Akoestische instrumenten versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • XLR
    • Oct 2005
    • 3

Akoestische instrumenten versterken

Ik speel in akoestisch duo GUTAFO. Mijn vraag: hoe kun je akoestische gitaren goed versterken in een live situatie? Het grootste probleem is het rondzingen, met name in het laag en vanuit de floormonitors en de basspeakers van de frontspeakers.

Daarbij de volgende opmerkingen/ervaringen:

- Biij voorkeur werken we met microfoons, omdat de gitaarelementen niet helemaal lekker klinken. Gitaar 1 heeft zo'n piezo element (mmmm). Gitaar heeft een Rhumba microfoon IN de gitaar. Klinkt wel lekker, maar gaat snel rondzingen in het laag. Ik werk wel met een Behringer grafisch EQ pedaal, maar dan klinkt mijn gitaar meteen als een metalen plank.
    - Het rondzingen lijkt vooral zo tussen de 150 een 250 hertz te zitten. Maar wegfilteren resulteert dus snel in een metalen plank.
    - Meestal spelen we met een zanginstallatie van de zaal voor zo'n 300 man. Staat wel hard (rondzingen). Roeien met de riemen dus..
    - We hebben al geprobeerd om niet met floormonitors te werken, maar met oortjes (soort in-ears). Werkt wel, maar is niet ideaal.
    - Soms speelt er percussie mee. Moet alles NOG harder...

Mijn vraag:
    Welke (betaalbare) microfoons kan ik het beste gebruiken?
    Heeft iemand tips over de plaatsing van de monitors (front en floor)?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ik weet dat er Takamine gitaren zijn die wel lekker klinken, electrische elementen hebben, en verder niet erg gauw rondzingen....

Comment

• XLR
      • Oct 2005
      • 3

Bedankt voor je antwoord. In principe willen we op onze eigen gitaren blijven spelen. Overigens zijn dit NYLON snarige gitaren, dure spaanse gitaren. Was ik vergeten te vertellen (maar niet onbelangrijk!!)
      Ook speel ik sommige nummers op een steelstring, een Taylor met Fishmann microfoon (wederom IN de klankkast).

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by XLR
        Ik speel in akoestisch duo GUTAFO. Mijn vraag: hoe kun je akoestische gitaren goed versterken in een live situatie? Het grootste probleem is het rondzingen, met name in het laag en vanuit de floormonitors en de basspeakers van de frontspeakers.

Daarbij de volgende opmerkingen/ervaringen:

- Biij voorkeur werken we met microfoons, omdat de gitaarelementen niet helemaal lekker klinken. Gitaar 1 heeft zo'n piezo element (mmmm). Gitaar heeft een Rhumba microfoon IN de gitaar. Klinkt wel lekker, maar gaat snel rondzingen in het laag. Ik werk wel met een Behringer grafisch EQ pedaal, maar dan klinkt mijn gitaar meteen als een metalen plank.
        - Het rondzingen lijkt vooral zo tussen de 150 een 250 hertz te zitten. Maar wegfilteren resulteert dus snel in een metalen plank.
        - Meestal spelen we met een zanginstallatie van de zaal voor zo'n 300 man. Staat wel hard (rondzingen). Roeien met de riemen dus..
        - We hebben al geprobeerd om niet met floormonitors te werken, maar met oortjes (soort in-ears). Werkt wel, maar is niet ideaal.
        - Soms speelt er percussie mee. Moet alles NOG harder...

Mijn vraag:
        Welke (betaalbare) microfoons kan ik het beste gebruiken?
        Heeft iemand tips over de plaatsing van de monitors (front en floor)?
        Wat ik vaak doe in situaties als de jouwe en je wilt per se niet aan elementen, is met twee mikes per gitaar werken: een mooie en goede condensator en een SM57.

Die 57 kun je gebruiken voor tokkel en is niet zo rondzinggevoelig (die kun je dus ook goed op monitors gebruiken). Met de condensator kun je het dan mooi maken, je moet dan wel denken aan een Neumann/ Schoeps/ etc.

Rondzingen door de zaalspeakers kun je in beginsel voorkomen door een slimme opstelling te kiezen (speakers zo opstellen dat het publiek het wél goed hoort, maar dat het niet rondzingt) en door met een goede (!) grafische zaal EQ de probleem frequenties er een beetje uit te halen. Jouw pedaaltje zou ik lekker thuis laten, zeker als je zelf al niet over de kwaliteit te spreken bent.

