Vrouwenstem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Opgewekt
    • May 2005
    • 13

Vrouwenstem

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met het inregelen van de vrouwenstemmen van de band in onze kerk. Op de een of andere manier zit er in veel vrouwenstemmen van onze diverse zangeressen een irritante (midden) toon. De mannenstemmen en de instrumenten, mn de versterkte akoestische gitaren klinken prima. Het kan natuurlijk aan de stemmen liggen maar misschien is het probleem specifiek en herkent iemend dit?

De apparatuur bestaat uit een Mixer Yamaha MG16/6FX, een versterker LEM Procom 250 w en twee fulrange Dynacord speaker (weet ff type niet precies uit mijn hoofd) van 500 w. De Microfoons zijn shure SM58 maar ook met een shurekop PG58 (onze draadloze) is het effect hetzelfde.

Overigens vinden de dames zichzelf op de monitoren altijd heel anders klinken dan ik. Als zij het te hoog vinden vind ik het vaak te laag en andersom. Een merkwaardige kwestie. Heeft misschien te maken met onervarenheid, zowel bij de dames als bij mij?

BvD beste mensen
    Boot
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 650

Overigens vinden de dames zichzelf op de monitoren altijd heel anders klinken dan ik. Als zij het te hoog vinden vind ik het vaak te laag en andersom. Een merkwaardige kwestie. Heeft misschien te maken met onervarenheid, zowel bij de dames als bij mij?

Het probleem is dat iedereen ( dus ook de dames ) zijn eigen, versterkte, stem anders ervaart als die in werkelijkheid is. Neem je eigen stem maar eens op en speel deze dan af, waarschijnlijk lopen dan de rillingen over je rug en zal je eerste reactie zijn " dat ben ik niet!".

Met de standaard EQ's van je mengpaneel zul je dit waarschijnlijk niet lukken om dit te ondervangen.De verhouding van de lagere regionen en het mid gedeelte ligt nu eenmaal anders bij een vrouw dan bij een man ( of andersom ). Om dit probleem te ondervangen zul je een extra EQ moeten hebben om dit te ondervangen.

BTW; gehoor ( je hoort tenminste dat het anders is ) heeft niets te maken met ervaring. Als je hier de feeling niet voor hebt ( en het gehoor ) kun je aan knopjes draaien wat je wilt, maar blijft het vaak Kwalitatief Uiterst Teleurstellend ( K*t).

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Originally posted by Opgewekt
      Hoi allemaal,

Op de een of andere manier zit er in veel vrouwenstemmen van onze diverse zangeressen een irritante (midden) toon. misschien is het probleem specifiek en herkent iemend dit?

De apparatuur bestaat uit een Mixer Yamaha MG16/6FX, een versterker LEM Procom 250 w en twee fulrange Dynacord speaker (weet ff type niet precies uit mijn hoofd) van 500 w. De Microfoons zijn shure SM58 maar ook met een shurekop PG58 (onze draadloze) is het effect hetzelfde.

BvD beste mensen
      Ga in ieder geval zoeken 'vanaf de bron' Dus bij de stem. Ik neem aan dat jullie ook oefenn. Ga tijdens het oefenen eens dichtbij de zangeressen staan; zet je zaalgeluid uit en luister... Wat hoor je nu, hoe klinkt die stem? Hoor je nu ook dat irritanten mid? Dan eet je iig waar het vandaan komt: Dan zit het gewoon id de stem. Overigens vind ik het wel vreemd dat dit bij ALLE zangeressen het geval is...

Klinkt het zingen zonder versterking goed, dan ga je dus verderopzoeken;
      Luister één zangeres af op je koptelefoon. Hoe klinkt dit?
      Laat de hele groep lekker zingen en spelen en versterk eens alleen één zangeres uit. Ga nu met je toonregeling experimenteren. MEt name het middengebied. Geef eens +5 dB en ga nu zoeken met je sweep op welke fekwentie het 'irritante' geluid zit. Heb je dit gevonden, draai dan je mid naar iets van -3dB en luister of het nu beter klinkt. Waarschijnlijk wel.

