Dubio FOH Mengtafel yamaha ls9 vs. roland m400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcelvanhassel
    • Apr 2009
    • 50

Fade-tijden

Ik ben nu een dag aan het aanklooien met de m400 en tot nu toe vind ik het een geweldig ding
    Alleen kan ik geen functie vinden waarin de fade tijden tussen verschillende scènes ingesteld kunnen worden. Zit deze er wel op en vind ik het gewoon niet in de manual, of zijn ze deze functie bij Roland vergeten?

Alvast bedankt,
    Marcel

EDIT:
    Heb een tijdje na het posten van deze vraag een mailtje naar Roland verstuurd met dezelfde vraag. Ik kreeg een mailtje terug dat deze functie er hoogst waarschijnlijk in de volgende update in zal zitten
    Last edited by marcelvanhassel; 11-05-09, 15:07.

Comment

• xvisionbelgium
      • Sep 2008
      • 50

Originally posted by richard1981
      Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale FOH tafel, en heb nu twee aanbiedingen liggen een yamaha ls9 en een roland m400. Heeft er iemand ervaring met beide systemen en welke zou voor live gebruik jullie voorkeur hebben??

Alvast bedankt
      Beste,

Wij hebben beide merken in huis (en ondertussen is de 2de M400 onderweg). Welke is de beste ? Het hangt af wat voor U de belangrijkste factoren van beoordeling zijn.

De M400 klinkt stukken beter dan een LS9. De kwaliteit van de Pre-Amps & EQ is beter. Klinkt naar volgens mij gevoel (dus subjectief) zoals de "British EQ's op een soundcraft tafel.

Digitale snake, kan je met een LS9 + 2xES1608's ook doen maar tegen een hogere prijs

Vintage Roland FX aan boord (Rev-X dan weer bij een LS9)

de M400 heeft DCA's... voor iemand die een analoge VCA tafel gewoon is..

Remote aansturen kan met alletwee zonder probleem.

De LS9 is dan weer meer "rider-vriendelijk", maar dat is enkel omdat men meestel van niet beter weet....

Wat ik nog een beetje mis op de M400, 4voudige sweep EQ ipv enkel de mid sweeps (maar dat zou komen in een volgende software versie) en frequency selective gates (en dat hebben ze ook beloofd in een volgende versie)

Eén ding is zeker... de M400 zit nog zeker niet aan het einde van zijn DSP Power. Bij RSS gaat klankkwaliteit voor op features.

Voor R&R zijn ze beide voor mij goed... persoonlijk vind ik de user-interface & klankkwaliteit van de M400 beter, maar dat is dan ook weer subjectief

Velen "vitten" op features die in de LS9 wel zitten en in de M400 niet (zoals delays op de output, etc) maar hebben nog nooit op een M400 gewerkt. 't kan toch geen slechte tafel zijn gezien de BBC er een groot aantal gekocht heeft...

Maar je moet appels met appels vergelijken... Geef mij ook maar een SD8, D1, D5 of een Venue... maar dan spreek je over een heel ander prijskaartje.

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by xvisionbelgium
        Beste,

Wij hebben beide merken in huis (en ondertussen is de 2de M400 onderweg). Welke is de beste ? Het hangt af wat voor U de belangrijkste factoren van beoordeling zijn.

De M400 klinkt stukken beter dan een LS9. De kwaliteit van de Pre-Amps & EQ is beter. Klinkt naar volgens mij gevoel (dus subjectief) zoals de "British EQ's op een soundcraft tafel.

Digitale snake, kan je met een LS9 + 2xES1608's ook doen maar tegen een hogere prijs

Vintage Roland FX aan boord (Rev-X dan weer bij een LS9)

Remote aansturen kan met alletwee zonder probleem.

De LS9 is dan weer meer "rider-vriendelijk", maar dat is enkel omdat men meestel van niet beter weet....

Wat ik nog een beetje mis op de M400, 4voudige sweep EQ ipv enkel de mid sweeps (maar dat zou komen in een volgende software versie) en frequency selective gates (en dat hebben ze ook beloofd in een volgende versie)

Eén ding is zeker... de M400 zit nog zeker niet aan het einde van zijn DSP Power. Bij RSS gaat klankkwaliteit voor op features.

