toppen omdraaien ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • octopus
    • May 2002
    • 6

toppen omdraaien ?

Hallo vraag alsje twee toppen op elkaar zet (15"+2"), moet je ze dan omdraaien zodat de hoorns op elkaar staan, of juist anders om ?

jaap
    jdl
  • GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

Je kan ze dan omdraaien, zodat ze beter zouden gaan koppelen. In theorie zou dit dan 3db meer redement moeten opleveren. Ik heb het zelf eens geprobeert met een setje RW-12, haalde niet barstens veel uit..

Ik weet wel dat het met 2 baskasten behoorlijk wat uithaald, door ze met de poorten naar elkaar toe te zetten. (creeer je + 3db redement en hij gaat nog een paar Hz lager )
    lala..

Comment

• sd_2
      • Dec 2005
      • 134

Bij ARCS van L'Acoustics wordt het ook gedaan wanneer je twee rijen speakers op elkaar legt. De laag drivers komen dan bij elkaar te liggen zodat deze zich koppelen. Het hoorns gaan van zichzelf al hard genoeg zodat je daar geen koppeling nodig hebt, en dat gaat trouwens ook niet. Wanneer je de bovenste speakers zelfs los versterkt zou je ook nog de gaining hiervan apart kunnen regelen om alles goed af te stellen op elkaar.

Comment

• DiGiCowboy
        • Jul 2006
        • 60

Zucht...... hoog koppelt niet goed jongens, het interfereert heel erg en daar zit je niet op te wachten..... zet een paar kasten met hoorns tegen elkaar en je setje klinkt als een straaljager. Verschrikkelijk hard, maar niet goed dus.

Laag daarintegen koppelt als de ziekte en hier kun je dus fijn gebruik van maken !!
        Last edited by DiGiCowboy; 06-10-06, 19:18.

Comment

• eddie
          • Nov 2004
          • 169

hallo, als je baskasten op mekaar legt (basreflex) kan je ze het best met de
          basgleuven naar mekaar leggen, daar komt twouwens het meeste laag uit
          ik heb schema's van rcf gekregen, en zij raden aan om te hoogdrivers naar
          mekaar toe te leggen (hangen) meer wel onder een hoek van 25°
          mvg eddie

Comment

• Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

Dus even samenvatten:

Topkasten best niet koppelen - anders lawaaierig en schreeuwerig geluid
            Baskasten (basreflex) wel koppelen - meer rendement en diepere sound
            Baskasten (hoorngeladen) niet koppelen - haalt niets uit

Comment

• schrobbelbop
              • Feb 2005
              • 47

Toppen kun je zeer zeker opelkaar gooien mits deze daar voor ontworpen zijn. Zo heb ik ervaring met C3 van d&b en de MH's van synco. deze kun je gewoon onderelkaar hangen, een kleinbeetje uitelkaar trekken en je hebt veel voordeel van je koppeling. deze kasten hebben wel een wat smallere afstraling dan de standaard topkas.

Je systeem moet er wel voor ontworpen zijn.
              als je zomaar een simpele top met met de hoorns tegenelkaar aan legt kun je inderdaad heel vervelende fase gedragingen krijgen.
              Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• octopus
                • May 2002
                • 6

toppen draaien ?

Ik denk dat in mijn geval de toppen niet gedraadt moeten worden, ..2 x 2" op elkaar, geeft dan waarscheinlijk te veel hoog/mid.
                per kant staan dan twee toppen met 15 "en 60 gr hoorns 2" naast elkaar en
                twee daar op.

met dank Jaap
                jdl

Comment

Working...