Geluid afsluiting Kindervakantieweek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Geluid afsluiting Kindervakantieweek

Beste mensen,

Ik werk al enige jaren als vrijwilliger bij de Kindervakantieweek in ons dorp. Hieraan doen zo'n 1900 kinderen en 300 vrijwilligers mee een week lang. Op vrijdagavond is er een afsluitend kampvoor waar kort alle verhalen van de verschillende groepen worden afgesloten.

Al met al zijn er bij deze afsluiting altijd rond de 10.000 mensen aanwezig in het gebied waar de afsluiting is.

Het geluid is tot op heden altijd verzorgd door een bedrijf hier uit de regio. Zij maken hiervoor altijd gebruik van een tiental Bose 402's met de nodige bijbehorende zaken.

Nu is het geluid voor de kinderen redelijk tot goed verstaanbaar. De kinderen zitten in een 3/4 cirkel rond het kampvoor (op de nodige afstand natuurlijk ivm de veiligheid). De ouders staan in de volgende ring achter de kinderen en daar is het geluid erg slecht te horen en de afsluiting is dus moeilijk te volgen. Ook loopt het terrein vanaf het midden, waar het kampvuur is langzaam wat omhoog, waardoor wel iedereen redelijk zicht op het podium heeft.

Nu wil ik eens gaan kijken of we vanaf volgend jaar hier wat beter geluid kunnen krijgen. Vandaar mijn post hier, ik hoor graag wat jullie ideëen hiervoor zijn. Er is uiteraard maar een beperkt budget. Maar als ik eerst wat ideëen heb kan ik daarna kijken of die in het budget zijn uit te voeren.
  • postsuave
    • Sep 2006
    • 46

kan je niet gewoon enkele 402's bijplaatsen achteraan? Ik dacht dat de panaray controllers die daarbij horen standaard over delays beschikken om alles over grotere afstanden synchroon te houden...

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Het is inderdaad een optie om een aantal extra speakers te plaatsen rond de ring tussen de kinderen en ouders in.

Dit is alleen nogal omslachting qua bekabeling, omdat er dan behoorlijk grote afstanden moeten worden afgelegd. Deze optie had ik zelf ook al wel bedacht, maar ik vroeg me af of er hier wellicht mensen met ervaring met dit soort evenementen zijn, die hiervoor een bepaalde opstelling gebruiken.

Ik hoop op nog meer reacties.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Als er verder geen reacties en/of ideeën zijn, gaan we hier eens mee aan de slag. Offertes aanvragen e.d.

Als iemand nog een andere suggestie heeft hoor ik het graag.

Comment

• Robin.vd.Have
          • Nov 2005
          • 165

Je bakabeling moet inderdaad wat langer zijn, echter is het wel de makkelijkste en meest voordelige oplossing.

Andere dingen zoals linearrays (om grote afstanden te overbruggen e.d. zijn veels te dur voor dit soort dingen. en met wat extra kastjes berijk je zeker een net zo goed resultaat.

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

eventueel een stel hoorngeladen kasten in een steiger op hoogte plaatsen?

het gaat tenslotte om spraak.. echter 10.000 man is een flink aantal personen.

veld van 80 bij 200 doe ik nog wel met een 4tal Hitec 215 toppen voor spraak.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Enige tijd geleden het geluid verzorgd voor deze afsluiting.

Bij het podium een set SoundProjects SP4 met extra SP2 toppen, als frontfills.

Als delay's achter de kinderen 8 x DAP K112. (van de organisatie zelf)

Resultaat was vele malen beter dan voorafgaande jaren. Iedereen was dus erg tevreden. Voor volgend jaar gaan we het weer ongeveer hetzelfde doen. Ik wil dan echter nog proberen een paar extra subjes bij het podium te plaatsen om wat meer laag te krijgen. Dit was dit jaar door een redelijk beperkte stroomvoorziening helaas niet mogelijk.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

De zomer komt er weer aan, en dus gaat het bovenstaande verhaal weer van toepassing worden.

De afgelopen twee jaar heb ik de sluiting op bovenstaande manier voorzien van geluid en dat is altijd wel goed gegaan. Duidelijk verstaandbaar en door wat extra sub was ook muziek goed hoorbaar voor iedereen.

Nu is het dit jaar een jubileumjaar voor de organisatie en waarschijnlijk zullen er dus wat extra activiteiten worden gehouden. De kans is groot dat er tijdens het kampvuur ook live-muziek ten gehore gebracht zal gaan worden. In welke vorm is nog niet precies bekend, maar dat komt nog wel.

Nu heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt dat het huidige systeem echt aan zijn max zit. Bij muziek (met zang) zit de set echt in de limiters.

Voor de versterking van wat live dingen ga ik dus waarschijnlijk behoorlijk tekort komen met de huidige set. Dus wil ik hier nogmaals de vraag stellen of anderen ervaring hebben met dergelijke situtaties/evenementen.

