Digitale Mengtafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

Ja hoor: is perfect mogelijk!

Op de aux / fx layer (is schuifpagina 4 zoals Paul al zei ) heb je de 4 aux send masters, 4 fx send masters en de 8 fx returns naast elkaar.
    In jou geval kan je dan het volgende doen: programmeer de aux sends 1 post fader, dit is jou monitor master ; de fx-en die je nodig hebt liggen gewoon naast elkaar (vrij instelbaar) op faders 5 t/m 8; en helemaal rechts ligt jou zaal master die constant toegangkelijk blijft.
    De eq pagina in het display zet je op je microfoonkanaal en je hebt alles binnen handbereik, zonder dat je ook maar 1 midifile hoefde te programmeren.
    Ik heb mijn mening ook moeten herzien , John , die DDX3216 leunt zeer dicht aan bij een analoge tafel qua bediening. Nu ik er zelf een heb, ontdek ik steeds meer voordelen ervan ...

Groeten ,
    Pino

PS: ik heb ook heel lang getwijfeld tussen hetgeen jij nu hebt en de digitale hoor; maar ik ben toch blij dat ik deze keuze gemaakt heb. (had vroeger de 2642 waar ik ook tevreden over was).
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• musicjohn
      • Aug 2001
      • 1102

Hoi Pino,

citaat:Ik heb mijn mening ook moeten herzien , John , die DDX3216 leunt zeer dicht aan bij een analoge tafel qua bediening. Nu ik er zelf een heb, ontdek ik steeds meer voordelen ervan ...
      Bedankt voor jouw mening. Dat stel ik erg op prijs.

Ik beweer ook niet dat ik het allemaal weet. Ik ga echter af op hetgeen mij hier verteld word en wat ik op de website van Behringer lees (ook de bedienings-handleidingen in .pdf formaat).

Het klink inderdaad wat ongelofelijk, maar als je dus inderdaad je monitor-out kunt toewijzen aan bijv. fader kanaal 16, en de effects hoeveelheid kunt toewijzen aan bijv. fader kanaal 15, en deze functioneren nog eens onafhankelijk van de master (L-R) fader, dan kan ik er best inkomen dat een "snelle" aanpassing van zowel F.O.H. volume, alsmede monitor volume, alsmede de hoeveelheid effects return toch erg goed mogelijk moet zijn.

Kan nog iemand dit voor mij bevestigen? Als dat inderdaad zo is, dan zal ik bij een volgende aankoop deze Behringer DDX3216 tafel zeker in overweging nemen. Laten we eerlijk zijn, ik heb niets tegen het feit dat een tafel "digitaal" is. Alhoewel er vaak discussies gevoerd zijn over hoe "kil" een digitale tafel zou klinken moet ik eerlijk zeggen dat ik geen moeite heb met het geluid van digitale tafels. Ik vind bijv. de Yamaha OV series ook lekker klinken.

Is het trouwens ook mogelijk om bijv. op (bijv.) fader 13 en 14 een eigen subgroep te creëren d.m.v. toewijzing via internal patching? Daar heb ik in de handleiding niets over kunnen vinden.
      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• paulheu
        • Oct 2003
        • 156

citaat:Hoe wou jij je monitor volume in een fractie van een seconde aanpassen met de door jouw voorgestelde DDX3216 van Behringer ??? Daar ging het over hoor...
        Bijvoorbeeld hettotaal volume van AUX1:

druk op knop 'AUX1' en draai master volume voor aux 1 terug..

citaat:Zou normaal gesproken (als je je monitors aanstuurt via auxen) ook niet het geval zijn. ...... In geval ik m'n F.O.H. volume op moet schroeven kan ik dus in een fractie van een seconde net niveau van de MON / CTRL groep terugdraaien.
        In dat geval patch ik alle kanalen naar een stereo bus en maak een group van die bus met een fader op pagina1, als ik die fader naar beneden schuif gaat de bus master mee.. Hoef ik niet eens naar de bus page..

citaat:Zeg nou zelf... je gelooft toch niet wat je zelf geschreven hebt zeker?
        Ik herhaal het nog maar eens, ik werk 2-3 keer per week met deze tafel, dus ik denk dat ik daar iets beter over kan oordelen dan jij!

