Ik speel in akoestisch duo GUTAFO. Mijn vraag: hoe kun je akoestische gitaren goed versterken in een live situatie? Het grootste probleem is het rondzingen, met name in het laag en vanuit de floormonitors en de basspeakers van de frontspeakers.
Daarbij de volgende opmerkingen/ervaringen:
- Biij voorkeur werken we met microfoons, omdat de gitaarelementen niet helemaal lekker klinken. Gitaar 1 heeft zo'n piezo element (mmmm). Gitaar heeft een Rhumba microfoon IN de gitaar. Klinkt wel lekker, maar gaat snel rondzingen in het laag. Ik werk wel met een Behringer grafisch EQ pedaal, maar dan klinkt mijn gitaar meteen als een metalen plank.
- Het rondzingen lijkt vooral zo tussen de 150 een 250 hertz te zitten. Maar wegfilteren resulteert dus snel in een metalen plank.
- Meestal spelen we met een zanginstallatie van de zaal voor zo'n 300 man. Staat wel hard (rondzingen). Roeien met de riemen dus..
- We hebben al geprobeerd om niet met floormonitors te werken, maar met oortjes (soort in-ears). Werkt wel, maar is niet ideaal.
- Soms speelt er percussie mee. Moet alles NOG harder...
Mijn vraag:
Welke (betaalbare) microfoons kan ik het beste gebruiken?
Heeft iemand tips over de plaatsing van de monitors (front en floor)?
Daarbij de volgende opmerkingen/ervaringen:
- Biij voorkeur werken we met microfoons, omdat de gitaarelementen niet helemaal lekker klinken. Gitaar 1 heeft zo'n piezo element (mmmm). Gitaar heeft een Rhumba microfoon IN de gitaar. Klinkt wel lekker, maar gaat snel rondzingen in het laag. Ik werk wel met een Behringer grafisch EQ pedaal, maar dan klinkt mijn gitaar meteen als een metalen plank.
- Het rondzingen lijkt vooral zo tussen de 150 een 250 hertz te zitten. Maar wegfilteren resulteert dus snel in een metalen plank.
- Meestal spelen we met een zanginstallatie van de zaal voor zo'n 300 man. Staat wel hard (rondzingen). Roeien met de riemen dus..
- We hebben al geprobeerd om niet met floormonitors te werken, maar met oortjes (soort in-ears). Werkt wel, maar is niet ideaal.
- Soms speelt er percussie mee. Moet alles NOG harder...
Mijn vraag:
Welke (betaalbare) microfoons kan ik het beste gebruiken?
Heeft iemand tips over de plaatsing van de monitors (front en floor)?
Comment