Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Ach ja, en als je alleen maar een mix hoeft te maken zijn de huidige digimixers best toegankelijk, een geluidsman kan de was doen zeg maar.

Het wordt anders als je een user-layer in gaat richten, de routing gaat veranderen, als je gaat knutselen aan effecten enzo, dan is het wel handig als je wat "droog" hebt kunnen oefenen of dat er iemand naast staat.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

2digi or not 2 digi is niet het discussiepunt, WELKE specifieke digi mixer Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

dat is de discussie....ff een reminder voordat de festival/rider ervaringen een vlucht nemen die misplaatst zou zijn in het licht van dit onderwerp, alvast dank!

sidekick, festival set-up met 1 van deze mixers....festival in legoland?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• RWJ
        • Nov 2007
        • 12

Ik heb de M400 nu op aantal festivals gebruikt en weinig problemen ondervonden met gasttechnici, dit komt vooral door de intuïtieve interface van de de tafel alles is snel te vinden ook voor iemand die nog nooit met de tafel heeft gewerkt. En men is verrast over de geluidskwaliteit van de M400. En als straks (15 juli) de software update er is word het nog beter: 8 matrix, tap delay, vrij toewijsbare dynamics, verbeterde interface, direct output's per kanaal. Alle vernieuwingen staan al op de site van Roland RSS by Roland - New software Release for Popular RSS M-400 V-Mixer Digital Console

Originally posted by Husss
        Beste Roland m400 mannen(vrouwen),

Wat zijn jullie ervaringen mbt deze tafel met gasttechnici.
        Op diverse riders staat vermeld "geen digitafel"
        komen jullie dit soort zaken tegen en levert het problemen op of... is het een graag geziene tafel

Gezien de prijs en mogelijkheden is dit een redelijk complete FOH optie. Voordeliger als analoog icm multi, siderack ed..

Met vr gr,

Husss

Comment

• ronwijnands
          • Dec 2008
          • 5

roland yamaha waar testen?

Wij zijn een coverband die de overstap naar digitaal willen maken.
          Aangezien de drummer zelf de monitors doet ;hoe kun je het best de signalen splitten als je met een digisnake werkt? (24 kanalen ;gebeurt nu op de multikabel)
          Waar kun je de M400 en de LS9 demoklaar testen?

Zijn er nog alternatieven? (Mackie TT24? Tascam DM4800?)

Thx

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

splitten gebeurt bij de RSS systematiek (Roland M400 + digisnake) op het podium via het S4000 stageblok bijvoorbeeld.
            Letwel de doorkoppel is volgens het REAC-protocol dus er is een M400 benodigd voor monitormix toepassingen.
            Of er moet een converter tussen die de signalen van digitaal naar analoog omzet enzo kun je dan weer elke willekeurige mengtafel aansturen.

Comment

• soundtech
              • Nov 2007
              • 22

Nadeel is als je zowel op de FOH en Monitoren een Roland neerzet de gain vanaf de zaal ook de gaine vande monitortafel is, je kan dus niet onafhankelijk gainen. Dit heeft een yamaha niet

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Originally posted by paulschreuder
                - De M-400 is qua kanalen vergelijkbaar met de LS-9-32 die 9000 euro kost
                - Een digitale multi voor de M-400 is een stuk goedkoper dan een gelijkwaardige analoge kabel (laten we zeggen 50m, 32 kanalen) met degelijke multiconnectoren
                1) De LS9-16 is een 16/32 systeem, de LS9-32 is een 32/64 systeem. De Roland is een 24/48 systeem en zit daar dus precies tussenin

2) Ook yamaha komt met een digitale multi oplossing gericht op de LS9/M7Cl gebruikers: SB168-ES | Interfaces | Products | Yamaha Pro Audio
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

@ soundtech
                  het is geen nadeel dat de gain maar 1x ingesteld kan worden, er bestaat namlijk zoiets als een ideale gainstructruur en deze is onafhankelijk van monitor- danwel FOH-gebruik.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

heb die LS9 aan het werk gezien op ons festivalletje, en ben daar ferm naar staan kijken en luisteren. Als ik al een live digitafel zou kopen zou het de LS9 zijn. Is ook de enige tafel van dit niveau die financieel haalbaar is. Zeker gezien je eigenlijk niets meer moet kopen van outboard gear. Dacht hem gezien te hebben voor een 9000 euro multikabel van 32/8 op 40m inbegrepen.

