Spraak opname zonder ruis, Hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Conradus
    • Sep 2007
    • 2

Spraak opname zonder ruis, Hoe?

Goeie dag allemaaal,

Ik vroeg me af of iemand hier mij op weg kan helpen met een simple geluids opname.

Het zit zo.
    Ik probeer al enigetijd een opname te maken van spraak. Dit doe ik met goedkope headset microfoon van 15,- euro. Over de kleur van het geluid ben ik tevreden maar er een zeer vervelende ruis op de achtergrond wanneer ik het volume omhoog zet.
    Weet iemand waardoor deze ruis wordt veroozaakt en of ik deze kwijt kan raken.

Ik heb een budget van 100,- euro.
  • CoenCo
    • Feb 2005
    • 230

Eigenlijk is het heel simpel:
    * gebruik een goede microfoon
    * gebruik goede bekabeling
    * gebruik een goede microfoon-voorversterker
    * gebruik een goed opname-medium.
    Voor 100 eur dit aanschaffen is niet mogelijk, maar huren moet zeker lukken, vraag eens advies bij een lokale verhuurfirma. Of vertel ons in ieder geval wat de rest van de apparatuur is die je al hebt, en onder welke omstandigheden je precies op wilt nemen.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by Conradus
      Goeie dag allemaaal,

Ik vroeg me af of iemand hier mij op weg kan helpen met een simple geluids opname.

Het zit zo.
      Ik probeer al enigetijd een opname te maken van spraak. Dit doe ik met goedkope headset microfoon van 15,- euro. Over de kleur van het geluid ben ik tevreden maar er een zeer vervelende ruis op de achtergrond wanneer ik het volume omhoog zet.
      Weet iemand waardoor deze ruis wordt veroozaakt en of ik deze kwijt kan raken.

Ik heb een budget van 100,- euro.
      Coenco is erg kort door de bocht vind ik....

Als je op marktplaats.nl of zo kijkt kun je met 2e hands spullen voor 100 euro best nog wel een eind komen denk ik.
      Wat je nodig hebt is een goede (in ieder geval BETERE) mic, een goede (BETERE) microfoonvoorversterker (de analoge ingang in je computer dus) en een goede (BETERE) audio-interface (om het analoge signaal in de digitale wereld van jouw computer te brengen).

Wat je doet: schaf een simpele, maar goede microfoon aan (tip: Shure SM58), 40/ 50 euro of zo...? Beetje goed onderhandelen !!

Daarnaast kijk je naar een USB audio interface met een microfoon-ingang (bijvoorbeeld iets als een oudere M-Audio USB pre), misschien moeilijk voor 40/50 euro te vinden, maar met 75 euro moet je er toch wel zijn denk ik. Misschien moet je eens op internet kijken of er tegenwoordig geen goedkope USB interfaces met microfoon pre-amp nieuw te krijgen zijn voor die prijs, zou zomaar kunnen.

Dan moet je alleen nog een microfoonkabel fiksen, maar dat lijkt me toch niet zo moelijk, wel? Nou, dan kun je in mijn ogen dus met een 125 euro een mooi setje voor spraak hebben. Er zullen hier allicht veel mensen gaan zeggen dat het allemaal beter kan, en dat is ook zeker zo... maar voor wat jij ermee wilt doen is dit een PERFECTE oplossing !!! Je zult versteld staan van het kwaliteitsverschil !!

Ga eens rondsnuffelen en laat ons weten of het is gelukt, succes !
      Adios
      Last edited by berolios; 26-09-07, 17:24.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

wellicht beter, maar ook nog eens binnen je budget:

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1810

kost zo'n 75 euro, heb je nog geld over voor een plopperdeplopstopscherm ook...
        Last edited by sparky; 26-09-07, 18:07.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Is het eenmalig of wil je vaker opnames maken?

In het laatste geval: lees het bericht van Berolios.

In het eerste geval: Misschien kun je ergens in de buurt iemand vinden die dat leuk vind om te doen. Verhuurbedrijven van audiovisueel materiaal vinden het op een doordeweekse dag misschien wel leuk om eventjes een opname te maken. Vaak hebben ze wel iets van een kleine studio waar ze zelf aankondigingen opnemen/monteren voor bedrijfsfeesten. Als je een stuk tekst hebt van beperkte lengte (maximaal een a4'tje ofzo), dan kun je dat makkelijk in een uurtje perfect opnemen (dan is die 100 euro meer dan zat). De faciliteiten zijn goed, en je krijgt er een mannetje bij die de knoppen bedient en daar ook iets moois van kan maken (denk aan de nodige EQing en compressie etcetera).

Een andere tip zou kunnen zijn dat je even een nylonkous van je vriendin leent, deze over een klerehanger heen spant en deze voor de microfoon hangt. Hierdoor kun je lekker bovenop de mic gaan staan (zonder dat het gaat ploppen) en heb je meer signaal t.o.v. ruis (ziehier de term "signaal/ruisverhouding"). Let wel op dat je niet de vervorming in duikt.

