Monitor EQ inserten of tussen mengtafel en amp?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    Monitor EQ inserten of tussen mengtafel en amp?

    Hello hello, alweer een vraagje van mij

    Momenteel zijn we ons multibekabeling voor de monitorEQ wat aant herschikken zodat we onze GB8 en LX7ii in tandem kunnen gebruike voor monitor/FOH of enkel de GB8 FOH. (eventueel nog iets anders als die LX7 want dat staat maar lullig als FOH )

    Normaal was de bedoeling om de auxen rechtstreeks naar de EQ-multistekker te bekabelen, en de returns op de EQ multistekker hard naar de stage-multi te bekabelen. Zo stuurt de tafel die de eq-rek ingeprikt heeft de monitors aan.

    Nu vandaag heb ik heel toevallig mijn eerste monitor mix job gedaan (whie ) met een iets grotere crest, en daar werden de monitors net als compressors geinserteerd op de aux uitgangen. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat de monitor die bij de monitormixer ligt knal hetzelfde beeld als de monitor van de betreffende artiest weergeeft. Met het systeem dat ik uitdacht zou dat niet zo zijn...

    Nu NOG ff verderdenken: Ik kan als ik op onze GB8 de auxen met de groepen swap ook EQs inserteren, om zo dezelfde functionaliteit te bekomen. Echter 1 groot nadeel: dat betekent dat indien monitors vanaf FOH gestuurd worden er tot 6 group faders verdwijnen voor de FOH technieker, en vervangen worden door een lullige potmeter...

    Dus, twijfelgeval: zou ik de monitorEQs gewoon hard patchen tussen tafel en amps, of zou ik met de inserts werken gelet op het feit dat bij gedeelde FOH duty de groepen minder bruikbaar worden, maar met het voordeel dat je hetzelfde klankbeeld op je eigen monitor hebt bij monitor duty?

    Ben benieuwd
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    Ik denk dat de beste oplossing is om je systeem zo in elkaar te steken dat je:
    -De EQ in serie zet tussen AUX out en versterker bij monitors vanaf FOH
    -De EQ insert in je tot-aux-getransformeerde-subgroep bij een aparte monitormix.

    Beredenering: Als je monitors vanaf FOH doet heb je (normaal gesproken) geen local wedge liggen. Vantevoren een keer goed uitfluiten, dan moet het goed zijn. Omdat je zo ver van het podium verwijderd bent heb je toch niet de controle over de verschillende mixen die je eigenlijk graag zou willen. Temeer omdat je het al druk genoeg hebt met het maken van de zaalmix.
    Als je een aparte monitormix neerzet heb je die controle wel. Je kunt je dan beter concentreren op de behoeften van de verschillende musici en bij dreigende feedbacks beter ingrijpen.

    Just my €0,02...

    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

      #3
      ik zou er in elk geval voor zorgen dat, wanneer de tafel als monitormix dient, de EQ's geïnserteerd zijn.
      Anders ga je véééééél klachten en ontevreden techinici tegenkomen...

      Comment

      • Techno_sapien
        • Jun 2007
        • 40

        #4
        hoi

        Wat is daar zo eigenlijk het verschil bij de monitormix dat je je eq's inserteert? In plaats van hard ertussen zet? volgens mij doet een insert toch gewoon net hetzelfde? of is dit niet zo? ik zou graag een verklaring hebben als dat mogelijk is... thnx
        Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Ik zal 2 scenarios schetsen:
          1: EQ niet geinsert:
          Dit werkt opzich goed, alleen op het moment dat de monitor tech wil afluisteren, heeft die een ander klankbeeld dan de muzikanten op het podium. Reden: De EQ zit niet in het signaal pad van de afluistering voor de monitor tech. Hij luistert als het ware pre (voor) de EQ, en heeft dus geen idee wat de invloed van de EQ is.
          Voor het maken van een balans tussen de bronnen opzich wel werkbaar.
          9 van 10 setups waarbij monitor gedaan word van FOH is dit wel werkbaar.

          2: EQ geinsert:
          Werkt beter omdat de monitor tech post (na) de EQ luistert, en dus ook de invloed van de EQ kan beoordelen.
          Nadeel is dat de mengtafel daar wel in moet voorzien.
          De meeste (dedicated) monitor tafels hebben deze voorziening, als je daar een monitor groep afluisterd, luister je na de EQ.

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            Bedankt voor de reacties alvast.