Comment

• paulheu
          • Oct 2003
          • 156

citaat:Geplaatst door musicjohn

Het klink inderdaad wat ongelofelijk, maar als je dus inderdaad je monitor-out kunt toewijzen aan bijv. fader kanaal 16, en de effects hoeveelheid kunt toewijzen aan bijv. fader kanaal 15, en deze functioneren nog eens onafhankelijk van de master (L-R) fader, dan kan ik er best inkomen dat een "snelle" aanpassing van zowel F.O.H. volume, alsmede monitor volume, alsmede de hoeveelheid effects return toch erg goed mogelijk moet zijn.
          Ik had daar nog niet eens aan gedacht, het naar beneden draaien van de AUX master gaat heel vlot op de 'normale' manier (aux1 knop en master controller discht draaien of page4 en de master fader voor aux1 dicht..), maar inderdaad dit kan ook.. je kan fader groepen maken die alle fader pagina's bestrijken, dus je kan op page1 een fader koppelen aan bijvoorbeeld de aux1 master fader op page4 als je die fader dan naar beneden haalt gaat de aux master fader mee.. je zou zelfs een relatieve verhouding kunnen maken, waarbij als de fader op pagina1 op 100% staat de aux master op 60% staat, zo kan je dus niet 'overschieten' Hetzelfde geldt trouwens voor de mutes, als je de fadre op page1 mute gaat de aux ook in mute..

In jouw geval zou je de door jouw gebruikt kanalen naar een stereo bus sturen, in de routing van de kanalen selecteer je post-fader en bijvoorbeeld -6 dB. wat je dan naar FOH stuurt gaat op -6 dB van dat niveau naar BUS1, die stuur je via een van de 4 extra outs op de 3216 naar je monitor versterkers..

Je kan ook nog kanalen 1-16 mirroren op kanaal 17-32. Als je dan de kanalen in groepen zet kan je op pagina2 de EQ voor de monitormix apart instellen zonder dat die de eq voor de zaalmix beinvloed..

Je ziet.. digitaal heeft echt zo zijn voordelen, ZEKER als je zelf vanaf het podium mixt omdat je ook diverse acties via een MIDI floorboard kan automaiseren (slectie FX dergelijke)

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

Zover was ik nog niet geraakt Paul, bedankt want met deze tip heb ik ook weer wat bijgeleerd!

Groeten,
            Pino

Comment

• eagle71
              • Aug 2004
              • 2

Was ik al bang voor.

Maar hoe is de kwaliteit verder?

Greetzzz...

John

Audience Delight Sound Systems, if only the best is good enough!

Comment

• eagle71
                • Aug 2004
                • 2

Hey Jeroen,

Ik heb het oude onderwerp even gelezen. Niet echt interessant. Jouw standpunt kan ik me goed in vinden, naar mijn idee heb je gelijk. Maar daar gaat het mij nu even niet om. Ik heb uit de argumenten niet echt veel kunnen halen wat mij helpt. Ik zal verklaren waarom:

Wat ik zoek zijn ervaringen van gebruikers van de OV1 of de MX3242X.

Ik ga de tafel gebruiken onder de volgende omstandigheden:

1) Altijd dezelfde apparatuur aangesloten (enkel gebruik bij eigen optredens)
                2) Altijd dezelfde basis-instellingen
                3) Monitor level moet snel en gemakkelijk aangepast kunnen worden
                4) Effecten (type en hoeveelheid) moet snel aangepast kunnen worden.

Voor 3 en 4 geld dat dit met 1 hand tijdens het optreden bediend moet kunnen worden.

Waar naar mijn idee mijn winst zou kunnen liggen met de OV1 is het feit dat punt 1, 2 en 4 opgeslagen kunnen worden in user memories. Ik zou dan met een code in een track van mijn midi-files de gewenste preset op kunnen roepen (als ik het tenminste goed begrijp). Ik werk ongeveer zo met mijn catagorieën:

Ballads: Warme EQ op de stem, warme diepe plate op de FX generator, veel FX level

Vlot: Normale EQ op de stem, multi-FX van plate en lichte chorus op de stem, iets minder FX level

Dance & Disco: Normale EQ op de stem, normal plate of medium hall en lichte chorus op de stem, nog iets minder FX level

Sixties: Iets warmere EQ op de stem, lichte 'hollow room' op de stem, matig FX level.

Als ik de specificaties van de OV1 goed begrijp is dit dus allemaal vast te leggen in de users.

Moeilijke punt blijft voor mij echter de bedienig van het monitor level. Deze moet ik nogal eens veranderen tijdens het optreden. Mijn vraag was dus mede of dit (door mensen die ervaring met deze tafel hebben) als 'makkelijk' te beschouwen is.

Als ik echter uit de reacties kan concluderen dat ik er niet echt goed aan zou doen om een OV1 aan te schaffen dan gaat mijn tweede keuze uit naar de Behringer MX3242X. Dus hier luidt mijn vraag; "Wie kent deze tafel, heeft ermee gewerkt etc." en wat zijn de ondervindingen. Is het een aanrader? Of juist niet?

Vergeet niet dat ik nooit meer als 16 kanalen nodig heb. Dus grotere tafels zijn voor mij geen optie.

