Instellen Cross-over (dbx)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pimm87
    • Mar 2006
    • 35

Instellen Cross-over (dbx)

Sinds een tijdje beschikken wij over een PA set met twee bi-amped DAS RF-215 (pdf) topkasten en twee Sub-218 BF kasten.
    De set werd geleverd met een IMG stage-line crossover. Na één feestje was het meteen raak, 3 van de 4 bass-speakers hadden de geest gegeven.
    Na was rondvraag bleek de IMG stageline cross-over de oorzaak.

Het leek ons zowieso verstandiger er eens een processor tussen te hangen, dat is een DBX powerrack PA geworden.
    Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik de crossover in moet stellen. Hij vraagt niet alleen om frequenties, ook om de soort filter en de "steilheid" (-xdB). Zo iemand mij kunnen vertellen hoe ik hem het beste ik kan stellen, en wáárom dat zo moet? Dat scheelt me waarschijnlijk een twee x reconen
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

uhm, zou je het in dat geval niet door iemand anders laten doen? Zou ook weleens wat reconen kunnen schelen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• J@N
      • Oct 2006
      • 26

Vooraleer je overschakelt op een veel ingewikkelder toestel dat je zelfs nog niet blijkt te kennen (dus laat staan op een goede manier zal kunnen gebruiken)...hoe was je crossover ingesteld ? Probeer eerst uit die fout wat te leren want zelfs met een processor en zeker met een slecht afgeregelde processor zal je nog veel sneller brokken hebben.

Was je crossover verkeerd ingesteld of heb je gewoon veel te luid proberen spelen met een set die daarvoor niet bedoeld was ?

In principe moet jouw opstelling met een (goeie ) crossover al naar behoren kunnen werken.
      "Without music, life would be a mistake."

Comment

• Pimm87
        • Mar 2006
        • 35

Voorheen werkte wij met kant en klare sets. Zoals een HK actor set, of passieve speakers set met bijbehorende processor. Na het rechttrekken van de akoestiek en het goed instellen van onze compres/limiters waren we dus klaar.

Voor deze set hebben we een powerrack pa aangeschaft. Na het lezen van het handleiding ben ik al een heel stuk verder. Ik heb nl genoeg ervaring met EQ, Limit/compress etc, maar door de kant-en-klare crossovers in de vorige systemen heb ik hier nooit mee gewerkt. De driverrack wordt alleen gebruikt bij deze set, het klopt toch dat ik als de x-over nu goed instel, ik dit verder niet meer hoef te veranderen?
        Zo ja, ben ik dus opzoek naar iemand die mij met behulp van de speakerspecs kan vertellen hoe de x-over moet worden ingesteld.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

DAS omschrijft in de PDF een x-oversetting van 24dB/oct op 1,2KHz. Een LR24 filter is een aardig uitgangspunt, het enige waar je zelf mee kan experimenteren zijn de levels, delay (allignment van de drivers), phase compensation en wat EQ-ing nadat het systeem door een kundig persoon is ingeregeld.

Voor optimaal gebruik zou ik aanraden hier niet teveel mee te rommelen en de set door een vakman in te laten regelen, die zal (naast een goed gehoor) tools als SMAART, pink noise, functiegenerator en goede (true RMS) meetapparatuur gebruiken om alles veilig af te kunnen stellen.

Succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• theo
            • Nov 2001
            • 503

g-45

Weet je zeker dat die g-45 basspeakers nog goed waren die kunnen erg veel hebben.
            kreeg bij ons toch 1900 watt voor zijn kiezen nooit 1 defect gehad.
            Heb hier alle instellingen tbv van de cross,peq instellingen tbv de pa- driverack.
            Gekregen van Das uit spanje ,ik mail ze je wel.
            Groeten

Comment

• Pimm87
              • Mar 2006
              • 35

Helaas weet ik zeker dat de g-45 speakers de geest hebben gegeven. Via een andere forum kwam ik met iemand in contact met iemand die nog van deze speakers had liggen. Deze hebben we geplaatst en voila, er kwam weer geluid uit.

Nogmaals, ik vraag alleen om de x-overinstellingen van de boven omschreven opstelling. Natuurlijk kan er nog gefinetuned worden, gebruik worden gemaakt van de PEQ etc. Daarvoor zou ik idd een ander kunnen vragen, maar dat is nu (nog) even niet aan de orde.

Theo alvast bedankt. Je hebt m'n mail gevonden?
              Last edited by Pimm87; 01-06-07, 11:43.

Comment

• Pimm87
                • Mar 2006
                • 35

Originally posted by Koen van der K
                DAS omschrijft in de PDF een x-oversetting van 24dB/oct op 1,2KHz. Een LR24 filter is een aardig uitgangspunt, het enige waar je zelf mee kan experimenteren zijn de levels, delay (allignment van de drivers), phase compensation en wat EQ-ing nadat het systeem door een kundig persoon is ingeregeld.
                Dank, de cross-over instellingen voor de topkast is me duidelijk.
                Nu nog even zoeken naar die van de subs, dat staat namelijk niet op papier. Zou 100Hz te laag zijn?
                Last edited by Pimm87; 01-06-07, 12:18.

Comment

• theo
                  • Nov 2001
                  • 503

110hz

volgens mij standaard op 110 hz.
                  maar de instellingen zijn vanavond in je mailbox.

Comment

• Pimm87
                    • Mar 2006
                    • 35

Originally posted by theo
                    volgens mij standaard op 110 hz.
                    En dan ook een 24db/oct?
                    maar de instellingen zijn vanavond in je mailbox.
                    Super!

Comment

• theo
                      • Nov 2001
                      • 503

spoorloos

Ken de instellingen van t dasaudiosysteem nergens meer vinden,
                      Arie(arjan) heb jij ze nog heb ze jou ook eens gemaild.
                      Gr theo

Comment

Working...