Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

Slechte technici

Als ik ergens een klus heb, en er zijn op die lokatie meer bands/PA's aanwezig, dan ga ik altijd even luisteren.
    Ook op koninginnedag en andere drukke dagen ga ik altijd even kijken en luisteren bij collega geluidsbedrijven.

Wat ik me afvraag, waarom hoor ik zo vaak een kl...tegeluid, een geluid met enorm veel laag en een t...ringhoeveelheid hoog ?
    Waarom mixen gasttechneuten altijd met 115 db aan de tafel, ook op een bedrijfsfeestje voor 300 man
    Waarom hoor ik zo vaak een prutmix, ondanks dat er steeds meer goede sets staan

En wat zijn jullie ervaringen....
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Ik denk dat we het hier over de bekende meerdere wegen naar Rome hebben.. iedereen doet het op een andere manier en iedereen heeft een andere smaak. Dit valt me veel te vaak op in de geluidswereld, dat er een hoop competiviteit is (geen idee of dat een echt woord is).
    Maar dit houd niet weg dat er inderdaad ook een hoop technici zijn die er een zootje van maken. En misschien hoor ik daar zelf ook nog wel bij... (nog altijd lerende om goede frontmix te maken)

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Geen idee. Maar dat er extreem weinig goede livemixers zijn kan ik als gebruiker beamen.

Twee gitaren bas drums zang lukt meestal nog wel. Maar zelfs daar merk je al dat er problemen zijn.

Als ik naar het syllabus op de websites van de MBO/hbo opleiding geluidstechniekers kijk zie ook weinig aanleiding om te hopen dat het snel beter zal worden.
      Last edited by showband; 19-11-07, 15:55.
      lekker belangrijk!

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by Hansound
        Als ik ergens een klus heb, en er zijn op die lokatie meer bands/PA's aanwezig, dan ga ik altijd even luisteren.
        Ook op koninginnedag en andere drukke dagen ga ik altijd even kijken en luisteren bij collega geluidsbedrijven.

Wat ik me afvraag, waarom hoor ik zo vaak een kl...tegeluid, een geluid met enorm veel laag en een t...ringhoeveelheid hoog ?
        Waarom mixen gasttechneuten altijd met 115 db aan de tafel, ook op een bedrijfsfeestje voor 300 man
        Waarom hoor ik zo vaak een prutmix, ondanks dat er steeds meer goede sets staan

En wat zijn jullie ervaringen....
        Snelle reactie:
        115 dB en veel bas en hoog? >>> DOOF !!
        Kijk maar naar de resultaten van de nationale gehoortesten enz. Het is om te rillen zo erg.
        En het wordt alleen nog maar erger hoor!
        Je zou van een FOH tech een recente gehoortest moeten eisen op grafiekpapier. Dan weet je tenminste wat ie wel en niet hoort.
        Raar eigenlijk dat dat in de professionele wereld niet bestaat cq regel is.

Leuk issue ??????

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

Ik vrees dat sommige gewoon betaalt worden om hun job te doen...en niet echt zien hebben om hun best te doen.

In vlaanderen kom ik ook soms op plaatsen en dan zie je fantastische line arrays, digitale mixer en een heleboel volk en toch een slecht geluid. Tja, in mijn oren wel is waar te verstaan.

Ik ken zelfs techniekers die doof zijn aan één zijde..kvraag me dan af hoe je stereo hoort :s

grts

Comment

• trinityXXIV
            • Jun 2007
            • 25

idd ! Als muzikant dacht ik dat we al wat gewoon waren van tijdens de repetities... maar vaak zijn wij dan nog degenen die gaan vragen of de boel aub een stuk zachter mag ... front én monitors!

De laatste tijd vluchten wij met zijn allen na 't optreden zo ver mogelijk van de zaal weg; ik begrijp werkelijk niet dat de feestvierders daar urenlang in kunnen staan. Ik word achteraf elke keer bijna depri van de achtergebleven "tuut" in mijn oren ...

