Hoe wil jij een festival-tafel ingedeeld zien?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hoe wil jij een festival-tafel ingedeeld zien?

Hallo lieve mensen...

Ik ben (blijkbaar ) nogal een eigenwijze wat betreft de indeling van mijn tafel en hoewel ik het érg handig vind wat ik doe en er genoeg mensen zijn die dit met me eens zijn, blijken er toch ook mensen te zijn die daar anders over denken , vaak vooral gast-tecnici van buiten de grenzen (en dan met name de 'ietwat minder gestructureerde culturen').

Nu verbouw ik natuurlijk de tafel tóch wel naargelang de wensen van de betreffende gasttechnicus, daar zit 'm ook het issue niet, daar ben ik op dat moment natuurlijk baby-sitter voor ... Waar het om gaat is dat ik nogal lui ben aangelegd en het liefste zo weinig mogelijk wil veranderen tussen twee bands. Op die manier gaan change-overs super snel en heeft de gasttech tóch alles wat zijn hartje begeert. Dus nu is mijn vraag: hoe zouden jullie als profi gast-techneut de tafel nu het liefste ingedeeld zien? Ik heb het hier over tafel routing/ indeling en niet over priklijsten en zo.

De manier waarop ik het nu meestal doe:[LIST][*]GRP 1: Kick[*]GRP 2: Snare[*]GRP 3: Bass[*]GRP 5/6: Horns/ Keys/ weetikveel[*]GRP 7/8: Vocalen[/LIST]Op de groepen dan standaard meestal compressors oid gestoken. Als ik iets van een 901 in het rack heb, steek ik die ofwel op een extra groep waar ik vanalles naartoe kan routen (7 rappers bijvoorbeeld), ofwel op het (vaste) leadvocal-kanaal.

Ik maak 5 standaard VCA's:[LIST][*]Drums[*]Bas[*]...[*]...[*]...[*]...[*]...[*]FX return[*]Vocals[*]Band (alle inputs, behalve vocalen)[/LIST]Als je dus de laatste twee dicht trekt is de band effectief gemute, terwijl je 'wel nog effe snel kunt reageren door de Vox-VCA open te schuiven als er iemand het podium oprent en lukraak een microfoon grijpt om een mededeling of presentatie te doen (je schuift dan de rest van de band niet mee, minder kans op vette rommel). Ander voordeel van deze aanpak is dat je door deze twee 'master-VCA's' al je kanalen en groepen Unity-gain kunt houden.

Dan probeer ik als laatste altijd alle AUX-masters op schuiven te zetten ipv draaiknoppen (c/o knoppen op een Harrie of XL-4). Dan kun je je FX-sends bedienen ipv je returns... zo klinken galpmjes en delays mooi uit en kun je zelfs delay-effecten geven op koortjes (6 knoppen tegelijk opendraaien lukt niet zo goed ). Ik regel de EFX trouwens altijd zo in dat de send-knop op 12-uur een normale hoeveelheid effect is met de AUX masters en EFX return faders op 0dB.

Mijn achterliggende gedachte is dat iedereen die het systeem een beetje door heeft echt in no-time alles voor mekaar kan maken (instellingen van de outboard zijn op deze manier natuurlijk ook al een mooi uitgangspunt). Alles waar hij geen compressie of zo op wilt kan het eruit (INS-knopje ;-) ).

Welnu, er zijn veel huis-technici op festivals die gewoon helemaal niks van dit soort faciliteiten voorbereiden. Gewoon alles naar L/R geroute, VCA's leeg, gates op drums en compresoors op vocalen en omprikken maar... Dat is natuurlijk weer een ander uiterste. Het is niet zo dat me er echt aan irriteer als dit op deze manier gedaan wordt, maar als er maar 30 minuten of minder ombouwtijd is (zoals dit jaar blijkbaar normaal begint te worden op de nederlandse festivalletjes ), dan is alle tijd die je kunt winnen mooi meegenomen natuurlijk.

Nu mijn vraag: hoe zien jullie het nu het liefste?

Brand maar los, ik ben eens benieuwd!
    Cheers!
    Last edited by berolios; 19-07-07, 11:00.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • dwali
    • Jun 2002
    • 92

Als ik babysitter ben (wat ik vaak ben..) doe ik meestal hetvolgende..