Na amper 1/2 uurtje uitleg kon zelfs ik ermee overweg.
                    Enig nadeel is het ontbreken van VCA groepen. Maar dit kun je eenvoudig oplossen door kanalen aan elkaar te bundelen. Het overzetten van settings van éne kanaal naar het andere is ook eenvoudig.

De klank en kwaliteit van de effecten zijn ook meer dan behoorlijk.
                    Is een ideale digitale tafel voor de kleinere PA-man. We hadden in 1 uur een volledige PA opgesteld met 2 man!
                    Last edited by frederic; 12-12-08, 15:29.

Comment

• soundtech
                      • Nov 2007
                      • 22

Originally posted by purplehaze
                      @ soundtech
                      het is geen nadeel dat de gain maar 1x ingesteld kan worden, er bestaat namlijk zoiets als een ideale gainstructruur en deze is onafhankelijk van monitor- danwel FOH-gebruik.
                      Als ik op een festival monitors doe vind ik het prettig als ik zelf kan gainen en niet afhankelijk ben van de zaal tec, maar dat is puur persoonlijk wat ik prettig vind.

Tevens heb je zaal techneuten die veel met hun gains mixen, dan verdanderd de input op je monitor tafel ook continu als de zaal tech wat veranderd. Vind ik niet echt handig
                      Last edited by soundtech; 12-12-08, 16:57.

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by purplehaze
                        @ soundtech
                        Er bestaat ook zoiets als verschillende manieren van mixen...

Mijn ideale gain-structuur is alle faders etc op 0dB en dan gainen zodat het goed is... zal de monitorman blij van worden ...
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• paulschreuder
                          • Oct 2007
                          • 42

Originally posted by frederic
                          heb die LS9 aan het werk gezien op ons festivalletje, en ben daar ferm naar staan kijken en luisteren. Als ik al een live digitafel zou kopen zou het de LS9 zijn. Is ook de enige tafel van dit niveau die financieel haalbaar is. Zeker gezien je eigenlijk niets meer moet kopen van outboard gear. Dacht hem gezien te hebben voor een 9000 euro multikabel van 32/8 op 40m inbegrepen.

Na amper 1/2 uurtje uitleg kon zelfs ik ermee overweg.
                          Enig nadeel is het ontbreken van VCA groepen. Maar dit kun je eenvoudig oplossen door kanalen aan elkaar te bundelen. Het overzetten van settings van éne kanaal naar het andere is ook eenvoudig.

De klank en kwaliteit van de effecten zijn ook meer dan behoorlijk.
                          Is een ideale digitale tafel voor de kleinere PA-man. We hadden in 1 uur een volledige PA opgesteld met 2 man!
                          Hoezo is de LS9-32 de enige tafel die financieel haalbaar is? Een RSS M-400 o.b.v. 32 inputs (b.v. met 2x 1608 stage-unit) kost netto ongeveer hetzelfde maar met daarbij het grote voordeel van een digitale multi (laag gewicht, ongevoelig voor interferentie, betere klankwaliteit)

Groet,

Paul

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Originally posted by paulschreuder
                            Hoezo is de LS9-32 de enige tafel die financieel haalbaar is? Een RSS M-400 o.b.v. 32 inputs (b.v. met 2x 1608 stage-unit) kost netto ongeveer hetzelfde maar met daarbij het grote voordeel van een digitale multi (laag gewicht, ongevoelig voor interferentie, betere klankwaliteit)