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Slecht geluid? Dat kan zeer veel redenen hebben. Om er twee te noemen die hier nog niet staan:

Tijdgebrek: Slechte planning etc. leidt vaak tot situaties waarin geen optimaal resultaat is behaald. Geen tijd om monitors goed te checken, de juiste EQ te maken, toms netjes te gaten (als je daar overigens voor kiest), teveel om op te noemen!

Onervaren stagehands: Microfoons verkeerd geplaatst, valt dan vrij weinig nog van te maken!

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

En om dan nog maar te zwijgen over de slechte acoustiek van de zaal. In een badkuip is het klote mixen...
                Vaak is ook de set die geplaatst wordt niet optimaal voor het gebruik onder bepaalde omstandigheden. Wil hiermee niet zeggen dat het zich altijd laat vermijden. Soms weet je vooraf gewoon niet waar je terecht komt...

Groet, Rob.
                All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

idd ! Als muzikant dacht ik dat we al wat gewoon waren van tijdens de repetities... maar vaak zijn wij dan nog degenen die gaan vragen of de boel aub een stuk zachter mag ... front én monitors!
                  Ben een van de weinigen...Het probleem is vaak dat bandjes op het podium al te hard spelen. Met name de drummer en de gitarist, het is vaak of dat ze alleen voor zichzelf aan het spelen zijn. Maar als je een bandje hebt wat zelf al in balans staat, mixed het een stuk makkelijker en vooral mooier, dus dan hoeft het niet zo hard. Ik kan me wel voorstellen dat bijv. een rockbandje net een tandje harder mag dan een disco bandje. Maar dat is meer om gevoel te maken. Ook ik vind het overdreven om 115dB bij de mixer te halen, 120 is beter.. nee, grapje...Ik denk dat je een bepaald gevoel in de muziek moet leggen die de band speelt en daarmee de aandacht van het publiek probeerd te trekken, waardoor die weer meer gaan dansen o.i.d. en minder praten.

Maar beginnen met de band in balans te zetten. En band artiesten in-ear geven.......
                  Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

Nu kunnen we wel wat nuanceren wat slecht is: 115dB aan de FOH zou gewoon niet mogen...

Maar toch merk ik dat er sommige geluidstechs rondlopen die hun eigen skillz heilig vinden en newcomers zo maar meteen de huid vol schelden voor de minste fout. Maar zelf heb je het ook moeten leren? Zo heb ik nog steeds problemen om een vocal er verstaanbaar uit te tillen zonder dat deze 'boven de mix gaat zweven', of zelfs schel gaat klinken. Tja sorry, ik moet ergens op mijn bek gaan om ervan bij te leren...

En das nog het minste: ik heb al ooit een gasttechnieker over de vloer gehad die vond dat onze hele installatie de naam PA niet waardig was. Wat hadden we staan: Soundcraft GB8, JBL VRX met itechs, JBL SRX712M, en een effectenrek vol TC, lexicon, dbx en bss... Ok geen topspul, maar wel in orde. Moet iedereen dan MH4 of midas verona voor zijn neus hebben?

Heb zo de indruk dat men in deze sector liever mekaar zo snel mogelijk de kop in slaat ipv mekaar wat tips te geven of te helpen. Zelfs op dit forum merkbaar adhv reacties op newbievragen...

En idd, het ligt niet altijd aan de mixer. Je hebt muzikanten die alles zo luid mogelijk willen, zelfs hun eigen gitaar zo luid mogelijk door de monitor. Ja dan weet je hoe laat het is. Bands die op de vraag 'wat wil je door je monitor' 'zo veel mogelijk' antwoorden... Tja, gebeurt meer dan je denkt. Professionele artiesten zijn dan weer een verademing om mee te werken, daar moet het dan zo stil mogelijk. En terwijl kleine tape acts op ALLES vitten, vinden sommige grotere tape acts het niet erg dat de monitors (door hun welliswaar luide eisen) tegen de feedback aan zit, maar drukken je op het hart dat zij het belangerijker vonden dat de tent uit zijn dak ging. Zo ook het youtube filmpje van AC/DC een topic verder