AUXEN:
    - 1,2,3,4,5 van boven naar beneden in het fx rack (iets van een m2000/m5000 dual engine aangesloten)
    - onderste aux, bus in op de sub-matrix (voor de mensen die het onder een aux willen)
    - de 2 auxen daarboven retour to stage

GROUPS:
    - er vanuit gaande dat ik "standaard bandjes" heb maak ik van de laatste 4 groupen 2 stereo compressor groupjes
    - indien ik een kantje DN360 over heb, wil ik die ook nog wel eens op een group drukken..
    - instrument routingen naar groups laat ik aan de gast-engineers over (vaak eigen fx-rackjes)

VCA'S:
    wederom als ik standaard bandjes verwacht... (meestal veranderd het toch wel...)
    1 KIT
    2 BSS
    3 GTR SR
    4 GTR SL
    5 A.GTRs
    6 KEYS / HORNS / PERC
    7 ALL
    8 VOX
    9 FX
    10 DLY

MUTE's: (evt presentatie en CD/MD/DJ niet in ALL)
    1 ALL
    2 ALL, maar VOX aan
    10 FX (als ik zelf knopjes draai, alleen de vocal fx)

Gate's standaard op kick's, Sn B, toms
    comps standaard op Sn T, BSS di, A.gtr's, vox, laatste 4 subgroups (afhankelijk van het aantal..)
    Fancy apparaten (901, RED...) liggen standaard in de buurt van hun meest logische plek (red 1 bij bass, red 2 lead voc.. 901 bij lead voc..). Nog niet geprikt omdat er toch best veel mixers zijn die ze niet willen/kunnen/durven gebruiken..

Je kunt het allemaal wel veel "mooier" maken, maar de bedoeling is dat de gasttechneut er in een oogopslag de logica van inziet.. vandaar geen exotische subgroups/vca's (als 1 K-Sn, 2 Toms, 3 HH-Ride-OH's... enz).. Daar komt bij dat sommige techneuten tegenwoordig zoveel eigen apparatuur meeslepen dat je soms wel 8 gast-inserts op je groupen hebt...

my two cents,

dwali
    For those about to rock, we salute you...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Thanks,

Jouw aanpak wijkt dus in essentie niet echt veel af van die van mij, mooi !

Inderdaad nog vergeten te vermelden dat ik het systeem als full-range zie. Ik heb wel altijd graag extra controle over het sub, dus die zet ik vrijwel altijd op een matrix. Als een gasttechneut dan per se SUB op een AUX wilt, hoef ik inderdaad alleen maar AUX-out op bus-in van de matrix te steken en dan is het veranderd, heel snel en makkelijk.

Ja, VCA's laat ik meestal ook de techneuten zélf doen, op mijn drie 'masters' na. De meeste willen toch wat anders onder hun 'drums-VCA', de ene wél HH en OH, de ander niet, de ander alleen K/SN/HH... iedereen zijn eigen voorkeur.

FX sends neem ik meestal de laagste auxilaries (het dichtste bij de fader), maar dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit. Ik probeer ook altijd een of twee FX-sends en returns voor te bereiden voor guest-FX.

Een andere reden waarom ik groepen maak voor kick, snare en bas is dat me dat ook compressie-kanalen scheelt. Kick 52/ Kick 91 compressen op één groep scheelt al één compressor tov elk kanaal apart. Hetzelfde geldt voor Bass DI / Bass Mic en nog een stuk meer als je Snare 1 Top/ Snare 1 Bottom/ Snare 2 hebt... zo kan het je in sommige situaties dus al 4 compressor-kantjes schelen.

Maar leuk deze reactie te zien! Wie volgt ?
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by dwali
        ....
        VCA'S:
        wederom als ik standaard bandjes verwacht... (meestal veranderd het toch wel...)
        1 KIT
        2 BSS
        3 GTR SR
        4 GTR SL
        5 A.GTRs
        6 KEYS / HORNS / PERC
        7 ALL
        8 VOX
        9 FX
        10 DLY
        ...
        Die 'master' VCA's houd ik express altijd aan de rechterkant, zo in het midden is de kans op foutjes namelijk veel meer aanwezig (ik heb het meegemaakt: het was toen zelfs de baby-sitter zélf die de verkeerde schuif dicht trok bij het bandje dat voor ons speelde !!).... Maar dat is wel mierenneuken, is vaak snel genoeg veranderd.

