Samson D2500

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kerktechnicus
    • Aug 2006
    • 10

Samson D2500

Beste allen,

Zoals ik al eerder op dit forum vermeld heb heb ik het voorrecht voor de kerk waar ik heen ga het geluid te verzorgen. Omdat een en ander te klein wordt en niet afdoende werkt mag ik weer wat investeringen doen. Het staat min of meer vast dat ik een A&H PA28 mixer aanschaf icm een Yamaha P3500s versterker. De huidige mixer is te klein en de versterkers zijn overleden.
    Om het geheel compleet te maken wil ik een EQ aanschaffen. De zaal is een galmbak. Deze zaal is iets van 18 x18 en 10m hoog. In elke hoek hangt een HK PR112. De sprekers staan half in de zaal. Een mic zoals een MKE2 van Sennh. geven soms wat feedback bij sprekers met een zachte stem. Om die feedback te elimineren wil ik dus een EQ gebruiken.

Bij een zeker bedrijf adviseren ze me een Samson D2500 (EUR 419). Dat deze analoog bedient wordt spreekt me wel aan, geeft lekker overzicht en je hoeft niet allerlei menu's door te werken om een bandje aan te passen. Mijn vraag is echter of iemand ervaring heeft met deze EQ, of dat ik beter een andere aan kan schaffen.

Ik hoop dat iemand we wat wijze tips, raad ed kan geven.

m.vr.gr,
    Marco
    Last edited by kerktechnicus; 20-08-06, 13:35.
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Wat is je budget, dat is toch het eerste uitgangspunt. als ze lekker vaak met het zakje zijn rondgegaan zou ik gaan voor een EQ van Klarc technic, maar als je bezoekers en kerk wat minder te makken hebben kan je deze waarschijnlijk niet bekostigen.. ofwel, iedere waar naar zijn geld.. wat mag het ding kosten?
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• kerktechnicus
      • Aug 2006
      • 10

Originally posted by Upgrading your system
      Wat is je budget, dat is toch het eerste uitgangspunt. als ze lekker vaak met het zakje zijn rondgegaan zou ik gaan voor een EQ van Klarc technic, maar als je bezoekers en kerk wat minder te makken hebben kan je deze waarschijnlijk niet bekostigen.. ofwel, iedere waar naar zijn geld.. wat mag het ding kosten?
      De ellende is (of niet) dat er geen vastgesteld budget is. Als ik aanhankelijk kan maken dat er een zekere noodzaak bestaat dan komt dat meestal wel goed. Maar gezien de overige investeringen zoals de mixer en versterker mag de EQ eigenlijk niet meer dan 400,- kosten. Totaal met bekabeling hier en daar kom ik dan toch totaal rond de 3000,-

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Duidelijk, ik kan je geen raad geven over die samson, puur vanwegen het feit dat ik het app niet ken..

ik heb goede ervaringen met de EQ's van DBX. ligt rond jou budget.
        deze kan ik je wel aanraden..

edit: de DBX 1231 kost op dit moment 415 euri. incl..
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Om alleen feedback weg te werken zou ik eerder een feedback destroyer nemen.
          Deze kan veel selectiever een frequentie weghalen of wat minderen. Met een geq zit je al met 1/3 oktaaf.
          Ik weet niet wat je prefereert van merken of budget, maar Behringer heeft hiervoor de deq2496 die tegelijk ook eq, limiter, compressor, etc heeft, of een dedicated feedbackdestroyer. Voor de prijs kun je het in alle geval niet laten. Je hebt dan voor een belachelijke prijs een toch redelijk toestel met heel wat mogelijkheden.
          Met een feedbackdestroyer kan je dan op voorhand alles eens goed laten fluiten, waarna deze de feedbackfrequenties er al zal uithalen.
          Deze fbq2496 kost nog maar de helft van de deq2496 als deze te uitgebreid is.
          Last edited by Dikke Foaf; 20-08-06, 14:55.

Comment

• kerktechnicus
            • Aug 2006
            • 10

Originally posted by Dikke Foaf
            Om alleen feedback weg te werken zou ik eerder een feedback destroyer nemen.
            Deze kan veel selectiever een frequentie weghalen of wat minderen. Met een geq zit je al met 1/3 oktaaf.
            Ik weet niet wat je prefereert van merken of budget, maar Behringer heeft hiervoor de deq2496 die tegelijk ook eq, limiter, compressor, etc heeft, of een dedicated feedbackdestroyer. Voor de prijs kun je het in alle geval niet laten. Je hebt dan voor een belachelijke prijs een toch redelijk toestel met heel wat mogelijkheden.
            als je de Behringer tussen mixer en versterker hangt schijn je gelijk al een verschil te horen en tast 'ie als het ware het geluid aan ook al staat hij neutraal ingesteld. Maar dit is het verhaal van een verkoper.
            Ik heb al eens eens de EQ van Behringer gebruikt maar dat werkte wel. Nadeel vindt ik alleen dat je diverse menus moet doorlopen. Aan de D2500 is dan weer aantrekkelijk dat ie analoog bedient wordt.