Trouwens, als ik dat laatste zie begin ik te denken of we niet te veeleisend zijn voor onszelf? We pushen de geluidstechniek maar verder en verder de perfectie in. Op zich niet slecht, en dat we kritisch zijn voor onszelf MOET dan ook, anders boek je geen verbetering. Maar denk er dan ook aan dat een beginnende geluidstech bij elke verbetering weer een langere weg moet afleggen om als goed genoeg beschouwd te worden door de anciens. En hoort het publiek nog wat wij allemaal doen? 99% van de mensen niet

Bij zo een W-bin setje met daarboven hoorns met van die slanted platen maakte het allemaal maar weinig uit terwijl je op een vertec alles hoort

Maargoed, deze post ook wel beetje uit frustratie veroorzaakt door sommige gasttechs Het is maar wat je slecht noemt. 115dB met enkel hoog en laag klopt inderdaad niet. En het geluid dat bij een pinten-zuipende FOH tech hoort, daar wordt je ook niet vrolijk van... Of geluidstechs die in een tent van 15 op 15 het TOCH nodig vinden om die overheads maximaal te versterken.

Nog een kleine PS: Je klaagt dan allemaal wel over 115dB FOH. Maar ik zie bitter weinig FOH techs die effectief een dB meter gebruiken. En eerlijk? Na een uur in het geluid van een vertec staan weet ik zelf niet meer wat stil of wat luid is. Vroeger vervormde een set als ie te luid ging, nu klinkt ie loepzuiver tot bij de 115 a 120 dB... levensgevaarlijk zonder meter.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Ik blijf er in de diverse onderwerpen op dit forum steeds op terug komen dat er bijna geen technici meer te vinden zijn die in een 3 tot 6 mans blazerssectie de individuele instrumenten herkennen. En de kanalen dan navenant kunnen bewerken.

Die als ze meerdere toetsenborden via DI's binnenkrijgen de onderlinge instelling kunnen setten op een muzikale manier. Zelfs bij hammond+rhodes+synth combinaties wat echt lagereschoolwerk is.

Die de ritmische gevolgen van hun echo kennen.

Die twee gitaristen goed bij elkaar kunnen mixen.

Die weten welke frequenties ertoe doen bij een instrument en waar problemen zitten op die avond. Doordat ze de bijgeluiden herkennen aan de karakteristieke klank van het veroorzakende instrument.

Die geen idiote versies van stereopanning doen.

Die traditionele mixproblemen zoals "basgitaar die de kick+monitor over het randje helpt" herkend als het gebeurt.

enz enz. Allemaal spul wat je m.i. hoort te leren op de tientallen techniekopleidingen die je nu hebt. Helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid
                      lekker belangrijk!

Comment

• Snuffel
                        • Sep 2007
                        • 22

Dit is weer eens een (leuk) topic. Uiteraard zijn er mensen die alles veel te hard zetten.

Maar er zijn zeer zeker ook bands waar je als technicus niet gelukkig van wordt. Ik heb zelf ook een band gehad waarbij de bassist zo hard moest en de drummer dacht dat ie bij de fanfare zat, dat je alles dus keihard moest zetten. En na meerdere malen de heren muzikanten het te hebben gemeld en ze er niets aan deden de pluggen maar ff goed in gedaan incl een stuk keukenpapier. ( Mijn oren laat ik niet stuk maken door een stel muzikanten.

Maar ben met Showband eens. Er zijn technici die sommige dingen toch eens goed moeten leren.

En idd Poelmans. Waarom kraken sommige mensen alkaar af ? Moet het idd allemaal Midas zijn ?
                        Als iemand een dijk van een show neer kan zetten met wat kwalitatief mindere merken dan is dat toch ook goed ?

Mijn motto is altijd maar: Je kan het duurste van het duurste voor iemand heen zetten maar als ie het gevoel en de know how niet heeft helpt ook dat niet.

Comment

• Bartje
                          • Jun 2005
                          • 95

Inderdaad een toppic met een heleboel persoonlijke smaak en een heleboel verschillende opties waardoor het goed of fout kan gaan.