Of ik al zoveel VCA's indeel hangt ook af van de manier van prikken. Meetsla houden wij Drums, Bas en Vocalen op dezelfde kanalen, waar we de rest op volgorde tussenin prikken. Met die methode heeft het dus geen zin om allemaal uitgebreide VCA settings voor te bereiden, omdat het toch bij vrijwel elk bandje veranderd... dan kun je het maar beter de gast-techneut zélf laten doen, of het in ieder geval op zijn aanwijzingen indelen.

Cheers !

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

Ik steek doorgaans 8 gates, doorgelinkt met compressors klaar op de kanalen van de kick's en snares en toms. Dan een standaard compressor over de bass DI (mic is al gecompresseerd normaal gezien), over de vocals en dan nog twee stereo's subgroepen 5-6 en 7-8 (de twee laatste). Op subgroep 1 tem 4 inserteer ik meestal een transient designer, en als er nog chicke dingen zijn inserteren we die nog op een vrij subgroepje. Auxen begin ik steeds bovenaan, met aux 1 als eerste effect in de rack (zou ik misschien beter naar beneden halen inderdaad). de laatste aux houd ik dan nog vrij voor sub, indien gewenst (de matrix-methode idd). Verder maak ik de FX VCA en de master-voc's Vca aan en daar blijft het ongeveer bij, tenzij ik alle bandjes in een vaste priklijst kan gieten. 1-drum, 2-bass kan je dan ook al maken. De rest is toch echt variabel.
          "En Go"

Comment

• SM
            • Oct 2004
            • 129

Mijn indeling

Beetje afhankelijk van de band / act waarmee ik binnen kom lopen is dit mijn voorkeur:

Bij non-VCA tafel: alles naar L-R, behalve FX (Subgroep 7/8) Drumgalm wel naar L-R. Vocalen gedubbel-bussed naar subgroep 5-6 voor als ik mezelf klem werk in de gain structuur op een festival / PA waar je het PA hard moet insturen. Ik ben nogal van de headroom op alle kanalen. Soms heb ik dan een klein beetje smokkelruimte nodig in een hit-n-run situatie.

Bij VCA tafel:
            1. Kit(s)
            2. Bas + Git.
            3. Keys
            4. Acoustic stuff
            ..
            Z-2 Band
            Z-1 Vocs
            Z FX

Maar bij priklijsten onder de 32 kanalen: laat de VCA's maar zitten op de FX na.

Auxen: liefst van boven naar beneden beginnend bij 1 met de FX
            Sub vanaf aux; als je dat per se nodig vind dan graag op de onderste aux.

Graag op festivals een gate op kick en toms in bypass als we beginnen.
            Compressor: als het smaakvol type is op bas en lead vocals, laat de rest maar zitten. Pas bij echt mooie compressors eens op keys of acoustic git.

Maar ik ben een beetje minimalistisch, excusez-moi.

S.

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

FOH:
              Als ik babysit steek ik op op kick-snare-toms gates. En normaal dan op snare top/bottom één stereomodule ivm linking (de éne wil het, de andere niet)
              En dan een compressortje klaar op een groep waar ze dan indien gewenst de drum kunnen doorjagen.
              Verder compressor op de bas DI en op alle vocals.
              Als er nog compressors over zijn zet ik die klaar op een extra groep.
              In veel gevallen zit je echter de compressors te verprikken naar wens van de gasttech.
              VCA's laat ik standaard uit, zodat de gasttech die onmiddelijk naar eigen wens kan instellen.
              FX van boven naar onder zoals de rack. En als het inderdaad mogelijk is de mastersend op een fader te hebben... héél fijn.
              En niet te vergeten -> Een klaargeschreven lijstje op de mengtafel voor kanalen, FX sends, VCA's, ... naar wens van de tech.

