Hoe wil jij een festival-tafel ingedeeld zien?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

Originally posted by berolios
    Maar goed, voordat we bijna een één-tweetje gaan maken van deze thread ;-).... wie heeft er nog meer waardevolle input?
    Wel...

groepen gebruik ik liefst zo weinig mogelijk (ivm ruisverhoudingen). Als het niet nodig is door een groep te routen ga ik het absoluut niet doen.
    Op veel kleinere festivals kom je inderdaad een routing naar groepen tegen zoals we gewoon zijn te doen met VCA's, den haal ik dus alles uit de groep om rechtstreeks naar L/R te sturen.

De VCA's daarentegen maken mij weinig uit. Ik heb mijn voorkeuren, maar deze zijn niet noodzakelijk.
    Goede gain tijdens soundcheck, en je hebt alleen nog de VCA 'ALL' nodig...
    En ja, dit kan in 30 minuten. In België heb je zelfs veelal een change-over van 20 minuten (waarvan dus nog 5 minuten voor line-check van overblijft).

Verprikken van gates/compressors is het enige dat je te doen hebt tijdens babysit festivals, ik doe dat liefst zo veel mogelijk dus...En liefst zo ingewikkeld mogelijk

Comment

• SM
      • Oct 2004
      • 129

Maar goed, voordat we bijna een één-tweetje gaan maken van deze thread ;-).... wie heeft er nog meer waardevolle input?
      Waardevol mag je zelf beoordelen, maar als de tafel ergens op lijkt qua indeling / gain structuur en de overige bands klinken niet al de hele dag hondsberoerd dan hoef je van mij niets om te routen. Ik zet gewoon alles op 0 dB, incl VCA's en mix wel op de faders. 9 van de 10 keer mix ik alles op de faders. Of gewoon op de gain knop op het kanaal. Heb grote handen...

S.

Comment

• soep
        • Jul 2005
        • 37

Wanneer ik als gasttech (en dat gebeurt nog al eens) ergens aankom zal ook ik de routing en VCA-indeling naar eigen smaak aanpassen (indien nodig en er tijd voor is, stuur meestal vantevoren een zgn FOH-patchlist). Waarom? het gemak dient de mens nietwaar, en ik heb wel eens meegemaakt dat ik -uit pure gewoonte- misgreep toen de "All"-vca aan het eind stond in de veronderstelling (en uit domme gewoonte) dat daar de DDL (zoals Dwali omschreef) zat. Het was toen toch wel even stil, en ik had wat uit te leggen aan de band achteraf.... daarom dus...
        Wanneer ik babysit (ook veel gedaan, en nog steeds) bied ik wel een (standaard-)routing aan aan de gasttech, met een indeling ongeveer zoals Dwali heeft omschreven; maar meestal merk ik dat de gast-tech die routing toch aanpast/aan laat passen, of dat het hem/haar niet interesseert...
        Probeer (bij genoeg dynamics) wel 2 subgroepen met compressors erop te reserveren zodat ik die aan de gasttech kan aanbieden, wanneer hij/zij dat wil. Gates probeer ik standaard op Kick('s) Snare('s) en tom('s) te prikken, in die volgorde. Wanneer de gasttech deze (een of meer) niet wil trek ik ze eruit, maar probeer de volgorde intact te houden (wel zo overzichtelijk, en zo snel bij het changement), tenzij de gasttech speciaal om een bepaalde volgorde vraagt natuurlijk....
        Effecten van boven naar beneden (zelfde volgorde van het rack op de tafel) en het onderste effect (vaak een delay) als laatste return.
        Maakt het allemaal overzichtelijk....
        Tja...

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Bedankt voor de input wederom !

Als ik zelf ergens als gast-techneut op een festival kom, maakt het me ook niet zo gek veel uit hoe alles geroute is... het zijn vaak wel uitgebreide bands, dus gebruik ik compressie op subgroepen ipv de kanalen zélf, omdat er meestal gewoon niet genoeg inserts zijn om alles los te doen... vandaar dat ik hier ook gebruik van maak als ik baby-sit (een ondertussen duidelijk geidentificeerd hekelpunt in deze thread ;-) ). Vaak bekijk ik als baby-sitter trouwens ook per dag wat de meest uitgebreide band is en wat hun tafel-indeling is... daar probeer ik dan de rest ook in te passen...

Als de tafel logisch is ingedeeld, dan houd ik me daar gewoon bij als gastmixer... VCA's bekijk ik per keer, vaak genoeg inderdaad volledig op faders mixen, kan best... hoewel ik wel bepaalde dingen heb die ik standaard doe/ gebruik bekijk ik het grotendeels per show hoe ik het ga doen... en dan komt het gewoon goed... Tuurlijk heb ik voorkeuren, maar ik probeer wel steeds zo weinig mogelijk te veranderen tov de indeling die de huis-tech heeft gemaakt... ik sleep ook al een eigen rack mee...

Ondertussen is het me dus wel duidelijk dat er een grote groep techneuten is die elke (festival) show apart bekijkt en er geen moeite mee heeft zich enigzins aan te passen aan de indeling van de festival-tafel, onder voorbehoud dat dat een logische en overzichtelijke indeling is. Aan de andere kant is er ook een grote groep die het liefste op de 'automatische piloot' zijn ding wilt kunnen doen en de tafel dus eigenlijk helemaal naar wens in wil delen. Over welke aanpak beter is doe ik geen uitspraken, er is overal iets voor te zeggen... zoals zo vaak zal de beste aanpak ergens in het midden liggen. Duidelijk is me wel geworden dat (hoewel het dus wel duidelijk inserts en omprikken scheelt) de meeste techneuten in eerste instantie niet veel gebruik maken van audio-groepen... Volgende week toch nog maar eens kritiasch naar kijken dan...