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Ik gebruik zelf de deq2496 en is onhoorbaar indien geen processing plaatsvindt. Je kan em ook gewoon relais bypassen. Echte verkoopspraat dus. De a/d convertors en sharc processors zijn ook helemaal niet de slechtste.

De bediening is vind ik ook vlot. Je hoeft helemaal geen menu's te doorlopen, je kan em continu op het scherm van de geq laten staan. 1 draaiknop om de frequentie te kiezen, de grote draaiknop om de gain te veranderen. Met 2 handen werkt dit vrij snel.
              Je hebt rechts alle knoppen staan, waarmee je direct aan de specifieke functies kan.

Als je kan zou ik zeker eens een deq2496 proberen. Eenmaal je de fbd ingesteld hebt, hoef je er in principe zelfs niet meer aan te zijn en maakt het dus niet uit of deze 'digitaal' bediend wordt.
              Het lijkt erop dat je 'schrik' hebt van het 'digitaal' bedienen, omdat je het nog niet geprobeerd hebt.

In een live-situatie bij een monitormix prefereer ik ook analoge eq's, omdat je direct de frequenties kan vastnemen die je stoort. Je moet dan wel de ervaring hebben om de rondzing-frequentie te kunnen aanwijzen.
              Voor FOH is de deq best wel te doen. Meestal stel je die dingen toch maar 1x in met soms wat kleine aanpassingen, tenzij je gast-techniekers krijgt voor foh mix.
              Last edited by Dikke Foaf; 20-08-06, 15:11.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha Marco,

... een vraag die ik hier nog niet tegenkwam en me best essentieel lijkt is; welke mic gebruik je ? Is dit een MKE2 ?
                Als de feedback, of liever GBF (gain before feedback) minimaal kritisch is zou ik eens met een andere (wellicht nog richtingsgevoeligere) mic gaan experimenteren. Toepassing van een zg "feedbackdestroyer" zou niet bepaald mijn voorkeur hebben in een "statische" omgeving als een kerk gezien het meestal om 1 of 2 vaste frequenties gaat.

Succes !
                Last edited by Koen van der K; 20-08-06, 21:01.
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

Hoi marco,

uit je verhaal begrijp ik dat de spreker dus zo'n beetje tussen de 4 speakers in staat. In dat geval is het inderdaad begrijpelijk dat je bij iemand met een zachte stem feedback problemen krijgt. In eerste instantie zou ik kijken naar de opstelling van je speakers. Plaatsing op de 4 hoeken is eigenlijk nooit een goede oplossing. Heb je geen mogelijkheid om die 4 speakers in een 'normale' opstelling neer te zetten of op te hangen (je zaal is 10 m hoog dus ophangen is wellicht een goede optie) Bij een breedte en diepte en breedte van 18 meter moet dat met 4 speakers geen probleem zijn om ook de achterste en buitenste rijen te bereiken. Zodra je je spreker ACHTER die speakers kunt plaatsen zul je al een sterke verbetering van je feedback probleem realiseren.

Levert dat nog onvoldoende op dan is de deq 2496 een prima apparaat om actief je feedback probleem te lijf te gaan.
                  ~Clearsound~

Comment

• kerktechnicus
                    • Aug 2006
                    • 10

Hoi,

Speakers verplaatsen en/of spreker is niet mogelijk. OMdat:
                    A: sprekers willen niet op het podium staan maar gelijkvloers. Podium wordt doorgaans ook niet gebruikt.

B: De voorste speakers hangen net naast het podium; er is niet meer plek.
                    De achterspeakers een stuk naar voren halen gaat ook niet echt mooi worden lijkt.

Het lijkt me dat de voorste speakers de grootste problemen veroorzaken. Deze draai ik ook meestal iets zachter tov achter. Dat scheelt al. Conclusie daaruit is dat idd de spreker buiten het vierkant van de soaekers zou moeten staan. Maar dat is onbespreekbaar...

Enige oplossing lijkt mij een EQ met feedback destroyer. Ben me er van bewust dat dit niet de meest elegante oplossing is, maar het zij zo.

IN hoeverre mah ik concluderen dat ik de DEQ2496 moet aanschaffen boven de Samson d2500?

mvg,
                    Marco

Comment

Working...