In-ear, mono of stereo?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

Sinds de komst van de PM5D en de M7CL ken ik véél bands die met een 20-bus tafel touren...
    Misschien dat daar al een verschil zit!

Met deze tafels wordt er ook niet meer over 100.00 euro gesproken.
    Lees misschien eerst even de eerste post na, dan hoef je niet meer over 100.000 euro groepen en tafels te spreken.

In belgie zijn er dan nog een hoop bands die met D5 of D1 touren. Is Nederland dan zoveel achterop? Ik dacht het niet.
    Misschien ken jij maar 4 bands die met een serieuse setup touren, maar geloof mij. Het zullen er best wel wat meer zijn.

Welcome to reality!

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Originally posted by Gino Krishnadath
      Het allermooiste voorbeeld is natuurlijk wel de eindeloze stroom tapeshowtjes.
      Even een cdtje, stem en galm op de oortjes en het zal wel goed zijn...toch?
      Yeah right...
      Daarom zie ik altijd al die mensen hun oortjes uitdoen (geen een uitgezonderd!)
      Denk dat je hier toch de mist in gaat! Ik kan je garanderen dat GEEN EEN van de artiesten die wij doen ooit tijdens een optreden z'n oortjes uit gedaan heeft of ooit zal doen.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

ik heb t niet over die 5 theaterbandjes, die omstebeurt de schouwburgen onveilig maken, maar over dat meernedeel dat de discotheken bevolkt voor een 3000 a 4000 euro uitkoop. En die slepen echt gen pm5dRH mee kan ik je melden,

Overigens hebben we onlangs een rondje gebeld met de grote digitale leveranciers. APR was de enige die wat had staan, de rest lijkt allemaal in te lenen bij de importeurs, dan wel moedermaatschappijen elders in europa.

(enne , die oortjes uitdoen bij een tapeact?? ik weet wel waarom ze dat doen...)
        Last edited by moderator; 08-10-07, 23:26.

Comment

• geluidsmaker
          • Jul 2007
          • 7

Graag zou ik nog even iets toe willen voegen aan het onderwerp en met jullie willen delen wat mijn ervaringen hiermee zijn.

Als geluidsman van een vaste band, heb ik 5 jaar lang zowel het zaalgeluid almede de monitormix gedaan.
          Dit ging met een DM-2000 en met o.a. 7 (aparte) MONO in-ear groepen. We spelen gemiddeld 120 shows per jaar en iedereen heeft altijd prima zijn werk kunnen doen met deze set-up !

Sinds kort zijn wij in het bezit van een DiGiCo D1 en kunnen wij ons het permiteren om alle in-ears nu STEREO te maken.
          De eerste keer dat wij hiermee gingen soundchecken, zag ik alleen maar vrolijke gezichten.
          Nu pas komt men ermee, dat het toen toch wel erg confronterend was om dat "midden in je hoofd" geluid, gedurende 5 uren per avond te moeten horen.
          Dus lang leve het stereo in-ear geluid.

Dan nog iets. Wij hebben ook een aantal Aviom Personal mixers en ook dat is een enorme aanwinst voor de bandleden én voor mij !
          Ze hoeven nu niet meer, tijdens de soundcheck, hun briefjes met wensen bij mij in te leveren, maar kunnen rustig blijven zitten achter hun instrument. De soundchecks zijn nu veel korter en ook is er tijdens de show geen communicatie meer nodig tussen het podium en de FOH positie.
          Voor mij brengt het een enorme rust en ik kan mij nu volledig concentreren op de zaalmix.

In de toekomst wil ik nog graag de 19" Aviom mixers. Deze kunnen namelijk worden aangesloten op de draadloze in-ear systemen en als zodanig ook een stereo signaal sturen. Hiermee worden alle muzikanten en vocalisten mobiel en bovenal kunnen ze (aan de zijkant van het podium of in hun personal 19" racks) de monitormix, tijdens de soundcheck of de show, aanpassen.
          "En dat wilde ik nu even kwijt"

Comment

• Martin-vdB
            • Oct 2003
            • 85

Ik las net ook nog even deze post... ('Vaak doen zangers een oortje uit om de reactie van het publiek beter te kunnen horen of zelfs wat meer interactie te kunnen hebben. Of bestaan er echt in-ear sets met maar één oortje? Nee toch?') Het eerste is vaak niet zo en als ze wel wat uit de zaal willen horen, moet je maar een paar audience micro's neer zetten óf bij bijv, tapeshowtjes even hun eigen micro naar het publiek gericht houden, die staat meestal wel hard genoeg in de mix toch?
            [LIST][*]Je moet wel even beseffen dat niet alle bedrijven dezelfde budgetten hebben als Ampco of soortgelijken. Ik geef op dit moment liever m'n geld uit aan microfoons (en andere zaken) die ik echt nodig heb. Afgezien van het feit dat ik serieus vind dat mensen soms doorslaan door weer allemaal ambient microfoons neer te zetten. Leuk voor een opname zeg ik dan maar [*]Ander puntje is dat het ook af en toe héérlijk is om je oortjes even uit te doen. Ik loop regelmatig met gegoten oordoppen in die prima zitten en tóch is het een genot als ik die dingen na een lange tijd weer even uit kan doen. Ook een zanger van een band waar ik vast geluid voor doe vind het gewoon lekker om z'n doppen uit te doen als die bijvoorbeeld het publiek induikt. Ongeacht of ik het vanaf FOH doe of dat hij een aparte monitor mixer heeft.[/LIST]
            Goed of slecht op in-ears heeft helemaal niks met smaak te maken.
            Het is/was goed als de artiest er blij van wordt, punt.
            Volgens mij zeggen we hier precies hetzelfde hoor! Ik citeer mezelf weer even: 'Een goede of slechte mix is een kwestie van smaak. Het gaat er om dat jij als monitor mixer een mix maakt die de muzikant graag wil. Of die dan goed of niet is maakt niet uit, dat is de keuze van de artiest.'