            De aangehaalde redenen had ik al aangehaald, maar ik zat men hoofd erover te breken of dit technisch wel haalbaar was.

            Nu ben ik even aan het denken geweest om de Multistekker voor de EQs in de tafel voorzien van zowel 2 XLRs female/male (met een overgangetje naar jack voor de auxen) zodat we die tussen aux/group/matrix/master en FOH multi kunnen patchen, alsook een insert jack voorzien (zoals de compressors)

            Nu maak ik mij al schrijvende de bedenking: ongebalanceerde inserts in parallel met gebalanceerde (moet wel over die afstand ) XLRs... Ja die XLRs zijn dan alles behalve gebalanceerd....

            Nu kan ik natuurlijk overgangetjes maken waar je de 2 bijhorende XLRs van een EQ samen krijgt in een ongebalanceerde insert, maar dan heb je verloopjes verloopjes en nog eens verloopjes in je doghouse (ik zit al met de overgangen jack/male XLR in datzelfde kabelcompartiment).

            Kortom: heeft er iemand ervaring met die verloopjes en valt dat allemaal nog wel mee qua wirwar/kwijtraken/patchen op locatie?
            Of: Weet er iemand een betere oplossing?

            Comment

            • ronny
              • Dec 2002
              • 2139

              #7
              Je zou een patchpaneel kunnen maken met van die 19" rackplaten met voorgeponste gaten voor Dsize xlr of jack. Deze kan je dan dubbel uitvoeren enz.. Dan ben je toch al van een hoop verloopjes af.

              Verder zou ik de eq's ook zeker inserteren ja, dan neem je die ook effectief mee in je signaalweg.

              Nu NOG ff verderdenken: Ik kan als ik op onze GB8 de auxen met de groepen swap ook EQs inserteren, om zo dezelfde functionaliteit te bekomen. Echter 1 groot nadeel: dat betekent dat indien monitors vanaf FOH gestuurd worden er tot 6 group faders verdwijnen voor de FOH technieker, en vervangen worden door een lullige potmeter...
              Correct, idem als bij MH reeks met het verschil dat die vca's hebben. Vca's kun je dan wel weer niet inserteren.

              Ik zou gewoon eq's standaard inserteren en dan idd swappen met je groepen/auxen.
              niet zagen, gewoon doen!

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Originally posted by ronny
                Ik zou gewoon eq's standaard inserteren en dan idd swappen met je groepen/auxen.
                En al die gasttechs die van hun oren maken dat ze geen groepen meer hebben?

                Ik ga het denk ik met een patch panel doen, met zowel male als female XLR's. Daarom ofwel:
                * Returns van de stagemulti prikken + verloopjes jack-maleXLR tussen aux en EQ
                * Verloopje femaleXLR + male XLR naar jack om EQ's te inserteren. Het verloopje jack-maleXLR gebruiken we dan tussen return en aux..., of we gebruiken een XLR-XLR om de return op onze center out te steken (sommige techs willen sub appart sturen).

                Dan hebben we maar verloopjes, maar op gebied van veelzijdigheid zal dit het beste werken...

                Comment

                • ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

                  #9
                  Ja idd, gelijk je het nu voorstelt is eigenlijk ook wat ik bedoelde met het patchpaneel. Je hebt idd nu wel wat verloopjes, maar het geheel wordt veelzijdiger en daar ga jezelf en ook gasttechniekers een plezier mee doen.

                  In geval van mh reeks waar ik mee in mijn hoofd zit is het gemakkelijker om groepen op te geven omdat je daar nog vca's hebt. Tenzij je weer dynamics op groepen wil zetten natuurlijk...
                  niet zagen, gewoon doen!

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    Originally posted by ronny
                    In geval van mh reeks waar ik mee in mijn hoofd zit is het gemakkelijker om groepen op te geven omdat je daar nog vca's hebt. Tenzij je weer dynamics op groepen wil zetten natuurlijk...
                    Het ironische van de zaak is dat bij een MH4 de groepen eigenlijk auxen met een extra knopje zijn, en dat alle group/aux-dingen een insert hebben Daar heb je dat probleem dus niet (vant weekend een keer met zo'n ding mogen mixen, vandaar )

                    Het is zelfs zo dat S2 dezelfde pinout gebruikt op de EQ multi als op de FX multi's, en in de MH4 gewoon een bundel 'extra inserts' heeft liggen, die dan dienst doet als EQ inserts wanneer je de EQ erop hangt.

                    Comment

                    Working...