stacken toppen - msl4 met cq1 kasten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    stacken toppen - msl4 met cq1 kasten

    Hallo collega,
    Effe een vraagje over het stacken van topkasten.
    Wij zijn in het bezit van hoorngeladen topkasten,en frontgeladen topkasten.
    Zet ik deze kasten met de achterkanten gelijk of met de voorkant?
    De frontgeladen kasten zijn veel minder diep uiteraard.
    Of moet er een delay op om ze gelijk te zetten?
    Het zijn overigens msl4 met cq1 kasten.
    Bvd.
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    #2
    Ok hier komt de opstelling per kant.
    2 hp700 waarop 2x msl4 staat en als infill/frontfill inderdaad de cq1.
    Nee er staat niets op elkaar maar naast elkaar.
    Heb de linedriver ld2 als processor/leveller.
    Als tafel heb ik nu een 01v96v2(word vervangen door een ls9-32) delayen zit dus in de tafel zelf.
    Dan zou ik dus en de subs door een subgroep moeten laten gaan en de infill door een subgroep moeten laten gaan om alles op tijd te zetten?
    Als meetsysteem ben ik in het bezit van smaartlive.
    bvd
    Last edited by theo; 08-10-07, 11:28. Reason: vergeten

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      toch maar ff een stupje maken, processortje eraan, en t hele systeem op tijd zetten. Sim of smart eraan, en klaar is klara...

      Comment

      • nielsjanssennl
        • Aug 2004
        • 101

        #4
        Theo,

        Zonder meten de CQ-1 naar binnen richten, voor het oog mooier als voorkant ongeveer gelijk is, zover dat er zo minimaal mogelijk overlap is met de MSL-4. De CQ-1 op de achterkant op +3 zetten (=uit fase met MSL4!). Ik persoonlijk zou niet kiezen voor een CQ-1 maar eerder een UPA als infill pakken. Daar de CQ-1 een andere polariteit (=phase respons) dan de MSL4. Maar het kan wel door de CQ "uit" fase te zetten.
        Dus niet moeilijk doen:
        1. minimaal overlap creeren met MSL4
        2. uit fase tov MSL4

        Comment

        • nielsjanssennl
          • Aug 2004
          • 101

          #5
          Originally posted by theo
          Dan zou ik dus en de subs door een subgroep moeten laten gaan en de infill door een subgroep moeten laten gaan om alles op tijd te zetten?
          Als meetsysteem ben ik in het bezit van smaartlive.
          bvd
          Nee, zou denk ik niet hoeven. Delay van de LS9 is nl. ook niet heel precies. Dus dat gaat toch niet werken. In theorie zou het naast elkaar een goede match moeten hebben. Kwestie van luisteren. Eventueel de MSL4 en CQ-1 laagaf filter op LD2 aanzetten. Maar het zou wellicht zonder die filters ook goed moeten doen, wellicht beetje EQ op de MSL-4 om laag iets terug te halen en mid te corrigeren. Maar thats it!!

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Originally posted by nielsjanssennl
            Theo,

            Zonder meten de CQ-1 naar binnen richten, voor het oog mooier als voorkant ongeveer gelijk is, zover dat er zo minimaal mogelijk overlap is met de MSL-4. De CQ-1 op de achterkant op +3 zetten (=uit fase met MSL4!). Ik persoonlijk zou niet kiezen voor een CQ-1 maar eerder een UPA als infill pakken. Daar de CQ-1 een andere polariteit (=phase respons) dan de MSL4. Maar het kan wel door de CQ "uit" fase te zetten.
            Dus niet moeilijk doen:
            1. minimaal overlap creeren met MSL4
            2. uit fase tov MSL4
            Heb gister lopen meten, schuiven, draaien,bellen met mac.
            Maar ben toch van mening dat mijn cq1 niet uit fase is met de msl4.
            Heb zelfs de cq1 uitelkaar gehaald om te kijken of er binnen iets verandert was.
            Maar als ik de cq1 op 2 heet zet prima geluid, maar als ik de cq1 uit fase zet dus op 3 heet,valt er een aanzienlijk deel weg vooral laag.
            Ook nog sinusgenerator erop, wanneer ik nu de polariteit verander van 2 naar 3 werd de piek een stuk minder.
            Vandaag nog even stoeien met roze ruis,en wat nummers.
            Ohja we hebben voor cq1 gekozen en niet voor upa, omdat de cq1 samen met een hp700 een heerlijke set is voor de grotere cafes.
            En omdat deze zeer aantrekkelijk werd aangeboden.

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              dr komt hier binnenkort nog wat leuks vrij, dan kunnen we wel s een middagje testen...

              Comment

              • theo
                • Nov 2001
                • 503

                #8
                Originally posted by MacGyverSounds
                dr komt hier binnenkort nog wat leuks vrij, dan kunnen we wel s een middagje testen...
                top gaan we doen kom wel eens langs met de set.
                Ok 1 ding is zeker mijn cq1 zijn niet uit fase dit kwam goed aan t licht toen ik hem op een sub plaatste en uit fase zette.
                Bijna bleef er geen laag over dus bij mijn cq1 is gewoon 2 heet.
                Of dat ze om geklust zijn of gewoon zo waren weet ik niet.
                van binnen was er niets aan te zien.
                Gr theo

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by theo
                  Ok 1 ding is zeker mijn cq1 zijn niet uit fase dit kwam goed aan t licht toen ik hem op een sub plaatste en uit fase zette.
                  Bijna bleef er geen laag over dus bij mijn cq1 is gewoon 2 heet.

                  klopt, die redenering. Wel omgebouwd dus...