Succes.

Comment

• Conradus
            • Sep 2007
            • 2

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Het gaat mij alleen om de ruis op de achtergrond, die moet weg.
            Ik zal vaker opnames moeten maken en heb dus liever de spullen in huis.

Uit jullie reacties begrijp ik dat de oplossing in het voorversterken zit. Hiermee zal het signaal met een betere S/R-verhouding de computer in gaan en zal er minder ruis in de opname naar voren komen.
            Begrijp ik dit goed?

Zal in iedergeval kijken hoe ver ik kom met een zelf gefabriceerde plopenstoppen en mijn 15,- eurie mic. Al heb ik er een hard hoofd in dat dit enige verbetering op zal leveren, maar goed.

Het lijkt er dus op dat een USB microfoon waarschijnlijk de enige goede oplossing is voor een budget van 100,- euro.

Heb ik alleen nog vragen over de USB microfoon.

Gaat bij een USB microfoon het signaal via de usb kabel de computer in of via een apparte analoge audio kabel?
            En speelt de kwaliteit van mijn geluidskaart nog een rol wanneer ik gebruik van een USB-microfoon, of niet?

Groetjes,

Con

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Een USB microfoon moet -volgens mij- nog worden uitgevonden, maar er zijn wel geluidskaarten met een los kastje om het maar even zo te zeggen (breakout box) , en via dat kastje sluit je een mic aan! die breakoutbox gaat dan via USB je geluidskaart in.

Zelf heb ik van het merk Creative een "audigy zs II" kaart, en hier zit zo'n kastje bij.
              Ook belangrijk voor een goede opname is uiteraard de omgeving waar je zit, deze moet lekker gedempt zijn, dus zeker niet in de badkamer gaan staan

Heel toevallig heb ik een maand geleden nog een paar voice overs ingesproken voor een vakantie film, en heb dat in me slaapkamer gedaan door de mic tussen twee kussens te klemmen en dus te praten richting die kussens. Het resultaat was eigenlijk best goed, maar niemand moet het zien, want die denken gelijk dat je gek bent geworden
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Originally posted by beyma
                Een USB microfoon moet -volgens mij- nog worden uitgevonden
                Even Googlen! Je moest een weten! Blue, Samson.. Ja, Zelfs RĆøde!

Heel toevallig heb ik een maand geleden nog een paar voice overs ingesproken voor een vakantie film, en heb dat in me slaapkamer gedaan door de mic tussen twee kussens te klemmen en dus te praten richting die kussens. Het resultaat was eigenlijk best goed, maar niemand moet het zien, want die denken gelijk dat je gek bent geworden
                In het geval van een richtinggevoelige microfoon: pas op dat je de microfoon niet laat "stikken". Als je de achterkant blokkeert, verliest hij zijn richtinggevoeligheid en kan hij ook ielig gaan klinken.

Ook praktisch (bij richtinggevoelige mics) is om achter de spreker een zacht materiaal te hebben. Dikke gordijnen bijvoorbeeld. Deze absorberen de reflecties die anders recht op het membraan zouden vallen. Het overige gereflecteerde geluid valt dan op de minder gevoelige achterkant van de microfoon en is minder storend.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Bij de USB mic zitten de pre-amp en de geluidsinterface in de Mic gebouwd, je hebt dus niets meer met je geluidskaart te maken, USB kabel erin en gaan. En nee dat zal niet geweeeeldig klinken, maar heel wat beter dan een headsetje op een onboard kaart, ga anders eens naar een winkel die het verkoopt en maak een testopname.

Een popschermpje voor je headset zetten helpt niet de achtergrondruis terug te dringen, deze is alleen bedoeld om nare bijgeluiden te onderdrukkendie ontstaan bij met name "P" klanken. Mic's zoals deze samson zijn daar een stuk gevoeliger voor dan bijvoorbeeld een sm58.

In wat voor ruimte neem je trouwens op? hoeveel achtergrondlawaai is daar eigenlijk? Hoe is de Mic nu geplaatst?
                  Last edited by sparky; 27-09-07, 08:47.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

