeningen van heb liggen.

                Behoudens dit alles ben ik enkele maanden geleden een nieuw bedrijf begonnen. Dit heet Seeingandhearing. En raadt is wat voor geluidsset zei
                hebben. Precies EAW KF850, EAW SB850, EAW BH852 op LAB amps.

                Overigens in de pop tempel WATT Rotterdam hangt een 9 modules/kant KF730 line array met 8 SB850 ook helemaal niks mis mee.


                groeten Edwin Haine.

                Comment

                • jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

                  #9
                  Met dieper gemonteerde flytrack bedoelde ik dus oa de laatste versie zoals die gemaakt word door EAW:
                  EAW: KF850ef
                  Duidelijk te zien is dat de bovenkant van de flytrack dieper ligt dan de bovenkant van de kast.....
                  Beter is het op de 855 te zien:
                  klik

                  Alpha heeft 2 versie's gehad, ze hebben totaal 6 KF850-T's gehad.
                  Uit mijn hoofd waren er 4 met de flytracks gelijk met de bovenkast kast, en 2 met dieper gelegen flytracks, zijn zeker geen geknutsel oid, maar netjes bij HPA gekocht.
                  Was wel altijd lullig vliegen...., er waren ook 2 versie studs: 1 met ronde ogen, en 1 met ovale ogen waardoor de kasten weer gelijk hingen qua hoogte.
                  De vliegframes van Haine waren wel dik in orde!!!! (de crew trouwens ook)

                  Zelf zou ik NOOIT een KF-850 middels 1 stud vliegen, ook al zitten ze dan wel netjes straat tegen elkaar.

                  Verder kwam ik op de EAW site deze pdf nog tegen:
                  Flytrack
                  Last edited by jakkes72; 07-06-09, 10:36.

                  Comment

                  Working...