                  Comment

                  • nielsjanssennl
                    • Aug 2004
                    • 101

                    #10
                    Originally posted by theo
                    top gaan we doen kom wel eens langs met de set.
                    Ok 1 ding is zeker mijn cq1 zijn niet uit fase dit kwam goed aan t licht toen ik hem op een sub plaatste en uit fase zette.
                    Bijna bleef er geen laag over dus bij mijn cq1 is gewoon 2 heet.
                    Of dat ze om geklust zijn of gewoon zo waren weet ik niet.
                    van binnen was er niets aan te zien.
                    Gr theo
                    Klopt ook wel: CQ-1 is ook niet uit fase. De hoorn heeft een andere polariteit dan de MSL4 hoorn. Lees de handleiding van de CQ-1 maar eens :-)
                    Een standalone CQ in combinatie met een subwoofer zal prima gaan, daar de woofer van de CQ een match heeft met een Meyer sub

                    Meet de CQ-1 maar eens, dan zal je zien dat mbv impulse response de MSL-4 een positieve puls heeft en de CQ-1 een negatieve puls.
                    Maw als je CQ-1 wilt matchen met een andere top kast, dan gaat dat niet of het hoog klopt niet, of het laag klopt niet. Ofwel de CQ-1 is gewoon een rare eend in de bijt van Meyer Sound.

                    Comment

                    • nielsjanssennl
                      • Aug 2004
                      • 101

                      #11
                      Originally posted by MacGyverSounds
                      klopt, die redenering. Wel omgebouwd dus...
                      Klopt niet :-) CQ-1 is niet omgebouwd: zoals ik al eerder zei is de CQ-1 een beetje raar tov andere meyer top kasten: de hoorn staat uit fase met de woofer. Bij een UPA is dat niet:

                      Meten is weten: vergelijk UPA met CQ of MSL4 met CQ. Dan zie je direkt in de phase respons dat hoog "andere" fase heeft dan een UPA hoog.

                      Comment

                      • theo
                        • Nov 2001
                        • 503

                        #12
                        Originally posted by nielsjanssennl
                        Klopt niet :-) CQ-1 is niet omgebouwd: zoals ik al eerder zei is de CQ-1 een beetje raar tov andere meyer top kasten: de hoorn staat uit fase met de woofer. Bij een UPA is dat niet:

                        Meten is weten: vergelijk UPA met CQ of MSL4 met CQ. Dan zie je direkt in de phase respons dat hoog "andere" fase heeft dan een UPA hoog.
                        Dat komt dan wel weer overeen met wat ik gemeten heb.
                        Het laag vertrok helemaal maar in het midhoog kwam er geluid bij en werd het geluid frisser 2 tot 5 k kwam met name omhoog.
                        Maar als ik de cq1 als infill gebruik trekt ie dan geen rare lobes in het laag
                        wanneer ik de cq1 op 3 heet zet?
                        Of heeft t zin om de hoorn fase te draaien in de kast?
                        bvd maar weer.

                        Comment

                        • nielsjanssennl
                          • Aug 2004
                          • 101

                          #13
                          Originally posted by theo
                          Dat komt dan wel weer overeen met wat ik gemeten heb.
                          Het laag vertrok helemaal maar in het midhoog kwam er geluid bij en werd het geluid frisser 2 tot 5 k kwam met name omhoog.
                          Maar als ik de cq1 als infill gebruik trekt ie dan geen rare lobes in het laag
                          wanneer ik de cq1 op 3 heet zet?
                          Of heeft t zin om de hoorn fase te draaien in de kast?
                          bvd maar weer.
                          In de kast zeker niks omdraaien ! Het is nou eenmaal een ontwerp keuze geweest.
                          Als infill/downfill zegt MeyerSound in de handleiding van de CQ-1 (bij een MSL4) de CQ-1 uit fase te zetten en laagaf inschakelen op de LD1/2. In principe zou de MSL-4'en genoeg mid/laag geven in het bereik van de CQ-1.
                          Maar als de MSL-4 en CQ-1 qua hoog elkaar niet "ontmoeten" kan het prima werken. Maar ergens in de ruimte zal het hoe dan ook toch bij elkaar komen en daar zullen ze op tijd (=fase) gezet moeten worden. En dat kan alleen maar als het hoog dezelfde fase heeft (in impuls respons: positieve puls). Maw het hoog zal daar kloppen, maar het laag niet. Ofwel deze kast is niet fase match aan een MSL4/UPA (Meyer top kast).
                          Nogmaals standalone met een meyersub klopt het weer wel, of in combinatie met een andere CQ-1.
                          Het blijft gewoon een raar kastje. En zeker voor een fabrikant als Meyer die beweert dat al hun luidsprekers met elkaar matchen is dat dus niet zo. De CQ-1 is nl. niet compatibel met een UPA/MSL. Simpel door het feit dat het de enige (2-weg) kast is waarvan de hoogdriver een omgekeerde polariteit heeft tov woofer (en nogmaals tov UPA/MSL4).

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14


                            voor de overige meelezers..

                            Set the MSL-4 and DS-2P to the same polarity; reverse
                            the polarity for the CQ. The polarity for the 650-P depends
                            on the displacement from the flown system.
                            Last edited by Gast1401081; 10-10-07, 09:36.

                            Comment

                            • Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

                              #15
                              Aah, bedankt, dan kan ik het ff beter volgen..

                              ga verder.. zal me er niet mee bemoeien als meyer noob
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                              Comment

                              Working...