balanced insert

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

balanced insert

Ik ben bezig met het uitdenken van een multisysteem en loop nu tegen het volgende aan:

De kandidaat-tafels hebben allen gebalanceerde inserts en nu is het dilemma: moet ik dat willen gebruiken of niet? gebalanceerd betekent meer pennen en aders wat gelijk staat aan hogere kosten en meer kans op defecten, elke ader/pen is er immers 1 die kapot kan. Tevens wil ik sowieso nooit dingen moeilijker maken dan noodzakelijk.

Maar uiteraard wil ik ook niet teveel kwaliteit inleveren

Nu zou een gebalanceerde insert minder last moeten hebben van het oppikken van brom en ruis, ik heb echter nooit problemen gehad met ongebalanceerde inserts moet ik eerlijk zeggen.

Nu zijn de vragen:

1> heeft iemand weleens een duidelijk verschil in lawaai ondervonden door inserts gebalanceerd danwel ongebalanceerd te gebruiken?
    2> raak ik gain kwijt door ongebalanceerd te werken?
    3> Hoeveel aders en pennen gebruik je voor 1 insert?(bal) Is het gebruikelijk als je gebalanceerde inserts gebruikt om daar 2 afgeschermde paren/6 pennen (1 send+1 return) voor te gebruiken?

Ook zou ik graag jullie eventuele andere voors en tegens wat betreft wel of niet gebalanceerd inserten willen weten.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Sparky,

met dit topic http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...d-inserts.html

kom je een aardig eind ...

Groeten !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

de vraag is:
      welke connector ga je gebruiken?

Ik heb zelf net iets gemaakt met LK37.
      Daarin stop ik een 16 parige kabel.
      Alle aardes/shields aan elkaar verbonden via 5 strategisch geplaatste pinnen, die onderling met een zilverdraadbrug verbonden zijn.
      Nu heb je 16 gebalanceerde kanalen. op 1 connector.
      Aderpaar 1 is XLR mannetje, aderpaar 2 is XLR vrouwtje etc etc

Als je alles XLR houd kan je nog altijd ongebalanceerde inserts aansluiten dmv de juiste verloopjes (XLRM/XLR/F naar stereo jack etc)

Voor mij werkt dit het handigste...
      knoppen en waarden :)

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

ik heb ook iets gedaan met een multie en 2 verschillende kabels,
        chassisdeel symmetrisch uitgevoerd en een symmetrische multikabel erbij,
        de andere kabel is a-symmetrisch omdat in de kabelplug de pinnen3 aan de massa liggen.
        aan de achterkant in het rack alles nog eens met xlr'ren uitgevoerd voor calamiteiten.
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Iedereen tot nu toe bedankt voor jullie input.

Originally posted by dokter dB
          de vraag is:
          welke connector ga je gebruiken?

Ik heb zelf net iets gemaakt met LK37.
          Daarin stop ik een 16 parige kabel.
          Alle aardes/shields aan elkaar verbonden via 5 strategisch geplaatste pinnen, die onderling met een zilverdraadbrug verbonden zijn.
          Nu heb je 16 gebalanceerde kanalen. op 1 connector.
          Aderpaar 1 is XLR mannetje, aderpaar 2 is XLR vrouwtje etc etc

Als je alles XLR houd kan je nog altijd ongebalanceerde inserts aansluiten dmv de juiste verloopjes (XLRM/XLR/F naar stereo jack etc)

Voor mij werkt dit het handigste...
          Connectortype is nog niet zeker, maar als alles gebalanceerd gaat zal het een stevige jongen worden, we hebben het dan zeer waarschijnlijk over 8 gates, 8 compressors, 2 of 3 galmbakken, de main EQ, intercom, CD speler en ja, met zo'n hoeveelheid kanalen heb je eigenlijk ook wel wat sparelijnen nodig....

Als je dat helemaal gebalanceerd wil doen heb je het over iets als W4 of LK200.

Als we met minder af zouden kunnen zou dat natuurlijk wel fijn zijn, die common-ground optie klinkt wel interessant. Maar hoe realiseer je zoiets? Hang je alle pinnen 1 aan elkaar en hoop je dat het goed gaat, of zit er wel wat meer achter... En waar zitten de valkuilen?
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

@ sparky

er zijn niet echt valkuilen...
            je doet eigenlijk een dikkere kabel in een dunnere plug...
            je moet dus vooral opletten dat de kabel in de wartel past..
            Aarde delen is verder niet echt een probleem, de lengte is kort en het is lijnniveau...
            Als er problemen ontstaan komt dit door ontwerpfouten in aangesloten apparaten en dat is vrij makkelijk te verhelpen. voor precieze details kan je me altijd even mailen

lk200 is echt onhandig, hoe groot/onhandelbaar moet je rack dan wel niet gaan worden...
            meerdere kleine plugjes zijn echt veel handiger, ook ivm het verdelen/aansluiten van meerdere kleine racks

maar dit is slechts mijn mening
            knoppen en waarden :)

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

En die wordt gewaardeerd. De hoofdreden om dit topic te starten was voor mij ook voornaamlijk het tegen enorme connectoren aanhikken.

Ik ga met de info die ik nu heb verder brainstormen en eens wat prijzen opvragen.

Comment

Working...