Pink noise meting SMAART

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Pink noise meting SMAART

Beste mede-forummers ...

Even een korte vraag; bij ongewogen RTA metingen met SMAART krijg ik met een pink noise signaal (zowel met de interne generator als externe pink noise) een vlakke respons. Dit moet toch aflopend zijn, iets in de orde van 10dB/decade ? Zoals vermeld is de meting "none weighted".

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, iemand suggesties ?

Alvast bedankt !
    Meer is minder, minder is meer
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Een RTA meting meet de energie in een decade frequentieband.
    Dat betekent, dat naarmate de frequentie hoger is, er meer frequenties aanwezig zullen zijn in de band.
    (Vergelijk 10-100 hz t.o.v. 1000-10000 hz).
    Dat betekent, dat bij een witte ruis (alle freq. even hard) er meer energie per decade wordt gegenereerd.
    Rose ruis compenseert voor die energie toename.
    (Je HF weergever zou het ook niet leuk vinden witte ruis op een lekker zaalniveau.....)

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

SPS geeft een juiste omschrijving.

Smaart geeft de energie PER frequentieband (1/12e, 1/24e etcetera). Hoewel de amplitude van roze ruis afneemt naar de hogere frequenties, blijft de energie PER proportionele frequentieband gelijk. De band die wordt gemeten bij 2kHz is breder dan bij 20Hz en daardoor meet je evenveel energie bij beide banden.

Logaritmen is een belangrijke term in deze wetenschap.
      Last edited by gertgeluid; 17-02-08, 01:14.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha heren, bedankt ! ja ... stom-stom, lang gelden ergens gelezen, had 't nog moeten weten ! Shame on me ... had natuurlijk ook nog eens goed de manual en uitleg kunnen lezen.

Gezien ik meestal transfermetingen op apparatuur verricht is het referentiesignaal minder van belang en worden "fouten" toch wel weg-gemiddeld. Stond er eigenlijk nooit zo bij stil maar wilde dit toch wel weten.

Bedankt, case closed !
        Last edited by Koen van der K; 17-02-08, 09:52.
        Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...