Groet,

Paul
                            De Roland tafel is wel een klasje minder en is wel degelijk enkele duizenden euro's duurder. Tenminste als je een set neemt met 32/16 kanalen.
                            Komt er nog eens bij dat Roland een klote merk is op gebied van updates enz... En dat de klankkwaliteit beter is ben ik nog niet zo zeker van! Het is vooral deze aan de knopjes die dit bepaald.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

ik kom in het roland v/s yamaha vergelijk altijd maar die digitale multi tegen. en ik snap niets van deze overweging.

My two cents:
                              in nederland speelt het halve amusementscircuit met een mix die naast het toneel staat. Of zelfs op het toneel. En de andere helft in de zaal mag blij zijn als de zaal 20 meter diep is dus 15 meter multi is genoeg om halverwege de zaal te staan...

een 16x4 multi van 15 meter kost van koper 400euri. Bij roland kost je 16x8 ineens 2400euri
                              -echt verschil in afmetingen/gewicht tussen een haspeltje van 15 meter of een catkabel+homp ijzer van de roland is er niet.
                              -Plus dat de roland een 230V steker wil hebben waar je hem neerkeilt...
                              -plus dat `cat-kabel stuk" betekent dat alles uitvalt. een stuk adertje xlr vang je wel op.
                              -Gain op afstand is leuk van de roland maar dat heb je met een stukkie koperdraad ook.
                              -met een koperkabel kun je de verdeling tussen send en returnaders nog even genderchangen. (voorbeeld ik wil in een stageblock bij de drums nog wel eens gaten overhebben. Die ik dan voor 2draadjes wired in-ear beltpack gebruik) Bij roland zit je vast aan hun configuratie.
                              -met een roland digitale mixer heb je fysiek niet voldoende XLR´s op je mixer, om rechtstreeks 16kan in te prikken. Voor alle naast-het-toneel-mixers werk je met Yamaha uit de doos. Bij roland moet je verplicht met die multi blokken slepen ook bij klussen dat je ze niet nodig hebt. Netto gaan veel bands dus meer sjouwen...

Voor grote klussen is een CAT kabel als multi ideaal. Maar dan ga je meestal makkelijk over een 16 kanaals set heen. Kortom minimaal 2x 2400euri bij roland. tsja..5Keur om 32 kanalen koper te vervangen..dan moet je wel degelijk seriously veel klussen ervoor hebben want voor een paar euro huur je twee stagehands lokaal die even je oude koperkabel rolt...

Ik vermoed trouwens dat de roland zowel als de Yamaha zelden in aanmerking komen voor de klussen waar 100meter multi gebruikt wordt.

Ik ben reuze enthousiast over het idee om digi stageblocks te gebruiken maar ik vind dat roland de plank helemaal mis heeft geslagen.

Overigens met een 01V96 kun je als je naast het toneel mixt een optische lange adat kabel gebruiken.
                              Dit om in een SKB kist je 8 kanaals 19 inch audioinput naar de drummer te brengen. Heb ik al zien doen. kostprijs een behringer/focusrite inputdoos+kistje+lange kabel+lange neus naar roland )
                              lekker belangrijk!

Comment

• soundtech
                                • Nov 2007
                                • 22

Originally posted by berolios
                                Er bestaat ook zoiets als verschillende manieren van mixen...

Mijn ideale gain-structuur is alle faders etc op 0dB en dan gainen zodat het goed is... zal de monitorman blij van worden ...

dit is dus exact wat ik bedoel, ik zou als monitor tech gek worden, heb het al 1 keer mee gemaakt op een festival 15 bandjes en ik op de monitors en de zaal tech bleef maar gainen, grrr

6 x uitgelegd aan hem maar dat was zijn mannier van mixen, die ik trouwens ook zelf toepas als ik foh sta.

Comment

Working...