Zoals jullie zullen begrijpen is het budget beperkt en zal het wat dat betreft ook lastig worden wellicht, maar goed dat is altijd bespreekbaar. De organisatie wil wel dat het goed gebeurd en ze weten dat het dus waarschijnlijk wel wat meer zal gaan kosten dan voorgaande jaren.

Is het haalbaar om voor dit evenement een line array te gebruiken. Dit kan gevlogen worden in layer torens, dat zal niet zo'n probleem zijn. Met wat voor systeem zou ik hiervoor uit de voeten kunnen. Red ik dit met een compact line array, of moet ik hiervoor toch naar de wat grotere sets. Ik hoef uiteraard geen popconcert volume's te behalen, maar wil toch wel mimimaal een 90-92 dBa kunnen halen over de totale oppervlakte.

Ik ga uiteraard ook met de plannen en tekeningen van de locatie naar mijn vaste leveranciers, maar hoor toch ook graag of jullie hierover aanbevelingen hebben.

Comment

• Back on Track
                  • Jun 2009
                  • 227

ik doe ook aan de kvw afsluiting... maar dan staan er geen 10000 man...

ik doe het op dit moment zo...

4 Dap soundmate 3 (dubbel bas) torens in combinatie met een soundcraft mfx20/2

als je aan je max zit zou ik zeggen, plaats nog wat meer speakers
                  BACK ON TRACK DJ

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by Back on Track
                    ik doe ook aan de kvw afsluiting... maar dan staan er geen 10000 man...

ik doe het op dit moment zo...

4 Dap soundmate 3 (dubbel bas) torens in combinatie met een soundcraft mfx20/2

als je aan je max zit zou ik zeggen, plaats nog wat meer speakers
                    Nah, dat is een reactie waar we veel mee kunnen, maar niet heus

Het gebruik van line array zal je het grote voordeel opleveren van een beter controleerbaar en egaler geluidsbeeld over het gehele terrein.
                    Maar eigenlijk wist je dit al natuurlijk. Vraag blijft dus wat mij betreft: waar vraag je nu eigenlijk echt naar?
                    Je leverancier kan het beste -met jouw tekeningen /eisen erbij- bepalen wat je moet inzetten. Bijv een melody of een mica...

Paul.
                    Last edited by SPS; 06-04-10, 15:15.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

Ik neem aan de wonderlijke vakantieweek in dongen? echt gekkenhuis hoeveel kids daarop af komen!

Is het geen idee om juist vanuit het centrum te werken? aangezien stereobeeld etc. nu niet echt heel urgent is zou je misschien kunnen volstaan met een gevlogen centrercluster met point source bronnen, volgens mij kan je die SPtoppen zo ook vliegen, en die zijn in oisterwijk ook gewoon bij te regelen, hoef je niet eens ver te rijden, 2 keer 3 stuks onder elkaar en je hebt een spreiding van 170 bij 90 graden (theoretisch dan)

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Originally posted by R. den Ridder
                        Ik neem aan de wonderlijke vakantieweek in dongen? echt gekkenhuis hoeveel kids daarop af komen!

Is het geen idee om juist vanuit het centrum te werken? aangezien stereobeeld etc. nu niet echt heel urgent is zou je misschien kunnen volstaan met een gevlogen centrercluster met point source bronnen, volgens mij kan je die SPtoppen zo ook vliegen, en die zijn in oisterwijk ook gewoon bij te regelen, hoef je niet eens ver te rijden, 2 keer 3 stuks onder elkaar en je hebt een spreiding van 170 bij 90 graden (theoretisch dan)
                        Hangen ze dan niet recht boven het kampvuur???

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by salsa
                          Hangen ze dan niet recht boven het kampvuur???

Dave

Lol,

Ik denk dat hij wel in de buurt van, maar niet BOVEN het kampvuur bedoelde.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Ik heb ook een aantal jaren voor kindervakantiewerk gewerkt met geluid. Het budget was was zo laag, dat je er niets voor kon maken.
                            Naderhand hoefde ik het niet meer te verzorgen, omdat er iemand was, die het met mooier materiaal (het staat wel een hele week in weer en wind) voor een fractie van de prijs deed. Als jullie met Bose aan de slag gaan en eventueel linearrays, doen jullie dat dan ook voor een paar tientjes?

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Als je bovenstaand verhaal goed had gelezen, had je gezien hoe de huidige situatie is. Er wordt voor zo ver mogelijk ook gebruik gemaakt van de apparatuur van de organisatie:
                              8 x Dap K112 met versterkers en speakonbekabeling.

Hierdoor kunnen we voor een relatief laag bedrag het geluid verzorgen voor deze vrijwilligersorganisatie. Ook zijn er altijd voldoende geschikte vrijwilligers voor de opbouw en afbouw.

Gezien al dit vind ik het erg plezierig om een dergelijk mooi feest te mogen verzorgen. Ook al is dit financieel minder aantrekkelijk. Een beetje binding met de gemeenschap kan ook geen kwaad in mijn ogen.
                              Last edited by MarkRombouts; 07-04-10, 09:59.

Comment

Working...