Handleiding in het nederlands - FAQ!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacques
    • May 2007
    • 4

Handleiding in het nederlands - FAQ!

Graag had ik geweten of er een nederlandse handleiding voor een
    ALESIS ( MIDIVERB 3 )bestaat en ook van een
    TASCAN (PORTASTUDIO 464), en als het bestaat hoe kan ik er aan geraken
    heb die overgekocht maar was een handleiding bij in het engels
    en mijn engels is niet zo goed om een engelse handleiding helemaal te begrijpen

Ik dank u bij voorbaat Jacques.T
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Beste Jaques en andere lezers van dit onderwerp,

Nederlands is bij de meeste fabrikanten geen taal waarin een handleiding wordt voorzien.
    Anders dan bij consumentenelectronica is voor deze professionele apparatuur doorgaans een Engelse handleiding voorzien.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha heren,

... hangend aan dit topic; bij mijn weten is het bijvoegen van Nederlandstalige handleidingen verplicht ivm aansprakelijkheid in geval van ongevallen die zouden kunnen ontstaan omdat de gebruiker niet de mogelijkheid heeft gekregen de instructies te lezen.

Wat ik me tevens kan herinneren van 1 van de bedrijven waar ik heb gewerkt (industriele electronica) is dat de importeur hiervoor aansprakelijk wordt gesteld. Destijds ging er bij ons geen apparaat de deur uit zonder NL manual.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

CE eist een gebruikershandleiding in een 'moderne' taal zoals Engels en dus is een nederlandstalige handleiding NIET verplicht.
        Brengt een producent dus een product op de markt met enkel een spaanse handleiding, ook dan mag dit perfect het CE label dragen en verkocht worden in andere landen binnen europa zoals bv Belgie, Nederland, Polen,...

Vertalen kost nog steeds geld, correct vertalen nog veel meer
        Last edited by axs; 08-05-07, 15:56.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by axs
          CE eist een gebruikershandleiding in een 'moderne' taal zoals Engels en dus is een nederlandstalige handleiding NIET verplicht.
          Geldt dit voor alle soorten producten en apparatuur ?
          Waar ligt dan de verantwoordelijkheid als er ernstige letselschade ontstaat omdat een operator van een hakmachine de Spaanse voorschriften niet heeft kunnen begrijpen ?

Groeten !

Comment

• peterkuli
            • Nov 2002
            • 113

Het lijkt mij voor de hand liggend dat als je niet weet hoe je een hakmachine moet bedienen, er niet aan begint.

En letsel van een versterker oid kun je in mijn ogen niet oplopen, tenzij je de versterker losschroeft, de voeding opzoekt en vervolgens de primaire kant aanraakt.

De wereldtaal is nu eenmaal Engels en daarom worden de meeste handleidingen in het Engels geschreven.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Originally posted by Koen van der K
              Geldt dit voor alle soorten producten en apparatuur ?
              Waar ligt dan de verantwoordelijkheid als er ernstige letselschade ontstaat omdat een operator van een hakmachine de Spaanse voorschriften niet heeft kunnen begrijpen ?

Groeten !
              Neen, geen uitzonderingen voor gewone toestellen, machines echter wel (zie laatste stukje)
              Maar let wel op:als bv werkgever ben je wel verplicht om aan je werknemers duidelijke instructies beschikbaar te stellen in een taal die die werknemer voldoende beheerst.
              Je zou niet de eerste zijn die daarvoor aangeklaagd zou worden...

Maar CE stelt aan de fabrikant enkel de eis dat de handleiding in minstens in 1 van de volgende talen is : Engels, Duits, Frans of Spaans.
              That's it, of je er nu happy mee bent of niet.
              Natuurlijk zullen de meeste fabrikanten wel uit marketing-standpunt een poging doen om een nederlandstalige handleiding mee te leveren.

OPGELET:
              In de machinerichtlijn is wel beschreven dat een handleiding in 1 van de officiële landstalen verplicht is. (voor belgie mag dus bv enkel een duitse of franse handleiding).
              Huishoud, consumer en elektronische toestellen vallen daar niet snel onder, aangezien de machinerichtlijn vooral toegespitst is op mechanische veiligheid.

Ff om het geheel compleet te maken:de 6 officiele talen herkent door de verenigde naties zijn: chinees (mandarijns), russisch, arabisch, frans, spaans en engels. Best dat je dus minstens 1 van deze machtig bent
              Verder is het EU-beleid er momenteel op gericht om een tweede taal naast de moedertaal te spreken.
              Dit om makkelijker te kunnen communiceren, maar ook als teken van respect voor de taaldiversiteit in Europa.
              Last edited by axs; 08-05-07, 20:37.
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• ruurd
                • Sep 2005
                • 95

Zo, nu weten we alles van handleidingen. Wat wel verplicht is en wat niet.

Maar misschien is het ook handig om de vraag van de topic starter te beantwoorden?

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Als je even de inhoud had gelezen dan had je op kunnen maken dat er geen NL handleiding voorzien is van deze apparaten Ruurd...

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Originally posted by peterkuli
                    Het lijkt mij voor de hand liggend dat als je niet weet hoe je een hakmachine moet bedienen, er niet aan begint.

En letsel van een versterker oid kun je in mijn ogen niet oplopen.
                    ... dit soort uitspraken zijn niet samenhagend en zeker niet sluitend te noemen. Je zou eens moeten weten hoe 't er in de praktijk aan toe gaat mbt operators en machines, je komt echt de meest bizarre fouten en "ongelukjes' tegen !

Letsel van een versterker; sluit 'm aan op 400V en ga met je neus voor de koelopening liggen ... ;-)

AXS:als bv werkgever ben je wel verplicht om aan je werknemers duidelijke instructies beschikbaar te stellen in een taal die die werknemer voldoende beheerst.

Ok, dus verantwoording ligt bij de afnemer en niet bij de importeur / fabrikant, hoe zit dat met een 1-manszaak waarbij de goede man / vrouw geen enkele andere dan de Nederlandsche taal beheerst ?

Kortom; het is naar mijn mening nog steeds niet sluitend, je moet met de meest achterlijke gebruikers(fouten) rekening houden en dan de vraag waar nu de aansprakelijkheid ligt.

To be continued ! groeten !

Comment

• peterkuli
                      • Nov 2002
                      • 113

Originally posted by Koen van der K

Letsel van een versterker; sluit 'm aan op 400V en ga met je neus voor de koelopening liggen ... ;-)
                      Ondeugdelijk gebruik maken van het apparaat, altijd fout.

En neem maar van mij aan dat als je met je vinger in een zaagapparaat terecht komt je wergever dit niet vergoedt (ziektekosten enzo).

Comment

Working...