Aan de sm 58's zal het niet liggen. Dit is een goede allround mike die niet moeilijk doet met vrouwelijke vocals

succes, gbu
      ~Clearsound~

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Je hebt nu een gewone zang microfoon geproobeert (SM58) en een goedkope PG serie. Veel zangdames zweren bij de SM58 beta die een stuk beter klinkt. Ook in het hoog. Betere microfoons is toch het eerste wat technisch te doen is. (betere muzikanten is niet altijd mogelijk . in een kerkkoor ga ik er van uit dat er een degelijke muzikale leiding zal zijn die het muzikale stuk wel onder de duim heeft)

Voor kerkmuziek zou ik zelfs voorzichtig al condensatormicrofoons aan gaan raden omdat de volumes en muziek meestal wat toleranter qua feedback zijn. (tenzij je white metalbands neerzet ) controleer wel even of je, goed werkende, fantoomvoeding op je mengpaneel hebt. Huur dan eens een dagje een paar microfoons zoals de Beta 87 sennheiser 956 neumann 107 enz. Dat is op een zondag overdag knakenwerk.

naast een SM58 zou je een dag en nacht verschil moeten horen. Zelfs uit een beperkte geluidsinstallatie.
        lekker belangrijk!

Comment

• FBE
          • May 2006
          • 21

het probleem wat je hier schetst is dat je enkel op dezelfde locatie opgevallen want dan kan het hele probleem hem natuurlijk ook in de ruimte zitten. wie weet kun je m.b.v. van een L-R EQ de irritante frequentie eruit halen. Misschien is het namelijk wel zo dat je niet enkel die stemmen in dat gebied hoort wringen maar alle geluiden in dat gebied het zou kunnen dat dit je eerder nog niet opgevallen was doordat de dames vocalen daar het nadrukkelijkst aanwezig zijn.

gr Pc

Comment

• Opgewekt
            • May 2005
            • 13

Vrouwenstemmen

Bedankt voor de reacties, blijft een leuk forum dit, wat dat betreft

Alle genoemde oplossingen zijn ook door mijn hoofd gegaan. In ieder geval wordt er niets (negatiefs) gezegd over de mixer en de versterker en de speakers. Das mooi want de andere tips ga ik zeker uitproberen. Overigens vind ik de dames in de oefenruimte ook niet lekker klinken (op één na dan).

Verder spelen wij vrij poppie muziek dus men moet daarbij niet aan kerkkoren denken maar meer aan popbandje, zogezegd.

MvG,
            Boot

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Originally posted by Opgewekt
              Verder spelen wij vrij poppie muziek dus men moet daarbij niet aan kerkkoren denken maar meer aan popbandje, zogezegd.
              Als ik je naam zo zie zal het wel (Life@?)Opwekking zijn ;-)

Maar als ik de set zo lees mis ik een onderdeel wat niet direct noodzakelijk is, maar bij een vaste installatie wel handig kan zijn, namelijk een 31-bands Equaliser voor de zaalspeakers. De EQ op de MG16/6 die je aan kunt zetten over je master-out vind ik namelijk verre van bruikbaar (je hakt echt hele grote brokken uit je geluid).
              Met de 16/6 moet je een niet al te groot bandje (je hebt sowieso maar 8 'normale' mic-ingangen, en 2 zonder mid-sweep) toch wel goed kunnen uitversterken. Ik heb al een paar keer 3 vrouwenstemmen moeten mixen er op, icm een geluidsband, en dat ging gewoon goed.
              Ik weet niet hoe ervaren je bent, dat kan ik hier niet echt teruglezen, maar het principe van de mid-sweep is neem ik aan wel duidelijk? Hiermee kun je namelijk heel precies die frequentie elimineren die nu zo rottig doet.

Waar zit je kerk ergens? Misschien zijn er mensen die eens met je willen kijken naar je probleem.

Comment

• Opgewekt
                • May 2005
                • 13

Er wordt door ons gekerkt in een dorpshuis (in de buurt van Aalsmeer) en we bouwen de set dus elke week op muv de speakers. Dat zijn de bestaande speakers van het dorpshuis.
                Ik gebruik nu de parametrische regeling (midsweep) om het probleem zo veel mogelijk te elimineren maar afgelopen zondag kreeg ik het irritante middentoontje er niet uit bij één zangeres.
                Verder moet ik er nog wel bij vertellen dat het onervaren zangeressen zijn en dat wij weinig gelegeheid hebben om te oefenen met de zondagse spullen omdat wij deze dan steeds naar een andere locatie moeten verhuizen. Kortom, zondagochtend de spullen opbouwen om 9:00 uur, soundschecken om 1 minuut voor tien en gaan met die banaan om 10:00 uur. Het is niet optimaal allemaal

MvG...
                Boot

Comment

Working...