Als gasttech zie ik de opdeling het liefst als volgt:
              Zo weinig mogelijk gates (beetje drummer afhankelijk).
              Compressor op snare top, bas DI en alle vocals afzonderlijk. Als er een akoestische gitaar aanwezig is, hier ook graag een compressor.
              Alle keyboards in een groepje en een compressor erop.
              En bij sommige bands een compressor op de electrische gitaren.
              VCA1: Kick-Snare-Hat
              VCA2: Toms
              VCA3: Bass
              VCA4: El. GTRS
              VCA5: Ak. GTRS
              VCA6: Vocals
              VCA7: Vocal FX (instrument FX blijven openstaan bij mij)
              VCA8: ALL

Monitors:
              Liefst stage-left.
              Sends van boven naar onder:
              1: Front Stage Right
              2: Front Center
              3: Front Stage Left
              4: Mid Stage Right
              5: Mid Stage Left
              6: Spare
              7: Spare
              8: Drumfill
              11-12: In-Ear
              Dit gebruiken we zowat als standaard lijstje voor mid-sized festivals.
              Eigenlijk wordt er gekeken naar de meest uitgebreide band, en daaraan aangepast. Valt natuurlijk ook te zien welke tafel je bij hebt...

Verder gates op kick-snare-toms (die ikzelf weer niet gebruik natuurlijk). Eventueel compressor op de vocals, alhoewel ik bij wedges dit niet aanraad.
              Soms al eens een FX (laatste sends dan maar).

In-ears is natuurlijk een véél uitgebreider verhaal...

En voor zowel FOH als monitors:
              EEN TALKBACK EN INTERCOM!!!!!

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Ghe, een thread met posts van gemiddeld meer dan 20 regels... nice !!

Uiteraard talkback (zo eentje die de monitor tech NIET afzet ) en intercom naar podium, vergeten te vermelden.

Misschien nog een extra vraag: stel, je zou bij mij op bezoek komen (gezellig ) en de tafel ingedeeld vinden zoals in mijn orginele post beschreven... ga je daar mee werken of wil je het perse anders indelen ... ik bedoel, of audio nu via een subgroep, of direct naar L/R loopt... daar zul je in beginsel weinig last van hebben, die schuiven staan toch gewoon op 0 dB... (compressie op een subgroep -dus ná EQ- vind ik trouwens wel ook echt mooier, maar dat terzijde)

Als je het anders wilt, natuurlijk geen probleem, ik help je er graag mee, I know my job. Maar zoals ik al in mijn openingspost zei zou ik het het liefste dusdanig indelen dat ik zo weinig mogelijk hoef te veranderen tussen de bands, vandaar dus deze vraag.

Thanks guys voor het reageren!
                Ben benieuwd naar de volgende reacties !

Cheers

Comment

• dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

Originally posted by berolios
                  Misschien nog een extra vraag: stel, je zou bij mij op bezoek komen (gezellig ) en de tafel ingedeeld vinden zoals in mijn orginele post beschreven... ga je daar mee werken of wil je het perse anders indelen ... ik bedoel, of audio nu via een subgroep, of direct naar L/R loopt... daar zul je in beginsel weinig last van hebben, die schuiven staan toch gewoon op 0 dB... (compressie op een subgroep -dus ná EQ- vind ik trouwens wel ook echt mooier, maar dat terzijde)
                  Ik ben bang dat ik alles ook naar stereo zou routen en je groupjes zou muten.. sorry ;-)
                  qua VCA's, zal ik waarschijnlijk ook wel veranderen, ook je 3 masters ;-) (maar dat maakt niet uit, want jij hebt opgeslagen in een andere scene toch???)

Wat betreft die ALL vca niet op het eind, als je duidelijk schrijft gaat dat echt niet mis.. En het komt overeen met de volgorde van de priklijst..(losse instrument-groepjes, band-totaaltje, vox, fx) Ik heb standaard de delay-return op een losse vca (mits 10vca tafel) die wil je dan graag op het eind hebben..

Ik vraag altijd wel van te voren aan de gasttech hoe hij zijn routing wil hebben. Als het een beetje meezit heb ik, de auxen genul'd, eq's/gains die mij niet aanstaan genul'd, inserts omgeprikt, compressors allen gelijk 0dB 3:1, tafel opnieuw ingeschreven en vca's/routing aangepast en de lichtman bedankt dat hij/zij een bakje koffie heeft gehaald, VOOR de gasttech naast me staat met z'n HD25je.. (lukt niet altijd natuurlijk...)

my two cents,

dwali

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Ik ben bang dat ik alles ook naar stereo zou routen en je groupjes zou muten.. sorry ;-)
                    Als jij dat zo zou willen, doe ik dat zo voor je, maar ik vraag me dan wel af: Waarom?
                    Gewoon omdat je niet gewend bent zo te werken, of omdat er echt rationele bezwaren tegen zijn?