Voor R&R zijn ze beide voor mij goed... persoonlijk vind ik de user-interface & klankkwaliteit van de M400 beter, maar dat is dan ook weer subjectief

Velen "vitten" op features die in de LS9 wel zitten en in de M400 niet (zoals delays op de output, etc) maar hebben nog nooit op een M400 gewerkt. 't kan toch geen slechte tafel zijn gezien de BBC er een groot aantal gekocht heeft...

Maar je moet appels met appels vergelijken... Geef mij ook maar een SD8, D1, D5 of een Venue... maar dan spreek je over een heel ander prijskaartje.
        Interessant! Delays op de outputs was toch wel mogelijk (eerder gelezen in dit topic)?
        d&b Audiotechnik

Comment

• marcelvanhassel
          • Apr 2009
          • 50

Originally posted by MusicSupport
          Interessant! Delays op de outputs was toch wel mogelijk (eerder gelezen in dit topic)?
          Dit is ook wel mogelijk. Het is in ieder geval mogelijk om voor een fx een GEQ te pakken, en hier zit een delay functie bij. (Vreemd genoeg vind ik deze functie bij de normale GEQ's niet.)
          Misschien kun je ook nog op een andere manier delay'en, maar deze heb ik dan nog niet ontdekt.

Groeten,
          Marcel

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by marcelvanhassel
            Dit is ook wel mogelijk. Het is in ieder geval mogelijk om voor een fx een GEQ te pakken, en hier zit een delay functie bij. (Vreemd genoeg vind ik deze functie bij de normale GEQ's niet.)
            Misschien kun je ook nog op een andere manier delay'en, maar deze heb ik dan nog niet ontdekt.

Groeten,
            Marcel
            Het klopt inderdaad dat je alleen maar met de fx kunt delayen, een delaystack kost je dus minimaal één effect, dan heb je er dus nog 7 over.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Noobie
              • Dec 2007
              • 223

Originally posted by xvisionbelgium
              Beste,

kan me vergissen, maar een LS9 heeft dat ook (zelfs een 01V96 heeft dat !)

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Ja, je vergist je idd, helemaal als je zegt dat een 01V96 dat ook heeft.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Originally posted by sparky
                  Ja, je vergist je idd, helemaal als je zegt dat een 01V96 dat ook heeft.
                  Klopt als een bus. Daarom heet tie ook 'Noobie' denk.

Maar serieus een 01V96 en een LS9 hebben geen DCA's. Vanaf de M7CL heeft Yamaha DCA's. De 01V96 heeft wel 8 bussen die weer gerout kunnen worden. Maar dit is toch anders. De LS9 kan kanalen groeperen, maar ook dit is anders.

Toch wel jammer van die delayfunctie. Nu hebben onze D12's dit ook allemaal wel maar toch vind ik deze functie op een digidesk erg makkelijk en ik gebruik deze dan ook frequent. Maar Roland zal vast meelezen en dit opnemen in een toekomstige update...
                  d&b Audiotechnik

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by Noobie
                    kan me vergissen, maar een LS9 heeft dat ook (zelfs een 01V96 heeft dat !)
                    Inderdaad, de tafels die jij noemt hebben beide geen DCA's.

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

Zoals ik de M400 gebruik heb ik 2x GEQ gepakt uit de totaal beschikbare 8 FX en deze ge-insert op de stereobus. Zo heb ik dan een 2x 31 bands EQ + delay om de frontset te delayen.
                      Dan zijn er nog 3 stereo effecten over voor een galmje en delaytje hier en daar en nog 4x 31 bands Eq's (uit de GEQ-sectie voor monitoren).
                      Voor een eventueel delaylijntje pak ik dan eventueel nog een GEQ+ delayfunctie uit de FX-sectie indien nodig...of ik haal de delaylijn dit uit een speakerprocessor... ligt een beetje aan de omvang van de productie en de apparatuur die mee is.