Wat ik vaak merk

Slecht afgestelde drums (soms kan een beetje afstemmen en demping wonderen doen) vaak in combinatie met een erachter zittende houthakker leverd dit nogal wat frustraties op
                          Microfoon die niet bij de stem van de zanger(es) past, er zijn nog te weinig muziekanten die hun eigen bijpassende microfoon hebben
                          Gitaristen die veeel te hard gaan op het podium en met hun versterker zichzelf (bijna leterlijk) de benen onder het lijf uit blazen en ja met je benen hoor je niet ..

Het blijft een moeilijk om naar ieders wens een goede mix te maken.
                          bij een goede band kan je je makelijk door hun eigen sound laten leiden maar bij een mindere band zonder enige vorm van balans en klank is het bijna niet te doen zonder alles extreem hard te zetten een goede mix te maken. (vooral in een cafe dan).

Te veel openstaande microfoons op een kleine bune zijn ook vaak een probleem als je veel rommel opvangt en versterkt kan het ook nooit veel worden.

Verder leren we allemaal elke keer weer bij en aangezien er totaal geen goede opleidingen zijn in nederland (waar ik vanaf weet) is oefening de enige remedie.
                          Dit heeft helaas vaak tot gevolg dat voordat de goede basis er is het motto; soms zit het mee en soms zit het tegen en aldoende leert men veelvuldig op moet gaan.

En nu spreek ik voor mijzelf maar ik heb er nooit moeite mee om commentaar te krijgen (vooral niet van collega's wat dat zijn we dan tenslotte) en daar iets mee te doen als ik achter de mengtafel sta en 2 paar oren horen meer als 1.
                          Last edited by Bartje; 19-11-07, 19:32.
                          Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• Hansound
                            • Apr 2006
                            • 832

Helaas zitten er inderdaad een aantal erg kinderachtige technici tussen.
                            Die een rider opsturen waar je gerust en de kuip mee gaat staan, en dan voor een feestje van 400 man.
                            Op zich allemaal geen probleem, maar als ze dan de Kick en de Bas precies op dezelfde freq mixen (ok Showband), en klagen dat de set beetje wollig klinkt, tja dan houd het op.
                            Jammer genoeg zijn dat vaak mensen die van te voren al duidelijk hebben gemaakt dat ze er alles van weten en dat je ze niets meer hoeft te vertellen over geluid.(Meestal geen oordop te bekennen bij die lui)
                            Het zou goed zijn als sommige (veel) techs eens kritisch luisteren naar hun werk, en eens openstaan voor (al dan niet opbouwende) kritiek.

Comment

• peterkuli
                              • Nov 2002
                              • 113

Originally posted by Bartje
                              .......aangezien er totaal geen goede opleidingen zijn in nederland (waar ik vanaf weet) is oefening de enige remedie.
                              Niet helemaal waar. Die zijn er zeker wel, maar hiervoor geldt hetzelfde als bij een rij-opleiding: oefenen oefenen oefenen. Zonder reclame te maken weet ik in Utrecht een goede opleiding die een goede basis weet te leggen bij mensen die willen gaan mixen. Het is vervolgens aan de persoon zelf wat degene er mee doet. Hetzelfde verhaal dus als bij autorijden.

Om nog even verder te gaan op het onderwerp van dit topic: misschien moeten wij onszelf eens afvragen hoeveel mensen eigenlijk horen dat de mix slecht is. Bij de gemiddelde feest-band bestaat het publiek uit mensen die een avond uit zijn, die zich dus absoluut niet druk maken om het geluid. Daarbij bedoel ik niet het volume (want daar heeft iedereen last van) maar ik ben er heilig van overtuigd dat het gros van de mensen geen enkel benul heeft wat er bij komt kijken om goed geluid neer te zetten, laat staan dat ze horen dat er te veel mid of te weinig hoog inzit.....

Met andere woorden: als er niemand is (behalve je eigen conculega's) die je erop wijst dat het geluid slecht is omdat niemand dat immers door heeft zal er geen verandering komen in de huidige situatie.
                              Daar komt bij dat een geluidsman niet zo snel iets aanneemt van "zomaar iemand uit het publiek", om nog maar te zwijgen over de concurrent die hem even precies vertelt hoe brak zijn mix klinkt.

Comment

Working...