qua VCA's, zal ik waarschijnlijk ook wel veranderen, ook je 3 masters ;-) (maar dat maakt niet uit, want jij hebt opgeslagen in een andere scene toch???)
                    Doordat die drie masters al de hele dag gebruikt worden kloppen 9 van de 10 gains en insert-settings al. Ook hier, als jij het anders wilt, doe ik dat voor je, maar ook hier vraag ik me af wat de exacte achterliggende gedachte is? Je hebt immers nog 7 of 9 VCA's over om jouw ding mee te doen.

Ik ben bang .......
                    my two cents,
                    dwali

Ok, duidelijk...
                    Ik ben 9 van de 10 keer ook klaar met omprikken voordat de gasttech met z'n HD-25je bij me staat (mooi verwoord trouwens, ha ha) en nogmaals, ik bouw het heus wel om hoor... en snel ook

Dat van die VCA's boeit me niet zo, snel genoeg omgezet, hoewel ik wel vind dat je je als gasttechneut best een béétje kunt aanpassen aan hoe het ingericht is, zeker als daar over nagedacht is. Als je gewoon die master-VCA's aan houdt, kunnen de gains van de drums, bas en vocalen al praktisch allemaal blijven staan... heb je ook tóch alles unity gain.

Kern van mijn punt is dat álles wat je veranderd tóch tijd kost, hoe je het ook wendt of keert. En al die tijd dat je hiermee kwijt bent, heb je dus minder om je gig voor te bereiden. Het is natuurlijk geen raket-lancering en in 9 op de 10 gevallen ben je op de voorkant al ruim klaar voordat er op het podium het eerste kabaal gemaakt wordt, maar toch...

Maar goed, voordat we bijna een één-tweetje gaan maken van deze thread ;-).... wie heeft er nog meer waardevolle input?
                    Last edited by berolios; 20-07-07, 10:40.

Comment

• dwali
                      • Jun 2002
                      • 92

Als jij dat zo zou willen, doe ik dat zo voor je, maar ik vraag me dan wel af: Waarom?
                      Gewoon omdat je niet gewend bent zo te werken, of omdat er echt rationele bezwaren tegen zijn?
                      Beide..
                      Als gast-tech heb je een paar minuten (aankomst met je hd25 tot je "kick" roept door de talkback..) om je "huisje te bouwen" waar je je dingetje moet gaan doen.. Als ik met mijn vriendin een weekendje weg ga wil het nog wel eens voorkomen dat we in het hotel aan de "verkeerde kant" in het bed terecht komen, dat ligt niet "lekker"..

Het rationele stukje, ik ben zo'n tiep die niet onnodig door apparaten/bussen wil, als ik een xlr-kabel heb die te kort is zal ik (mits de tijd het toelaat..) een langere pakken ipv. verlengen..

Dat van die VCA's boeit me niet zo, snel genoeg omgezet, hoewel ik wel vind dat je je als gasttechneut best een béétje kunt aanpassen aan hoe het ingericht is, zeker als daar over nagedacht is. Als je gewoon die master-VCA's aan houdt, kunnen de gains van de drums, bas en vocalen al praktisch allemaal blijven staan... heb je ook tóch alles unity gain.
                      Heeft denk ik ook met dat huisje te maken.. Maarja voor hetzelfde geldt schijnt de zon mooi en veranderen we niks :-)

Maar goed, voordat we bijna een één-tweetje gaan maken van deze thread ;-).... wie heeft er nog meer waardevolle input?
                      Einde 1/2tje, ik ga wat nuttigs doen hier..

gr.dwali

Comment

• Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

Beste mensen,
                        natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen maniertjes om dingen te doen. Het enige wat ik dan ook belangrijk vind als ik op een festival aankom is dat er overzicht is op de tafel en in de rekken. Ik kom met een rackbag met 3 apparaatjes, ik beslis in de change-over welke ik wel of niet ga gebruiken (afhankelijk van de situatie). Ik prik dan even snel mijn galm in een willekeurige vrije aux send. Die hoeft van mij niet een bepaald nummertje te hebben...
                        ik wil ook niet graag vervallen in gewoontes, ik wil graag per situatie de juiste beslissing maken zodat mijn bandje gewoon goed klinkt die dag, en de situatie zal op elke lokatie anders zijn (dankzij de band, mijn eigen mood, de aanwezige spullen etc. etc.)