Comment

• Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

Originally posted by MusicSupport
                        Klopt als een bus. Daarom heet tie ook 'Noobie' denk.
                        mijn visie is zo; iedereen is een noob, het ligt er aan met wie je jezelf vergelijkt.

En wat betreft DCA op een 01V.... De fader group functie, laat je kanalen selecteren die dan gezamenlijk schuiven, nu zit er zo'n leuke checkbox die "input master" heet, als je die gebruikt dan worden alle gelinkte kanalen tegelijk gegained, zonder dat de faders mee schuiven. Dus exact dezelfde functie als VCA, DCA alleen geen directe faderlink, maar via een remote layer is dat wel aan te maken...(de "on" knop wordt dan de 'DCA'mute) RTFM.

De 01V96 heeft er 8 op de inputs & 4 op de outputs, dus de enige beperking is dat je geen input & output kan linken op een "VCA", vraag is of dat uberhaupt wenselijk is.

ik ken de LS9 niet zo goed, maar ik kan me niet voorstellen dat die deze functie niet heeft.

Dus idd heeft een 01V geen DCA's zoals een M7, maar wel een functie die exact hetzelfde doet (met een ander naampje)... wie is hier de noob
                        Last edited by Noobie; 12-05-09, 15:50.

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

mijn visie is zo; iedereen is een noob, het ligt er aan met wie je jezelf vergelijkt.

En wat betreft DCA op een 01V.... De fader group functie, laat je kanalen selecteren die dan gezamenlijk schuiven, nu zit er zo'n leuke checkbox die "input master" heet, als je die gebruikt dan worden alle gelinkte kanalen tegelijk gegained, zonder dat de faders mee schuiven. Dus exact dezelfde functie als VCA, DCA alleen geen directe faderlink, maar via een remote layer is dat wel aan te maken...(de "on" knop wordt dan de 'DCA'mute) RTFM.

De 01V96 heeft er 8 op de inputs & 4 op de outputs, dus de enige beperking is dat je geen input & output kan linken op een "VCA", vraag is of dat uberhaupt wenselijk is.

ik ken de LS9 niet zo goed, maar ik kan me niet voorstellen dat die deze functie niet heeft.

Dus idd heeft een 01V geen DCA's zoals een M7, maar wel een functie die exact hetzelfde doet (met een ander naampje)... wie is hier de noob
                          Iets met kortje teentjes.... Begrijp wanneer iets een grapje is en wanneer serieus (zal er voor jouw volgende keer een smiley achter plakken aangezien je daar zelf ook wel van houd)

Ik ken deze functie (zoals hierboven beschreven) van de 01V96 wel, maar toch is het geen echte DCA/VCA....(het is een omweg naar iets wat er niet is wat je vervolgens zelf maakt)

Nu weer ontopic: LS9 v.s M400
                          d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by purplehaze
                            en nog 4x 31 bands Eq's (uit de GEQ-sectie voor monitoren).
                            Iedere output heeft ook nog een keer een parametrische EQ, het is dus niet perse nodig om een stereo effect op te offeren om voldoende eq mogelijkheden op de monitors te hebben.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

Originally posted by MusicXtra
                              Iedere output heeft ook nog een keer een parametrische EQ, het is dus niet perse nodig om een stereo effect op te offeren om voldoende eq mogelijkheden op de monitors te hebben.
                              't ging erom dat ik een GEQ uit de FX-bak gebruik op de Masterbus juist omdat daar een delay functie aanhangt.
                              De Normale GEQ's hebben die functie niet.
                              Maar inderdaad als er niet zoveel te EQ-en is en er geen delay nodig is kun je net zogoed de 4 bands eq op de outputs gebruiken.

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

En wat betreft DCA op een 01V...
                                De 01V96...
                                Dus idd heeft een 01V...

...wie is hier de noob
                                Ehhm???
                                Iemand die de 01V en 01V96 in een adem noemt (01V is een andere/oudere tafel dan de 01V96) en ik blijf erbij het is geen DCA maar laten we hier weer verder gaan met de tafels uit de titel.

Comment

Working...