Mannen bedankt, ik ga weer naar de volgende !
          Cheers!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Zo, 6 dagen festival achter de rug. Alles prima verlopen, klonk als een tierelier... veel lachende gezichten gezien, veel plezier gehad en alweer nieuwe vrienden gemaakt...

Systeem-EQ in de Lake gemaakt, de 31-bands was dus volledig voor gast-techneuten. Wij als huis-team hebben in principe steeds de line-checks gedaan. Insert-, gain- en EQ settings van vocalen en drums steeds in beginsel laten staan, alle andere kanalen EQ en inserts steeds genuld. VCA's mijn drie masters aangehouden, bleven er nog 5 vrij indeelbare voor de gasttechnici over (er was er geen één die het anders wilde!)... gedaan zoals ik het altijd doe zeg maar. Twee stereo-groepen voorbereid met een compressortje op, drie anderen voor kick, snare en bas... als basis-setting gingen alleen kick en snare door een groep, de rest alles naar L/R, bas dus ook standaard gewoon naar L/R, toch eens op deze manier proberen nalv die reacties hier ;-)...

Na er echt goed op gelet te hebben is me toch wel duidelijk dat de betere techneuten toch echt tot de 'ik bekijk hoe alles is ingedeeld en baseer mijn aanpak daarop' categorie behoren. In schril contrast hiermee heb ik helaas ook twee extreem eigenwijze techneuten op bezoek gehad die alles per se op hún manier wilde doen (alle gains/ EQ's op 0, alle outboard net effe op een andere bron, alle VCA's naar hun gading, knorren en morren omdat we een festival-patch hadden gemaakt, constant vanalles in het rood... dat type) en die bakten er gewoon vrijwel niks van helaas... stevig moeten ingrijpen om dat vlot te trekken.

Afijn, wat ikzelf vooral belangrijk vind als ik ergens als gast-techneut kom, is dat er de juiste aandacht is besteed aan het systeem in de eerste plaats (duidelijk by far het belangrijkste natuurlijk !!... waarom zijn sommige systeem-techneuten zo snel tevreden?), maar (om on-topic te blijven) ik hecht ook veel waarde aan de aandacht die het FOH hutje heeft gekregen... daarmee bedoel ik niet alleen de tafel-indeling, maar ook andere voorbereiding voor bijvoorbeeld eigen rackjes/ effecten of zo (of uberhaupt al een ruime opzet, zodat je overal goed bij kan...)... dus niet dat de huistechneut je opzadelt met spullen en bij wijze van spreken zegt: veel plezier ermee, ik ga achterover leunen...
            Ik vind dat ik er als huistechneut voor moet zorgen dat gasttechnici in een gespreid bedje terecht komen, dus bijvoorbeeld alles goed gelabeld en logisch ingedeeld, plekje en evt bekabeling voor extra rackjes voorbereid... etc, etc... al die dingen waar we het hier al lang en breed over gehad hebben. En ik merk steeds duidelijk dat als je dat op die manier doet, 9 van de 10 keer een vrolijke techneut naast je staat... en hoewel het natuurlijk niks met de uiteindelijke klank te maken heeft, krijg ik wel de indruk dat het dan ook vaak beter klinkt... al is het maar dat mensen op die manier meer van je aannemen.

Afijn, op naar het laatste stuk festivalseizoen !!
            Cheers!
            Last edited by berolios; 31-07-07, 15:08.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Beetje off topic: Heb je nog wat leuke foto's van je festival?? Fotoforum item?

Paul.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by SPS
                Beetje off topic: Heb je nog wat leuke foto's van je festival?? Fotoforum item?

Paul.
                Inderdaad off-topic. Maar... heb zelf geen foto's gemaakt, je kunt voor een impressie kijken op Totaalfestival ... ik heb op main voorkant gedaan de hele week.

Comment

• SM
                  • Oct 2004
                  • 129

Inderdaad off-topic. Maar... heb zelf geen foto's gemaakt, je kunt voor een impressie kijken op Totaalfestival ... ik heb op main voorkant gedaan de hele week.
                  Dit jaar zonder die Eclair tafel?

S.

Comment

• Wim Siebelink
                    • Jul 2001
                    • 51

het was een Altair! (wel blijven opletten...)

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

We gaan nu wel heel erg off-topic, vandaar ook mijn PM aan Wim en SM.

Voor iedereen die geinteresseerd is: Ja, ook dit jaar mét Altair tafel... die naar mening trouwens helemaal niet verkeerd klinkt hoor (en de meesten die erop komen werken zijn dat volledi met me eens), je moet wel een beetje netjes gainen... Helaas hadden we vorig jaar wat problemen met de elektronica, gecombineerd met hitte... gelukkig is dat probleem verholpen (master-print stond bol)... Ja, ik weet het, het is geen Midas, ik heb hem ook niet gekocht, ben ook maar free-lancer ;-). Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik er altijd toch erg fijne resultaten mee haal, dat is absoluut een feit.

Zullen we de rest effe on-topic houden, voordat we deze thread teveel bevuilen?

Merci trés bien.
                      Cheers!

Comment

Working...