Hopelijk kun je hier iets mee.
        Cheers !
        Last edited by berolios; 27-08-07, 10:56.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Zelf doe ik het geluid bij Kithara, 4 dames met gitaren.
          Index Pagina

Ik gebruik voor de gitaren de Sennheiser K6P met ME64 kop.
          Meestal in kerken, niet de ideale ruimtes dus.
          Momenteel gebruik ik als luidsprekers EAW JF260e's. Gaat allemaal goed, mits je de kans krijgt om netjes te eq'en. Helaas ontbreekt dat wel eens....
          Als mengtafel heb ik LS9/32 werkt goed met de dynamics, eq's enz.

Het grootste wat ik gedraaid heb is 500 man in een sporthal.
          Geen probleem met rondzingen.

Wel moet ik er bij vermelden dat er GEEN gitaren in de monitors gaan.
          Dat is een bewuste keuze. Vergt wel vertrouwen om het geluid aan een ander (lees geluidsman) over te laten.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Een factor die je met microfoons en acoustische gitaren hebt. Het bovenblad van de gitaar verpest vaak de richtingskarakteristiek van je microfoon.
            Als je microfoon redelijk dicht op de gitaar zit dan is het al snel door reflecties een feedbackfest en ben je soms beter uit met een rondom gevoelige microfoon.

Floormonitors op percussie volume kun je shaken. Daarmee breng je gewoon je gitaar zelf in trilling.
            Een hotspot oid 45graden omhoog op een statiefje achter je hoofd werkt prima. Niet hifi maar wel prima werkbaar en smalbandig. Ik zou dit trouwens nog steeds een met een setje control one's willen proberen.
            lekker belangrijk!

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

bestaan er geen systemen die je in de klankkast kan schuiven?

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by Gino Krishnadath
                ...PS ik lees net de Post van Jeroen...
                Hey Gino, ook hier? Gezellig ;-)!

...De twee micro's is ook leuk, maar vergt enige ervaring van de technici en een flinke zak met geld...
                Een SM57 is niet zo'n hele ingrijpende investering natuurlijk, maar een goede condensator inderdaad allicht wél. Als een Neumann, DPA, Schoeps oid budgettair te hoog gegrepen is zou je ook eens kunnen kijken naar SE Electronics. Die zijn wel wat rondzing gevoeliger, maar klinken erg OK voor het geld.

...Het advies om de PA zo te zetten dat het publiek het goed hoort lijkt me erg evidend...
                Ja, dat geloof ik. Maar misschien hebben ze de PA pal naast zich staan, of misschien zelfs enigzins áchter hun in sommige situaties, zou zomaar kunnen, ik weet het niet. Kern van mijn argument was dat je door een slimmere opstelling van de PA allicht het rondzing probleem kunt aanpakken, zónder aan geluidskwaliteit in te boeten.

Maar zoals Gino ook al terecht zei, het staat of valt met correct gebruikte en goed ingeregelde spullen, vooral in dit soort situaties wordt het kaf van het koren gescheiden, zoals dat heet ;-)

Ik zie trouwens dat er een dubbel stukje van mijn bijdrage staat, sorry.
                Kan iemand dit verwijderen?...
                Als je in een thread kijkt zie je bij je eigen posts ook een knop 'wijzig'... als je hierop klikt kun je je bericht wijzigen of verwijderen...

Adios!
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Wat eventueel redelijk werkt is een dpa 4061 Dit is een kleine micro die op de klankkast v/d gitaar geplakt kan worden . Dit heb ik laatst in stairway to heaven in utrecht geprobeerd en gaf net iets meer volume dan de 4091 die ik zelf heb. Ik heb deze micro al voor een live opname gebruikt van een harmonie orkest (10 stuks) Ze kunnen rond de 140db aan en geven een erg goed resultaat. Het enigste wat ik verder kwijt wil over deze micro is dat je absoluut enige kennis in huis moet hebben daar zonder eq je absoluut feedback krijgt op hoge volumes. De klank is daar in tegen misschien wel het beste wat ik tot nu toe heb gehoord op de 4011 na maar die is op zijn zachtst gezegd niet van de lagere prijsklassen.

