Ervaring met Samson SM Direct+ 2x actieve DI box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

Ervaring met Samson SM Direct+ 2x actieve DI box

Ik ben voor onze band op zoek naar 4 tot 5 DI boxen.

Doel: Bas en toetsen (2 maal) en 3 gitaren via de DI de tafel in.

Waarom: Minder geluid op podium, en betere opname mogelijkheden via onze multitrack.

Nu kwam ik bovengenoemde samson dubble DI tegen. Ik vind de prijs scherp.

De vraag is of deze voor onze (niet professionele) band zullen voldoen voor de doelen die ik hierboven heb geschetst, danwel welke betaalbare alternatieven jullie eventueel aanraden
    Last edited by Balsan; 23-12-06, 08:35.
    It\'s the inside that matters
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Er zijn vele merken DI boxen, kijk dus eens rustig rond.

Bedenk wel dat klanken anders zullen zijn dan met een defige mike ervoor. Dit is voor sommige instrumenten niet altijd een voordeel. Ik denk dan aan ingebouwde elementen in een gitaar. Sommige gitaren hebben een goeie klank, maar ruk elementen. Andere gitaren kosten praktisch niks en leveren een heldere warme klank uit de elementen.
    Een basgitaar heeft veel meer attack met een DI.
    Veel verschil in dus.

Ik heb zelf nog geen DI boxen vergeleken wat klank betreft, maar de kans bestaat wel dat daar wat verschil in zit. Dit hangt dan weer af in welke prijsklasse je zoekt.
    Vermits je spreekt over een niet professionele band denk ik dat deze DI box wel voldoet.

Bedenk ook dat er passieve DI boxen zijn, in het geval je geen phantom power beschikbaar hebt op mixers.

Behringer heeft een 4 of 8 kanaals versie in 1HE, 19". Als de kabels van instrument tot DI box wat langer mogen zijn kan dit dus ook handig zijn.

Comment

• Balsan
      • Oct 2005
      • 77

Originally posted by Dikke Foaf
      Er zijn vele merken DI boxen, kijk dus eens rustig rond.

Bedenk wel dat klanken anders zullen zijn dan met een defige mike ervoor. Dit is voor sommige instrumenten niet altijd een voordeel. Ik denk dan aan ingebouwde elementen in een gitaar. Sommige gitaren hebben een goeie klank, maar ruk elementen. Andere gitaren kosten praktisch niks en leveren een heldere warme klank uit de elementen.
      Een basgitaar heeft veel meer attack met een DI.
      Veel verschil in dus.

Ik heb zelf nog geen DI boxen vergeleken wat klank betreft, maar de kans bestaat wel dat daar wat verschil in zit. Dit hangt dan weer af in welke prijsklasse je zoekt.
      Vermits je spreekt over een niet professionele band denk ik dat deze DI box wel voldoet.

Bedenk ook dat er passieve DI boxen zijn, in het geval je geen phantom power beschikbaar hebt op mixers.

Behringer heeft een 4 of 8 kanaals versie in 1HE, 19". Als de kabels van instrument tot DI box wat langer mogen zijn kan dit dus ook handig zijn.
      Ik heb Phantom, en ik heb actieve DI's nodig.

Ik begrijp dat er nogal wat verschil in klank kan optreden als je via een mic voor de versterker speelt, of direct de tafel in gaat.

Ik moet dus eigelijk eerst maar met een proberen om de klank van bas en gitaren op te nemen, en dat te vergelijkem met mic uitversterking en opname.

In ieder geval bedankt voor die tip.

Comment

• Alex_1
        • Nov 2006
        • 3

Wij gebruiken ook de Samsom DI's. Prima ervaringen mee. Sinds kort ook de dubbele uitvoering in bezit en daar zijn we zeer tevreden over. Wij gebruiken ze voor toetsen, bas en gitaar en drums (TD12 van Roland).

Ik heb een keer een DI 20 van Behringer geprobeerd, maar daar kwam meer ruis uit dan signaal . Dus die zou ik absoluut niet nemen. Ik heb geen ervaring met andere DI's van Behringer.

Ik kan de Samsom dus zeker aanraden.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

wat het volume van de bas en gitaren op het toneel betreft: niet iedere versterker hoeft voor iedere sound hard te staan! Wat bedoel je met meer opnamemogelijkheden? hoe wil je de di gaan toepassen? na een pre-amp? in dat geval kan de behringer GI100 een mooie oplossing zijn, deze heeft een ingebouwde speakersimulator waarmee leuke dingen mogelijk zijn. Wil je niet alleen van de mic's af, maar ook helemaal van de amps, dan is iets als een POD van Line 6 misschien een uitkomst. Waarom ik al deze mogelijkheden noem en niet inga op je oorspronkelijke vraag? heel simpele reden. een elektrische gitaar direct de tafel in klinkt erg levenloos en a-muzikaal. Kleuring is noodzakelijk, ook op amateurnivo!
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Balsan
            • Oct 2005
            • 77

Originally posted by sparky
            wat het volume van de bas en gitaren op het toneel betreft: niet iedere versterker hoeft voor iedere sound hard te staan! Wat bedoel je met meer opnamemogelijkheden? hoe wil je de di gaan toepassen? na een pre-amp? in dat geval kan de behringer GI100 een mooie oplossing zijn, deze heeft een ingebouwde speakersimulator waarmee leuke dingen mogelijk zijn. Wil je niet alleen van de mic's af, maar ook helemaal van de amps, dan is iets als een POD van Line 6 misschien een uitkomst. Waarom ik al deze mogelijkheden noem en niet inga op je oorspronkelijke vraag? heel simpele reden. een elektrische gitaar direct de tafel in klinkt erg levenloos en a-muzikaal. Kleuring is noodzakelijk, ook op amateurnivo!
            De opnames betreffen onze eigen opnames. We sluiten de spullen via mic of DI aan op onze mengtafel, en gaan met Direct out of Aux out naar onze multitrack.

Ik begrijp dat kleuring belangrijk is maar we willen de eefetcen pas achteraf op de multitrack toevoegen. Mocht het toch te kaal worden, dan maar weer een mic ervoor.

We nemen in princiep in een keer alles op, en willen daarom zo min mogelijk backline geluid (komt in de zang mic's terug).

Ik denk dat we maar eens met een samson gaan beginnen.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Okee, op die fiets. Probeer in dat geval ook zeker eens Guitar Rig van Native instruments. Zijn echt mooie sounds mee te maken.

NATIVE INSTRUMENTS: GUITAR RIG 2 Software Edition
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...