Monitor EQ

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Monitor EQ

Ik werk regelmatig met HK FAST als monitoren. Op zich werkt dit prima de kasten gedragen zich best goed als monitor.

Alleen geven ze voor mijn toepassingen veel te veel laag. Ik zou het liefste met een EQ alles tot 100 Hz zo'n 12 db minderen.

Nu heb ik helaas niet voldoende EQ's tot mijn beschikking om dit uit te kunnen voeren. Ook is er op dit moment eigenlijk geen budget om nog een set EQ's aan te schaffen en huren vind ik te veel gedoe, omdat ik ze toch regelmatig nodig heb.

Is er een mogelijkheid een eenvoudig filter te maken/kopen waarmee alles tot 100 Hz geminderd kan worden ?? Dus eigenlijk een soort vaste EQ instelling zonder verdere mogelijkheden ??

Ik ben zelf helaas niet zo technisch dat ik zoiets aan de hand van een schema zelf in elkaar kan knutselen, maar daar heb ik wel iemand voor denk ik.
    Last edited by MarkRombouts; 27-09-06, 08:55.
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

Wat ik zo'n geval doe is de aux send naar een vrij kanaal halen (jack-jack kabeltje) en dat kanaal als eq gebruiken. Je gebruikt dan de direct out van dat kanaal als output naar je monitor. Uiteraard alle auxen van dat kanaal dicht en ook niet routen naar LR of een subgroep...
    ~Clearsound~

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Originally posted by Gitarist 62
      Wat ik zo'n geval doe is de aux send naar een vrij kanaal halen (jack-jack kabeltje) en dat kanaal als eq gebruiken. Je gebruikt dan de direct out van dat kanaal als output naar je monitor. Uiteraard alle auxen van dat kanaal dicht en ook niet routen naar LR of een subgroep...

Dit zou me dan 4 kanalen gaan kosten. Tevens is deze routing op mijn O2R (niet de 96 versie) niet zo makkelijk te maken helaas.

Dus graag andere opties.....

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Ja het is ook maar EEN mogelijkheid. Heb je niet nog een klein analoog tafeltje liggen wat je in serie kan zetten? En anders een simpel filtertje (1 weerstand 1 condensator) in een plug solderen. Klik: Filter Frequency (HIGH PASS FILTER)
        Je kunt de weerstand ook variabel maken zodat je de kantelfrekwentie nog wat kunt wijzigen. Het is maar een 6 dB/oct filter, maar dat lijkt me voor jou genoeg. Gewoon eens proberen lijkt me, kost je een paar kwartjes aan onderdelen..
        ~Clearsound~

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Naar dit soort oplossingen was ik dus inderdaad op zoek.

Heb je toevallig nog wat websites of zo waar ik meer info kan vinden over dit soort simpele signaalaanpassingen ?

Zou je dit gewoon in een XLR kunnen solderen ???

Comment

• schrobbelbop
            • Feb 2005
            • 47

we praten bij dit soort filters over passieve componenten.
            voor een highpass heb je b.v. een 12mH spoel nodig met daar parralel een condensator b.v. 33uF nodig. dit zit dus tussen je versterker en luidspreker. informeer een keer bij een zelfbouw luidspreker winkel. die kunnen jou zo een filter meegeven. denk aan een tientje of 2 per filter.
            Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Ik werk alleen met actieve monitoren waarin ik niet wil gaan liggen knutselen. Ik zoek dus een dergelijke schakeling op line niveau die ik tussen mijn mixer en actieve monitor kan hangen op het moment dat ik dat gewenst vind.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Misschien dat je iets aan deze thread hebt:
                PSW Sound Reinforcement Forums: LAB: The Classic Live Audio Board => Inline HPF

Deze persoon wil echter een HPF op een microfoon kanaal hebben, jij aan de uitgang. Ik kan me niet indenken dat dat een groot verschil zou zijn.

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

een 02R heeft toch ook parametr. toonregeling op de auxsends ?

Comment

• marc vangrunderbeek
                    • Feb 2004
                    • 6

op mijn O1V heb ik ook volledige EQ mogelijkheid op de master van elke AUX.
                    Gewoon de AUX die je wil bijregelen selecteren. Vervolgens de SEL knop van de master fader induwen en EQen.

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Naar mijn weten kan dit op mijn O2R niet, maar ik hoop dat ik me vergis, dan is het helemaal makkelijk.

Comment

• purplehaze
                        • Jul 2004
                        • 692

op de OV1 en de 01V96 zit toonregeling op de aux-sends en returns dus wss op de 02R ook... lijkt me

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Kan iemand met ervaring met een O2R dit bevestigen ??
                          En mij vertellen hoe de procedure dan is ?

Let wel de originele O2R versie 2, dus niet de 96 versie !!
                          Last edited by MarkRombouts; 29-09-06, 07:45.

Comment

• marc vangrunderbeek
                            • Feb 2004
                            • 6

ga even naar de yahoo groups ( te vinden via google) en schrijf je vervolgens in op de user group van 01v of yamaha-digital. Daar ga je zeker een antwoord op je vraag bekomen.

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

12 db te veel laag tot 100Hz??? ik zou dan toch serieus andere kasten gaan kopen ipv EQ's of laagaf-filters...

Comment

Working...