Mijn ervaring is dat de meeste ruis juist komt door het gebruik van goedkope microfoons zoals die van 100 euro. Verder vermoed ik dat er een hoop ruis komt uit feit dat je waarschijnlijk te zacht opneemt en dus alles via je computer harder gaat zetten, en daarmee dus ook de ruis opmhoog haalt.
                    Dus: zorgt dat je signaal/ruis verhouding goed is. Oftewel zo hard mogelijk inregelen, nog voor het de computer ingaat! (niet te hard natuurlijk! Niet laten oversturen!) Als dat niet kan, zoals bij een USB microfoon waar geen voorversterker bijzit, dan maar gewoon wat harder praten! Je kan nog zulke mooie spullen hebben, als de spreker geen volume produceert hou je altijd ruis. Stemmen als Martin Stoker of Boet Schouwink klinken zo omdat er een puist geluid uit komt, die klinken zelfs nog goed als je ze met een memorecordertjes opneemt.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Heel simpel (samenvatting van wat velen hier al terecht hebben opgemerkt):
                      zorg voor een voldoende luide bron! Wat van bij het vertrek al sterk genoeg is moet niet meer versterkt (=lees ruis bijgevoegd) worden. Voor de rest hou je natuurlijk je signaalweg zo puur en zo kort mogelijk en zorg je dat alles dat in de signaalweg zit een zekere kwaliteit heeft.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Originally posted by laserguy
                        zorg voor een voldoende luide bron!
                        En als dat gaat ploppen: gebruik een nylonkous van je vriendin.

En als dat erg gaat galmen in de ruimte: neem de slaapkamer met tapijt en dikke gordijnen.

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Even ter referentie, hier mijn voice setup die ook voor filmopnames gebruikt is (we hebben een geluidstechnicus met NOB opleiding in dienst, die was er over te spreken):

* Behringer B-1 (condensatormicrofoon) x2
                          * Behringer XENYX 1002FX
                          * Creative Sound Blaster MP3+ (via Line In), nu te koop als Sound Blaster Connect

Totale set kost nog geen 250 euro, en de B1 set is een matched pair dus geschikt voor stereo (zaal) opnames.

Bottom line tip: Gebruik niet de mic ingang van je PC/laptop. Je line ingang heeft een veel hogere signaal-ruisverhouding, en de nieuwere laptops hebben zelfs nog een betere line in dan bovengenoemde Soundblaffer, dus daar ben je met een Minijack-Tulp kabeltje vanaf het meungtafeltje klaar. Ik heb er zelf dan nog een Virtualizer Pro tussen hangen om mijn spraak een beetje op te peppen (voor radio-opnames).

Originally posted by laserguy
                          zorg voor een voldoende luide bron!
                          Dat wil dus zeggen dat je duidelijk moet praten maar niet HARDER MOET GAAN PRATEN! Veel gemaakte fout door spraak-artiesten als ze onverstaanbaar zijn, dan zetten ze er meer volume achter maar verstaanbaarder wordt het er niet door. Je moet natuurlijk niet gaan fluisteren, maar op een normaal volume praten. Nog een tip: Zet tijdens het inspreken een hoofdtelefoon op, zo hoor je zelf hoe je in de opname overkomt.
                          Last edited by Stoney3K; 01-10-07, 10:59.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• GuntherM
                            • Jan 2006
                            • 163

Hallo allemaal,

ik ben van plan samen met mijn collega een aantal documentaires te gaan becommentariƫren en we zijn eigenlijk op zoek naar een goede microfoon. De setup bestaat uit een channelstrip van TC Goldchannel, zo naar naar de M-audio audiointerface. Ik heb een budget vrij van een 500 euro, ik heb niet meteen een voorkeur van merken (geen Behringer) en moet er ook nog bijzeggen dat opname-ruimte niet echt akoestisch top is. Graag jullie meningen, bedankt alvast.

Gunther

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Gunther,

Voor dit soort dingen zouden de mics van Rode prima moeten voldoen, Ik heb zelf een NTK (die helaas kapot is geslagen). De NT1A is nog weer een stuk goedkoper, maar klinkt ook een stuk dunner. De rest heb ik niet gehoord, maar de broadcaster schijnt ook erg okee te zijn.

De opnameruimte is niet top:
                              Even een hokje maken met behulp van wat matrassen en/of dekens doeken gaat ook veel schelen. Ik heb van de zomer wat opnames gedaan in een poppodium, daar heb ik het achterdoek gedeeltelijk losgeknoopt en in de vorm van een hokje in het grid geknoopt. Vervolgens alle koelingen aircoos en lawaaiige TL-verlichting uitgezet. De bereikte akoestiek en hoeveelheid omgevingslawaai was alleszins bruikbaar. Met vooral het laatste punt kun je niet kritisch genoeg zijn. Je gaat die stem eigenlijk altijd comprimeren en dan komt het lawaai dus ook mee omhoog zetten! Ik zou als de compressor in je channelstrip een beetje okee is dan ook alvast een beetje compressie er op zetten dan heb je een beter beeld van wat het eindresultaat gaat zijn. En dus ook of je stil genoeg bent of niet.

Is het maken van een hokje om wat voor reden dan ook geen optie, dan zijn er tegenwoorig ook dempende schermen in de vorm van een halve cirkel in de handel die best goed schijnen te werken. die zijn snel te plaatsen en weer op te ruimen, maar zijn ook niet heel goedkoop.

Comment

Working...