Ik heb vroeger in een muziekzaak gewerkt en op een van de duurdere typen (geen idee welke Dit is 10jaar geleden) zat een systeem wat een mix kon maken tussen een micro en een piezo beide op de gitaar aanwezig. Dit systeem was het beste wat ik tot dan toe had gehoord. (voor de rest vond ik het een waardeloze gitaar maar ja zet 10 gitaristen op een rij en je hebt binnen een uur 1000 verschillende meningen auch volgen mij had dat beter niet kunnen zeggen maar goed)
                  Last edited by Timo Beckman; 27-08-07, 19:27.

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

Acoustische gitraren in een redelijk hoog volume setting altijd voor zien van een rond plaatje waarmee je de klankkast kunt afsluiten dan ben je van de ellende af.

Wel een goed pick-up systeempje gebruiken natuurlijk.
                    En niet klooien met microfoons voor de gitaar in een dynamische optreed setting, je staat ten slotte ook niet de hele avond stokstijf op dezelfde plek ;-)

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

DPA maakt de beste en meest all-round inzetbare micro's die er bestaan (misschien op een U87 na, maar we zijn hier op het Live forum...)

Het mooie, en voor alles wat niet klassiek is meteen het nadeel, is dat deze micro's (op een paar modellen na) een omnidirectionele karakteristiek hebben.
                      Juist als je heel dicht op een glad oppervlak een microfoon monteert zal de richtingskarakteristiek van een (super)cardioide volledig verstoren en alleen tegen je werken. Als jij een DPA op een houten klankboard plakt Zal het weinig zin hebben om van een richtkarakteristiek uit te gaan. Maar omdat je close miked valt dat in de juiste omstandigheden prima te doen.

Een systeem zoals daarvoor vermeld wordt is een combinatie tussen piezo opnemers en een micro in de klankkast. Fishman maakt deze bijvoorbeeld.

Het geluid van een nylonsnarige concertgitaar zal echter met dat soort systemen niet naturel gevonden worden. Net zo goed als een "stop" in je klangat direct het leven uit de klank haalt. Je hebt het over een type instrument die zich niet leent om zonder overspraak tussen luide instrumenten uit gepikt te worden.
                      Als je geen flamengo speelt is het dynamisch bereik van zo een instrument wel groot maar vanaf een uiterst laag basisvolume af. Ook zijn er maar weinig gitaristen in dit land die de nagels en de techniek hebben om een tremolostuk op een beetje volume te spelen.

Op podia met hogere volumes zul je dus als muzikant compromissen aan je geluid moeten doen. Om hoorbaar te zijn. Je zit in dezelfde groep als contrabassisten. Dat is ook een groep akoestische muzikanten die allemaal ontevreden blijven en continu zoeken naar betere manieren om hun instrument uit te versterken.

Overigens. Je plakt geen dingen op een houten gitaar van 8000euro of meer.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Zoals Berelios zei, kijk eens naar sE electronics. Buiten hun staafmicjes waarvan er sommige best goed klinken, hebben ze recent een systeem gemaakt waarbij een microfoon speciaal voor een akoestische gitaar, ook netjes op de gitaar kan worden bevestigd.
                        TOTAL SONIC - SE Electronics
                        Daar staat in het bovenste berichtje de "GM10" voor gitaren. Ik heb deze nog niet gezien of gehoord, maar het systeem ziet er veelbelovend uit. Daarnaast hebben ze een bepaalde regeling waarbij het product 10 dagen kan worden uitgeprobeerd zonder verplichtingen, wat het misschien wat aantrekkelijker maakt om het uit te proberen.
                        Veel succes!
                        De groeten => Micha

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Overigens tip voor solo optredenende akoestische gitaren.
                          Neem een pak kliklaminaat mee en leg op podia een vloertje.

Een akoestische gitaar projekteert een enorm stuk beter op een gladde harde vloer. Je wint flink aan klank met een 2 bij 2 laminaat.
                          In de studio kun je achter de grootmembraam trouwens nog even een harde gladde plaat een meter achter de mic in 70graden plaatsen voor extra focus. Maar daar heb je live niets aan.
                          lekker belangrijk!

Comment

Working...