Comment

• machfacilities
              • Oct 2007
              • 7

Originally posted by Martin-vdB
              In principe ben ik het helemaal met je eens MAAR:[LIST][*]Vaak doen zangers een oortje uit om de reactie van het publiek beter te kunnen horen of zelfs wat meer interactie te kunnen hebben. Of bestaan er echt in-ear sets met maar één oortje? Nee toch?[*]Een goede of slechte mix is een kwestie van smaak. Het gaat er om dat jij als monitor mixer een mix maakt die de muzikant graag wil. Of die dan goed of niet is maakt niet uit, dat is de keuze van de artiest. Je kan natuurlijk wel tegen hem/haar een paar suggesties doen zoals jij denkt dat het beter en/of prettiger kan.[/LIST]Maar verder ben ik het met je hele verhaal wel eens.
              Interactie kan je ook krijgen met een tweetal ambience mics in je monitor mix.
              ik zelf deed dit bij de tour van Vlaanderen zingt, en is bij de zanger heel goed bevallen, het leek voor hem gewoon of hij in het publiek stond.
              natuurlijk is het wel heel belangrijk dat die ambience mics uitstaan tijdens de nummers, anders heb je een delay van het FOH geluid, waar je niet goed van wordt.
              Edit:
              k zag te laat dat dit al een paar maal geopperd was:-)
              Last edited by machfacilities; 18-10-07, 21:27.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Over een oortje in of niet.

leuk linkje:
                CBS | Late Show with David Letterman :

Niet echt amateurs te noemen. Ook vanuit technisch oogpunt.
                lekker belangrijk!

Comment

• LSVG
                  • Dec 2006
                  • 18

Probeer eens het volgende:

Maak 2 mono mixen en stop dit in iemand zijn oortjes
                  Alles klinkt echt mono (druk etc)

Begin dan met sommige instrumenten te pannen, niet extreem maar subtiel
                  Alles begint openen te klinken, de instrumenten die gepant zijn klinken nu vaak iets te hard, neem deze terug in volume, resultaat is een rustigere mix die open(er) klinkt (stereo)

Ik doe een hoop monitors en wil altijd zelf de controle hebben over de mixen. Dat is een reden waarom ik liever ook geen mixmode wil gebruiken

Een reden waarom ik liever geen muzikanten heb die zingen op 1 oortje of oortjes indoen/ uittrekken en dat hele tijd
                  Je hebt dan geen controle meer over wat die gene hoort (als 1 oortje is hoort ze zaal geluid, buhne geluid etc en heb jij geen idee hoe hardt iets moet in het oortje wat ze nog in heeft) en ben je afhankelijk van de cue;s die je krijgt van de muzikant

Nog even iets over ambience mics. Mensen zetten ze vaak aan de rand van de buhne gevolg bij grote bunhe;s dat ze gemiddeld 20 a 30 meter uit elkaar staan. Deze sound wordt dan in de in ear mixen gestopt (bij de een alleen tussen de nummers de andere juist een beetje tijdens de nummers etc) het gevolg is dat de muzikant het gevoel krijgt dat hij uiteen getrokken wordt. Wat ik meestal doe er erg goed bevalt is de ambience mics in het midden van het podium plaatsen.

Monitormixen vooral met in ears is best wel een psychisch iets.
                  Ik ben zelf ook jaren muzikant geweest. Ik probeer me altijd in te leven als de betreffende muzikant, wat bespeel ik, wat heb ik echt nodig in mijn oortjes om te kunnen spelen en wat heb ik nodig om goed te kunnen spelen (zit nogal verschil in!) Waar bevind ik me op het podium vanuit deze positie begin ik met pannen, zijn er akoestische dingen die ik buiten de mix al hoor sluit deze af. Zorg er voor dat de mix duidelijk is het noodzakelijkste volume 1 en de rest wat nodig is volume 2 (dit is iets zachter) maar dat is persoonlijk van de muzikant zelf, de ene keer werkt het wel de andere keer niet

Aangeziek ik conitinu mee schuif (zoals het ook hoort?!!) wil ik altijd alles post fade hebben (paar dingen uitgezonderd na maar dat is situatie/ tafel afhankelijk zoals lead vocal wedge etc)

Ik ben van mening dat je beter een aux send kan gebruiken om een stereo groep te maken dan een galmpje voor je leadvocal aan te sturen. Dit kun je bijvoorbeeld ook via de direct out doen of een galm signaal desnoods vanaf f.o.h. terug laten komen om je auxsends te sparen

Alles wat Gino zegt, sluit ik me helemaal bij aan uit ervaring (ook kennen wij dezelfde collega) Kan Beo/ Lgo die curcus niet eens in nederland komen geven, er is wel een vraag naar lijkt me (ook voor andere curcussen van Lgo)

Groetjes Lucas

Groetjes Lucas

Comment

Working...