Gebruikte kanalen:

2 kanalen voor de Roland G-1000
                2 kanalen voor de Roland G-800
                2 Kanalen voor de Digitech Vocalist
                2 Kanalen voor de CD speler (pauze muziek)
                1 kanaal voor 'gast' microfoon
                1 kanaal Bass Drum
                1 kanaal Hi-hat
                1 kanaal Tom-Mid-Hi
                1 kanaal Tom-Mid-Lo
                1 kanaal Floor-tom
                1 Kanaal Ride cymbal
                1 kanaal Crash cymbal

Hopelijk heeft dit je iets meer duidelijkheid gegeven over wat ik zoek en wat ik ervan verwacht.

Greetzzz...

John

Hey die john om effe op jouw monitor vraagje terug te komen die is vrij makkelijk aan te passen tijdens een show.Groeten marc

Audience Delight Sound Systems, if only the best is good enough!

Comment

• berth
                  • Apr 2004
                  • 52

De enige mixer waar ik heel prettig mee gewerkt heb is een DM 2000 van Yamaha ,maar wel met een laptop erbij met de software van yamaha.
                  Het is dan erg overzichtelijk.
                  Kost een paar centen maar dan heb je ook wat!!!!!!
                  Voor de rest werken de digitale mixers mijns inziens te traag voor live klussen!(of ik ben te traag voor digitale mixers)

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

't Zal dat laatste wel zijn

Nee hoor, ik heb hiervoor inderdaad ook veel schrik gehad; maar met m'n DDX3216 valt dat reuze mee. Zónder extra software.
                    Ik doe wekelijks een "vrij podium" , zowel met bandartiesten als kleine orkestjes. 't Is een aaneensluitend programma waar zowel goeie als mindergoei artiesten komen, telkens met verschillende stem, anders opgenomen muziekband, totaal ander soort muziek, en dit van volledig Live tot full playback.
                    Hierbij moet ik zeer dikwijls en zeer snel kunnen ingrijpen , en dit meestal zónder voorkennis van wat er precies gaat gebeuren. Zéér hectisch dus, en niet echt een mogelijkheid om vooraf te programmeren.
                    Toch gaat dit zeer vlot met mijn bakkie...
                    Ook buiten dit vrij podium staat hij heel goed z'n mannetje.
                    Groetels,
                    Pino

Comment

• Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

Zow dan!!! Onder het motto "Uit de oude doos"
                      Word er nu weer om een mening gevraagd of zal ik me in dit geval maar koest houden.
                      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• paulheu
                        • Oct 2003
                        • 156

citaat:Geplaatst door **************

We beginnen met 16 kanaals uiteraard met de midas. Klinkt beter dan digitaal, is sneller te bedienen.
                        Wat ik grappig blijf vinden is dat iedereen zo wegloopt met de 'goedkope' midas tafels.. We weten nu toch wel dat dit net zo min 'echte' midas tafels zijn als spirit hetzelfde is als soundcraft..

Maar even terug on-topic.. Ik mix nu al ruim een jaar op een Behringer DDX3216 en ben er _ERG_ tevreden over. En ik niet alleen, mijn klanten ook..

Oh en die BS van een verkeerde knop indrukken en alles op 0 is typisch zo een opmerking van iemand die niet weet waar ie het over heeft.. En op de Behringer zitten de auxen dus nooit ver weg, in het meest ongunstige geval twee koppen drukken en ik heb of alle auxen voor een kanaal of een aux op alle kanalen.. zonder dat ik aan de faders hoef te zitten, die zijn tenslotte voor de mix, niet voor de aux instelling..

Comment

• Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

Het wordt bij ons ook steeds gekker:

Een Yamaha 01V96 met Behringer ADA800 (dus 24 analoge inputs) gebruiken we tegenwoordig regelmatig als monitortafel. Werkt echt perfect, en supersnel en vooral erg compact!
                          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• neeltje
                            • Apr 2003
                            • 295

effe een korte vraag: je hebt kanalen, maar gebruik je eigenlijk geen snare? Of krijgt die gewoon geen microtje?
                            "En Go"

Comment

• paulheu
                              • Oct 2003
                              • 156

had niet eens in de gaten dat we in een oude thread zaten.. zal de drukte wel zijn.. :^)

Comment

• turbomaster
                                • Jan 2004
                                • 27

wat vinden jullie eigenlijk van de nieuwe yamaha PM5D?

betreffende de situatie dat je door het indrukken van de verkeerde knop een volledige "mute" teweegzou brengen...
                                doe hetgeen we met midasautomatsatie zouden doen... een rescue maken.
                                dus eenvoudigweg een scene instellen op de eerste plaats van je geheugen waar heel de boel op 0db komt (bij digitaal rond de -10 dan)
                                to be or not to be en waar diende dat knopje nu voor???

Comment

Working...