berekening aantal KW

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

t'Is altijd leuker om wat "reserve" te hebben.Als je constant tegen de limiet van het systeem (eender welk merk)aanzit,is dit moeilijk om werken.Daarom is mijn motto nog altijd (en ik ben (nog) niet doof),liever teveel dan te weinig.

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Originally posted by robski
      Rendement speelt een grote rol, je hebt vast weleens bij een advertentie van een speaker of speaker kast gezien: 99db bij 1 watt op 1 meter afstand. Voor 102db moet je er 2 watt instoppen, voor 105db 4 watt enz.
      Uitgaande van zelfde spreiding van de kast kan je dus beter een 1kw speakerkast met een rendement van 99db-1watt hebben dan een 3 kw speakerkast met een rendement van 92 db-1watt. Op de laatste ampen/passievefilters kun je natuurlijk wel een ei bakken want de energie moet ergens blijven

In een pa systeem geldt een vergelijkbaar idee maar hier lever je soms rendement in voor spreiding zoals b.v. bij een line array. De gelijkmatige spreiding over de afstand is het gevolg van cancelling van geluidsgolven in het nearfield. Daar gaat dus energie verloren als je het puur vanuit db perspectief bekijkt. Een line array heeft dus in het nearfield meer verlies per verdubbeling van de afstand ivgm een conventionele kast. (3db ipv 6db toename richting het pa)

grtz Robski
      Tuurlijk Robski!
      1:"99db bij 1 watt op 1 meter afstand. Voor 102db moet je er 2 watt instoppen, voor 105db 4 watt enz. "

Heb je zelf al verbeterd denk ik. Er stond eerst slechts een verschil van 1dB per vermogensverdubbeling in je posting.

2:"Uitgaande van zelfde spreiding van de kast kan je dus beter een 1kw speakerkast met een rendement van 99db-1watt hebben dan een 3 kw speakerkast met een rendement van 92 db-1watt. Op de laatste ampen/passievefilters kun je natuurlijk wel een ei bakken want de energie moet ergens blijven"

De energie in jouw woorden (1kw kast of 3 kw kast) wordt niet gedissipeerd door de ampen of het filter, maar door de speakers! De 1KW kast met 99dB gevoeligheid zal ca. 970 watt aan warmte produceren en de 3KW kast met 92dB gevoeligheid ca 2970 watt. De ampen maakt het niet uit welk rendement de speaker heeft.

3:"De gelijkmatige spreiding over de afstand is het gevolg van cancelling van geluidsgolven in het nearfield. Een line array heeft dus in het nearfield meer verlies per verdubbeling van de afstand ivgm een conventionele kast. (3db ipv 6db toename richting het pa)"

Echt ONZIN. Ga maar even simuleren met MAPP-Online!

Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by jens
        en uiteindelijk speelt het budget dat de organisatie heeft ook een grote rol.....

ze kunnen wel buiten een feest willen geven voor 1000 man maar als ze met een budget van niks aankomen.....

zo vroegen ze me laatst voor een pa op een bandjes avond op een buitenpodium/ vrachtwagen trailer....mocht weer niet te veel kosten ( 400 euro inc wat racken parren en dan nog 2 mensen voor het bedienen.... )

uiteindelijk ging het niet door
        Dit dus bullshit!
        De kwaliteit van een PA hangt voor mij niet af van hoe luid ze wel kunnen.

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by frederic
          Dit dus bullshit!
          Jens heeft het toch ook niet over kwaliteit/luidheid. Hij noemt hier de invloed van een budget op wat er mogelijk is. Is geen bulshit maar harde werkelijkheid.

Om het voorbeeld van Jens aan te halen:
          Met een budget van € 400,00 kun je geen PA buiten verwachten die 1000 bezoekers aan kan inclusief bedienend personeel. Dat er in zijn voorbeeld in dat budget dan ook nog eens wordt gevraagd om wat racken parren laat wel merken dat de organisatie voor een dubbeltje op de eerste rij heeft willen zitten zonder verstand van zaken.

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

Originally posted by frederic
            Dit dus bullshit!
            dat hoor je mij idd niet zeggen..

om even een voorbeeld te noemen

als ik een pa voor een 1000 man moet neerzetten dan zeg ik niet van ik zet 10000 wat neer en ik zal het er wel mee redden door de telefoon

dan ga ik in overleg met de organisatie, maak een plan, bezoek mischien zelfs de lokatie, kom ik met een voorstel, en zet wat neer waarvan ik denk dat het goed is en daar is de prijs dan ook naar, zegt een organisatie van dat is te veel en ons budget is veel te klein dan of ze moeten maar zorgen dat ze meer geld krijgen of ze zoeken maar een ander....

maar als een organisatie zegt van dr komt 1000 man maar we willen je persee voor een budget dat ik te klein vind....dan wil ik best wat neer zetten, maar dan moeten ze niet achteraf komen zeiken als het niet hard genoeg gaat of weet ik het ik ben dan echter wel zoo eerlijk om ze het vooraf te melden....

dat is dus wat ik bedoel met het budget van de organisatie.

het commentaar dat je dan ook geeft zijn van die dingen die ik dacht toen ik 12 was ,en grote speakers uit de dap catalogus erg tof vond...inmiddels ben ik wel iets ouder en wijzer om te snappen dat dat niet zo werkt

Comment

• wimbru
              • Sep 2003
              • 148

Op de volksvergadering van het VRT-programma "Fata Morgana" zijn er al gauw 2000 toeschouwers en daar gebruikt men een megafoon van ocharme 3 watt...

Comment

Working...