Dus een bepaalde flexibiliteit moet je als gastmixer wel hebben. Ik vind het fijn om ergens in een gespreid bedje te belanden, maar ik doe nooit dingen op dezelfde manier en maak tijdens de line-check vaak nog beslissingen, zo van: "kan daar nog even een compressortje in??".
                        sommige babysitters kunnen daar overigens ook moeilijk mee overweg, dus ook die hebben soms gebrek aan flexibiliteit.

verder is het simpel:
                        1 VCA voor alles behalve vocals, en 1 voor vocals, maar ook dat doet iedereen op zijn eigen manier.
                        Subgroepen gebruik ik zelden. En voor compressie na de EQ.... als je op een XL3 of H2000 een compressor op een kanaal stopt reageert ie ook de EQ. De enige compressor die ik evt. op een subgroep stop is mijn eigen Manley, die ik gebruik voor kleuring van het geluid en dus niet voor compressie...

een heel lulverhaal dus, maar het komt erop neer dat je het gewoon op je eigen manier moet doen teneinde het beste resultaat te behalen...

bovendien vind ik het zelf belangrijker dat het systeem goed is ingeregeld dan hoe de tafel is ingedeeld, dit heeft namelijk niet direct gevolgen voor hoe de muziek klinkt.

gr.mike
                        Last edited by Mike Manders; 20-07-07, 12:06.

Comment

• neeltje
                          • Apr 2003
                          • 295

ivm compressors over subgroepen wil ik gewoon nog even kwijt dat je daar toch mee moet opletten. ALs ik een drum compres, dan gebruik ik echt wel de attack en release om er meer punch in te duwen. Als ik dan mijn snare naar een galmpje stuur wil ik ook wel dat deze klank in de galm terecht komt. Als ik dan via een subgroep ga compresseren, heb ik een volledig andere envelope curve voor mijn galm als voor mijn direct geluid, en dat kan wel eens vloeken. Verder zou ik, bij een vca-tafel, de subgroepen houden voor speciale inserties, en ze niet als standaard gaan gebruiken/routen.
                          "En Go"

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

...Het rationele stukje, ik ben zo'n tiep die niet onnodig door apparaten/bussen wil, als ik een xlr-kabel heb die te kort is zal ik (mits de tijd het toelaat..) een langere pakken ipv. verlengen...
                            Heeft denk ik ook met dat huisje te maken.. Maarja voor hetzelfde geldt schijnt de zon mooi en veranderen we niks :-)...
                            Helemaal mee eens, maar onnodig ga je er niet door: als je ze niet wilt gebruiken, zet je de insert uit op je tafel en ligt de outboard buiten de chain. En bij een beetje tafel zul je ook geen verzadiging van je bussen krijgen. Maar goed, het is duidelijk dat de voorkeuren toch anders liggen.

...Einde 1/2tje, ik ga wat nuttigs doen hier..
                            gr.dwali
                            Ja, ik heb sinds lange tijd weer eens een dagje voor mezelf, tussen het inkopen doen hier af en toe wat blaten en de kat aaien... op een andere manier nuttig bezig dus vandaag ! Ha ha .

Originally posted by neeltje
                            ...Als ik een drum compres, dan gebruik ik echt wel de attack en release om er meer punch in te duwen. Als ik dan mijn snare naar een galmpje stuur wil ik ook wel dat deze klank in de galm terecht komt. Als ik dan via een subgroep ga compresseren, heb ik een volledig andere envelope curve voor mijn galm als voor mijn direct geluid, en dat kan wel eens vloeken...
                            Helemaal mee eens, ik heb zelf meestal een TD op bijv de snare kanalen, die klank wil ik echt wel in de galm hebben. Maar je redenering klopt, ik ga dat omdraaien (comp op kanaal, TD op groep), aangezien niet iedereen een stijf plassertje krijgt van een TD en meestal de eerste (logische) reactie van gasttechneuten is: alles dat ik niet ken eruit.

Originally posted by Mike Manders
                            ...bovendien vind ik het zelf belangrijker dat het systeem goed is ingeregeld dan hoe de tafel is ingedeeld, dit heeft namelijk niet direct gevolgen voor hoe de muziek klinkt...
                            Helemaal mee eens Mike, dat was ook niet de insteek van deze thread, het gaat hier echt om de details. Ik vroeg me gewoon af hoe ik de FOH tafel een beetje slim kan indelen, zodat ik zo weinig mogelijk omsteek-werk heb tussen de bands door (lees: er zoveel mogelijk tijd is voor andere dingen). Dit zowel vanwege het omsteken, maar ook vanwege de basis-instellingen die je al hebt (van bijv de vorige band) als je inserts op dezelfde plek laat steken. Tuurlijk, je loopt alles tóch wel langs, maar het gaat vooral om het idee erachter en het werkt misschien nét effe wat lekkerder.

Het is absoluut niet zo dat ik nu tegen problemen aanloop of zo, ik bespreek kort met een gasttechnicus hoe ik het heb ingedeeld, wil hij op die werken: klappen in de handjes. Wil hij het toch liever (gedeeltelijk) anders, dan verbouw ik het zoals hij dat wilt (ook al is dat in mijn ogen misschien niet altijd even logisch). Ook als hij gedurende de linecheck (of zelfs tijdens de show) iets vraagt duik ik achterin de bak en maak het voor elkaar voor hem... dat is toch waarvoor ik daar ben, of niet dan?

Post EQ compressie kun je op dikke tafels inderdaad dikwijls instellen, mijn redenering geldt dan ook vooral voor die tafels die dat niet hebben.

Maar goed, ik merk dus dat toch wel technici zin die zich best kunnen vinden in de manier waarop ik die tafels indeel... Maar er ook anderen zijn die het ófwel gewoon niet snappen (daar begon ik deze thread eigenlijk mee), ófwel bewust anders willen.

Ik heb volgende week in ieder geval weer 5 dagen festival en genoeg compressors om deze toch op de kanalen te gebruiken ipv op de groepen... lijkt toch de meeste voorkeur te genieten geloof ik... Ben eens benieuwd...

In ieder geval bedankt voor alle bijdrages !
                            TBC

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

standard priklijst heb ik maar voor een klein gedeelte. Vaak heb ik niet met een standaar bandje te maken.

VCA indeling hangt helemaal van het bandje af. Als ik een blaaskapel/bigband zit te mixen stop ik rustig de bas en drums op 1 VCA, toetsen en key's gaat ook best bij mekaar in zo'n geval zodat ik de blazer groepjes wat meer apart heb, hangt ook weer af hoe goed de band speelt, waar ik tijdens de soundcheck al merk dat ik moet ingrijpen programmeer ik dan op een VCA. Een VCA voor mijn FX heb ik dan meestal niet meer over maar die kan je natuurlijk ook op een kabaal laten terug komen wat naast je VCA's zit.

Pop/Jazz/Rock bandjes programmeer ik de VCA iig in volgorde van de kanalen en op het eind de vocalen en de bandtotaal.

Bij evenementen waarbij ik verschillende artiesten/acts moet mixen wil ik ook nog wel eens een act onder een VCA zetten. Ook bij monitors wil ik dit nog wel eens op die manier gebruiken. Ik probeer dan zoveel mogelijk in de volgorden van het draaiboek van links naar recht mijn VCA's af te werken.

Monitorgroepjes gebruik ik ook meestal in de volgorden van de kanaal indeling, drums dus meestal 1, bas 2 enz. Bij festivals hou ik weer de indeling van het podium aan en dan begin ik links voor. Meestal wordt dat door gast technici lekker zo gelaten, ook als er op hun priklijst iets anders staan.

Maar... ik ben het met Mike eens, als iemand een andere indeling heeft, prima. Zolang het duidelijk op de tafel/racken staat is daar wel uit te komen. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk alles te merken, tot aan de stroomblokken van de versterkers aan toe. Als ik naast de mengtafel neer valt moet iemand anders het over kunnen nemen. Op mijn tape bij de monitor groepen staat dus ook niet vermeld hoe de muzikant heet die dat groepje hoort, maar wat voor instrument hij speelt. Als de bassist vraagt om meet kick maar je weet niet hoe hij heet heeft je belabeling nog weinig nut.
                              Last edited by cobi; 20-07-07, 15:03.
                              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

Working...